Lattiapenkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Robby.R
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 LATTIAPENKKI – RAIVOKAS VOIMAN PERUSLIIKE 💥

Meta description: Kyynärpäät lattiaan, selkä jämäksi ja tanko liikkeelle: lattiapenkki paljastaa raa’an punnerrusvoiman ilman kaarta ja selittelyjä.

Power rack , mikä se on :lol2:
Juu sinne sitä vaan kuule luikertelen joskus :D
Muuten mun vasen olkapää on ollut jo yli kuukauden arka tosta vasemmalta puolelta...
Tuntuu toi arkuus helposti vipunostoissa tasapenkissä ja joskus penassa. No selviää sitten kutsunta terveystarkastuksessa !

No ohhoh! Mulla taitaa olla lattiapena normipenkkiä 20 kg jälessä. Sanotaan noin 100-105/125+. Tosin voidaan mainita että lattiapenkkiä teen pysätyksellä ja normia pompulla.

Nostetaanpa vanhaa ketjua hieman. Eli kiinnostaisi kokeilla lattiapenkkiä tässä penkkiohjelmassani, kun tuo rinnalta 10 cm se maksimi nousee ja siinä on se pahin kohta (jto jossain mainitse että varmaan 90%:lla on näin).

Nyt siis teen tota 3x4 --> 6x6 perusohjelmaa ma normilevyes ja pe kapeampi. Keskiviikkona on ohjelmassa nopeuspenkki koska se tehdään jalkapäivän perään ja aikaa ei viittisi paljon tuhrata.

Onko mitään ideaa kokeilla tota lattiapenkkiä välillä tuon nopeuspenkin sijasta? Eli kun penkissä tehdään lyhyempää sarjaa kovemmilla painoilla, tehtäisiin vaikka silloin lattiapenkissä myös lyhkästä sarjaa ja muuten nopeutta?

Vai meneekö ihan säätämiseksi jo...

Tuo 10cm rinnasta on se "kuollut kohta", joten rinnalta lähtöä pitäisi parantaa. Vetokumeilla saa mun mielestä tuota nopeutta paremmin ja samalla täysirataisen liikkeen.

Tuosta ei luultavasti ole paljonkaan tuohon hyötyä jos tanko jää yli 10cm rinnasta lattiapunnerruksessa.

Ohut lankku kuolleen kohdan alapuolelta toimisi paremmin kuin lattiapenkki tuohon varsin. Rinnaltalähtöä parantaa myös ylikorostetun hidas alaslasku sarjoissa.

Vetokumeja ei ole, eikä suoraan sanottuna kiinnota koko homma edes, eli ne voi unohtaa.

Ja tota negatiivista on hidastettu koko ajan, pitää vieläkin kiinnittää siihen enemmän huomiota ja tehdä ainakin osa sarjoista korostetun hitaasti. Lisäksi olen alkanut reilusti stoppaamaan rinnalle osan sarjoista.

No kaikki fiksut konstit koitetaan hyödyntää ja ideat otetaan vastaan. Kaikkea ei vain edes löydy saleilta joita käytän ja yks on just nuo kumit ja muut tollaset härvelit.

lankkuja ei tehdä nopeuspenkin sijaan. ajaa vaan ojentajat umpeen. voit tehdä kapeen penkin sijaan. älä tee loppuun asti ja tee vain 1-2 vkon satseissa.

Kyllä tuo lattiapenkki parantaa myös rinnaltalähtöä aika hyvin. Päästää paineet alhaalla pois ja räjähtävästi ylös. Sarjoissa joku 1-3 toistoa max. Kokeile myös "jenkkipenkkiä" missä tanko lasketaan räkin pinnoille, paineet pois ja täysillä ylös. Tuossa voi pinnoilla säätää sitä mihin tanko tulee niin saa sen kuolleen kohdan esille.

Kaikkea ei vain edes löydy saleilta joita käytän ja yks on just nuo kumit ja muut tollaset härvelit.
Seuraavalla salireissulla marssi etolaan ja osta kilon pussi isoja kuminauhoja, hintaa tais olla jotain 15e. Laita neljä vierekkäin ja kaksi tuollaista settiä peräkkäin. Lenkit kannattaa vaikka teipata jeesusteipillä yhteen. Köyhän miehen vetokumit. Kaksi paria kumeja lisää penkissä vastusta reilut 40kg ylhäällä. Noi on vielä melko turvalliset kun yhden katketessa ei koko nippu vielä räpsähdä poikki. Pussista tulee ainakin kahdelle nostajalle kumit.

Kumeilla pitää tosiaan nostaa todella räjähtävästi rinnalta jos aikoo saada tangon siististi ylös asti. En tietenkään voi pakottaa kokeilemaan, mutta suosittelen.

Päästiinpä kauas alkuperäisestä aiheesta. :) Pistä privaa jos ei tosta tekstistä selvinnyt millaiset noitten pitäis olla.

IMO noissa kun päästetään paineet pois niin lisätään loukkaantumisriskiä aivan turhaan. Ei normaalissa penkissäkään päästetä paineta pois. Jo 85% malmeilla se repii kun pusketaan ilman paineta pinnoista rautaa ylös.

Itse olen tehnyt lattiapenkkiä "ojentajatreeninä" ja päästämättä paineita pois. Olkapää ei vain hirveesti tykkää ko. liikkeestä (eikä kyllä oikein mistään rintapunnerrusliikkeestä, lukuunottamatta ehkä alaviistopenkkiä :) )

IMO noissa kun päästetään paineet pois niin lisätään loukkaantumisriskiä aivan turhaan. Ei normaalissa penkissäkään päästetä paineta pois. Jo 85% malmeilla se repii kun pusketaan ilman paineta pinnoista rautaa ylös.

En sanoisi,että ihan turhaan. Jännityksen poistaminen toistojen välissä tekee liikkeestä vaikeamman, mikä tekee voimaa. Varsinkin liikkeen alkuosa voimistuu. Itse olen alkanut tekemään näin lähes kaikissa liikkeissä, joissa se on mahdollista ja kehitystä tulee nopeammin kuin ennen. En usko että loukkaantumisriski kasvaa, vaikka toisaalta ainahan isommat painot tuovat lisää riskiä:D

se että joku liike on hankala ei tarkoita että sillä tulee voimaa automaattisesti:rolleyes: . jos noin olisi niin normaali penkkikin varmaan kannattais suorittaa jollain salikaverilla pumppaillessa ennemmin kuin tangolla, onhan ihmistä huomattavasti vaikeampi pidellä käsien päällä kuin tankoa ;)

lurppa, ei se ihan noin mene. Ei penkkiäkään tehdä lavat auki ja kädet ristiotteella, että se olisi hankalampaa ja painot raskaammat.

Nostetaas ny hieman. Pystyykö lattiapenkkiä tekemään ilman power rackia?

Pystyy. Mut pitää hieman käyttää mielikuvitusta.. eihän power-rack ole kuin teline mistä painot otetaan, tässä tapauksessa, tärkeimmän laitteen roolia pitää lattia - joka saleilta yleensä löytyy.. =) Kaverin kanssa tai jos salilla on niin vaikka vanhanaikainsesta "kyykkytelineestä" missä on alas asti levytangolle lokosia... tai aina voi tehdä "väliaikais telineitä" vaikka penkeistä, mutta turvallisuus näkökulma pitää pitää mielessä! joskus on tullut väännettyä smitissäkin < en voi tosin kehua sitä liikkeessä (liikerata on suhteellisen hissimäisen suora)...

Back
Ylös Bottom