Latinankieliset sanonnat

Nyt tahtoo uuden tatuoinnin kesäksi, tarkoituksena jotkin suht pienimuotoiset tribaalikuviot epäkkäiden kohtaan niskaan, niin että vähän kauluksesta pilkottaa paita päälläkin.

Näiden alle epäkkäisiin on tarkoitus laittaa jotain mielestäni hienoa sanomaa latinaksi tms. muinaiseksi kieleksi, oli se sitten tyhmää tahi ei.

Kysymys kuuluu, mistä "yleismaailmallisia viisauksia" ynnä muita lausahduksia latinaksi näkisi, onko netissä, vai tietääkö joku hyvän kirjan tms...?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli"
~Ovidius

siis, täällä olen barbaari, koska kukaan ei ymmärrä minua. Nimimerkillä "kaksi kurssia käyty lukiossa".

Asiaan. Miten olisi Arto Kivimäen Suuri latinakirja? Tässä tuotekuvaus Bookplussan sivuilta:

"Mitenkäs se sitaatti nyt meni? Se kuulostaisi tässä niin hienolta..."

Muinaisten roomalaisten kieli on yhä keskuudessamme, vaikka heidän valtakuntansa lakkasi olemasta jo reilut puolitoista vuosituhatta sitten. Latinaksi kirjoitetaan yhä lukemattomia sitaatteja, lentäviä lauseita ja vakiintuneita sanontoja kaikkialla Euroopassa.

Arto Kivimäen SUURI LATINAKIRJA kertoo yksissä kansissa kaiken olennaisen siitä, mitä roomalaisten kieli jätti perinnöksi jälkimaailmalle. Se on ehtymätön kielenkäytön rikastuttaja sekä sivistyneiden sitaattien lähde. Sen avulla pystyy tulkitsemaan jokaisen mystisen sitaatin nopeasti - ja menemään itse niiden käytöllä in medias res.

· Latinankieliset sitaatit aakkosjärjestyksessä suomennoksineen, alkuperäisine esittäjineen ja selityksineen
· Lentävät lauseet, sanontatavat ja sananparret
· Helppokäyttöinen hakuteos

Edittiä: suosittelisin kyllä kaivamaan esiin jonkun (tatuoinneissa) harvinaisemman kielen, jos joku teksti on pakko saada. Edes kreikka, mutta vaikka aramea tai venäjä. Latina on aika kulunut juttu, kai.

Miten olis, Ecce homo = Here is the man himself

Saattais herättää hilpeyttä ihmisissä jotka ei niin ole perillä kyseisestä kielestä.. ;)

noista linkeistä löytyikin heti vaikka ja mitä, nyt vaan miettimään. :)

Sitten pitää vielä keksiä jokin ehta ja komea fontti tuolle tekstille tatskaan, että näyttää siltä miltä pitääkin. Ehdotuksia?

Kyllä vaan, useitakin omaan luonteeseen ja elämään sopivia löytyy.

Mieltä lämmittäisi nyt teksti "Res Nullius", ei ole coolin näkönen lausahdus ehkä mutta kun sitä ei haeta, tuon merkitys sopisi murtuneeseen mieheen kuin nenä päähän. :)

Mielestäni perin omituista ensin kysyä valmiita tekstejä tatuoinniksi ja sitten vielä fonttikin. Todella omaperäinen ja harkittu tatuointi tulossa.

"Mens sana in corpore sano" eli "terve sielu terveessä ruumiissa" on kyllä meikäläisen lempifraasi, mutta en tiedä ihan tatuoinnista:)

jpm sanoi:
Mielestäni perin omituista ensin kysyä valmiita tekstejä tatuoinniksi ja sitten vielä fonttikin. Todella omaperäinen ja harkittu tatuointi tulossa.

Voi jee ja taas nämä jeesustelijat hyppää tänne, naureskelin samoja kommentteja tuolla toistakin otsikkoa lukiessani.

Kysyin mistä löytää erilaisia latinankielisiä sanontoja jotta voisin katsoa josko sieltä löytyy sellainen joka mielestäni sopii mun elämään ja mun luonteeseen. Tyylin vuoksi tahdon toteuttaa tuon fontilla, joka muistuttaa fonttia jolla kieltä ennen muinoin kirjoitettiin.

Mikä hemmetti tässä jollakulla menee ohi? :rolleyes: Tuntuu olevan tatuoinnit kuin jokin pimeän puolen uskonto toisille.

Entäs kun joku kysyy, mistä liikkeestä voisi löytää hienoja farkkuja, menee kauppaan valitsemaan sellaiset, ja ostaa. "Olipa tosi omaperäinen valinta, kysyä nyt toisilta mistä niitä löytää". Vielä hullumpaa on jonkun kysyä vaikkapa naiselta mielipidettä partavedestä, ja tämän jälkeen antaa sen vaikuttaa omaan valintaansa. Todella omaperäistä. Eihän tuossa logiikassa ole mitään järkeä.

Nykyinen tatuointini on isosiskoni piirtämä ja suoraan piirroksesta hakattu. Niskaan tuleva tatuointi on itse piirtämäni ja tullaan hakkaamaan suoraan piirroksesta. Tähän liitteeksi tahdon latinaksi tekstin joka natsaa minuun tai vaihtoehtoisesti jolla on itseäni huvittava tarkoitus, kuten "Lusus Naturae" eli "Freak of nature".

On hieman hankala löytää sopivaa tekstiä kysymättä mistä sellaisia löytää. Ugh.

Flesh sanoi:
"Mens sana in corpore sano" eli "terve sielu terveessä ruumiissa" on kyllä meikäläisen lempifraasi, mutta en tiedä ihan tatuoinnista:)

Tuo on ihan hyvä fraasi, itsekin joskus pyöritellyt tuota päässä. Tatuointina turhan pitkä noin ulkonäöllisesti, ja toisaalta kiehtovampi olisi ehkä sairas sielu kehnossa ruumiissa tai jotain sinne päin. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom