Lastenvaunut

Nyt olis vaunujen osto ajankohtainen. Muutama hyvältä vaikuttava malli on löytynyt, pitäis vaan päättää kolmi- ja nelipyöräisen mallin väliltä.
Kolme pyöräinen on ketterämpi kääntymää, nelipyöräisessä olisi heittoaisa suunnan vaihtoon.

Kolmipyöräista mallia on suunteltu ostaa, mutta onko siinä jotain ominaisuuksia mitkä puoltaisi nelipyöräisen ostoa?

Suurin osa malleista on kuitenkin neljällä pyörällä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ne missä on heittoaisa ovat törkeän suuria ja painavia. Tarvitsetkö siis VAUNUT vai vain rattaat? Jos rattaat riittävät niin Emmaljungan Scooterit ovat rattaiden Ferrarit. Parempia ei vain yksinkertaisesti ole.
Quinny tekee aika kompakteja yhdistelmiä, kannattaa tutustua niihin myös. Ja Saksastahan nekin saa huomattavasti halvemmalla:
http://www.kidsroom.de/cgi-bin/kidsroom.shop
 
Kolmipyöräista mallia on suunteltu ostaa, mutta onko siinä jotain ominaisuuksia mitkä puoltaisi nelipyöräisen ostoa?

Suurin osa malleista on kuitenkin neljällä pyörällä.

Kolmipyöräiset on yleensä jonkun verran pidempiä kuin nelipyöräiset. Tuosta voi tulla ongelma hisseissä, busseissa, autoon pakattaessa jne.
 
Nyt olis vaunujen osto ajankohtainen. Muutama hyvältä vaikuttava malli on löytynyt, pitäis vaan päättää kolmi- ja nelipyöräisen mallin väliltä.
Kolme pyöräinen on ketterämpi kääntymää, nelipyöräisessä olisi heittoaisa suunnan vaihtoon.

Kolmipyöräista mallia on suunteltu ostaa, mutta onko siinä jotain ominaisuuksia mitkä puoltaisi nelipyöräisen ostoa?

Suurin osa malleista on kuitenkin neljällä pyörällä.
Meillä on ollut molempia useampi malli, enkä suosittele kolmipyöräistä. Esim. meillä olleissa Teutonia Y2K:ssa ei ole kääntyvää etupyörää, joten se on raskaampi pidemmän akselivälinsä takia, ja kolmipyöräinen on myös kiikkerämpi sekä vaikeampi nostaa esim. busseihin.

Heittoaisa on tosi kätevä, koska monella alkaa rattaissa istuminen selkä menosuuntaan tökkimään 5-9 kk:n vanhana, jolloin naama menosuuntaan on enemmän katseltavaa ja viihtyvyys taas kunnossa.

Kuten joku sanoi, lastenrattaissa se on vähän niinkuin vertaisi mersua ja ladaa. Malleja ja hintoja on monia, ja fakta on, että rahalla saa hyvät. Uutena ostetun jälleenmyyntiarvo on usein aika hyvä, joten sekin kannattaa muistaa kärryä valitessa - huonosta ei saa mitään kun sen myy eteenpäin (viitettä hinnoista kannattaa katsoa esim huuto.netistä). Ostamalla tunnetun merkin tuotteen, säästyy monelta vaivalta, väittäisin (Brio, Teutonia, Emmaljunga jne.)

Jos haluaa säästää PALJON, kannattaa harkita tilaamista Saksasta. Viimeisimmät Teutonia Mistralit (ei muuten ole tästä mallista mitään pahaa sanottavaa, päin vastoin) tuli sieltä, ja n.600 eurolla sai paketin joka olisi maksanut Suomessa noin tonnin. Rattaat tuli UPS:llä suoraan kotiovelle ilman postikuluja! Maksu tietty luottokortilla tilatessa. Takuut pelaa erinomaisesti, lähettävät uusia osia tai jopa vaihtavat rattaat ilman nurinoita! Huonompaa palvelua olen saanut monesta Suomalaisesta lastentarvikeliikkeestä.

Kannattaa kiinnittää huomiota pyöriin ostaessa. Ilmakumpipyörät on ihan hyvät, mutta vaativat välillä rassaamista. Sisäkumi liikkuu, jolloin pitää ottaa ilmat pihalle, vääntää sisäkumi paikalleen ja täyttää taas. Ja voihan se puhjetakin. Ei ole iso juttu, mutta helpommallakin pääsee jos hankkii umpikumipyörät. Maksaa muutaman kympin ekstraa. Nykyään on paljon malleja jossa on pienet etupyörät ja isot takapyörät, mutta ne kannattaa unohtaa jos aikoo liikkua talvisin yhtään mihinkään.

Niin ja Huppe, on niitä Scootereita vastaavia Ferrareita muillakin valmistajilla, vaikka noi hyvät onkin.


edit: tuli muuten mieleen, että monesti tarvitsee myös kevyemmät rattaat esim kaupassakäyntiin, ja maailman paras keksintö on systeemi, jossa saat turvaistuimen (se ensimmäinen kuppi-istuin) nostettua suoraan rattaisiin. Maksaa, joo, mutta jos liikut autolla, niin on kyllä niin loistava keksintö ettei paremmasta väliä. Lisäksi esim. Gracon Autobabyyn saa "telakan" joka on kiinteästi vöillä kiinni autossa, ja itse turvaistuin vain naksautetaan kiinni samalla systeemillä kuin ne menee rattaisiinkin. Säästää aikaa, vaivaa ja hermoja, eikä vauvakaan herää joka pysäytyksellä.

edit2: pistähän Rontto tänne malleja mitä olet miettinyt niin pääsee arvostelemaan :)
 
Kirpparilta hain eilen todella hyväkuntoiset emmaljungat. Ainoa miinus oli ettei ollut heittoaisaa. Hintaa oli 75e.

Tarkoitus oli alunperin ostaa uudet, mutta noissa säästi niin kivasti, että ostan sitten myöhemmin jos lapsia lisää siunaantuu. Ja kyllähän nuo mallitkin vuosittain muuttuvat paremmiksi ja paremmiksi.
 
Heittoaisavaunuissa on usein surkeat työntöaisan korkeussäädöt. Esim. meillä emäntä kun on 160 cm, niin ei voi kaikkia malleja edes harkita tuon takia, ei vaan pysty säätään aisaa riittävän alas. Lisäksi heittoasiavehkeissä on taas pari liikkuvaa (lue hajoavaa) osaa enemmän.

Meille tuli vahingossa halvalla Emma-merkkisen kolmipyöräiset rattaat, ne on sitten ihan törkeen hyvät lenkkeillessä ja autoonkin menevät todella pieneen tilaan. Nuo yhdistelmät sun muut haukkaa tavallisen sedanin kontin kokonaan ja farkun kontistakin vie todella ison siivun.

Meille kun on toinen tulossa ja lapsille tulee n. 1v ja 11kk ikäeroa, niin joudutaan ostaan tuplat joksikin aikaa. Ei mahdu farkun kyytiin enää paljon muuta kuin nuo kärryt, niin ruokottoman tilan ne vie.

Jos ei omista isoa autoa ja kärryjä pitää paljno kuljettaa mukana, suosittelen lämpimästi erilaisia matkarattaita. Esim. nuo mainitsemani Emmat on sikahyvät. Isot pyörät, eli kulkee lumessakin ja ketterät käännellä. On meillä toisetkin, Gracot, ne on siitä hyvät, että samanmerkkinen kaukalo sopii rattaisiin suoraan, eli ei tartte puljata pientä vauvaa edestakaisin istuimen ja kärryjen välissä. Mutta noissa on ne pienet pyörät ja ne ei sitten lumessa kulje yhtään ja muutenkin ovat pidemmällä lenkillä vähän levottomat. Taasen jossain ahtaissa kaupoissa ovat kätevät käänteissään.

Eli pitää miettiä mitä haluaa ja tarttee ja tehdä päätöksiä sen mukaan. Jos kärryjä tartte pelkillä kauppareissuilla, pärjää matkakärryillä jne jne.
 
Näitä on kateltu:

Hartan skater
http://www.kiddy-online.de/catalog/images/hart_skater_s_622.jpg

Hartan topline
http://www.vauvatalojohanna.fi/article/archive/136/

teutinia
http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/2015

http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/2014

jotain emmaljungan malleja on myös harkittu.
Tuntuivat vaan vähän rimpuloilta, taitto mekanismiltaan.
Hartan on listalla ykkösenä tällä hetkellä, tuntuvat ainakin tukevilta.



Meillä olisi myynnissä Hartanin vaunut. Yhdellä lapsella olleet.
 
Meillä oli vauva-aikana käytössä kolimpyöräiset yhdistelmät ja ollaan tykätty kyllä varsin paljon. X-Adventure on merkki, jota tosin ei taida enää Suomesta saada, kait...

Mutta siis, todella näppärät kaupunkioloissa, taittuivat pieneen tilaan, mahtuivat näppärästi ilman renkaiden irrottamista autoon, niiden kanssa pystyi juoksemaan (mitä ei välttämättä pysty kaikkien kolmipyöräisten kanssa) ja se kääntyvä etupyörä on noissa ihan ehdoton. Tuo kääntyvä etupyörä tekee niiden ohjattavuudesta huomattavasti mukavampaa kuin perinteisten nelipyöräisten vaunujen.

Huonoja puolia sitten on kiikkeryys kovin epätasaisella alustalla eivätkä ole ehkä ne kaikkein kätevimmät maasto-olosuhteissa. Mutta eivät nekään ihan heti kuitenkaan kaadu.

Meillä yhdistelmät toimi mukavasti myös rattaina, eivät olleet siis epäkäytännölliset istuvankaan lapsen käytössä. Kannattaa niitä vaunuja vähän koeajellakin ennen ostoa, että mitä tykkää minkäkinlaisesta.
 
Onpas tullut asiaa tänne sitten viime käynnin...

Annales ja Timba: X-Adventureja ei enää Suomesta saa, koska jälleenmyyjän mielestä niihin tuli liikaa vikoja, eikä ne kestäneet pakkasta niin hyvin kuin olisi pitänyt. Mitä muilta olen kuullut, niin erityisesti kaksostenrattaissa kolmipyöräisissä korostuu kiikkeryys, varsinkin jos ikä- ja painoeroa on enempi. Jos X-Adventuret välttämättä haluaa, niin Hollannista saa tilattua verkkokaupasta. X-Adventuret oli meilläkin ostoslistalla, mutta ostettiin Brio Twinettet

w.jpg


Twinettet on ihan sairaan hyvät ja kestävät (on tosin paljon rautaa, joten painavat aika paljon), voin lämpimästi suositella. Molemmat selkänojat kääntyy erikseen, ja kantokassi mahtuu kohtuu hyvin kun vauva on vielä pieni. Leveyttä on kuitenkin niin vähän, että mahtuu jopa paikallisjunissa ovista sisään (paitsi niissä tosi vanhoissa punaisissa). Kannattaa kytätä tarjouksia jos uutena ostaa. Noissa on myös törkeän hyvä jälleenmyyntiarvo.

Sämpylä: Ping-pong on osoittautunut päteväksi, myös muilla keskustelupalstoilla kirjoittelevien mielestä.

Rontto: Hartaneista en tiedä mitään, kannattaisi varmaan selailla jotain lapsiaiheisia foorumeita. Teutonian Rockyt taasen on lähes samat kuin Mistralit, mutta vähän korkeammat. Niitä suositeltiin meille koska minä olen pitkä. Tarkemmin en muista mitä muita eroja ko. värkeissä oli. Mistraleihin olen ollut tosi tyytyväinen, joten niitäkin voin suositella. Jos päädyt Teutoniaan, niin kannattaa katsoa tuo Ping-Pong, siellä on hyviä paketteja välillä tarjolla.


Lastenrattaiden kanssa on vähän sillä lailla, että yksillä varmasti pärjää jos haluaa, mutta jos on useita mistä valita, niin aina parempi. Meilläkin on nyt vissiin neljät: kaksostenrattaat, Mistralit seisomalaudalla, Gracon ns. sateenvarjorattaat mihin sen kantokopan saa suoraan napsautettua kiinni sekä isomman kanssa yksin liikkuessa käytettävät (kauppreissut/päiväkotiin menemiset) Brio Racet (kuva alla), jotka on helpot ja kevyet käyttää.

1660-150x150.jpg


Joku voi olla sitä mieltä että noin monet kärryt on turhaa pelleilyä ja rahanmenoa, mutta jos elämän haluaa tehdä mahdollisimman helpoksi, niin...
 
Mitäs kaikkia saksalaisia nettikauppoja on, mistä kannattaisi rattaita katella?
http://www.mypram.com/

Tuolta tilasin Hartanin TopLinet kaikilla mahdollisilla herkuilla. Nettikaupan toiminta oli esimerkillistä ja lähetti toi kamppeet ovelle asti erittäin edullisesti. Laadukkaan oloiset vaunut ja menevät yllättävän pieneen tilaan jos vertaa Emaljungiin (miten se nyt kirjoitettiinkaan).
 
Joku voi olla sitä mieltä että noin monet kärryt on turhaa pelleilyä ja rahanmenoa, mutta jos elämän haluaa tehdä mahdollisimman helpoksi, niin...

Jep, meilläkin on neljät kärryt. Tai no kohta on, kun myytiin Emmaljungan yhdistelmät ja ostetaan tilalle saman merkin tuplat. Ton lisäksi on sitten ne Gragon matkarattaat ja Emman matkarattaat. Parvekevaunut (vanhat rotiskot) on neljäntenä ja nuo joutas myydä pois, vaan kun ei niistä käytännössä mitään saa, niin ei ole viittinyt nähdä isompaa vaivaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom