Nyt olis vaunujen osto ajankohtainen. Muutama hyvältä vaikuttava malli on löytynyt, pitäis vaan päättää kolmi- ja nelipyöräisen mallin väliltä.
Kolme pyöräinen on ketterämpi kääntymää, nelipyöräisessä olisi heittoaisa suunnan vaihtoon.
Kolmipyöräista mallia on suunteltu ostaa, mutta onko siinä jotain ominaisuuksia mitkä puoltaisi nelipyöräisen ostoa?
Suurin osa malleista on kuitenkin neljällä pyörällä.
Meillä on ollut molempia useampi malli, enkä suosittele kolmipyöräistä. Esim. meillä olleissa Teutonia Y2K:ssa ei ole kääntyvää etupyörää, joten se on raskaampi pidemmän akselivälinsä takia, ja kolmipyöräinen on myös kiikkerämpi sekä vaikeampi nostaa esim. busseihin.
Heittoaisa on tosi kätevä, koska monella alkaa rattaissa istuminen selkä menosuuntaan tökkimään 5-9 kk:n vanhana, jolloin naama menosuuntaan on enemmän katseltavaa ja viihtyvyys taas kunnossa.
Kuten joku sanoi, lastenrattaissa se on vähän niinkuin vertaisi mersua ja ladaa. Malleja ja hintoja on monia, ja fakta on, että rahalla saa hyvät. Uutena ostetun jälleenmyyntiarvo on usein aika hyvä, joten sekin kannattaa muistaa kärryä valitessa - huonosta ei saa mitään kun sen myy eteenpäin (viitettä hinnoista kannattaa katsoa esim huuto.netistä). Ostamalla tunnetun merkin tuotteen, säästyy monelta vaivalta, väittäisin (Brio, Teutonia, Emmaljunga jne.)
Jos haluaa säästää PALJON, kannattaa harkita tilaamista Saksasta. Viimeisimmät Teutonia Mistralit (ei muuten ole tästä mallista mitään pahaa sanottavaa, päin vastoin) tuli sieltä, ja n.600 eurolla sai paketin joka olisi maksanut Suomessa noin tonnin. Rattaat tuli UPS:llä suoraan kotiovelle ilman postikuluja! Maksu tietty luottokortilla tilatessa. Takuut pelaa erinomaisesti, lähettävät uusia osia tai jopa vaihtavat rattaat ilman nurinoita! Huonompaa palvelua olen saanut monesta Suomalaisesta lastentarvikeliikkeestä.
Kannattaa kiinnittää huomiota pyöriin ostaessa. Ilmakumpipyörät on ihan hyvät, mutta vaativat välillä rassaamista. Sisäkumi liikkuu, jolloin pitää ottaa ilmat pihalle, vääntää sisäkumi paikalleen ja täyttää taas. Ja voihan se puhjetakin. Ei ole iso juttu, mutta helpommallakin pääsee jos hankkii umpikumipyörät. Maksaa muutaman kympin ekstraa. Nykyään on paljon malleja jossa on pienet etupyörät ja isot takapyörät, mutta ne kannattaa unohtaa jos aikoo liikkua talvisin yhtään mihinkään.
Niin ja Huppe, on niitä Scootereita vastaavia Ferrareita muillakin valmistajilla, vaikka noi hyvät onkin.
edit: tuli muuten mieleen, että monesti tarvitsee myös kevyemmät rattaat esim kaupassakäyntiin, ja maailman paras keksintö on systeemi, jossa saat turvaistuimen (se ensimmäinen kuppi-istuin) nostettua suoraan rattaisiin. Maksaa, joo, mutta jos liikut autolla, niin on kyllä niin loistava keksintö ettei paremmasta väliä. Lisäksi esim. Gracon Autobabyyn saa "telakan" joka on kiinteästi vöillä kiinni autossa, ja itse turvaistuin vain naksautetaan kiinni samalla systeemillä kuin ne menee rattaisiinkin. Säästää aikaa, vaivaa ja hermoja, eikä vauvakaan herää joka pysäytyksellä.
edit2: pistähän Rontto tänne malleja mitä olet miettinyt niin pääsee arvostelemaan