Laskuvarjojääkäriksi 2008

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NNN
  • Aloitettu Aloitettu
:arvi: Argh. Muistuttaisin nyt taas keskustelijoita, että ei olemassa muuta värisokeutta kuin punavihersokeus.

En usko että minkäänlaisia puutteita näössä katsotaan hyvällä.

Lentokoneessa on punainen/vihreä valo ilmoittamassa milloin saa hypätä. Että hauskaa arvauspeliä vaan.

Kyllä niitä on muitakin värisokeuksia. Ja tunnistan värit toisistaan hyvin, ei sen kanssa ole ongelmia. Jos ajattelee itsestään, että omaa täydellisen värinäön on varmaankin vaikea ymmärtää miten muut näkevät. Käytännössä vastaan ei ole tullut tilanteita missä en olisi erottanut värejä toisistaa. Tässä testissä en silti erota numeroita http://fi.wikipedia.org/wiki/Ishiharan_testi

Tossa vielä lisätietoa jos kiinnostaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Värisokeus

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite erotin noi kaikki,vaikka oli toi ishira aika outo mutta sen erotti siitä kun katto tarkkaa.

EDIT:ratakierros;oliko niitä kuvioita kuinka paljon?Eli kuinka suuressa asemessa on toi värinäkö testi koko lääkärintestiin nähden. Kulutetaanko siihen paljonkin aikaa.

Herra NNN, tuollanen se kuvio oli testeissä, että kyllä tosta pitää se sanoma erottaa, muuten sanovat että heihei

Siis psykologisten yhteyden vai jossai tarkastuksessa ? Kyl mä tollasen saisin läpi jos saan katottuu rauhas. Ja joku muukin oli kysyny tost jutust ja oli sanottu ettei ole edes haittaa LJK:hon pääsylle. Tulee kyl sellast valitust jos toho tökkää.
Käytännössä punavihersokeudessa (ainakaan mun tapaukses) ei ole yhtään mitää haittaa. Te aattelette varmaa, ett jos en nää selvästi tost en voi oikee nähä värei kunnol (tosin ei se teist riipu se sisäänpääsy), mut immeset ei vaa tajuu. :)

[Lentokoneessa on punainen/vihreä valo ilmoittamassa milloin saa hypätä. Että hauskaa arvauspeliä vaan]

Tosin oven yläpuolella olevia punaista/vihreää valoa katsoo ensisijaisesti hyppymesu, joka tekee päätöksen pudotuksesta. Samaa mieltä olen tuosta näköasiasta, etteivät mahdolliset puutteet ainakaan tilannetta paranna sisäänpääsyn osalta.

Ihanaa motivaation lannistusta :D En vieläkää malta uskoa, et olisi sen kummenpaa haittaa. Tietenkin täysin puna-vihersokeat voivat olla ongelma, mutta epäilen että edes niillä olisi ongelmia. Ette kai te tosissanne puhu noist koneen valois ? Enhän mä liikenteessäkään aja punasta päin.

Ihanaa motivaation lannistusta :D En vieläkää malta uskoa, et olisi sen kummenpaa haittaa. Tietenkin täysin puna-vihersokeat voivat olla ongelma, mutta epäilen että edes niillä olisi ongelmia. Ette kai te tosissanne puhu noist koneen valois ? Enhän mä liikenteessäkään aja punasta päin.

No ihan läpällä heitin tuon lentokone-jutun :DD Ihan totta, kuten Oskari sanoi - hyppymestari sitä valoa katselee.. mutta ei tule värisokeasta sit ainakaan hyppymestaria :P

LsvJKn vahvuus on kautta aikain ollut siinä, että joukko tasavahvaa - sillä ei ole fysiikassa tai psyykessä juurikaan vikoja. Joukko on juuri niin vahva kuin sen heikoin lenkki.

Viikko pääsykokeisiin - nyt äijät tsemmpiä! :)

Joku tuossa ennemmin mietiskeli vuodella haun lykäämistä. No, ite olen -88 ja valitsin tuon vuoden lykkäyksen haussa. Useampien syiden summa tämä päätös.

Ja tuolla -07 eli tämän vuoden hakijoissakin oli sekä -87 että -86. Että ei tuo vuodella lykkääminen ole ongelma.

Treenaamisen ja yhteensovittamisen kanssa en itellä erityisemmin oo huomannu ongelmia, vaikka nyt ottanut rennommin kun en haekkaan vielä tänä vuonna.
Ja noi haut on kumminkin sen verran aikasemmin ku kirjotukset että aiva hyvin jää lukulomalla aikaa sille valmistautumiselle.
Kunhan vain pitää huolen että saa tarpeeksi kursseja ja pakolliset alta pois :hyper:

Mitäs äijät on treeniohjelmiin rukannu? Itellä ois nyt tarkotus jatkaa suht kevyitä vetoja ja kirjotusten jälkeen ois tarkotus alotta Navy Seals training ja vetää läpi sen ykkös osa, ehkä kakkonenki jos en pääsekkään heti töihin.

Navy Seals-ohjelma suomeksi I&II:
http://www.koalitio.com/training-I.php
http://www.koalitio.com/training-II.php

Ja tuolla -07 eli tämän vuoden hakijoissakin oli sekä -87 että -86. Että ei tuo vuodella lykkääminen ole ongelma.

Kiitoksia tiedosta. Eipähän tarvii kiirehtiä tuon lukion kanssa armeijan takia.
Itellä ei oo mitään treenejä erityisesti armeijaa varten, mutta aamulenkki+lajitreeni päivässä nostaa varmaan tuonne riittävästi kuntoa. Lajitreeneistä tuli mieleen, että mitenhän tuolla sitten onnistuu lajitreenin ylläpito? Vapautuksista tuskin kannattaa uneksia.. Ja ehkei ole sitten se oikea paikka jos armeija ei saisi sotkea treenejä :rolleyes:

Minkäslainen on viivajuoksu:david:

Kaksi viivaa kolmen metrin etäisyydellä toisistaan. 10 kertaa edestakaisin viivalta toiselle, siten että käsi koskettaa viivaa. Tämän jälkeen 10 vartalonhallintasuoritusta - yksi suoritus on: Aloitus mahaltaan makuulla kädet suorana, pystyyn seisomaan kädet suoraksi ylös, selälleen makamaan kädet suoraksi, pystyyn seisomaan kädet suoraksi ylös, takaisin mahalleen kädet suoraksi. Tämä kaikki täytyy pystyä suorittamaan alle 1:30 ajassa.

Kiire tulee ja reisiä vähän hapottaa, mutta kyllä se siitä sitten menee.

Riupale: Utti on kyllä kieltämättä vähän sellainen paikka, ettei se sovi ammattiurheilijaksi haluavalle, jos haluaa säilyttää vanhat treenirutiinit - kaikki treenit pitää käytännössä tehdä vapaa-ajalla, sillä vapautuksia/lomia ei heru.

Mun päivä LJK:n testeissä

Ite olin Utissa vuosina 99-00, joten mun pääsykokeista on jo aikaa. Ne ei menny hyvin, mutta pääsin kurssille ja siitä olen ikuisesti onnellinen. Mun silloisilla tuloksilla ei pääsis nykyään sisään. Olin pääsykokeisiin mennessä n. 3000-3200 metrin cooper kunnossa, hiihto sujui ja ei pelottanut yhtään, lihaskunto oli hyvä. Silti kaikki lähti heti pääsykokeiden alussa menemään päin mäntyä. Kovuutta ei ollut ja en ollut treenannut kertaakaan kaikkia testejä putkeen ilman taukoa.

Tästä nyt tulee pitkä viesti, mutta pakkohan kenenkää ei ole tätä lukea. Tiivistän pääsykoe päivän jos joku haluaa sen lukea: Aamulla kun kasarmilla herättiin niin söin tietenkin mahan täyteen puuroa sun muuta, kun kerta tarjolla oli. Se oli ensimmäinen virhe! Fyysiset kokeet alkoivat heti aamusta.

LIHASKUNTO:
Koordinaatiotesti + lihaskunto vielä meni. Vatsat jotain reilu 40, punnerrus yli 60, selkälihas yli 60, leuanveto 18, v.pituus jotain reilu 250 cm. Suunnilleen sitä mihin pystyin normaalisti.

REPPUJUOKSU:
10 kiloa selkään ja juoksemaan lämmittelyä. Tuska alkoi mun osalta. Maha oli täynnä ja painot selässä teki tiukkaa pysyä ryhmän mukana lämmittely (2km). No pysyin kuitenkin, tiukan "välit kiinni" huudon saattelemana. Lämmittelyn jälkeen alkoi 3 kilsaa aikaa vastaan. Ite piti laskea kierrokset, mutta järjestäjät laskivat myös. Oksennusta piti todellakin pidetellä heti muutaman kierroksen jälkeen, koska olin pöljänä syönyt ilmaista aamupalaa niin paljon. En oksentanut, mutta jälkikäteen aatellen nopea oksennus olis varmaan kannattanut. Sen jälkeen olisi ollut helpompi juosta. Juoksin sen minkä pääsin eli ihan matelu vauhtia. Pää oli pyörällä ja juoksin vielä yhden kierroksen liikaakin... tyhmyydestä saa aina maksaa! Mun ajasta vähennettiin jonkin verran hyvityksenä. En muista loppuaikaa, mutta lähellä hylätyn rajaa se oli ja silloin oli löysempi raja kuin nykyään. Juoksun jälkeen aattelin, että ei ole enää mitään mahiksia saada tarpeeksi pisteitä, koska juoksussa on jaossa melkein puolet pisteistä. Testi jatkui kuitenkin.

HYPPY, UINTI JA SUKELLUS:
Hyppy ok. Ei siihen voi kuolla vaikka miten tulisi alas. Sukellus oli myös ihan helppo. Kannattaa kokeilla ennen testejä ja opetella jos tuntuu vaikealta. Uinnissa oon aina ollu huono, mutta sitä olin harjoitellut jonkin verran. Ahtaasti räpiköitiin, kun oli monta yhtäaikaa vedessä ja nippa nappa taas menin alle hylätyn rajan, mutta pisteet eivät paljon karttuneet. Seuraavaksi oli siirtyminen Uttiin syömään ja hiihtämään. Tajusin jo syödä hieman vähemmän :)

HIIHTO:
Lunta oli vähän ja Tyrrin alamäet olivat jäisiä ja vaikeita laskea alas. Hiihtoa harrastaneena odotin tätä lajia ja tiesin että viimeinen mahdollisuus oli kerätä pisteitä. Olin hiihdossa muistaakseni kolmanneksi nopein ja taisin saada maksimipisteet. Hiihdon jälkeen Laukkanen ynnä muut Utin jermut laskivat pisteitä. Ne joilla oli liian vähän potkittiin kotiin ja toinen ryhmä lähti lääkärin tarkastukseen. Odotin jännityksellä kumpaan ryhmään kuuluisin. Tiesin, että kiikun kaakun on! Helpotus oli kun testi jatkui. Myöhemmin sain tietää, että minulla oli 28 pistettä. Sillä pääsi sinä vuonna jatkoon. Tulos on tosi huono ja nykyään sillä ei varmasti pääse kurssille. Sisään otetaan vähemmän väkeä kuin silloin. Meidän kurssilla aloitti 135 nuorukaista ja nykyään määrä on jotain 80 tai alle, joten niillä on vara valita.

LÄÄKÄRINTARKASTUS:
Siihen ei paljon voi vaikuttaa. Tietenkin näköä voi korjata silmäleikkauksella, mutta muuta en keksi.

PSYKOLOGISET, HAASTATTELU JA RADISTITESTI:
Kirjallisia oli paljon ja väsy painoi. Parhaansa kun tekee ja tottelee ohjeita sokeasti niin hyvin menee tai sitten ei. Kynään ei saa koskea ennenkuin annetaan lupa!!!!! Haastattelusta en muista muuta kuin, että se oli ryhmähaastattelu ja meidän piti keskustella jostain asiasta. Illan viimeinen testi oli radistitesti. Yritin kaikkeni, mutta mitään en piipityksestä tajunnu. Se ei kuitenkaan onneksi ollut karsiva, vaan sillä haettiin yhteen tärkeimmistä tehtävistä sopivia miehiä.

Lopputulos oli, että kurssille pääsin ja kunto kasvoi palveluksessa. Kertausharjoituksissa on joka kerta ollu kovat fyysiset testit ja tulokseni ovat olleet hyviä ja ljk:n reservissä kiikun vieläkin. Reppujuoksu on nykyään helpompaa minulle, kun massaa on 15 kiloa enemmän kuin pääsykokeiden aikaan.

Viimeiset ohjeet: Treenaa paljon, mutta älä missään nimessä riko paikkoja! Aloita harjoittelu fyysisiin testeihin ajoissa. Pääsykoe päivänä älä syö liikaa aamupalalla, vaikka kuinka hyvät ruuat tuotaisiin eteen. Reipasta mieltä ja suomalaista sisua paljon mukaan. Kannattaa satsata reppujuoksuun. Siitä saa eniten pisteitä eli tärkein testi! Hiihdossa on myös paljon pisteitä jaossa.

LJK:ssa palvelee tällä hetkellä kovakuntoisempi varusmiesryhmä kuin koskaan aikaisemmin. Tämä johtuu nykyisen kurssikoon pienuudesta. Niillä on vara valita parhaat. Kehitys on mielestäni oikea. Erikoisjoukkojen on oltava eliittiporukka.

Vuosi LJK:ssa oli aivan mahtava!! Yhteishenki on siellä omaa luokkaansa. Sinne kannattaa pyrkiä!!!

Kiitos mirage vihjeistä ! Ja kiitos motivoittamisesta :) Paljos sul oli painoo testeis ? Aattelin vaa et miten se vaikuttaa toho reppujuoksuu, ku cooperki oli 3000m+. Koht pitäs alottaa uintiharjotteluki, ku se taitaa olla se karsivin tekijä mul.

Itel varmaa sellane jännitys ettei voi syödä viikkoo :D

Ei nyt suoranaisesti liity tähä ketjuu, mut onks teil tietoo et voiks väärennetyist henkkareist tulla merkintää, joka voi haitata pääsylle ? Ku sivuil lukee jotain, ett rangaistukseen johtaneet teot ovat karsiva tekijä. En kyl usko et tost mitää tulee, mut jännitti vaa ljk:n takii.

Rangaistukseen johtaneet teot ovat mielestäni "karsiva" tekijä. Jos tyyppi on muuten sopiva taloon ja jotai pikkujuttuja löytyy rekisteristä niin ei sillä ketään lähetä tiputteleen. Tietty eria asia taas jotkut väkivalta- sun muut vakavammat rikkeet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom