Laskuvarjohyppy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eero
  • Aloitettu Aloitettu
Kysyn vaan ihan mielenkiinnosta et monikos on tehnyt laskuvarjohypyn ? Itseäni asia on pidemmän aikaa mietityttänyt, että joskos sen kävisi tekemässä. Mutta niille jotka sen ovat tehneet: Oliko se mielestänne rahanarvoista? Nehän ovat suhtkoht kalliita.. vai paljonkos teidän hypyillenne tuli hintaa?

Entä miten muut "itsensävoittamislajit". Moni varmasti saa sellaisen tunteen usein salilla, mutta kertokaapa missä muualla olette saaneet sellaisen tunteen. Malliesimerkkinä jpr:n Finlandia :worship: , (josta hän varmaan sai myös tunteen suksien vihaamiseen.) :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aion mennä kesällä riippuliitokurssille, jos semmoinen jossain järkevällä paikalla järjestetään. Tarkoitus oli oikeastaan mennä jo talvella, mutta kursseja ei järjestetä missään lähellä ja ei oikeen voi koulun takia lähteä minnekään pidemmäksi ajaksi. Hintaa kurssilla n. 1000 € ja oma liidin maksaa varmaan 3000-5000 €. Kerhon liitimiä onneksi voi käyttää aluksi, koska tuo on aika iso investointi. Olen haaveillut tästä jo useamman vuoden ajan ja nyt olisi aikaa ja varaa alkaa harrastaa. Harrastaako joku muu pakkotoistolainen riippuliitoa?

Esim. Tampereen laskuvarjokerhossa http://www.tamlk.org/ hyppykurssilla painoraja max 100kg, saattaa rajoittaa tämän palstan väkeä pois.

Kiinnostas kyllä, alkeiskurssi 390€ ja tandemkurssi 220€.

_o/ joku hassu hyppy on tullut tehtyä aikoinaan. Itse hyppääminen on siistiä kuin mikä, suosittelen. Se, mikä laskuvarjoilusta tekee urheilun, on se varjon pakkaaminen. Ei ole mun mieleen :curs:

Niin, ja kiireiselle se ei sovi, voi joutua odottelemaan... Noh, taivaalle siitä ja itse kokeilemaan! :whip:

Ens kuun alussa olis tarkoitus kiivetä koneeseen ja tulla ekaa kertaa varjolla alas...

Kurssi on voitettu, joten rahallisesti ei kirpaise kuin bensat :D

hyppykurssi tuli aikoinaan käytyä ja loikattuakin ,siistiä kuin mikä mutta sen koommin ei ole ihmeempää hinkua taivaalle ollut.Kokemuksena ihan huippuluokkaa.

Sotilasvarjohyppyjä 9 kpl armeijassa. Hyppykorkeutta matalimmillaan 300 metriä ja varjon avaus pakkolaukaisulla, joten ei siinä paljon ehtinyt nautiskella. Ja kiitos vaan, mutta minulle riittivät kyllä nuo hypyt. Itsensävoittamislajina kyllä erinomainen, sillä en ole koskaan elämässäni pelännyt niin paljon, kuin juuri ennen ensimmäistä hyppyäni.

Originally posted by Kinnunen
_o/ joku hassu hyppy on tullut tehtyä aikoinaan. Itse hyppääminen on siistiä kuin mikä, suosittelen. Se, mikä laskuvarjoilusta tekee urheilun, on se varjon pakkaaminen. Ei ole mun mieleen :curs:

Niin, ja kiireiselle se ei sovi, voi joutua odottelemaan... Noh, taivaalle siitä ja itse kokeilemaan! :whip:

hähää, tuossa oli kyllä koko juttu tiivistettynä! :lol2: pakkausta ja odottelua unohtamatta...

Ittellä tuli 20-30 kiloa sitten hyppyjä vajaat parikymmentä, nykysellään "vanhemmiten" ei enää varmaan uskaltaisikaan... :itku:

rahaahan siihen hommaan paloi, niinkuin mihintahansa kunnon harrastukseen. kurssi oli parikolme tonnia vanhaa rahaa, viikonlopun reissu muutamalla hypyllä oli helposti 500.

Originally posted by Jylli81
Sotilasvarjohyppyjä 9 kpl armeijassa. Hyppykorkeutta matalimmillaan 300 metriä ja varjon avaus pakkolaukaisulla, joten ei siinä paljon ehtinyt nautiskella. Ja kiitos vaan, mutta minulle riittivät kyllä nuo hypyt. Itsensävoittamislajina kyllä erinomainen, sillä en ole koskaan elämässäni pelännyt niin paljon, kuin juuri ennen ensimmäistä hyppyäni.

Taisit olla laskuvarjojääkäreissä tms? Mutta tiedätkö tälläisestä asiasta mitään:
Olen kuullut, että armeijassa olisi mahdollista suorittaa 300+euron hintaan joku laskovarjokurssi, josta sais merkinnän sotilaspassiin. Ja sittenku sitä vilauttaa ni sais hypyn tehtyä 15 eurolla. Onkohan tämä paikkansapitävää tietoa, voi olla tietenkin urbaanilegenda. Tietenkin pitäis oma varjokin sitte hommaa mutta kuitenkin.. Allekirjoittaneella olis viel armeija edes ni voipi olla et pitäs sit rahaa säästellä tälläiseenkin. :rolleyes:

Tarkotus ois tulevaisuudessa alkaa harrastamaan laskuvarjohyppyä. Nyt ei siihen rahaa ole. Ens kesänä ajattelin kuitenkin benjiä käydä hyppäämässä.
Mitä tulee itsenäs voittamiseen, niin lumilautailu on ehkä tuonut meikäiläiselle eniten noita hienoja kokemuksia. Nykyään ei ole niin paljon asiat kuumottanu kun ennen mutta perkeleen siistä se on edelleen (on sitä jo 4-5 vuotta harrastettu). :D
Laskuvarjokursseille lähden kyllä heti kun raha antaa luvan!

OoDee

Yhden hypyn hypännyt viime kesänä -> Ranne murtu ihan huolella. 3 kuukauden tauko saliin sai ihmeesti motivaation palaamaan :)

Eipä sillä, täytyy varmaan ostaa vaikka moottoripyörä ja yrittää väistellä hirviä... ja poliiseja.

Originally posted by eero
Taisit olla laskuvarjojääkäreissä tms? Mutta tiedätkö tälläisestä asiasta mitään:
Olen kuullut, että armeijassa olisi mahdollista suorittaa 300+euron hintaan joku laskovarjokurssi, josta sais merkinnän sotilaspassiin. Ja sittenku sitä vilauttaa ni sais hypyn tehtyä 15 eurolla. Onkohan tämä paikkansapitävää tietoa, voi olla tietenkin urbaanilegenda. Tietenkin pitäis oma varjokin sitte hommaa mutta kuitenkin.. Allekirjoittaneella olis viel armeija edes ni voipi olla et pitäs sit rahaa säästellä tälläiseenkin. :rolleyes:

Kyllä, olin laskuvarjojääkäreissä.

Tuollaisesta kurssista en kyllä ole kuullut mitään, mutta pääsin reserviin tosin jo 2001 keväällä, joten voihan se olla tullut sen jälkeen.

Originally posted by eero
Kyllä siellä on mahdollisuus jonkinlaiseen kurssiin. En tiedä miten se vastaa siviilissä suoritettuja kursseja, mutta kyllä hyppäämään ainakin (tuolla kurssilla) käsittääkseni pitäis päästä. Kaveri sitä suorittaa vissiin parhaillaan. Ainakin sillä on teorioita ollu. Itellä alkaa palvelus vasta ensi tammikuussa joten siihen asti odotellaan. Toivottavasti samanlainen mahdollisuus on silloin vielä olemassa.
Laskuvarjojääkäreihin olisin mennyt mutta kun eivät perkeleet päästä värisokeita sinne (turhauttavinta on se, että tämä vamma tosiaan näkyy vaan testeissä)!!! :curs:

OoDee

Palvelin 2002 vuoden Porin Prikaatissa ja siellä oli ainakin mahis käydä Hyppy-Kurssi ja hintaa tais olla tossa syksyllä vajaa 1500 mk vanhaa rahaa... Eli melko edullinen, kaverit kävivät (itse en päässyt 19 päivän loman takia). Suoritettu "tutkinto" on ihan pätevä siviilissäkin, mutta taitaapi olla että täytyy hypätä vuosittain joku määrä hyppyjä että lupa pysyy voimassa. Toki sama pätee myös siviilissä suoritettujen lupien kanssa. Toi taitaa olla urbaani-legenda että sais jonkun merkinnän, mutta toisaalta esim. Turun Laskuvarjohypääjillä, tms. hyppy taitaa maksaa vajaa 20 euroa. :kippis1:

ps. Kurssitarjontaa löytyi VMTK:n järjestämänä mm. järjestyksenvalvoja ja järjestyksenvalvojan voimankäyttökurssi, metsästyskurssi tms. Osallistuminen ei meitsillä onnistunut lukuisien leirien vuoksi, mutta jotain hyödyllistä saa "johtajakoulutuksen" lisäksi jos se lasketaan :lol2:

57 hyppyä takana...

joista 50 sotilashyppyjä niin korkealta kuin matalaltakin (300 m) ja sitten ah niin ihania siviilivarjohyppyjä 7 kpl. Suosittelen! eka kerta oli parempaa kuin huono seksi tai vähän parempikin, on se vaan melko epätodellinen olo!

Benji

Originally posted by OoDee
Ens kesänä ajattelin kuitenkin benjiä käydä hyppäämässä.

Tästä on tietysti monta mielipidettä ja kokemusta, mutta mä en kyllä suosittelis ite benji-hypyn hypänneenä. Ok - olihan se hieno tunne voittaa oma pelkonsa, mutta jälkikäteen ei tuntunu niin kivalta, mulla ainakin hypyssä syntynyt, päähän kohdistunut paine aiheutti verenpurkauman silmänpohjassa (ei onneks näkyny ulospäin) ja melko huonon olotilan muutamaks seuraavaks tunniksi, tuli sellanen kuvottava olo.

Eräs silmälääkäri sitten vilkaisi sitä silmän verenpurkaumaa ja sanoi, ettei nyt ala saarnaamaan kun olen sen jo mennyt tekemään, muttei missään nimessä suosittele sitä kenellekään, koska päähän kohdistuvan paineen takia joltain tyypiltä oli verkkokalvo revenny silmästä...

On tietysti paljon kokeilleita, joille ei hypystä tuu mitään, mutta kannattaa kuitenkin pitää mielessä myös ne riskit, eikä täysillä vaan luottaa hypyn järjestäjien hehkutuksiin "kaikki voivat hypätä, ikä ja fyysinen kunto ei ole este jne jne". Sit siellä oli joku painoraja, mut sekin muistaakseni liittyi siihen köyden kestävyyteen, ei henkilön vartalonolemukseen (onko ylipainoa jne.) Olis ne tietty saattanu sanoakin jos selvästi ylipainoinen olis menny hyppäämään.

No, jokainen tekee ratkaisunsa itse, tämä oli vaan oma kokemukseni hypystä. :)

Nuorena poikana harrastin jonkin aikaa. Hyppyjä tuli 44kpl, joista muistaakseni 5 olivat 4km. korkeudesta.

Hyppäämisestä tulee todella mahtava fiilis, mutta ajanpuutteen vuoksi harrastus jäi.

Jos on ylimääräistä aikaa niin suosittelen!

2 siviilihyppyä hypänneenä voin kertoa, että kokemuksena laskuvarjohyppy on jotain epätodellista. Ei tiedä tunnetta, jos ei itse kokeile. :D

nimim. "korkean paikan kammosta kärsineenä hyppäämään"

Kaverin inttikaveri oli viime elokuussa rajavartija kurssilla Immolassa. Siellä oli sit mahdollisuus suorittaa laskuvarjokurssi. Ensimmäisestä hyppyy tehessä sillä oli menny varjo sekasi ja varavarjokin oli vielä sotkeentunu. Oli vielä vitsinä heittäny ennen ku oli hypänny koneesta että "Tulkaa sit hautajaisiin".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom