Lapsi maksaa 105600 euroa

Liittynyt
12.11.2003
Viestejä
2 321
Suomalaislapsen kasvattaminen täysi-ikäiseksi on vanhemmilta kova investointi.

Lapsellekin voi laskea hinnan. Niin tekivät Tilastokeskus ja Stakes Suomalainen lapsi 2007 -selvityksessään, jonka yhdessä osassa tutkittiin jälkikasvun vanhemmilleen aiheuttamia kuluja.

- Kyseessä on keskimääräinen arvio lapsen kuluista. Luvut vaihtelevat tietenkin paljon perheen tulojen, asuinpaikkakunnan ja lapsiluvun mukaan, kertoo tutkimusta tehnyt yliaktuaari Airi Pajunen Tilastokeskuksesta.

Lapsen kuluihin on tutkimuksessa laskettu mukaan lapsen osuus perheen yhteisistä menoista.

Pikkulapsilla suurin kuluerä on asuminen, jonka perässä seuraa päivähoito. Rahaa kuluu myös ruokaan ja perheen autoon.

Vaatekulut ovat alle kouluikäisillä vanhempia lapsia pienempiä.

Ennen murrosikää lapsi on halvimmillaan.

- Vaippamenot ja päivähoitomaksut jäävät kokonaan pois. Toisaalta kuitenkin esimerkiksi harrastusmenoja alkaa käytännössä tulla vasta tässä iässä.

Usein lasten päästessä alakouluikään myös perheen koti on jo kohtuullisesti varustettu, ja yhden lapsen osuus asumismenoista ja kodinkoneista jää laskennallisesti pienemmäksi.

Murrosikäisenä lapsi kuluttaa eniten. Asuminen, perheen ajoneuvot ja ruoka maksavat edelleen, mutta lisäksi tulee uusia kuluja teinin käyttäessä itsenäisesti rahaa.

Teinien henkilökohtaiset kulut johtuvat yleensä vaate- ja kenkäostoksista, harrastuksista sekä kahviloissa ja ravintoloissa istumisesta. Teinin kännykkälaskut ovat jopa kolme kertaa alakoululaista korkeammat, keskimäärin 290 euroa vuodessa.

Lähde: www.iltalehti.fi

Onko toi mielestänne kova hinta 18 vuodelle? Tekee melkein 6000 euroa vuodessa. Toki jotkut perheet varmaan maksavat moninkertaisesti tuon hinnan ja jotkut taas pääsevät halvemmalla. Tuolla 6000 eurolla vuodessa kuitenkin reissaa ihan kivasti, ostaa vaikka uuden tietokoneen joka vuosi, lyhentää lainaa jne...Onko joku jättänyt lapsen hankkimatta pelkästään rahaa säästääkseen?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
toivottavasti ei tarvii ikinä lasta ostaa :lol2:
e. oh shit oon iha kujalla.. luin ton ihan väärin
 
Noitahan saa thaimaasta pilkkahintaan ja ruuaksikin kelpaa ihan pelkkä riisi, toisin kuin nirsoille skandinaaveille:)
 
Jotenkin sairasta laskea tuollaista. Ennen lapsia saatiin, nykyään niitä näköjään tuotetaan.
 
pyh. planeetta on liikakansoitettu josta johtuu ilmastonlämpeneminen kun kaikkea pitää tehdä enemmän. Kaikki muukin sonta johtuu liiasta väestöstä. Älkää hyvät ihmiset hankkiko jälkikasvua.
 
Olin kerran bulgariassa lomalla. Kaverilla oli exelista printattu lappunen taskussa. Siina oli tosiaankin laskelma paljonko yksi lapsi maksaa. Loppusumma tais siina laskelmassa olla 120 000.

Se kavi sen koko listan mulle tarkasti lapi, minka jalkeen han totes etta talla 120 000eurolla voi tehda monta bulgarian matkaa, ja paneskella tietty huoria :)

no joo. Mulla on muksu tulossa 2 viikon paasta, ja ma oon ihan onnessani.
 
Joskus olen miettinyt kuinka perkeleesti lapsi maksaa, mutta ei kai sitä voi hinnoitella, vastineeksi tulee jotain, mitä ei rahalla voi mitata. Itse ressaisin enemmän maailman menosta kun lapsi tulee maailmaan, tämä on niin hullu paikka, ettei mielisi tänne tehdä omaa jälkeläistä.
 
Joskus olen miettinyt kuinka perkeleesti lapsi maksaa, mutta ei kai sitä voi hinnoitella, vastineeksi tulee jotain, mitä ei rahalla voi mitata. Itse ressaisin enemmän maailman menosta kun lapsi tulee maailmaan, tämä on niin hullu paikka, ettei mielisi tänne tehdä omaa jälkeläistä.

Kompataan edellistä. Ei ihmishenkeä pysty paljoa rahallisesti mittaamaan, kyllä täällä on ennenkin lapsia kasvatettu pienelläkin budjetilla ja usein lopputuloksena on ollut jopa yhteiskuntakelpoinen yksilö. Mutta kyllä sitä joutuu ainankin kahteen kertaan mietiskelemään ennenkuin muksuja ihan tarkoituksella lähtee tänne valmistamaan. Kun rupeaa tuo meininki tässä kotosuomessakin olemaan sellainen että vahvat syövät heikot ja nopeat hitaat ja sitä rataa. Jos niitä mukuloita sitten tekee niin ainoa vaihtoehto on ilmeisesti kasvattaa toisesta niin kovapäinen että taapero painaa vaikka graniitin lävitse jos sille päälle sattuu.
 
Suomessa valtio maksaa yhdestä lapsesta 21600€ toisesta 23760€. Ei ihan kaikkee tarvii ite maksaa :)
 
Suomessa valtio maksaa yhdestä lapsesta 21600€ toisesta 23760€. Ei ihan kaikkee tarvii ite maksaa :)

Milläs tuon laskit?
 
Aikamoista roskaa toi tutkimus, ei oikein jaksa edes perustella.


Jos lapselle pitää hankkia jokainen lelu mitä markkinoilla on tarjolla niin budjetti on rajaton. Esim. halvin Nokian känny lienee 29€ Moposkootterin voi jättää ostamatta jne.

Lapsilisä, isovanhempien sponsorointi, kierrätysvaatteet ja esim. monenmoiset Tee-Se-Itse jutut laskee tuota laskelmaa aika tavalla.

"pikkulapsilla suurin kuluerä on asuminen" WTF?

Sama summa se asumiseen menee oli lasta tai ei. Toki isompaan asuntoon tulee mahdollisesti tarve, mutta silti. Ei avaudu minulle.

Tuossa esimerkissä lienee yhtä aikuista kohti nuo kulut, eli se voi jakaa jo lähtökohtaisesti kahdella.
 
Kyllä sadalla tonnilla saa kaikkea kivaa, kun miettii että toinen vaihtoehto on rääkyvä kuluerä, joka karvat saatuaan alkaa kiroilemaan ja polttaa paikallisen kirkon kännipäissään narkkarikavereidensa kanssa. "Vitun iskä mää vittu vihaan sua anna rahaaaa saatanaaaaaaa!" Huhhuh.

Onneksi toisaalta tällaiset jutut eivät ole omalla kohdalla ajankohtaisia.
 
Back
Ylös Bottom