Lapselle säästäminen

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mitenkäs arvon pakkislaiset ovat homman hoitaneet? Meillä olisi tarkoituksena laittaa noi lapsilisät + muut lahja rahat lapsille säästöön, nyt vaan vaimon kanssa mietitty miten homma hoidettaisiin, todennäköisesti laitetaan rahastoihin mutta tuosta iästä jolloin lapsi saa nämä käyttöönsä ei olla vielä päästy selvyyteen.. Mun mielestä 18v on aivan liian nuori johtuen omista ja kavereiden toilailuista, tuonne kumminkin vuosien mittaan kertyy kohtuullinen summa ja jos se sitten sijoitetaan johonkin perkeleen "autoon"/ viinaan niin ei oikein naurata.

Mitenkäs arvon pakkislaiset ovat homman hoitaneet? Meillä olisi tarkoituksena survoa noi lapsilisät + muut lahja rahat lapsille, nyt vaan vaimon kanssa mietitty miten homma hoidettaisiin, todennäköisesti laitetaan rahastoihin mutta tuosta iästä jolloin lapsi saa nämä käyttöönsä ei olla vielä päästy selvyyteen.. Mun mielestä 18v on aivan liian nuori johtuen omista ja kavereiden toilailuista, tuonne kumminkin vuosien mittaan kertyy kohtuullinen summa ja jos se sitten sijoitetaan johonkkn perkeleen "bemariin" niin en kovin tyytyväinen olisi.

+1

Suunnitelmasi on juurikin sellainen, joka meillä on tytsyn kanssa käytössä. Muistaakseni "sopimus" tehtiin 25 vuoden pituiseksi. Tarvittaessa voimme kotiuttaa kaiken aiemminkin, mutta silloin toki maksaa. Tytöllä 2v, on oma tili, jonne kaikki lapsilisät menevät suoraveloituksena. Summan voi sopia tietysti itse. Rahastoihin sitten sijoitettu ja itse voi hallinnoida nettipankin kautta sijoituksen hajautuksia, mikäli haluaa. Tälläisen palvelun tarjosi Nordea. Viime vuosi oli muistaakseni +3,5-5% korkoa pääomalle, tai jotakin "maltillista plussaa" kuitenkin. Ei tuollaisia korkovuosia kyllä joka vuosi tule...Ennuste taisi olla yhteensä joku 25pinnaa säästetyn pääoman päälle, 25 vuoden aikana. Ovat niin hajautettuja nuo sijoitusrahastot. Mutta voit niitä toki itse muuttaa suuremmalle riskille.

+1 lapsilisat menee automaattisesti ja laitan 100 lisaa joka kuukausi . Jos ja kun potkitaan toivottavasti jossain vaiheessa ulos, niin onpahan alku aika lailla helpompaa kuin itsella aikanaan. Itsella helppoa kun kummmatkin muksut harrastaa niin paljon etteivat ehdi edes rahaa juuri kayttamaan. Rahasto on hyva ja medium riskilla niin voi saada joskus muutaman euron tuottoakin.

Toi 25v kuulostaa mun korvaan aika hyvältä ajankohdalta, mun mielestä pienentää jo tyhmyyden riskiä aika lailla. Samasta asiasta keskusteltiin kaverin kanssa, hän oli saanut 10v sitten kun täytti 18v säästörahastonsa no nehän meni välittömästi autoon ja prätkään.. Kuulemma vituttaa edelleen ja lujaa.

Osittain myös kasvatuksella voi vaikuttaa miten rahat käytetään, mutta joo, fiksua kyllä hilata niihin käsiksi pääsemistä pidemmälle..
Itse olin aika vastuuntunnoton kyllä vielä melkein kolmikybäsenäkin, mutta toi 25v kuulostaisi aika hyvältä.

Ja tietty jos sitä paalua on enempikin, niin kannattaa alkaa siirtää omaisuutta jälkikasvun nimiin ajoissa, niin ei tarvitse maksaa taas yhteen kertaan veroja.

25 vuotta kuulostaa taas omalla kohdalla aivan hurjan suurelta iältä. Se tarkoittaisi omalla kohdalla sitä, että olisin saanut tuon potin alle kuukausi sitten käyttöön. Kuitenkin heti 18 v muuttanut omilleni ja 20 v oli jo omistusasunto velkoineen. Nytkin on auto ja prätkä eikä mitään pottia kukaan ole antanut. Se mihin sen summan ois 18 v käyttänyt, ois ehkä ollut huonekalujen ym osto kämppään. 20 v olisin laittanut jo rahan salkkuun NN:ään tai käsirahaksi lainaan.

Sanoisin että riippuu pitkälti kasvatuksesta sekä elämän tilanteesta. Itse jättäisin lapselle asian kertomatta ja kun huomaa että alkaa olla rahan käyttö hallussa ja järkeä päässä, niin kertoa että tämmöinenkin löytyy.

Tosin, kukin arvostaa mitä arvostaa. Mutta matkailu ei ikinä ole tuhlausta. Sen tajusin viime kesänä kun upotin jonkun mielestä ehkä järkyttävän summan rahaa vajaan 1 kk matkaan. Tuon 1 kk aikana hävisi materian ja rahan ylenpalttinen arvostus. Ei mennyt todellakaan hukkaan.

Itse en vaan jotenkin ymmärrä tuota lapselle rahan säästämistä. Siinähän sä säästät rahaa lapselle samalla, kun sijotat/talletat rahaa pahan päivän varalle mutta perheen yleiseen käyttöön. Sitä annettua rahaa kun ei parikymppinen arvosta kuitenkaan niin paljon, kuin itse omalla työllä tienattua. Lapsilisäkin on lapsen hoitoon liittyviin kuluihin juuri tarkoitettu, ei ylimääräisenä rahana mitä antaa sitten yhtenä pottina täysi-ikäiselle. En siis yhtään ihmettele tuota lahjaverotusta.
On iso asia opettaa nuori ottamaan vastuuta ja tekemään oikeita ratkaisuja. Joillekin se saattaa olla iso homma, kun joutuukin tekemään sen oman puhelimen ja kämpän eteen töitä, eikä raha tipukkaan enää vanhemmilta. Jos raha jostain ulkoa tarjotaan, saattaa tuo raha-asioissa vastuunotto vaan viivästyä ja haitata kehitystä.

Mitä omassa kaveripiirissä huomannut, juurikin kaveri joka on nuoresta pitäen saanut satasia lahjaksi ja lapsilisät tilille (josta tietysti hyvissä ajoin kerrottu ) - on rahankäytöllisesti kaikista leväperäisin ja ei nykytilanteessa varmaan yhtään varakkaampi kuin muut (tai minä itse) jotka on itse omat autot ja pelit ostaneet. Myöskin hieman huvittavaa rahoilla/omistuksilla rehvastelua sivusta seurannut, kun nuorena jo kovasti rahaa ilmatteeksi saanut.
Kyllähän tuota näkee muuallakin, kun esim. veljeksistä nuorimmalle on antaa vähän enemmän rahaa taskuun, niin johan onkin tuhlaajapoika eikä samanlaista arvostusta rahanarvoon/omaisuuteen.

Imo kaikista paras, kun ne rahat käytetään siihen hetkeen mitä perhe tarvitsee vaikka matkailuun/harrastuksiin tai sitten säästöön osakkeisiin/rahastoon.

Ei mulle kukaan mitään koskaan säästänyt, lapsilisät meni ruokaan sun muuhun mihin on ollut tarkoitus lapsilisän mennä. Itse sitten taasen 20 ikävuoteen mennessä koko elämäni säästäminen oli kerryttänyt päälle 28.000€. Paljon kavereita jotka ei ole joutunut koskaan säästämään tai huolehtimaan raha-asioista edes kotoa muuttamisen jälkeen, vanhemmat ostaneet autoa ja maksaneet vuokria. Ei niillä ole kovin hyvää kuvaa oman talouden hoitamisesta. Mun mielestä jos tollasen säästötilin tekee, olisi siitä hyvä kertoa esim. tilanteessa missä lapsi on lähdössä ulkomaille opiskelemaan tai ostamassa ensimmäistä asuntoa. Ikä riippuu ihan mukulasta, tosi vaikea kaksivuotiaasta sanoa onko se järkevä 18v. vai 25v., vaiko koskaan.

Toimeen on tultu aikoinaan sillä että vanhemmat on jeesailleet minkä pystyneet ja sillä saa omatkin lapset toimeen tulla. Jos lapselle säästäisin, en mä kerralla antaisi tuota pienimuotoista lottopottia vaan opiskeluajalle jakaisin potin ja siitä sitten kuukausittain lapselle käyttöraha. Näin opiskeluaikana niitä kavereita jotka oli saaneet jonkinmoisen pesämunan ja kyllähän ne muutamaa poikkeusta lukuunottamatta meni autoon yms ei välttämättömyyteen. Parhaimmilla ravintolaan.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
. Näin opiskeluaikana niitä kavereita jotka oli saaneet jonkinmoisen pesämunan ja kyllähän ne muutamaa poikkeusta lukuunottamatta meni autoon yms ei välttämättömyyteen. Parhaimmilla ravintolaan.

Tässä on just se syy miksi 18v on mun mielestä liian nuori, itse en saanut lottopottia 18v mutta pääsin hyvin palkattuihin töihin ja niinkuin olen aiemmin kirjoitellut niin enhän mä osannut käyttää yhtään järkeäni raha-asioissa.. Mun sisarukset taas ovat aina olleet järkeviä raha-asioiden hoitajia, mulla oli ainoastaan tärkeää että sai hienon auton, 18-22v meni varmaan 40- 50% tileistä autonpitoon :D

Ertsi, arvostus on taas täysin yksilökohtaista kyllä mä tunnen niitäkin tyyppejä ketkä eivät ole olleet idiootteja saatuaan noita potteja ja onhan se vanhemmastakin hieno asia jos lapsi oikeasti pystyy skippaamaan +18v suoraan vuokraluukkujen ohi ja tavallaan saa välittömästi hyvän startin elämään.
Eikä tuo poista millään tavalla sitä etteikö lapselle voisi opettaa vastuullisuutta tai rahan arvoa, vaikka mun lapsilla onkin tuollainen systeemi niin vanhin heistä on myös poiminut mm marjoja 6vuotiaana myyntiin ;) saadakseen rahaa.

Tämä ei myöskään tarkoita sitä että heille ostettaisiin i phonet sun muut pelkästään pyytämällä vaan heitä pyritään opettamaan siihen rahan-arvon ymmärtämiseen, eli mikään ei tule ns ilmaiseksi.

edit. tuskinpa tulee lapsille kerrottua että teille on potti säästettynä, saavat sitten jossain vaiheessa tietää ja mun mielestä paras olisi jos tämä hetki olisi se kun ovat ostamassa esim ensimmäistä asuntoaan.

Mitäs tuolle säästetylle potille tapahtuu mahdollisessa erotilanteessa? Kannattaa varmaan sitäkin pohtia.

Ei muuten ole tullut pieneen mieleenkään kyseinen asia, pitääpi melkein selvitellä :) Tosin en kyllä usko että kovinkaan moni vanhempi varastaisi lapseltaan, jos muuten on paketti kasassa.

Osittain myös kasvatuksella voi vaikuttaa miten rahat käytetään

On se isolta osin myös geneettistä. Aina oon ollut persaukinen (edelleen), mutta aina on myös ollut muutama tonni tilillä varalla. Ei lähtenyt käsistä, en ostanut autoa tai keulinut.
Mutta jos itsestään tietää että kasetti ei pysy kasassa, niin helposti jälkipolvella on samaa vaivaa.

Mitäs tuolle säästetylle potille tapahtuu mahdollisessa erotilanteessa? Kannattaa varmaan sitäkin pohtia.

Lapsille tehdyistä lahjoituksista kannattaa aina tehdä lahjakirjat vaikka lahjoitettava määrä jäisikin alle verotettavan rajan. Lahjakirjassa voidaan mm. sulkea pois avio-oikeus lahjoitettavaan omaisuuteen, sen tuottoon sekä sen tilalle tulevaan omaisuuteen. Tällöin lapsen mahdollinen tuleva puoliso ei pääse käsiksi tähän osuuteen lapsen omaisuudesta vaikka avioehtoa ei olisikaan. Sama määräys voidaan ja kannattaa laittaa myös testamenttiin.

Lahjakirjassa voidaan myös pidättää hallintaoikeus lahjoituksiin määräaikaisesti, vaikkapa siihen saakka kun lapsi täyttää 25v tms.

Meillä lahjoitetaan lapsille rahasto-osuuksia suoraan. Lahjoitan aina sellaisia osuuksia joissa on sisällä mahdollisimman paljon arvonnousua. Tällöin nollaan realisoimattoman verovelan itseltäni ja lapselle taas hankintahinnaksi ko. osuuksille tulee lahjoituspäivän kurssi. Riippuu rahastoyhtiöstä miten kivuttomasti ja millä kustannuksilla siirto onnistuu.

Meillä lapsilisät menee ihan harrastuksiin, vaatetukseen ym. lapsille.

Meidän kummallakin tyttärellä on 2 tiliä. Isovanhemmat on nämä avanneet heti tyttärien synnyttyä ja siitä asti laittanut niihin säännöllisesti rahaa.

Rahat saa käyttöön muistaakseni täytettyään 18 vuotta.

Toivon ja ohjaan, että varat käytetään sitten tulevaisuudessa opiskeluun ja/tai ensiasunnon ostoon. Kun muuttaa pois kotoa, oman asunnon osto kannattaa heti. Miksi maksaisi vuokraa toiselle.

Yates, ootko sä mielestäs persaukinen jos on muutama tonni tilillä?

Siinä mielessä että kun on pienet tulot niin rahaakin käytetään nuukasti. Ei ostella bemareita ja irtokarkkia koko rahalla heti. Kyllä mä muistan nuoruusajan kaverit jotka jos sai jostain rahaa niin se kaikki pistettiin irttareihin, jotka syötiin alta viiden minuutin.

Virallisesti kai tyyppi joka asuu sillan alla ja elää pulloja keräillen ei ole persaukinen jos sillä on kuitenkin tilillä rahaa.

Minä sain joskus n. 20-vuotiaana tilin käyttööni, jossa taisi olla juurikin lapsilisiä ja jotain lahjarahoja. Ei siinä nokka kovin kauaa tohissut, kun ne oli pääasiassa menneet kurkusta alas. Ja osa muuten autoonkin. Hyvin ne rahat silloin itselleni kelpasi. Toisaalta 25-vuotiaana olin jo sen verran järjissäni, että olisin lähinnä ihmetellyt, että mitäs ilmaista rahan paskoo sitä nyt tyrkytetään, en ota, pärjään muutenkin.

Omalla lapsella on nyt tili, johon pottia kerätään. Sinne ei ole tosin varaa lapsilisiä laittaa, mutta jotain satunnaisia pikkupanoja kuitenkin eri suunnista. En varmaankaan sitä kertamällinä tarjoile, vaan käytetään sitä silloin kun tarvitaan. Ostetaan sohva ja koulukirjoja, maksetaan takuuvuokria. Muttei lyödä likalle setelitukkua kouraan toivoen parasta...

Minäkin ajattelin avata lapsille tilit ja säästää heille rahaa, esim ajokorttiin, opiskeluun jne. Järkevää rahankäyttöä toki täytyy alkaa opettamaan, kun sen aika on, kyllähän nuo nytkin jo säästävät pikkuhiluja possuun, joilla ostavat sitten jotain pientä itselleen. Eivätkä muuten todellakaan saa kaikkea mitä keksivät kinuta esim kauppareissuilla!

Itse olen aloittanut tienaamisen 14-vuotiaana mainoksia jakaen ja erinäisillä kesätöillä, kunnes 18-vuotiaana sain vakituisen palkkatyön. Vanhemmat ostivat aina vaatteet ja ruoat ja maksoivat harrastukset, mutta esim. kaikki kännykät, musat, meikit, teinihömpät yms oon aina ostanu ite. Olenpa tainnut maksaa kaikki takuuvuokratkin itse, jokusen kerran parikymppisenä huithapelina olen iskältä pyytänyt rahaa, mutta vain lainaksi ja maksanut aina takaisin.

Joitakin asioita on kyllä tullut opittua kantapään kautta niin raha-asioissa kuin muissakin, mutta sillähän sitä oppii, enkä missään nimessä halua sitten tulevaisuudessa ohjata (tai kahlita) liikaa omia lapsiani heidän aikuistuessaan, vaan toivoisin heidän käyttävän aivojaan itse :D

edit. lapset ovat siis 4- ja 6-vuotiaita, ettei mikään hätä vielä poismuuton tai aikuistumisen kanssa ;)

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom