Minäkin ajattelin avata lapsille tilit ja säästää heille rahaa, esim ajokorttiin, opiskeluun jne. Järkevää rahankäyttöä toki täytyy alkaa opettamaan, kun sen aika on, kyllähän nuo nytkin jo säästävät pikkuhiluja possuun, joilla ostavat sitten jotain pientä itselleen. Eivätkä muuten todellakaan saa kaikkea mitä keksivät kinuta esim kauppareissuilla!
Itse olen aloittanut tienaamisen 14-vuotiaana mainoksia jakaen ja erinäisillä kesätöillä, kunnes 18-vuotiaana sain vakituisen palkkatyön. Vanhemmat ostivat aina vaatteet ja ruoat ja maksoivat harrastukset, mutta esim. kaikki kännykät, musat, meikit, teinihömpät yms oon aina ostanu ite. Olenpa tainnut maksaa kaikki takuuvuokratkin itse, jokusen kerran parikymppisenä huithapelina olen iskältä pyytänyt rahaa, mutta vain lainaksi ja maksanut aina takaisin.
Joitakin asioita on kyllä tullut opittua kantapään kautta niin raha-asioissa kuin muissakin, mutta sillähän sitä oppii, enkä missään nimessä halua sitten tulevaisuudessa ohjata (tai kahlita) liikaa omia lapsiani heidän aikuistuessaan, vaan toivoisin heidän käyttävän aivojaan itse :D
edit. lapset ovat siis 4- ja 6-vuotiaita, ettei mikään hätä vielä poismuuton tai aikuistumisen kanssa ;)