Lapselle rahastoa 18v aikaskaalalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja petrijr
  • Aloitettu Aloitettu
Luitko mun viestiä edes ajatuksella vai onko sun mielestä 12-20% kymmenessä vuodessa jotenkin liikoja luvattu? En oo missään vaiheessa puhunut vuosikorosta tuossa joten ota silmä käteen ja lue uudestaan ennen kuin alat huutelemaan.

No ei ole todellakaan 12-20% liikaa luvattu, koska vuoden määräaikaistalletuksellekkin saa tällä hetkellä sen 1,5% koron. Onko tuosta tuotosta jo laskettu pois ne kaikki kivat palkkiot joita noihin eläkevakuutusrahastuksiin tulee mukaan? Ja korkorahastojen markkinoiminen täysin varmoina sijoituksina on muuten täyttä paskaa. Ei tarvitse kovin kauaa etsiä niin löytää korkorahastoja joilla on ollut tappiollisia vuosa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ei ole todellakaan 12-20% liikaa luvattu, koska vuoden määräaikaistalletuksellekkin saa tällä hetkellä sen 1,5% koron. Onko tuosta tuotosta jo laskettu pois ne kaikki kivat palkkiot joita noihin eläkevakuutusrahastuksiin tulee mukaan? Ja korkorahastojen markkinoiminen täysin varmoina sijoituksina on muuten täyttä paskaa. Ei tarvitse kovin kauaa etsiä niin löytää korkorahastoja joilla on ollut tappiollisia vuosa.

1,5% korko on määräaikaistalletukselle huono. Enkä muuten ole missään kohtaa maininnut eläkesijoitusten korkoja. Nuo mistä tuossa oon puhunu on normaaleja korkotalletuksia (ei määräaikaisia). Ja kulujen jälkeen on nuo tuottoprosentit. Tottakai korkorahastoissa on eroja. Ylipäätänsä esim. OP:n korkorahastot on aika lailla kökköjä mitä oon niitä lyhyen urani aikana ehtinyt näkemään. Lisäksi rahastonhoitopalkkiot on pankeilla suuret. Tapiolan rahastoyhtiö on rankattu maailmanlaajuisestikin korkealle noissa isoissa rahastotutkimuksissa. Lisäksi rahastot ovat elpyneet suomalaisiin kilpailijoihin verrattuna loistavasti viime aikoina.
 
Luitko mun viestiä edes ajatuksella vai onko sun mielestä 12-20% kymmenessä vuodessa jotenkin liikoja luvattu? En oo missään vaiheessa puhunut vuosikorosta tuossa joten ota silmä käteen ja lue uudestaan ennen kuin alat huutelemaan.

Onko toi sun mielestä tehokasta sijoittamista?
 
Onko toi sun mielestä tehokasta sijoittamista?

EI. Kuten tuolla aikaisemmin sanoin niin tuo on niille vanhoille jäärille joilla on 100 000 euroa käyttötilillä 0,001 % korolla ja jotka ei niitä osakkeisiin/rahastoihin uskalla sijoittaa. Omat sijoitukseni ei todellakaan ole tuolla. Mun tehtävä vaan on saada rahaa firmalle ja sen takia pitää olla monenlaisia tuotteita erilaisille sijoittajille. Tämänkin olen tuossa sinulle aiemmin jo sanonut.
 
Luitko mun viestiä edes ajatuksella vai onko sun mielestä 12-20% kymmenessä vuodessa jotenkin liikoja luvattu? En oo missään vaiheessa puhunut vuosikorosta tuossa joten ota silmä käteen ja lue uudestaan ennen kuin alat huutelemaan.

Joo, okei mun moka. No tuo nyt ei sitten kata kunnolla edes inflaatiota. Eli siitä vaan. Mutta miksi hitossa joku vakuutusyhtiö rahastaan välistä kun tuon voi tehdä vaikka lyhyen koron rahastoon rahat laittamalla? Siitä vaan sitten mieleinen prosentti indeksirahastoon jos haluaa tuotto-odotusta nostaa. Ja se säätäminen rahastosta toiseen ei kuitenkaan pidemmän päälle onnistu, joten tuota säätöä voi tehdä vaikka ikävuoteen sidoten tai pitää prosentin suht kiinteänä.

EDIT: Ja tarkistappa nyt omat viestisi tässä ketjussa. Ketjun aihe koskee lapselle säästämistä. Välillä puhut vauvalle alotettavasta eläkevakuutuksesta, välilli riskittömästä sijoitusvakuutuksesta, välillä "pappojen säästämisestä" ja välillä ties miestä. Tiedätkö edes itse mitä puhut tai mitä ketjun aihealue käsittelee?
 
Joo, okei mun moka. No tuo nyt ei sitten kata kunnolla edes inflaatiota. Eli siitä vaan. Mutta miksi hitossa joku vakuutusyhtiö rahastaan välistä kun tuon voi tehdä vaikka lyhyen koron rahastoon rahat laittamalla? Siitä vaan sitten mieleinen prosentti indeksirahastoon jos haluaa tuotto-odotusta nostaa. Ja se säätäminen rahastosta toiseen ei kuitenkaan pidemmän päälle onnistu, joten tuota säätöä voi tehdä vaikka ikävuoteen sidoten tai pitää prosentin suht kiinteänä.

EDIT: Ja tarkistappa nyt omat viestisi tässä ketjussa. Ketjun aihe koskee lapselle säästämistä. Välillä puhut vauvalle alotettavasta eläkevakuutuksesta, välilli riskittömästä sijoitusvakuutuksesta, välillä "pappojen säästämisestä" ja välillä ties miestä. Tiedätkö edes itse mitä puhut tai mitä ketjun aihealue käsittelee?

Pakkohan niitä rahastoja jonkun on ihmisille mainostaa, eikö vaan? Monet ihmiset eivät ole edes ajatelleet koko asiaa ennenkuin se otetaan puheeksi ja vakuutusten teon yhteydessä tuo on luonnollinen aihe ottaa puheeksi ja sopimukset saadaan tehtyä saman tien. Tuosta sitten menee palkkiot ym. pakolliset kulut. Ja tuo korkorahasto nyt olikin vaan yksi kymmenistä eri vaihtoehdoista ja paljon paremmin tuottavia tietysti löytyy, mm. Seligsonin rahastot (Tapiola välittää myös näitä), Tapiola Maailma, Itä-Eurooppa, Aasia, Lyhytkorko, Pitkäkorko jne.

Tarkoitus ei ollu muuta kuin heittää paria riviä off-topicia tuossa ekassa viestissä, mutta kun porukka siihen viestiin tarttui niin fiksuahan se on vastata? Mulla on ainakin hyvin selvillä mistä puhun, mutta ilmeisesti oon hieman epäselvästi puhunut jossain kohtaa. Joka tapauksessa voidaan kyllä jatkaa ihan oikeasta aiheesta tästä eteenpäin.
 
Pakkohan niitä rahastoja jonkun on ihmisille mainostaa, eikö vaan? Monet ihmiset eivät ole edes ajatelleet koko asiaa ennenkuin se otetaan puheeksi ja vakuutusten teon yhteydessä tuo on luonnollinen aihe ottaa puheeksi ja sopimukset saadaan tehtyä saman tien. Tuosta sitten menee palkkiot ym. pakolliset kulut. Ja tuo korkorahasto nyt olikin vaan yksi kymmenistä eri vaihtoehdoista ja paljon paremmin tuottavia tietysti löytyy, mm. Seligsonin rahastot (Tapiola välittää myös näitä), Tapiola Maailma, Itä-Eurooppa, Aasia, Lyhytkorko, Pitkäkorko jne.

Tarkoitus ei ollu muuta kuin heittää paria riviä off-topicia tuossa ekassa viestissä, mutta kun porukka siihen viestiin tarttui niin fiksuahan se on vastata? Mulla on ainakin hyvin selvillä mistä puhun, mutta ilmeisesti oon hieman epäselvästi puhunut jossain kohtaa. Joka tapauksessa voidaan kyllä jatkaa ihan oikeasta aiheesta tästä eteenpäin.

Joo, unohdetaan koko juttu mun puolesta. Tässä puhuttiin jo itse kukin monesta eri asiasta, väkisin menee ajatukset ristiin.

Ja sen vakuutuksen voi toki tehdä niin vauvalle kuin vaarillekin. Jokaisen pitää itse pohtia, että kannattaako maksaa väliin vakuutusyhtiölle vai ei. Myyntimiehet kyllä osaa puhua, siitä ne palkkansa saavat. :whip:
 
Vanha nosto, mutta mitenkä käytännössä asetetaan sellainen ehto esim. Seligsonin rahastoihin että lapsi saa rahat käyttöönsä vaikka 30 vuotiaana, mutta tottakai sitä voisi vanhemmat aikaistaa jos niin haluavat tai vaikka osan saa aikaisemmin tms.
 
Vanha nosto, mutta mitenkä käytännössä asetetaan sellainen ehto esim. Seligsonin rahastoihin että lapsi saa rahat käyttöönsä vaikka 30 vuotiaana, mutta tottakai sitä voisi vanhemmat aikaistaa jos niin haluavat tai vaikka osan saa aikaisemmin tms.

Selvittelin tätä itsekin ja ainoa oikeasti pätevä keino on pantata osuustodistukset. Tällöin rahastoja voi realisoida vain mikäli osuustodistukset toimitetaan rahastoyhtiöön ja mikäli osuustodistukset ovat vanhempien tallelokerossa niin hulivili ei helpolla niitä itse sieltä muiluta.
 
Jep, juurikin näin. "Haasteenahan" lapselle säästämisessä on se, että kun lapsi täyttää 18v, on hänellä täysi omistus-/hallintaoikeus kaikkeen omaisuuteensa. Tämmöiset tavoitetilien käyttöoikeudet tms (mistä tässä ketjussa on aiemmin puhuttu) on täysin pätemättömiä työkaluja siihen, jos ei haluakkaan että lapsi pääsisi 18v täytettyään rahoihin käsiksi. Lapsi voi nimittäin tehdä rahoillaan mitä tahansa ja vaikkapa käydä lopettamassa tuon Hupen mainitseman tilin. Rahastotkin ovat lapsen omaisuutta, ja mikäli osuustodistuksia ei ole luovutettu asiakkaalle, voi hän nekin käydä lunastamassa pois. Osuustodistukset voi toki käydä tulostuttamassa pankissa ja väijyttää ne kassakaappiin mutta loppukädessä toki nekin on lapselle luovutettava jos oikein tappeluksi menisi.

Paras ja helpoin konsti on olla kertomatta niistä asioista. Säästöja ja sijoituksia voi sekä pitää hajauttaa ja jos nyt kerran vuodessa pystyy piilottamaan sen postitse tulevan vuosiraportin niin homma on selvä. Jos ja kun lapsi muuttaa pois vanhempiensa luota, niin postin piilottelu käy toki mahdottomaksi :)

Lähtökohta on se, että kannattaa kasvattaa fiksuja lapsia. Yllättäen.
 
Ja jos sitä varallisuutta ei oikesti ole paljon, niin pitää ne pienet pesämunat ihan omissa nimissä kunnes lapset on sellaisessa vaiheessa, että ne voi luovuttaa.

Olen sen 100 x sanonut etten ainakaan minä ois 18 vuotiaana osannut käyttää rahoja järkevästi, jos siis sellaisia olisin haltuuni saanut. Mutta kun ei ollut rahoja, ei tarvinnut niitä varten kasvatustakaan. Mulla on pojilleni vähän säästöjä, tosin ne on vielä tonneja ei ees kymppitonneja, joten vaikka moninkertaistuisivat niin saisin ne moneen kertaan lahjotettua ihan laillisestikin lapsilleni. Meinasin alkaa noita vähän opettaa kun ovat sen ikäisiä että onnistuu, sitten siirrellään lapsen haltuun jo vaikka ennen täysi-ikäisyyttä jos asioista kiinnostuu ja kantaa vastuunsa.
 
Osuustodistukset voi toki käydä tulostuttamassa pankissa ja väijyttää ne kassakaappiin mutta loppukädessä toki nekin on lapselle luovutettava jos oikein tappeluksi menisi.

Osuustodistus kuitenkin on se paras juttu koska rahastoyhtiö ei anna lunastaa rahastoja ennen kuin osuustodistus on toimitettu takaisin rahastoyhtiöön. Mikäli lapsi kuitenkin lähtisi pitkälliseen oikeustaisteluun osuustodistuksista niin peli on kai siinä vaiheessa jo muutenkin menetetty. En tosin tiedä (sinä varmaan tiedät paremmin?) miten lapsella olisi riitelyn kautta mahdollisuus pakottaa vanhemmat luovuttamaan osuustodistukset? Siis mikäli niiden hallinnasta/pannttaukseta tai jostain muusta lakiteknisestä hallinnan luovutuksesta on sovittu kirjallisesti lapsen ja vanhempien välillä?
 
Niin, haastehan lähinnä on siinä että ne osuustodistukset ovat osuudenomistajan omaisuutta, mikäli hän ei ole antanut niitä esim. Vakuudeksi jotain luottoa vastaan. Vanhemmat toki voi tehdä sopimuksen lapsensa kanssa ja jos lapsi sen hyväksyy niin mikäs siinä. Toinen juttu onkin sitten se, jos tälläinen "sopimus" on tehty silloin kun lapsi on 6v ja allekirjoituksessa on piirretty aku ankka. Juridisesti osuustodistukset ovat osuudenomistajan eikä hänen vanhempiensa ja kyllä se lapsi voi niitä loppukädessä vaikkapa oikeusteitse vaatia. Aika vaikea on kuvitella sellaista sopimusta joka sitoisi lasta tiettyyn määräaikaan/rajoitukseen täysi-ikäisyyden jälkeenkin, varsinkin jos tekohetki olisi ollut silloin kun lapsi on hyvin pieni.

Tämmöinen spekulointi nyt on aika turhaa, koska on aika vaikea kuvitella tälläistä tapahtuvan koska yleensä sitten oikeasti isot omaisuudet "suojataan" esim säätiöiden yms avulla.
 
Ja jos sitä varallisuutta ei oikesti ole paljon, niin pitää ne pienet pesämunat ihan omissa nimissä kunnes lapset on sellaisessa vaiheessa, että ne voi luovuttaa.
Omia lapsia ei ole, mutta olen samoilla linjoilla. Rahan arvon käsittää vasta kun sitä itse on tienannut ja sillä itse itsensä elättänyt ja riski on, että tuollaisella 18-kesäisellä ne pesämunarahat haihtuvat taivaan tuuliin kun rahaa tipahtaa tilille yhtäkkiä enemmän kuin on omalla työllään kerennyt elämänsä aikana tienaamaan.
 
Omia lapsia ei ole, mutta olen samoilla linjoilla. Rahan arvon käsittää vasta kun sitä itse on tienannut ja sillä itse itsensä elättänyt ja riski on, että tuollaisella 18-kesäisellä ne pesämunarahat haihtuvat taivaan tuuliin kun rahaa tipahtaa tilille yhtäkkiä enemmän kuin on omalla työllään kerennyt elämänsä aikana tienaamaan.

Juuri näin. Nuorena tahtoo se pillurallin ajelu ja risteilyllä käynti olla lähesulkoon tärkeintä elämässä. Parempi että tätä varten joutuu sitten itte painaan duunia ja ne säästöt jää sitten siihen vaiheeseen kun perustetaan perhettä ja ostetaan asuntoa. Siinä kohtaa ois kiva kun ei tarttisi joka senttiä venyttää. Huvitukset kykenee kyllä itsekin kustantaan jos niitä oikeasti haluaa.
 
Jos kasvattaa lapsen niin pisin vittua että se ryyppää kaiken rahan mitä sille opiskeluja varten pistetty säästöön on itse rahan menetys todennäköisesti murheista se pienin. Raha on kuitenkin vain rahaa.

Tavoitteena olis laittaa jonkinnäköiset säästötilit pystyyn kun lapsia aletaan tekemään. Muutenkin lasten rahallinen tukeminen aina siihen asti kunnes he pääsevät vakituisiin töihin on suunnitelmissa. Asunnon osto opiskelevalle ei taida olla järkevää, koska silloin menettää asumislisän, joka tekee reilun kymppitonnin opiskeluaikana. Työelämään siirtymisen jälkeen lapset eivät enää tarvitsekaan tukea ja rahansiirrot voi jo aloittaa seuraavalle sukupolvelle, mikäli ylimääräistä on.

Kotona asuessa kesätyöt on tärkeitä. Opiskellessa riippuu niin alasta, että onko työteko koulun ohessa järkevää/tarpeellista. Kesällä toki töihin, muttei koko kesää, koska myös loman pitäminen on tärkeää. Mikäli rahan arvoa ei tuohon ikään mennessä ole käsittänyt ei se työssäkäynti ja oman rahan tienaaminen enää auta.
 
Back
Ylös Bottom