Lantion vaikutus lihasten kasvuun ja kuntoon

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Ikä
44
Kävin juuri fysioterapeutilla niska- ja hartiaongelmien takia ja esiin tuli probleema, johon en ollut koskaan kiinnittänyt huomiota. Itselläni on taipumusta notkoselkään ja hartioiden kyyristymiseen ja vika tähän löytyikin muun muassa lantiosta. Fysioterapeutin mukaan lantion sisällä olevat lihakset pitävät ryhtiä ja näin ollen koko selkää pystyssä ja ongelmat voivat helpottua opettelemalla oikea lantion asento ja vahvistamalla näitä pieniä ja yleensä heikkoja lihaksia.

Kuulemma lantion asennolla on vaikutusta myös lihasten kasvuun. Esimerkkinä hän mainitsi ns. mannekiiniasennon, jossa lantio työnnetään selvästi eteenpäin, minkä tuloksena on pieni peppu. Fysioterapeutin mukaan lantion ollessa liian edessä takareidet ja peppu eivät pääse kehittymään. Minua hän opasti opettelemaan oikean asennon (siis ei liian edessä eikä notkoselkämäisesti takana) vaikkapa minihameen avulla (!) elikkä jos hame liimautuu etureisiin, on lantio liian takana ja toisinpäin. Salilla asentoon kiinnittää tietty tosi paljon huomiota, mutta aina sama ei jatku normaalielämässä.

Ryhtiinhän tietysti vaikuttaa myös syvä elikkäs poikittainen vatsalihas, johon pitäisi myös kiinnittää huomiota.

Oletteko muut törmänneet koskaan vastaavaan ongelmaan? Vai kuulostaako siltä, että koko homma olisi :anssi: ?

Peppilotta sanoi:
Oletteko muut törmänneet koskaan vastaavaan ongelmaan? Vai kuulostaako siltä, että koko homma olisi :anssi: ?

Äh, kirjotin just pitkän jutun ja se katos taivaan tuuliin.. Kiteytettynä: ei ole paskapuhetta, lantion oikea asento vaikuttaa koko ryhtiin. Ja lantion oikeaan asentoon vaikuttaa syvät vatsalihakset. Mulla kipuili alaselän lihakset syksymmällä aika paljon, mutta kivut loppuivat nopeasti, kun sain fysioterapeutilta hyvät ohjeet syvien vatsalihasten vahvistamiseksi. Mulla suurin ongelma oli suorien ja syvien vatsalihasten eriyttäminen, eli en oikein osannut treenata poikittaista vatsalihasta ilman, että suorat vatsalihakset olisivat tulleet avuksi. Luulenpa, että aika monella suorat vatsalihakset tekevät suurimman työn..

Kannattaa opetella syvien vatsalihasten hallinta kunnolla.. mulle ainakin riitti aluksi ihan vaan hengitysharjoitukset, joilla saatiin tuntuma syviin lihaksiin ja suorat vatsat rentoutettua. Sitten siitä erilaisia lantionnostoja, jotta ymmärrät sen lantion oikean asennon ( eli se ei sais siinäkään työntyä eteenpäin, vaan liike lähtee lonkasta ). No joo, kyllä se fysioterapeutti varmaan osaa neuvoa ;)

Kohtalotoveri!!! Mulla on tasan sama ongelma..yliojentuva kamelinnotkoselkä ja tolkuttoman huono hartiaryhti..pitää olla tosi tarkkana että pysyy ryhti hyvänä. Ja yleensä en muista tarkkailla. Kehittymisestä en sitten osaakaan mitään sanoa, olen hidas lihastenkasvattaja :D

XairaX sanoi:
Kohtalotoveri!!! Mulla on tasan sama ongelma..yliojentuva kamelinnotkoselkä ja tolkuttoman huono hartiaryhti..pitää olla tosi tarkkana että pysyy ryhti hyvänä. Ja yleensä en muista tarkkailla. Kehittymisestä en sitten osaakaan mitään sanoa, olen hidas lihastenkasvattaja :D

Parisen viikkoa olen nyt tässä erityisen paljon kiinnittänyt huomiota paitsi hartioiden, myös lantion asentoon ja kas! Huomasin eron. Kun saan lantion muljautettua oikeaan asentoon, se "vääntää" puoliväkisin myös koko selän ja myös hartiat suorempaan. Olen kokenut valtaisan ahaa-elämyksen ja suosittelen sellaista lämpimästi myös muille kohtalotovereille! :)

Fiona sanoi:
Luulenpa, että aika monella suorat vatsalihakset tekevät suurimman työn..

Kannattaa opetella syvien vatsalihasten hallinta kunnolla.. mulle ainakin riitti aluksi ihan vaan hengitysharjoitukset, joilla saatiin tuntuma syviin lihaksiin ja suorat vatsat rentoutettua. Sitten siitä erilaisia lantionnostoja, jotta ymmärrät sen lantion oikean asennon ( eli se ei sais siinäkään työntyä eteenpäin, vaan liike lähtee lonkasta ).

Kiitoksia muuten vastauksesta. Olet varmasti aivan oikeassa siinä, että suorat vatsalihakset ovat ne eniten käytetyt, koska niitä salillakin vahvistetaan eniten. Kyllähän niistä syvistä vatsalihaksista on kuullut ja paljon, mutta on aivan eri asia treenata niitä kuin tietää niistä.

Kun olen noita lantioharjoituksia tehnyt, tunsin kummallisen tunteen lihaksissa, joita en ollut aiemmin edes huomannut. Oletan, että sain vihdoinkin kosketuksen niihin kuuluisiin syviin :D Nyt kun asian on todella tiedostanut voi ehkä myös edetä!

Jep, notkoselkä mullakin. En ole koskaan käyny fysioterapeutilla sen takia, mutta mulla ongelma "korjaantu" itestään, tai siis salilla kun aloin käymään ja reenaan alaselkäää ja vatsoja. Tietty sitten myös ryhtiini kiinnitin huomiota, ja nyt näytän ainaki hitusen pitemmältäkin (pituutta huikeat 155,5cm :D ), kun ei enää selkä notkota :)
Että näin kävi mulla. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom