Langaton nettiyhteys, laitteet, toimittajat?

JohnnyB

Mode
Tarvitsisin tietoa mikä kokoonpano olisi paras langattomaan nettiyhteyteen kannettavan tietokoneen kanssa. Olen ajatellut Elisan mainostamaa korttia tai vaihtoehtoisesti Nokian D211-korttia, mutta olisiko joku muu vaihtoehto järkevämpi/nopeampi? Tarkoitus olisi pitää yhteyttä auki lähes 24 h, joten liittymä pitäisi olla kiinteähintainen, mikä niistä olisi toimivin? Liittymän toimivuuden pitää olla koko Suomi eli paikallinen tarjoaja ei käy.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
JohnnyB sanoi:
Tarvitsisin tietoa mikä kokoonpano olisi paras langattomaan nettiyhteyteen kannettavan tietokoneen kanssa. Olen ajatellut Elisan mainostamaa korttia tai vaihtoehtoisesti Nokian D211-korttia, mutta olisiko joku muu vaihtoehto järkevämpi/nopeampi? Tarkoitus olisi pitää yhteyttä auki lähes 24 h, joten liittymä pitäisi olla kiinteähintainen, mikä niistä olisi toimivin? Liittymän toimivuuden pitää olla koko Suomi eli paikallinen tarjoaja ei käy.

Osta ennemmin se Vodafonen GPRS-kortti mitä elisa mainostaa, tuo D211 alkaa olla jo vanha. Siihen kylkeen sellanen data-liittymä missä ei kk-maksutkaan juokse, niin makselet vaan datasiirrosta. Tuollainen on itsellä, ja hyvin toimii.

Harry sanoi:
Osta ennemmin se Vodafonen GPRS-kortti mitä elisa mainostaa, tuo D211 alkaa olla jo vanha. Siihen kylkeen sellanen data-liittymä missä ei kk-maksutkaan juokse, niin makselet vaan datasiirrosta. Tuollainen on itsellä, ja hyvin toimii.

Joo, tuo Vodafonen kortti olikin minulla ykkösvaihtoehtona, se siis hankintaan :)
Oliko itse kortin ja ajureiden asennuksessa mitään erikoista, kortti tietenkin korttipaikkaan, mutta onko se Plug 'n Pray vai asentuuko kivuttomasti?

cmsth3_AA3dlw0x.jpg

No tuo on melkein plug'n'pray. Asennus-cd sisään ja painelee pari kertaa nextiä niin se on siinä. Operaattorikohtaiset GPRS-puhelinverkkoasetukset tarvitsee, mutta ainakin elisalta löytyi tosi hyvät ohjeet kaikille windows-käyttiksille. Muista tingata hintaa kun ostat sitä korttia. :)

Hetkinen Johnny, mikset hanki GPRS/Bluetooth-puhelinta? Älä tuhlaa vähiä rahojasi erillisiin kortteihin. Jos läppärissä ei ole vakiona bluetoothia, USB-dongeli ajaa saman asian. Toki voit pistää puhelimen kiinni datakaapelillakin.

Minulla on ollut jo pitkään GPRS-yhteys laajakaistan kaverina. Kokoonpano on Apple PowerBook + Siemens S55. Homma pelaa hienosti. Tuo on mielestäni paras ratkaisu, kulkeehan puhelin yleensä mukana siellä missä äijäkin. :) Aikoinaan, kun DNA oli vielä kiinteähintainen, mulla oli nettiyhteys päällä 24h ja dataa liikkui ihan mukavasti. Yhteydentarjoajina mulla on ollut lähes kaikki mahdolliset operaattorit, Sonera, Elisa, DNA ja tällä hetkellä TeleFinland.

Mainittakoon vielä, että ainakin TeleFinlandilla on ihan siedettävän hintainen datasiirtomaksu, n. 1,5 e / mega, kun taas Soneralla ja Elisalla hintaa on jonkin verran enemmän. TeleFinlandilla ei tule mitään perusmaksua tuohon gerpsiin, vaan se sisältyy kuukausimaksuun, ja sekin on esim. Piipperi-liittymässä ilmainen. Jos aiot liikutella dataa ihan urakalla, kannattaa harkita Soneran, Elisan tai DNA:n kuukausihintaista liittymää. 15-20 e kuukausimaksulla saa siirtää sadan megan edestä tavaraa.
Elisa myi vielä jokin aika sitten tällaista Markantalon Primetime-liittymää, missä dataa sai liikutella rajattomasti klo 18-06 välillä, ja kuukausimaksu oli 10 e. Taisivat jo luopua tuosta liittymästä, mutta kannattaa kuitenkin kysäistä.

Olen huomannut, että oma kannettavani menee nettiin langattomana vaikka minulla ei ole mitään liittymää.
Ihmeellistä tämä tekniikka.

Harry sanoi:
Osta ennemmin se Vodafonen GPRS-kortti mitä elisa mainostaa, tuo D211 alkaa olla jo vanha.
Sikäli mikäli tuossa Vodafonen kortissa ei ole edgeä niin mitä etua tuossa kortissa on D211:en verrattuna?

Cthulhu sanoi:
Olen huomannut, että oma kannettavani menee nettiin langattomana vaikka minulla ei ole mitään liittymää.
Arvaus, sulla on läppärissä integroitu WLAN ja se heilahtaa suoraan WLANNetin tai vastaavan verkkoon joka on Open-tilassa.

Cthulhu sanoi:

Käytät naapurisi liittymää?

Cthulhu sanoi:

Joo, tuollaista saa silloin tällöin kuulla. Onko nopeakin yhteys? :) Nauti tiedon valtatien ihmeistä niin kauan kuin voit. Siellä on nyt sadan metrin sisällä joku urvelo, joka on tietämättään sallinut ulkopuolisen pääsyn omaan langattomaan rysäänsä.

Spoonie sanoi:
.......missä äijäkin. :) Aikoinaan, kun DNA oli vielä kiinteähintainen, mulla oli nettiyhteys päällä 24h ja dataa liikkui ihan mukavasti.

Spoonie sanoi:
Jos aiot liikutella dataa ihan urakalla, kannattaa harkita Soneran, Elisan tai DNA:n kuukausihintaista liittymää. 15-20 e kuukausimaksulla saa siirtää sadan megan edestä tavaraa.

Jos on mahdollisuus avata dna-liittymä y-tunnuksella, niin GPRS on edelleen kiinteähintainen. Siirtomäärän rajoitus tuli vain kuluttaja-asiakkaille.

Mike sanoi:
Mitenkäs tommoisen gprs/kannettava kombon käytännön toimivuus, toimiiko kautta linjan kotomaassa ja onko toivottoman hidas? Itse tarvitsisin JB:n lailla jonkun paketin, mutta kykeneekö sillä hoitamaan esim Pakkista?

GPRS toimii siellä missä toimii GSM, eli riippuu jonkun verran operaattorista.
Se mitä minä olen kokeillut, niin hidas se on. En tiedä mitä Pakkiksen hoito vaatii, mutta epäilen, että ei ole oikein hyvä vaihtoehto.
Kyllä GPRS:llä meilit lukee ja semmoista kevyttä surffailua harrastaa, mutta aika rauhallista se tiedonsiirto on. Ja kun GPRS toimii GSM-verkossa, niin puhelut on kuitenkin priorisoitu ykköseksi --> paljon puheluita, tiedonsiirto hidastuu.

Viimeksi muokattu:
Edge tuo hieman piristystä tuohon gprs:n nopeuteen, sikälimikäli laite / verkko (toimii ainakin suurimmissa kaupungeissa) tukee sitä. Pakkiksenkin lukeminen sujunee tolla suhteellisen nopeasti ellei posteihin ole linkattu kovin paljoa muumion tai strutsin kuvia.

Gerpsi jää täpärästi kakkoseksi ihan tavalliselle 56k modeemillekin, mutta itselläni se oli ainoa nettiliittymä miltei parin vuoden ajan. Eli kyllä sillä pärjää, jos ei tarvitse liikutella kovin suuria tiedostoja. Webbiselailua, sähköpostien lähettämistä jne, tuollaiseenhan pienimuotoiseen toimintaan se on ihan passeli. Tiettyyn aikaan vuorokaudesta (~klo 10-20) voi toisinaan havaita pientä tökkimistä, jos verkossa on paljon ruuhkaa. Riippuu tietysti operaattoristakin. DNA:sta minulla ei ole kuin pahaa sanottavaa, Sonera toimi hyvin, samoin Radiolinja, mutta nykyinen TeleFinland piiputtaa jonkin verran.

Ajattelin tässä itsekin hankkia kannettavan, joka korvaisi myös pöytäkoneeni.
Haluaisin myös langattoman tiedonsiirron asuntooni, jotta konetta ei tarttisi aina tökätä piuhaan kiinni päästäkseen surffailemaan.
Toimiiko ADSL-liittymä WLAN:in kautta kivuttomasti, jos ostaa tuollaisen langattoman tukiaseman johon tökkää puhelinjohdon? Toimiiko yhtä nopeasti (1024/768)? Onko tietoturvan kanssa ongelmia?

:david:

Kyllä toimii ilman ongelmia, mulla on käytössäni Applen AirPortti, mutta tarjolla on toki aikamoinen läjä muitakin vaihtoehtoja. Nopeus on sama. Tietoturvan kanssa ei liene sen enempää surua kuin kaistan kanssa yleensä. Verkko kannattaa tietysti pitää ulkopuolisilta salassa, ettei naapuri surffaile keijokuvia sinun kustannuksellasi (ks. yllä). :)

taisteluorava sanoi:
Onko tietoturvan kanssa ongelmia?
MAC filteröinti, hidden SSID, WPA AES:lla niin eipä tarvitse huolia. Mulla käytössä Linksys WRT54G Access Point, hyvähalpa, 54Mbps riittänee ADSL-yhteydelle.

Langaton yhteys on TOSI kiva, kun on läppäri käytössä :)

Ja muutenkin, jos esim. kaapelimodeemin pistoke on ihan eri paikassa ku tietokone ni ei ole sitä kauheeta 20m piuhaa luikertelemassa pitkin asuntoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom