Laji polvivammaiselle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Monuve
  • Aloitettu Aloitettu
Eli laskettelussa vasen polvi menny sököksi. Leikattu nyt 9 tai 10 kertaa, laskuissa jo sekaisin.

Mut kuitenkin salilla pystyn käymään, jalkaprässiä pystyn.... muita liikkeitä en pysty tekemään jaloilla.

Juoksut ei onnistu jne.

Kuntopyörä/pyöräily onnistuu....

Onko mitään lajia jota pystyis harrastaa ihan kuntoilu mielessä?

Kun ei tuo pelkkä salilla käynti riitä hyvään yleiskuntoon, ainakaan mun mielestä.
Teen kyllä paljon kiertoharjoittelua, n. 10-15 tauoilla, jotta tuo syke edes nousisi hieman.

Eri lajien harrastajat vois kertoa mikä vois edes soveltua polvivammaiselle....

miten voit tehä prässiä mut et kyykkyä?
ei niissä kuitenkaan kaameesti polvikulmat eroa, ja kyykky on hieman tuotteliaampaa kuin prässäily..

Kyykky vaatii enemmän tukilihaksia polvilta, kerta siinä painot voi heilua sivulta sivulle, prässissä tätä ei tapahdu

ootkohan nyt ihan varma mistä puhut..
Mitä luulet sen tekevän varsinkin polville, prässissä ku treenari väsyy ni avaa polvet sivuille tai sisäänpäin, kyykystä yleensä tulee semmonen perse pystyssä-mallinen ylä-astekyykky jos tapahtuu odottamaton väsymys kesken toiston..
Ja sitäpaitsi, jos on niin paska koordinaatio kyykyssä et sul heiluu malmit ihan surutta edestakas ni sit kannattaa reenailla vähän tekniikkaa ennenku lähtee tosissaa kyykkäämään.

Nii unohdin tuota soutua tulee myös tehtyä...

Teen yleensä päivästä riippuen, aloitan soudulla tai pyöräilyllä 15-30min
Salia sen jälkeen n.45min
ja sit lopuksi soutu tai pyörä 15-30min.

Crossia en oo kokeillu sitä vois.

Prässissäkin voin käyttää vain 60-70kg toistoja siinä 20-25, johtuen siitä kun tuo
polvi ei kestä enempää. Maasta ei onnistu. En pääse edes kyykkyyn tällä jalalla, siis
omalla painollani. Syytä en tiedä.

Nii ja polvituki on aina käytössä salilla ilman sitä ei tuu mitään.
Koordinaatiota olen enemmikseen yrittänyt harjoittaa jaloilla, et tulis tehty hallitusti.

Tuohon uintiin, niin ei kestä jalka sitä. Sääriluusta puuttuu luuta, kantavasta kohdasta joten
minulla on väljä tuo polvi. Muljahtelee uinnissa, juoksussa, välillä kävellessä.
Vesijuoksua pystyn hissukseen :) Miehekästä :D

Vesijuoksua tulee harrastettua aina talvisin.

Onkohan ihan mahdoton ajatus tuo kuntonyrkkeily?
Säkkiä tuli joskus kotona hakattua ja siinä ainakin syke nousi :D (minulla siis :))

Kiitos jo nyt vastauksistanne.

säkin lyöminen/nyrkkeily nyt ei välttämättä oo mikään hyvä idea, lyödessä tulee polveen aikamoinen kierto, mulla repes lateraali kierukka säkkiä lyödessä..
mihin kohtaan polvea sattuu kyykkyyn meneminen? Ettei kyse olisi vaan liikkuvuuden puutteesta että taitut väärällä tavalla alas mennessä?

kyse nyt ei varsinaisesti ole liikkeestä, vaan siitä kuinka paljon tulee painoa kyseessä oleville nivelille.
Suurin osa tukilihaksista on kuitenkin siellä polvien yläpuolella..

aivan keskelle polvea, juuri siellä missä sääriluu kohtaa reisiluun....
sinne sattuu ja paljon.

Saan jalkani koukkuun ilman painoa, mutten painolla.

Oli joskus personaltraineri ja se anto luvan vain ja ainoastaan
prässiin ja sit tiettyjä jalan pikkulihasten koordinaation kehittämistä,
tasapainottelulla, kuminauhalla jne.

Nii ja kyl tuo toinen polvi kestää, ei sen kans oo mitää ongelmaa.
Kierukka, ristiside, sääriluun yläosa ja muuta sälää meni kun jalka taittus
jalkaterästä 180 astetta ja kuulus poks :D

Ei auennu siteet suksista ku Himoksen testipäivillä tää jätkä laitto
liian "kireelle" suksen siteen prkl!

Itse olin toisinpäin ku jalka ja suksi, näin suoraan edessäni suksen takaosan :D

Uinti, murtsikkahiihto, ellipticrosstrainer. Sen lisaksi painoharjoittelu niissa rajoissa, kun jalat antavat myoten.

:offtopic: mutta eikö siis hiihto rasita polvia? jos näin niin mihinkä tämä perustuu, eikö siinä polvet vaan ota hittiä kun liike on tavallaan "elastinen" :D

Olen kanssa vahvasti sitä mieltä, että isoilla tai pienillä painoilla tehtynä kyykky on polville paljon parempi liike(omakin leikattu muutamaan kertaan) mut toisaalta kaipa sitä itse kokeilemalla tietää parhaiten..

Jos pyöräily kerran onnistuu, niin mitä muuta sitä vielä kintuille tarvitsee? Jos polvi kestää polkea clip-on pedaaleilla, niin rasitusta saa hamstringitkin reisien ja pohkeiden lisäksi. Kuntopyörän sijaan pitää vaan alle ottaa kunnon oikea polkupyörä ja päälle kunnon kamppeet että huonollakin kelillä tulee poljettua. Ainoa huono puoli harrastuksessa on jatkuva pesemisen ja huolloin tarve voimansiirrolle.

Tasan samaa mieltä Dopeyn kanssa. Kauniissa kelissä fillarointi, hyvillä kamoilla, on sata kertaa motivoivampaa kuin jonkun salin kuntopyörän hitsaaminen. Vastusta riittää hyvään ja monipuoliseen reisitreeniin ja ihan kuntoilumuotona yksi tehokkaimmista. Sitäpaitsi esim. maantietykit on jo esineinä niin kauniita, että niitä suorastaan pitää omistaa... :)

-Toinen polvivaivainen

Back
Ylös Bottom