Laitteistot? Minkälaista jengillä on?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Onkohan tuo sigma hyvä lasi? Onko samassa hintaluokassa kilpailijoita?
Jos valovoimasta olet valmis vähän tinkimään niin canon 70-200 F4 L irtoaa vähän halvemmalla kun sigma, ainakin saksasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tamronilla on about samaan hintaan vastaava (70-200mm f/2.8). Omakohtaista kokemusta ei meikäläisellä noista ole, mutta lukemani perusteella Tamron on kuvanlaadultaan hiukkasen parempi. Sigmassa taas autofocus toimii järjellisellä nopeudella.
Näin on. Kävin kokeilemassa molempia. Tamron on hidas, mutta bokeh on paljon miellyttävämpi ja pehmeämpi. Canonin 70-200 f/4 voisi olla ok, mutta pitäisi varmaankin olla IS malli ja hinta pomppaa sitten taas kivasti.

Ehkä tuon pidemmän putken hankinta jää vielä seuraavaan tiliin...

Näin on. Kävin kokeilemassa molempia. Tamron on hidas, mutta bokeh on paljon miellyttävämpi ja pehmeämpi. Canonin 70-200 f/4 voisi olla ok, mutta pitäisi varmaankin olla IS malli ja hinta pomppaa sitten taas kivasti.

Ehkä tuon pidemmän putken hankinta jää vielä seuraavaan tiliin...

Nyt olisi ollut paras tsäänssi ostaa uusi putki kun tämän päivän jälkeen kaikkiin tulee pienoinen korotus yenin arvon takia.. esim. rajalan hinnat pomppaavat kivasti ylöspäin..
http://www.rajalacamera.fi/www/

saas nähä mitä muut nostavat..

Itsekin pitäisi ostaa pitkä putki mutta olen pidätellyt kun jos ensikuun aikana kuuluu canonin uudesta 100-400mm jotain uutisia..

Nyt olisi ollut paras tsäänssi ostaa uusi putki kun tämän päivän jälkeen kaikkiin tulee pienoinen korotus yenin arvon takia..
Taidan skipata rahalan jenit ja tilaan kersolta keväällä ihan oikean putken.

Tää itseasiassa kävis tuonne klo 18 kuviinkin kun virittelin tuota reppua siihen aikaan kondikseen.

Tuossa siis mun kalusto:
attachment.php

Canon 1DmkIII
Sigma 120-300 f2.8 EX APO HSM
Canon EF 24-105 4L IS
Canon EF 16-35 2.8L II
Canon EF 85 1.2L II
Sigma 12-24
Sigma 1.4 TC
Kenko loittorengassetti
Canon kulmaetsin
Suotimia 3x (pyöröpola x2 ,ND 4)
580 EX salama
Radiolaukaisin ja lankalaukaisin.
Salmakenkään asetettava vaaka ja QP-color kit, +harmaakorttisarja.

Reppuna toimii Lowepron Vertex 300 AW, johon nää sälät suht' helposti mahttuu, kuten kuvasta voi todeta.
Jalustoja on 2x, monopodi ja 3jalka FLM:n kuulapäällä.
Pokkari millä tää kuva on otettu on Olyn Mjyy 1030 SW, joka on noille syksyn vaellusreissuille hankittu. Kulkee taskussa kokoajan muutoinkin.

Liitteet

• P1210478.jpg
    P1210478.jpg
    178,8 KB · Katsottu: 638
Canon 1DmkIII
Sigma 120-300 f2.8 EX APO HSM
Canon EF 24-105 4L IS
Canon EF 16-35 2.8L II
Canon EF 85 1.2L II
Sigma 12-24
Sigma 1.4 TC
Kenko loittorengassetti
Canon kulmaetsin
Suotimia 3x (pyöröpola x2 ,ND 4)
580 EX salama
Radiolaukaisin ja lankalaukaisin.
Salmakenkään asetettava vaaka ja QP-color kit, +harmaakorttisarja.

Tässä on minun tavoitesetti, siinä on kaikki mitä tarvitsisin. Ehkä jonain päivänä...

Tässä on minun tavoitesetti, siinä on kaikki mitä tarvitsisin. Ehkä jonain päivänä...

Voidaan tehdä kauppaa noista, voisin vaikka hankkia vittuillessani Nikonilta D3, 14-24/2.8, 24-70 2.8, 70-200 2.8VR, 300 2.8VR

Kaikki on kaupan, kun sopivasti tarjotaan :eek::D

Tuli hankittua eka järkkäri, elikkä Sonyn A300, setissä tuli normaali kittiputki 18-70 F3.5-5.6 ja Sigman 70-300 F4-5.6 Macro. Eli halpa perussetti, mutta on tolla pokkarivuosien jälkeen hienoo kuvata :)

Voidaan tehdä kauppaa noista, voisin vaikka hankkia vittuillessani Nikonilta D3, 14-24/2.8, 24-70 2.8, 70-200 2.8VR, 300 2.8VR

Kaikki on kaupan, kun sopivasti tarjotaan :eek::D

Kyllä mää tarjota voin, mutta se ei varmasti ole "sopivasti":D

Ootko oikeesti miettinyt vaihtoa? Tuo 300 2.8VR on kyl edullinen...

Meikä ei ole vielä ehtinytkään kamerapuolella kamarunkkailemaan. Nikon-setti täydentyi kyllä tänään 50/1.8:lla :D Huomenna käyn bänditapahtumassa ulkoiluttamassa!

Mulle tulee tänään uusi (vähän käytetty) runko. Jeejee!
En viitsi hehkuttaa enempää, enkä ihan vielä kertoa mikä runko.
Murphyn lain mukaan se on kuitenkin joku viallinen kun postista pääsen sen hakemaan.
No sen verran voin paljastaa, että ykkössarjalaista on tulossa, eli vaihtoehtoja on ainakin kuusi. ;)

No nyt se on kotiutettu.
Hyväkuntoinen ja vähän ammuttu Canon 1D Mark II.
Köyhällä ei ole varaa parempaan.
Oli niin hyvä kuntoinen, että kaulahihnakin näytti käyttämättömältä. Ei ollut ilmeisesti ollut kiinni viikkoa kauempaa. Ei ulkoisesti kulumaa oikeastaan missään. Käytön jäljet puuttui lähes kokonaan.
Kovaa on hehkutus, mutta antakaa mun olla innoissani edes vähän aikaa tästä vanhasta, mutta edelleen toimivasta sotaratsusta ;)
Seuraavaksi objektiiveihin jotain päivitystä. Croppirunkoon sopivat objektiivit saa harventua jo valmiiksi erittäin harvasta valikoimasta.

Hyviä kuvauksia kaikille!

No nyt se on kotiutettu.
Hyväkuntoinen ja vähän ammuttu Canon 1D Mark II.
Köyhällä ei ole varaa parempaan.
Oli niin hyvä kuntoinen, että kaulahihnakin näytti käyttämättömältä. Ei ollut ilmeisesti ollut kiinni viikkoa kauempaa. Ei ulkoisesti kulumaa oikeastaan missään. Käytön jäljet puuttui lähes kokonaan.
Kovaa on hehkutus, mutta antakaa mun olla innoissani edes vähän aikaa tästä vanhasta, mutta edelleen toimivasta sotaratsusta ;)
Seuraavaksi objektiiveihin jotain päivitystä. Croppirunkoon sopivat objektiivit saa harventua jo valmiiksi erittäin harvasta valikoimasta.

Hyviä kuvauksia kaikille!

Tuossa on kyllä hyvä runko. Itellä samanmoinen ja kyllä on loistava peli. Kamera on ollut selässä, kun olen lennellyt rinteessä ja hyvin toimii. Tihkusateessa olen sen kanssa kökkinyt ja hyvin toimii vieläkin.

Ja seuraava tarkennuskin pysyy useiden kohteiden perässä. Onnea hankinnasta :)

Muista sitten kuvatessasi, että 1-sarja eroaa 10-sarjasta valotuksen mittauksen kanssa aika reilusti. Voit huoletta valotella 1/3-aukon yli, mitä et mittarin mukaan esim. 20D/5D rintamalla voinut tehdä. Tuo 1DIIN, 1DsII jne. on tuossa jotenkin edellä 10-sarjaa, johtunee kai kahdesta prosessorista, joissa toisella hoidetaan kuvapuoli ja toisella AF. Näin siellä on potkua tarkempaan toimintaan.

Jonain kauniina päivänä kun vielä päivität sen III-sarjaan tmv. runkoon, niin sitten se keveneekin ripauksen. Tuntui itsestä aluksi oudolta, mutta nyt se on enää positiivinen piirre 1DmkIII:n käsittelyssä. Jotenkin kompaktimman oloinen ja huomattavasti nopeampi käyttää, koska ei tarvi kolmea sormea joka toiminnon muuttamiseen.

Kuitenkin 1DmkII alkaa olemaan hinta/laatusuhteessa aika kova kamera tällä hetkellä, mikäli löytää vähän ajetun yksilön. Rajalkin muuten vaatii vaihtolaitteelle sulkimen vaihdon, mikäli sillä rungolla on kuvattu yli 80 000 laakia. Kai ne ruukkaa rapsahteleen tuon jälkeen ja vaihtolaitteisiinkin joutuu liikkeet antamaan 6kk kuluttajasuojan.

Kiitos tipe vastauksesta.
Olen lukenutkin tuosta valotuksen mittauksesta kyseisen rungon kanssa. Ensitestitkin suoritettu.
Seuraavat kaksi päivää tositoimia ja ensimmäinen kuvaus asiakkaalle ensiviikolla.

Tuo käyttölogiikka tosiaan on hieman aikansa elänyt. Hyvin insinöörimäinen. Tosi monessa käänteessä saa painella tupla- tai jopa triplanappeja.

Tuo kestävyyspuoli on kanssa hieman kakspiippuinen juttu. Toiset kestää sen minkä lupaa ja joillakin on rapsahtanut jo paljon aikaisemminkin. Ehkä tuo rajalan takuujuttu on hyvää varmistelua, että se kestää ainakin sen puolivuotta kovaa käyttöä.
Omalla yksilöllä kuvattu alle 40000 laakia. Eli 1-2 vuoden kuvaukset omaan tahtiin nähden. Riippuen vähän mitä kuvaa ja kuinka usein.
Markku kolmosta harkitsen sitten kun nelonen on ollut markkinoilla jo jonkun aikaa. Sitten kun niitä saa köyhätkin ostettua.

Seuraavaksi pitäisi miettiä hieman objektiivipäivitystä. Puolet objektiiveistäni on tarkoitettu croppirungolle. Pari jätän kakkosrungolle.
Yritän myydä muutaman ja ostaa yhden paremman tilalle, joka täyttää kuvaustarpeet.
Rinnalle jätän yhden tai kaksi primeä. Pitkiä telejä en tarvitse lainkaan. Pitkäaikaisessa lainassa on ollut 300milliin ylettyvä zuumitötterö. Olen vuoden aikana käyttänyt sitä kerran. Lauantaina tulee toinen kerta.
Objektiivinvaihtokin pitää hoitaa luonnollisesti budjetin mukaan.
Ällät jää kivijalkaliikkeeseen tässä vaiheessa. :(

Ällät jää kivijalkaliikkeeseen tässä vaiheessa. :(

Tässä mä kyllä käyttäisin sitä kultaista sanontaa:
"köyhän ei ole varaa ostaa halpaa"

Ostaa vaikka ennemmin yhden, kuin 3 ja investoi siihen pidemmällä näkökannalla, eli ostaa kakkulan mille on käyttöä myöhemmässäkin vaiheessa.

EF-S:t vaan markkinoille ja sitten se eniten käytetty kakkula kunnon lasitavarana.

En tiedä mitä kuvailet tai mitä sinulla jo on, joten vaikea edes ehdottaa.
Tietenkin on joitakin yksilöitä, jotka on suht' hyviä 'pimeällä puolenkin'.

Ajattelin myydä pois kaksi ef-s:ää ja ostaa tilalle 24-70mm linssin.
Saan noista kahdesta rahat Sigman 24-70mm F2.8 EX DG MACROon.
Tiedän ettei se vedä millään tavoilla vertoja canonin vastaavalle ällä-lasille piirrossa, eikä oikein missään muussakaan. Silti se on arvostelujen mukaan ihan oiva peli.
Tosin vastavalosuoja on aika hanurista.
Kuvaan lähinnä ihmisiä. Studiossa ja sen ulkopuolella. Yhtä ihmistä lähes aina studiovalojen kanssa. Tapahtumissa ja erilaisissa juhlissa tietenkin ilman.
Pyynnöstä myös tuotekuvaa ja kaikenlaista yleiskuvaa yrityksille.
Eli hitaasti liikkuvia kohteita erilaisissa ympäristöissä ja valaistuksissa.
Primet saa hoitaa tehtävänsä 2.8:sta valovoiman loppuessa.

Tuollaisia sigmoja saa melkein kolme canonin yhteen vastaavaan verrattuna.
Kuvanlaadussa se ei silti häviä kolminkertaisesti. Eikä rakenteeltaankaan ole ihan heppoinen, vaikka canonin vastaava panssarinkuori on rakenteeltaan huippuluokkaa.
Linssille on pikaista tarvetta, eikä tällä hetkellä ole käytännössä varaa sijoittaa montaakaan euroa uuteen objektiiviin.
Enenpää noista ef-s:stä en saa.

ps. muita vastaavia 20-100 millin tietämillä olevia vähintään 2.8 valovoiman omaavia järkevän hintaisia objektiiveja saa ehdotella.
Jos löytyy vielä linkki sopivan käytetyn ostamiseen, niin sitä parempi.

Kamerakalustossa varsinkin tuo "köyhän ei ole varaa ostaa halpaa" pitää paikkansa.
Tosin tähän mennessä kamerakalustoa olen saanut päiviteltyä sen mukaan mitä olen tienannut tekemisilläni. Enkä usko, että tappiota olen tehnyt kovinkaan paljoa.

EDIT: linkki sigmaan
Tuolta voi lukea suomeksi, mutta kannattaa suhtautua hieman varauksin näihin arvosteluihin...

Onko toi runko parempi kuin esim 5D? Eikö hinta ole kuitenkin jopa enemmän?

Molemmissa on puolensa. Paremmuus riippuu pitkälti millaisesta paremmuudesta puhutaan ja millaiseen kuvaukseen kameran haluaa, mitä juttuja arvostaa enemmän jne.
Mun mielipide on, että ykkössarjalainen on aina ykkössarjalainen.
5D on parempi heikossa valossa.
1D Mark II on parempi monessa muussa.
Joku fiksumpi kertokoon tarkemmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom