Laitosruoka-allergia(ko)?

Mulla on tosi ikävänlaatuinen ongelma. Mä olen ilmeisesti allerginen jollekin ainesosalle, jota käytetään lähes jokaisen laitosruoan (tässä tapauksessa laitos on siis lukio) valmistamiseen. Noin ½-1h:n kuluessa ruoan syömisestä alkaa aivan helvetilliset vatsakivut. Ja ne kestävät 2-3 tuntia. Ja tämä ilmiö seuraa ehkä neljää viikon viidestä ateriasta.

Onkohan täällä muita joilla on ollut vastaavia ongelmia ja mistäköhän tuo voisi johtua? Kala-allergian lisäksi mitään todettuja allerigioita ei ole, ja esim. maitoa kestän hyvin. Eikä kysymys liioin ole psykologinen :D. Mutta vakavasti ottaen tämä ei paljoa naurata.

Taitaa kohta olla eväät ainoa mahdollisuus :david:

Suurkeittiöissä käytettävät rasvat eivät välttämättä ole niitä parhaimmanlaatuisia ja voivat aiheuttaa vaivoja. Työpaikkani keittiössä vaihdettiin useiden valitusten jälkeen parempaan (ja kalliimpaan) rasvaan, ja yllättävän monelta loppuivat vatsavaivat.

Mun luokkakaverilla todettiin vuosia jatkuneiden samanlaisten oireiden jälkeen soija-allergia. Ja usko pois sitä soijaa on suurinpiirtein kaikessa mausteista rasvoihin. Kannattais kuitenkin ehkä käydä ihan testeissä. Oli noi kaverinkin testit kestäneet melkein vuoden ennen ku vika löytyi.

BoundForGlory sanoi:
Onkohan täällä muita joilla on ollut vastaavia ongelmia ja mistäköhän tuo voisi johtua?
Mulla oli laitosruuan jälkeen melkein joka kerta lievää vatsakipua. Ei siinä muu auttanut kuin siirtyä syömään eväitä töissä. Tosin nyt en siirtyisi enää laitosruokaan, kun olen huomannut kuinka paljon paremmin samalla rahalla syö, kun tekee itse. Tosin sinä kun olet lukiossa, jossa ruoka on ilmaista, niin ei taida tuo eväiden tekeminen tulla kysymykseen. Jos sulla todetaan allergiatesteissä jokin ruoka-aineallergia, niin koulu on velvollinen sulle tarjoamaan esim. soijatonta ruokaa.

Back
Ylös Bottom