Lainaturvat?

Itselläni on nyt ajankohtainen tuo asuntolaina. Käytiin jo hakemassa lainalupaukset, ja tuli sitten otettua tuo korkokatto 10 vuodeksi 5%, sekä lainaturva sairastumisen, työttömyyden, sekä vakavan sairauden varalta.

Nyt jälkikäteen rupesin miettimään, että fuck it! Heitän tuon lainaturvan helvettiin. Korkokaton pidän, koska se nyt ei niin kallis enään tässä konkurssissa ole. Lainaturvasta olen netistä lueskellut niin paljon, että se tuskin on sen arvoista, että joka jumalan kuukausi maksan siitä noin 40e 12 vuoden ajan. Halvemmalla ja taatusti helpommalla pääsen, kun hommaan kunnollisen tapaturma/henkivakuutuksen.

Liittoon kuulun, joten päivärahoillekin pääsen jos potkut tulee, ja pankin kansas voinee aina neuvotella kriisien iskiessä.

Keskustellaan täällä lainaturvien tarpeellisuudesta, sekä korkokatoista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä on korkokatto 4,5% ja vakavan sairauden vakuutus koko lainasummalle ja se kustantaa 17e/kk.Mun mielestä järkeviä molemmat..Eipä tarvitse ainakaan funtsailla turhia kun on selvät sävelet alusta alkaen..

En ottanut kumpaakaan: en lainaturvaa enkä korkokattoa. Pankki ei ajattele asiakkaansa parasta, vaan pankin parasta.

Laskin pari kk sitten, että aika paljon saa korot nousta, jotta käy kalliimmaksi kuin korkokaton kertamaksu. Ja kuten threadin aloittaja sanoi, ovat pankin vakuutukset ja sen tapaiset sieltä kalleimmasta päästä.

Eipä ole minullakaan mitään noista herkuista. Nuo lainaturvat hoituu todellakin asiallisilla vakuutuksilla paljon kätevämmin ja edullisemmin. Lisäksi henkivakuutus on ihan hyvä olla etenkin perheellisellä vaikkei lainaa olisikaan.

Korkokattoakaan en ota, kun siellä pankissa on minua paljon viisaammat laskemassa ettei pankki siitä nenilleen ota! Ennemmin kiinteä korkojaksokin sitten. Tosin se taas ei paljon jousta maksuohjelmien sun muiden suhteen.

Liittoon kuulun itsekin ja ansiosidonnaiset rullaa jos työpaikka alta menee.

ensimmäisessä lainassani mulla oli tuo lainaturva. ennätin maksaa sitä hieman yli vuoden verran, kunnes tajusin saman asian, jonka ankeuttaja tajusi jo heti: mitä sillä loppujen lopuksi tekee? työttömäksi en aikonut jäädä (silloin en ollut edes vakinaisessa työsuhteessakaan), ja nuo henkivakuutushommelit ajoi sen verran meikäläisen ajatusmaailmasta yli - kuka nyt kuollakaan ajattelee - joten päätin sanoa koko roskan irti. siinä vaiheessa kun tuli takaisin maksujen aika (olin ottanut sen verran enemmän lainaa, että maksoin koko paskan kerralla), niin yllätys oli vähän saatanan suuri. olin maksanut turvaa vasta hieman yli vuoden - n. 20 vuoden laina-ajasta, ja sain takaisin vain n. puolet siitä, mitä maksoin könttäsummana?!? kyseessä ei ollut tosiaankaan mikään pieni summa, joten kyllähän se kieltämättä suuta pisti aukomaan. ensimmäiset vuodet ovat kuulemma kalleimpia, tuli vastaukseksi. jos olisin odottanut vielä toisen vuoden, puolitoista, niin ilmeisesti jäljellejäävä summa olis ollut sellainen, ettei sitä olis ollu mitään järkeä enää purkaa.

kuten on jo todettu; pankin vakuutukset ovat todellakin sieltä kalleimmasta päästä. ja kaiken lisäksi, turhia. ainakin omalla kohdallani. tosin, sen jälkeen on asuntoa vaihdettu pariinkin otteeseen, mutta lienee selvää ettei yhteenkään lainaan ole sen jälkeen tullut lainaturvaa.

edit. henkivakuutus toki tulee normina jo vakuutusyhtiöstäkin, kuten timba sanoi. vaikka en edelleenkään ajatellut heittää lusikkaa nurkkaan.

Ottaa kunnon tapaturmavakuutuksen, missä on hyvät korvaukset pysyvän vammautumisen ja kuoleman varalle. Maksaa huomattavasti vähemmän ja siitä voi olla hyötyä muutenkin, jos vaikka joku kaunis päivä pihaa kolatessa katkaiset jalkasi. :)

Minkä hintaisia porukan henkivakuutukset ovat (vuosimaksu/korvaussumma)? Olen kuullut, että noissa on eri yhtiöittäin isojakin heittoja. Oma tarjoukseni tuntui varsin hintavalta (50 000 korvaussumma, 160 euroa vuodessa maksu).

Pariturva vaimon kanssa. Korvaussumma 110,000,00e Vuosimaksu n.240e yhteensä. Vuosimaksu pysyy samana, mutta korvaussumma tippuu pikkuhiljaa iän myötä. Tietty on myös kattavat tapaturmavakuutukset molemmilla vakavan sairauden + pysyvän ja tilapäisen työkyvyttömyyden varalle.

Oli pakko hoitaa nää vakuutusasiat vimpan päälle kuntoon, ennenku otettiin iso laina asuntoon.

Avokin kanssa vakuutettiin laina ristiin vain kuoleman varalta. Korvaussumma 50% lainan sen hetkisestä määrästä. Vakuutusmaksu molempien osalta yhteensä n. 17e kuukaudessa lainasumman ollessa nyt 160000e. Vakuutusmaksu luonnollisesti pienenee lainan mukana. Järki tuossa piilee siinä, että jos toinen potkaisee tyhjää, niin kuollut ei luonnollisesti lyhennä lainaa senttiäkään enää ikinä. Se on lopullista. Muutenkin lesken elämä menisi kuolemantapauksessa niin totaalisesti remonttiin, että on hyvä ettei ainakaan asunnosta tarvitse murehtia pätkääkään.

Jos sen sijaan toista kohtaa "vain" tapaturma tai työttömyys, niin lyhennyksistä selvittäisiin jonkin aikaa vyötä kiristämällä, muita menoja karsimalla ja yhteiskunnan tuella (työttömyyskorvaus, sairaseläke ja mitä niitä on). Jos ei selvitä, niin kämppä lihoiksi ja halvempaan.

Iteslläni on 200 000€ henkivakuutus Tapiolasta ja hintaa on 340€/vuosi. Muistaakseni hinta menee lineaarisesti Tapiolalla 17.xx€/10 000€vuosi vakuutussumma.

Avokin kanssa vakuutettiin laina ristiin vain kuoleman varalta. Korvaussumma 50% lainan sen hetkisestä määrästä. Vakuutusmaksu molempien osalta yhteensä n. 17e kuukaudessa lainasumman ollessa nyt 160000e. Vakuutusmaksu luonnollisesti pienenee lainan mukana. Järki tuossa piilee siinä, että jos toinen potkaisee tyhjää, niin kuollut ei luonnollisesti lyhennä lainaa senttiäkään enää ikinä. Se on lopullista. Muutenkin lesken elämä menisi kuolemantapauksessa niin totaalisesti remonttiin, että on hyvä ettei ainakaan asunnosta tarvitse murehtia pätkääkään.

Jos sen sijaan toista kohtaa "vain" tapaturma tai työttömyys, niin lyhennyksistä selvittäisiin jonkin aikaa vyötä kiristämällä, muita menoja karsimalla ja yhteiskunnan tuella (työttömyyskorvaus, sairaseläke ja mitä niitä on). Jos ei selvitä, niin kämppä lihoiksi ja halvempaan.

Mä en tunne henkivakuutusmaailmaa ollenkaan. Eli väheneekö tuon kuukausierän määrä samassa suhteessa lainamäärän vähentyessä?

Mä en tunne henkivakuutusmaailmaa ollenkaan. Eli väheneekö tuon kuukausierän määrä samassa suhteessa lainamäärän vähentyessä?

On olemassa kiinteäsummaisia ja alenevasummaisia sekä myös säästöhenkivakuutuksia. Kiinteäsummaisessa vakuutusmaksut nousevat ja vakuutussumma pysyy samana, alenevasummaisessa vakuutusmaksut pysyvät samana ja vakuutusumma alenee ja säästöhenkivakuutuksessa saa maksamansa summan takaisin mikäli lopettaa vakuutuksen tai säilyy hengissä siihen vakuutuksen yläikarajaan asti.

Iteslläni on 200 000€ henkivakuutus Tapiolasta ja hintaa on 340€/vuosi. Muistaakseni hinta menee lineaarisesti Tapiolalla 17.xx€/10 000€vuosi vakuutussumma.

Noin se menee, mulla on 30.000 euron henkivakuutus ja just tipahti lasku luukusta ja se oli jotain 53-54 euron paikkeilla. Toi on suurinpiirtein puolet yhteisestä lainasta, eli se mun osuus. Vois tietty isompikin olla, mutta nää on näitä kompromissiratkaisuja.

Hmm, onhan noilla hintaa. Kuoleman todennäköisyys tuntuu hintaan nähden pieneltä, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Oma tarjouksemme taisi olle 340 euroa/vuosi 100 000 korvaussummalla. Kyseessä siis pariturva, eli jos toinen heittää veivinsä, niin toiselle sitten 100 000 tipahtaa.

Kalliilta tuntuu, kun ei tässä kuolemaan aio kumpikaan mennä, mutta kaipa se on tuon uuden kämpän kanssa vaan maksettava.

Nostetaas vanha thread ylös kuolleista.

Laittakaas lisää Henki -ja tapaturmavakuutushintojanne tänne. Olen ollut saman vakuutusyhtiöna asiakas 10vuotta ja pyysin sieltä tarjouksen Pariturvasta minulle ja vaimolle. Antoivat tarjouksen "Kuoleman sattuessa edunsaajalle 50 000€ ja sama summa pysyvän työkyvyn sattuessa". Nyt kun katson tässä osan vuosimaksuja ja korvaussummia, niin itselleni ehdotettu 264€ vakuutusmaksu vuodessa ei noilla korvaussummilla tunnu hirveän edulliselta...

Eli laittakaas hintoja te, joilla on vakuutus sekä kuoleman että pysyvän työkyvyn varalta / 2henkeä.

110 000e ompi pariturvan summa ja hintaa vakuutuksella on noin 230e/vuosi.

Pannaankos vielä firmatkin, itselläni on Fennia. Tuo ankeuttajan vakuutus kuulostaa jo aika kovalta. Ja tuo on siis sekä kuoleman että pysyvän työkyvytömyyden varalta ja kahdelle hengelle?

Olen koittanut ottaa vakuutuksia oman elämäntilanteen mukaan. Kuolema- ja tapaturmainen pysyvä haitta ainakin on hyvä olla olemassa. Työttömyysturva on jo sitten kyseenalaisempi, kuten ollaankin jo juteltu.

Vakuutuksen voi ottaa joko lainaturvan tai henki-/tapaturmavakuutuksen muodossa riippuen siitä kumpi tulee edullisemmaksi. Lainaturvassa henkivakuutuksen korvaussummalla maksetaan suoraan lainaa, eikä summa kierrä omaisten kautta aiheuttaen veroseuraamuksia. Henkivakuutus voi kyllä maksuiltaan olla edullisempi.

Jos muuten kuulutte johonkin liittoon, kannattaa tarkistaa, onko sen kautta neuvoteltu etuja johonkin vakuutusyhtiöön. (Esim. Ekonomiliiton kautta saa hyvät edut vakuutuksista.)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom