Laihtumisen huonot puolet..(rintojen ''lössähtäminen', raskausarvet..')

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fareawe
  • Aloitettu Aloitettu
Hei! Tämäpä on sitten ensimmäinen postaukseni tänne, asiasta joka aika paljon huolettaa. Olen parhaillaan aloittamassa kehon muokkausta hylkeestä tiikeriin, ja minua huolettaa miten ''tytöille'' käy kun rasvaprosentti putoaa ja lihasta tulee. Muuttuvatko rinnat ''pusseiksi'' ja voiko niihin vaikuttaa esim. rintalihastreenillä?

Entä raskausarvet, joita lihomisen mukana tuli? Jääkö löysäksi ihoksi lantioon ja reisiin vai kiinteytyykö sitä mukaa kun lihasta tulee?
Ja sitten vielä se painajainen... selluliitti.. pitääkö paikkansa että ''sulaa'' pois lliikunnan mukana? Tavoitteenahan on siis voida käyttää minihameita ilman sukkahousuja, ja kävellä bikineissä ylpeänä kehostaan. Tarkoituksena ei ole pudottaa painoa, vaan saada lihasta; peilikuva ja mittanauha apuna.

Jojoilua koitan kaikin keinoin välttää, mutta pudotetusta 20kgstä tuli 10kg tuli kilpirauhasen vajaatoiminnan myötä takaisin marraskuu-helmikuu välillä. Prkl. Nyt alkaa olla hormonit taas kohdillaan, joten alusta yrittämään.

Mitat tosiaan tällä hetkellä:

Pituus: 160cm
Paino: 70kg
Rinnanympärys:94
Vyötärö:98cm
Lantio:104cm

Ja tässä iän ollessa 19, painon noustua lääkitysten takia alipainoisesta ylipainoiseksi, alkaa itsetuntokin rakoilla, joten antakaa edes vähän toivoa.. :)

Moi!
Olen 18v. tyttö,pituutta 171cm ja painoa 67kg. Pudottanut olen tosiaan 78kilosta 65kiloon, mutta lihasmassan
lisäännyttyä paino noussut hiukan. Tissit kyllä pieneni ainakin koolla :jahas: mutta esimerkiksi penkkipunnerruksella
itse ainakin olen saanut niistä "kiinteämmät" :) eli ei roiku kuin navassa asti polvien sijaan :D Ei vaiskaan, vaan ei mitkään
silaritissit mutta ei kyllä nahkapussitkaan :)
Selluliittiä on kyllä vähän reisissä, mutta uskon että kova treeni auttaa ??

Luulenpa iälläkin olevan tekemistä asian kanssa. Laihdutin joskus parikymppisenä kasan kiloja ja tissit pieneni, mutta eivät roikkuneet, vaan iho palautui ihan mukavasti. Sitemminhän lihoin, ja nyt näin 30 korvilla kun laihdutin uusiksi, tissien iho ei enää palautunutkaan samalla tavalla mitä silloin 10 v sitten, vaan pienentyneillä tisseilläni on liian iso iho, eikä siihen voi treenillä vaikuttaa. Luulenpa, että parikymppisen laihduttajan tissitkin pysyy muutoksessa mukana ihan hyvin, jos kerta pudotettavaakaan ei ole monia kymmeniä kiloja.
Raskausarvet reisissä ovat yhä siellä, mutta vaaleat eivätkä juuri näy. En sitten tiedä miten nuoremmalla niiden kanssa käy.
Sellulliittiin liikunta auttaa, mutta siihenhän ei suoranaista "poistavaa lääkettä" ole, ymmärtääkseni vähän geeneistäkin kiinni. Korjatkaa jos olen väärässä :)

Mikä lääkitys lihottaa väistämättä? alipainoisesta ylipainoiseksi?! Kannattaa muistaa, että ylipaino on myös terveysriski:aloittajan vyötärö on 18 cm yli riskirajan...

Mikä lääkitys lihottaa väistämättä? alipainoisesta ylipainoiseksi?! Kannattaa muistaa, että ylipaino on myös terveysriski:aloittajan vyötärö on 18 cm yli riskirajan...

Juu.. neljästäkymmenestä kahdesta (42) kahdeksaankymmeneenneljään (84) todella nopeasti, alle vuodessa. Söin kokoiselleni aivan liian isolla annoksella ketiapiinia, josta seurasi myös muita kuin fyysisiä ongelmia, mm. entinen liikunnan ilo katosi, ei vain enää jaksanut, halusi vain nukkua. Olin ennen lääkitystä aktiivinen liikkuja, mutta sitten kunto romahti. Onnistuin kuitenkin pudottamaan painon kahdeksastakymmenestä kuuteenkymmeneen, eli sen kaksikymmentä kiloa, mutta nyt se nousi sitten takaisin, ja tarkoitus olisi saada kroppa, johon olisin itse tyytyväinen. Eli nykyisen rasvan tilalle ne entiset lihakset.

Luulenpa iälläkin olevan tekemistä asian kanssa.
Iälläkin, mutta ehkä enemmän sillä, kuinka kauan ja miten pahasti on ollut ylipainoinen ja iho ollut venyksissä. Kuminauhan kun venyttää äärimmilleen ja päästää hetken päästä irti, se palautuu. Mutta jos sen antaa olla vuosia pingotettuna vaikka purkin ympärille, se jää löysäksi ja hapertuu.
Aloittajana en olisi huolissaan. Nuori ikä ja liikuntatausta, painonvaihtelut suht lyhyessä ajassa lääkityksen takia, eli et ole ollut kymmenittäin kiloja ylipainoinen suurimman osan elämästäsi. Näkisin, että kroppasi mahdollisuus palautua tuosta on hyvä kunhan satsaat niihin lihaksiin ihon alla :)

Ihana kuulla että toivoa on vielä! :hyvä:

Mietin tässä että voinko kysyä tässä neuvoa treeniohjelmaan, vai pitääkö aloittaa uusi keskustelu? Kun tässä on nuo tavoitteet ja taustat tulleet aika selväksi, niin olisi kätevä jos joku ihanainen kehtaisi minulle jonkinlaista ohjetta/suuntaviittaa antaa :)

Mihin vaivaan söit ketiapiinia, masennukseen/paniikkihäiriöön vai mihin? Missä kunnossa pääkoppasi on nykyään, onko lääkityksiä? Tuo painonvaihteluhan on ihan järkyttävä: kertoo siitä, miten pieleen lääkehoito voi mennä :O Puhun vain omasta puolestani tosin, kun mulle iskee sietämätön itseinho jo silloin, kun olen mässännyt itseni 56-kiloiseksi, mikä ei liene terve reaktio...

Mä suosittelisin sulle personal trainerin hankkimista - vai löytyykö lähipiiristäsi asiallinen tukihenkilö projektiisi? Hienosti muuten ilmaistu tuo "hylkeestä tiikeriin" - Tosin ovathan hylkeetkin söpöjä, mutta tiikerit super cooleja :D

Myös laihdutusnopeus vaikuttaa tuohon ihon palautumiseen. Hitaasti painoa pudottamalla iho ehtii "tottua" kehon muutoksiin ja eikä välttämättä jää roikkumaan, jos vertaa esimerkiksi nopeaan painon pudotukseen. Suosittelen myös rasvaamaan ihoa, mutta se onkin varmaan ihan itsestään selvä juttu.

Mihin vaivaan söit ketiapiinia, masennukseen/paniikkihäiriöön vai mihin? Missä kunnossa pääkoppasi on nykyään, onko lääkityksiä? Tuo painonvaihteluhan on ihan järkyttävä: kertoo siitä, miten pieleen lääkehoito voi mennä :O Puhun vain omasta puolestani tosin, kun mulle iskee sietämätön itseinho jo silloin, kun olen mässännyt itseni 56-kiloiseksi, mikä ei liene terve reaktio...

Mä suosittelisin sulle personal trainerin hankkimista - vai löytyykö lähipiiristäsi asiallinen tukihenkilö projektiisi? Hienosti muuten ilmaistu tuo "hylkeestä tiikeriin" - Tosin ovathan hylkeetkin söpöjä, mutta tiikerit super cooleja :D

Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön söin. Loppuiän lääkityshän minulla on, mutta nyt on tullut oltua jo useamman vuoden tasapainossa...
PT:hen ei ole juuri nyt varaa, mutta silloin teininä tuli treenattua kamppailulajien kautta ihan salillakin, niin perusasiat on suurinpiirtein tiedossa; tässä vain pitäisi sitä treeniohjelmaa kehitellä. Isä varmaankin tällä hetkellä suurin tukihenkilö; entinen jääkiekkoilija ja muutenkin suht. tietäväinen näistä, joten luotan isän neuvoihin :)

Fyysisiä terveysongelmia on tuon kilpirauhasen lisäksi yliliikkuvat nivelet, jotka diagnosoitiin samoja aikoja kuin tuo kaksisuuntainen. Tosin nyt tuli lähete reumatutkimuksiin; vaikka arvoissa ei mitään ollutkaan. Mutta kumpaakin, yliliikkuvuutta ja reumaa tukevat liikunta, joten ;)

"libelinha
Myös laihdutusnopeus vaikuttaa tuohon ihon palautumiseen. Hitaasti painoa pudottamalla iho ehtii "tottua" kehon muutoksiin ja eikä välttämättä jää roikkumaan, jos vertaa esimerkiksi nopeaan painon pudotukseen. Suosittelen myös rasvaamaan ihoa, mutta se onkin varmaan ihan itsestään selvä juttu." (En osaa tehdä tuplaquoteja)

En ole tässä näännyttämässä itseäni, ei ole tarkoitus pudottaa sitä kuuluisaa ''viittä kiloa kuukauteen.'' Olisihan se aaivan upea nähdä niin nopeasti tulokset, mutta njäh. Semmoinen 0,5-1,5 kiloa korkeintaan kuukaudessa, jos sitäkään. Mieluummin mittanauha kuin vaaka. Ajatuksena kuukauden välein mittailla :)

Minäkin uskon että ihosi palautuu hyvin, varsinkin kun painonpudotus noin maltillista. Mulla on paino vaihdellut melkein 10kg sellasissa 4-6kk jaksoissa ja silti ihoni on kohtuu hyvin palautunut. Raskausarpia (vaaleita) on jäänyt mutta niitä saan muutenkin todella helposti (ongelmallinen iho, kun on atooppinen ja kuiva..) suosittelen minäkin rasvaamaan ihoa, reilusti ja joka puolelta :)

Itsellä ainakin lähtee tyypillisesti aina ensin kasvoista ylimääräset, sitten tissit ja vikana persuksesta. Ihoa kannattaa rasvailla ja paljon, ja selluliittiin kannattaa kokeilla kuivaharjausta. Semmoset perunankuorimishanskan näköset karheahkot hanskat kätösiin ja pyöriviä liikkeitä, pintaverenkierto vilkastuu mukavasti ja kuorii samalla kuolleen ihosolukon pois. Hyväksi koettu apukeino ! :dance2:

Mie olen kokenut hyväksi ihon kuorintaan ja pintaverenkiertoon (ja haalentanut raskausarpia punaisista valkoisiksi) ihan pehmeän juuriharjan! Iho punoittaa hetken, ja rasva tuntuu iiihanan viileältä ja sitten onkin silleen ''hih, samettia.'' Auttaa myös sisäänkasvaneisiin ihokarvoihin. Mutta en ole huomannut että selluliittiin olisi vaikuttanut.. mutta ehkä sille on itse sokea :)

Kasvoin naisen muotoiseksi melkoisen nopeasti siinä 13-14 -vuotiaana ja sain reilusti punaisenvioletteja raskausarpia reisien yläosiin. Ne vaaleni vuodessa-parissa ihan huomaamattomiksi, nykyään näkyvät vain auringossa tai hyvässä valossa.

Mietin tässä ihan samaa kuin aloittaja, tosin mulla on vielä paljon enemmän pudotettavaa. Olen siis 175cm pitkä ja tarkoitus on pudottaa 55 kiloa. Tähän mennessä olen jo saannut 16 kiloa pudotettua, mutta onhan tässä vielä paljon jäljellä. Huolestuttaa vaan että miten tuon ihon käy... Varsinkin kun olen suurimman osan iästäni ollut lihava ja ikää on nyt 26 vuotta. Pitääköhän sitä alkaa säästämään rahaa kirurgia varten.

Hei!

Olin ihan pakko tulla hehkuttamaan kun tuloksia on tullut!

17 päivää kun elämäntapamuutokseni aloitin, ja tässä tulokset:

Paino; -2,3kg
Vyötärö: -11cm
Lantio: -4cm
Rinnanympärys: Pysynyt samana :O
v.reisi: -2cm
o.reisi: -2cm
v.hauis: -5cm
o.hauis: -2cm

Olen täällä ihan pähkinöissäni! Ja reisistä vaikka onkin pudonnut noin pieni määrä, niin ne tuntuvat paaljon kiinteämmiltä! Tuo oikean hauiksen pienempi kaventuminen johtunee oikeakätisyydestäni, siinä kädessä ei muutenkaan ollut samanlaista ''helttaa'' kuin vasemmassa.

YEIPPEII!

Meikäläinenhän on vasta 17, mutta jotain muutosta on minullakin tapahtunut.. Olen harrastanut urheilua koko pienen ikäni, mutta murrosiässä lihoin sen 10 kiloa, mikä on melko normaalia. Olen siis nyt 173/63kg. Eli siis aikaisemmin olin hyvin hoikassa kunnossa, ja en minä mikään ylipainoinen edelleenkään ole. Samalla kun kasvoin, myös raskausarvet ilmestyivät. Nyt olen käynyt salilla noin vuoden säännöllisesti ja sitä aikaisemmin noin vuoden epäsäännöllisesti. Ja viimeaikoina olen huomannut rasvaprosenttini laskeneen. Se näkyy mm. siinä, että rintani ovat pienentyneet jo aiemmasta. Ja raskausarvet eivät ole hävinneet minnekkään, vaalentuneet vain.

Rasva voi muuttua ensin "näkyvämmäksi" ennenkuin poistuu eli voi tulla sellainen efekti, että näyttää löysemmältä kuin ennen laihtuessaan. Siitä ei kannata välittää. Se johtuu mm. nestetasapainon muutoksista ja tasantuu kyllä. Lihasten kasvaessa rasvakudoksen alla tiivistymistä tapahtuu. Rasvaprosentilla on iso osuus selluliitin näkymisen kanssa ja olenkin jostain lukenut, että alla 22 rasvaprosentilla ei pitäisi enää sellua näkyä. Omakohtaista kokemusta ei asiasta ole, kun en oo tuohon vielä yltänyt.

Oon myös lukenut mielenkiintoisen artikkelin, jossa väitettiin, että todellisuudessa ei ole mahdollista, että iho jäisi roikkumaan ihmisen laihduttua vaan, että iho seuraa aina rasvakudosta ja, jos se vähenee ja kutistuu niin iho seuraa perässä. Siinä todettiin, että usein ihmiset, jotka omia roikkuvia kohtiaan kauhistelevat, todellisuudessa omaavatkin edelleen paljon rasvaa kyseisten kohtien alla? Ja, jos vaan malttaisivat edelleen jatkaa laihdutusta ja treenaamista niin se jatkaisi kiristymistään. Tiedä sitten, onko tuo totta...mutta, kun noita dokumentteja on ihonpoistoleikkauksista katsellut niin kyllä kieltämättä niissä "kimpaleissa", joita niistä ihmisistä on pois leikattu, on näkynyt vielä runsaasti rasvakudosta. Toisaalta tuo ei kyllä mitenkään päde rintoihin, kyllä ne vaan toisilla alkavat roikkua, kun rasvaa poistuu. Ehkä se totuus löytyy taas välimaastosta :).

Tuo aiemmin mainittu kuminauha vertaus tuntui kyllä aika loogiselta :D

olen huomanu että rinnanympärys on kyllä kutistunut yhtälailla kuin muutkin paikat tässä parin vuoden sisällä. mutta toisaalta selkäläskit ovat saaneet myös kyytiä ja lantio on kaventunut, joten en pistä pahakseni että saan ostaa jatkossa erikokoisia rintsikoitakin. nyt tosin näyttää, että muoto alkaa mennä "ketunneniksi" joten olen alkanu treenata pikkusen enemmän ja vähän isommilla painoilla tuota rinnan yläosaa. saatan kuvitella, mutta se tuntuu auttavan... :'D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom