Laihdutuskeskustelua Hesarin nettisivuilla

Eilen oli aamulla telkussa kans joku asiantuntija kertomassa terveellisestä ruokavaliosta. Siinä oli puhetta kans karppaamisesta. yhteenvetona todettiin että hiilihydraattien laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Karppaaminen tuottaa tulosta nopeasti ja soveltuu lähinnä vähän liikkuville ihmisille jotka haluavat nopeasti pudottaa painoa. näin siis ravitsemuksen asiantuntija..

Itsekin karppasin kesän ja äkkiäkös sitä painoa tippui. tosin ei ollut paljoa mitä tiputella, mut 5 kiloa kuitenkin. 73 kg - > 68 kg
ei siinä sen puoleen, ihan ok, mutta nykyisellä liikunnan määrällä tuntuu paremmalle että syön niitä hiilareitakin enemmän.

Itse entinen hiilarikammonen,en enää. Eli toi on totta, et keto sopii tyypeille, jotka ei liiku. Nyt huomannu ku syöny hiilareita, ni kaikki toimii ja likka koko ajan (lähes) hyvällä tuulella ... :D

Itse entinen hiilarikammonen,en enää. Eli toi on totta, et keto sopii tyypeille, jotka ei liiku. Nyt huomannu ku syöny hiilareita, ni kaikki toimii ja likka koko ajan (lähes) hyvällä tuulella ... :D

jotain ton tyylistä mäkin huomasin et hyväntuulisuus on lisääntynyt niistä karppaus ajoista :)

Taitaa tuo karppaus sopia laihduttajille, mutta ei niinkään punttaajille, mikäli tavoitteena on massanhankinta.

Keto toimii mutta ainakaan omalla kohalla ei riittänyt mitään tehoja aerobiseen tai salitreeniin. Siinä vaiheessa kun sarjapainot oli tippunut melkein 20 kiloa pääliikkeissä parin viikon aikana ja aamukävelyissä tuli sellaisia "seiniä" vastaan niin totesin että ei enää ikinä uudelleen. Matalahiilarinen ruokavalio tuntuu taas toimivan omalla kohdalla oikein hyvin dietillä. Energiaa ei tule liikee mutta kuitenkin sen verran että aivoille ja lihaksille riittää myös tuota hh energiaa. Kokeilkaa ja tehkää sen mukaan mikä tuntuu hyvältä, vattuako sitä tappelemaan siitä mikä on paras tapa. :)

Jokainen tavallaan ... en tuomitse mitään ... yhtä sun toista tullu kokeiltua matkan varrella..... jokainen löytää oman tiensä ....

Keto toimii mutta ainakaan omalla kohalla ei riittänyt mitään tehoja aerobiseen tai salitreeniin. Siinä vaiheessa kun sarjapainot oli tippunut melkein 20 kiloa pääliikkeissä parin viikon aikana ja aamukävelyissä tuli sellaisia "seiniä" vastaan niin totesin että ei enää ikinä uudelleen. Matalahiilarinen ruokavalio tuntuu taas toimivan omalla kohdalla oikein hyvin dietillä. Energiaa ei tule liikee mutta kuitenkin sen verran että aivoille ja lihaksille riittää myös tuota hh energiaa. Kokeilkaa ja tehkää sen mukaan mikä tuntuu hyvältä, vattuako sitä tappelemaan siitä mikä on paras tapa. :)

hyvä kuulla näitäkin kokemuksia, ite ku jatkoin kesätauon jälkeen treeniä ni jätin karppaamisen sikseen ku olin kuullu et ei niin jaksa kunnolla reenaa.

Olen joskus lukenu/kuullu, et aivot tarvii normisti toimiakseen 140 g hiilaria. Maahtaako pitää paikkansa ???

Aivot toimii kyllä vaikkei ihminen söisi grammaakaan hiilareita, elimistö pystyy itse tuottamaan aivojen tarvitsemat "polttoaineet". Olikohan se nyt niin että proteiineista muodostetaan ketoneita joita aivot sitten käyttävät jos hiilihydraatteja ei ole saatavilla? Joku joka oikeasti tietää voi selittää tarkemmin :)

braindead .....

Itse useasti ja juuri hiilareiden vähyyden takia .... juu myönnän tämänkin >
>> aidosti blondi
No nyt on jo pakko kommentoida, vaikkakin nykyisin olen mieluummin hiljaa näissä asioissa ja nautin omasta olotilastani "brainhedina", hiilareiden ollessa luokkaa 20-50g/vkr 24/7. :D ;)
Jos jostain syystä syön runsaammin hiilaria(päivän aikana tai yhdellä kertaa), on seurauksena armoton väsymys. Esimerkkinä n. 200g mansikoita, semmonen keskikokoinen pakasterasiallinen, valkuaisvaahdon kera, ilman rasvaa aiheutti sen, että olin nukahtaa ruokapöytään, ja nukuinkin 2h tuon aterian jälkeen. Pää ei todellakaan toimi kirkkaasti, tunneilla ei tallennu läheskään niin paljon tietoa muistiin, kuin mitä tasaisella lowcarbilla. Hiilarisafkalla pinna kiristyy helpommin ja stressinhallinta on selkeästi huomattavan paljon huonompaa. Lowcarbilla sitä vastoin on oikein tyyni olo, vaikka kuinka pitkää pinnaa vaativiin juttuihin joutuisi. :D

Lowcarbin hyötyjä vrt. hiilarivalioon on niin paljon, että en mistään hinnasta voisi edes kuvitella palaavani hiilareille takaisin. Vielä muutamia mainitakseni; Vatsa pysyy kunnossa, iho on kertakaikkisen hyvä kuntoinen(jopa niin hyvä, että kanssaihmiset kyselevät syömisistäni, koska ihoni näyttää niin hyvältä ja ilman meikkiä siis), paitsi silloin, jos syön jotain elimistölleni sopimatonta vaikutukset ihonkin kuntoon näkyvät heti. Hiukset ovat hyväkuntoiset(väri on täysin oma, muttaa kampaajien mukaan näyttää siltä, kuin niissä olisi väri, joka on erittäin taidokkaasti tehty! :D
Urheilla jaksaa paljon paremmin, kun on jatkuvasti rasvaa käytössä polttoaineena, ei tule hyytymistä kesken pitkänkään lenkin tai treenin. Onhan näitä hyötyjä paljon, ei enää edes muista kaikkia, mutta kyllä muistuu hiilarivalion ongelmat mieleen, jos enemmän erehtyy syömään.. :rolleyes:

Ai niin, ja vielä yksi iso plussa.. Nimittäin laktoosi-intoleranssi, jota luulin sairastavani niin kauan kunnes jätin viljat ja muut hiilaripitoiset kokonaan. Hiilarivaliolla elimistöni ei sietänyt välillä edes HYLA tuotteita, ja jouduinkin syömään kalliita laktoosittomia maitovalmisteita. Nykyään syön ihan täyslaktoosisia maitotuotteita, eikä oireen oiretta! :D

Ai niin, ja vielä yksi iso plussa.. Nimittäin laktoosi-intoleranssi, jota luulin sairastavani niin kauan kunnes jätin viljat ja muut hiilaripitoiset kokonaan. Hiilarivaliolla elimistöni ei sietänyt välillä edes HYLA tuotteita, ja jouduinkin syömään kalliita laktoosittomia maitovalmisteita. Nykyään syön ihan täyslaktoosisia maitotuotteita, eikä oireen oiretta! :D
Tuota samaa on aika moni sanonut. Yhtäkkiä "laktoosi-intolerantikko" alkaakin sietää maitoa, kun jättää viljat ja sokerit pois. Löytyyköhän tuosta asiasta mitään tutkimustietoa?

En tiedä miten ihmiset hoitaa tän vähähiilarisen dieettinsä, mut mulla ainakin energisyys lisäänty ja olen paljon pirteemmällä tuulella. Kaippa ihmiset pelkää sitä rasvaa niin paljon, et vetää vaan pelkkää proteiinia sit kun on hiilaritki tiputettu melki nolliin...
Salilla tulokset putos ekan kolmen viikon aikana kun jätin hh:t sinne 30gr tienoilla, mut nousi takas ja yli siitä pikkuhiljaa noin 1,5 kuukauden kuluessa. Ite oon laihduttanut ja bulkannut erilaisilla vähähiilarisilla ja parasta kehitystä on tullut CKD- tyylisellä systeemillä.
Mulla parani laktoosi-intoleranssi, mahan loputon kupliminen enkä oo ollu edes flunssassa tai mitenkään kipeenä sen jälkeen kun tähän ryhdyin. Enää en vois kuvitellakkaan palaavani normaaliin virallistervelliseen ruokavalioon.

En tiedä miten ihmiset hoitaa tän vähähiilarisen dieettinsä, mut mulla ainakin energisyys lisäänty ja olen paljon pirteemmällä tuulella. Kaippa ihmiset pelkää sitä rasvaa niin paljon, et vetää vaan pelkkää proteiinia sit kun on hiilaritki tiputettu melki nolliin...
Joo, siis tätä minäkin oon miettinyt, että kuinka homma käytännössä hoidetaan. Juurikin tuo rasvan pois jättäminen tai sen huomiotta ottaminen näyttäisi olevan useamman ongelma, ja sitten sanotaan, ettei se vähähiilarinen toiminut.. Kaiken lisäksi tätä vähähiilarista elämää kestää hädintuskin sitä kahta viikkoa.. Ei se elimistö nyt ihan hetkessä kuitenkaan siihen rasvapolttoisuuteenkaan sopeudu. Riippuu varmasti ihan henkilöstä tämäkin seikka.

Uskoisin joka tapauksessa, että vähähiilarisen ruokavalion noudattajia olisi entistä enemmän, jos ihmiset vain viitsisivät hiukan enemmän perehtyä asioihin ja noudattaa niitä ohjeistuksia hiukan kauemmin, kuin sen kaksi viikkoa. Nimittäin hiilareita rajoittavan ruokavalion terveysvaikutukset ja kaikki muu postiivinen hyöty vrt. virallisterveelliseen yllättävät ihmiset monesti.

Kun valitetaan että vähänhiilarisella ei jaksa urheilla ja väsyttää yms. niin johtuisikohan se siitä että kaloreita tulee "vahingossa" liian vähän? Ja voi myös olla että energiantarve hoidetaan liiaksi proteiinilla. Ja tästä proteiinista sitten voi muodostua käyttöenergiaa vaikka elimistön pitäisi olla rasvapolttoinen(siis täyttä mutua). Voihan olla että joillekkin tulee ketodietistä vaan energiaton olo mutta entäpä sitten ihan ketoruokavaliosta ylläpidolla tai plussalla?

Back
Ylös Bottom