Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
anttioksanen sanoi:Taas yksi thread käsittämättömiä teorioita lihasten katoamisesta.
Anna-Kristiina sanoi:Läskinpolttoon aerobista suosittelen OMIEN KOKEMUSTENI PERUSTEELLA tehtäväksi aamulla ennen aamupalaa vaikka kahvikupin (mustan) voimalla, noin 30-40 min. Toinen vaihtoehto, jossa kroppa joutuu hiilaripuutteessa ottamaan energian lenkkiin läskistä, on treenin jälkeen (edellyttäen, että hiilarit on kans kulutettu siellä salilla), myös 30-40min.
.
VZ58 sanoi:Itse en kyllä lähtis tekemään aamusella elimistön ollessa katabolisessa tilassa tyhjällä mahalla minkään näköistä lenkkiä. Onkohan näistä aamulenkkien paremmuudesta olemassa minkään näköistä tutkittua faktaa? Jotenkin tuntuu koko idea olevan suurta MUTUA. Aamulenkki sinällään on hyvä idea että saa aineenvaihdunta potkua mutta ennen minkäänlaista aamupalaa?
DOMS man sanoi:Käyn nyt kuntosalilla 4 kertaa viikossa ja sen päälle teen 2 kertaa viikossa 13 km:n hitaan juoksulenkin. Yhden päivän lepään. Läskiä on noin 10 kg ja se on pysynyt jo kauan samana.
Entäpä jos pitäisi kuntosalilta vaikka kuukauden taukoa ja tekisi 6 kertaa viikossa tuon 13 km:n lenkin. 6 x 13 = 78 km.
Paljonko läskiä tuolla pystyisi pudottamaan jos ruokavalio on kunnossa. Voiko tulosten odottaa salilla tuona aikana paljonkin huononevan?
VZ58 sanoi:Itse en kyllä lähtis tekemään aamusella elimistön ollessa katabolisessa tilassa tyhjällä mahalla minkään näköistä lenkkiä. Onkohan näistä aamulenkkien paremmuudesta olemassa minkään näköistä tutkittua faktaa? Jotenkin tuntuu koko idea olevan suurta MUTUA. Aamulenkki sinällään on hyvä idea että saa aineenvaihdunta potkua mutta ennen minkäänlaista aamupalaa?
Gillyanne sanoi:Jos itse aion tehokkaan aamulenkin tehdä, niin pikku pakko on tehdä se ennen aamupalaa, tai seurauksena on hyvin helposti :urjo:... Enkä itse henkilökohtaisesti kyllä usko lihasten sinne aamulenkkipolunkaan varteen karisevan. Mutta jos katabolia kovasti pelottaa, niin voihan ennen lenkkiä ottaa vaikkapa parisenkymmentä grammaa heraa tjsp...?
Ei nyt millään pahalla ketään kohtaan, mutta naurattaa lukea toisaalta Pakkotoistosta thredejä siitä mitä kaikkea kummallista bodareista on väitetty. Ja sitten samaan aikaan voidaan samalla forumilla vedellä aivan ihmeellisiä väittämiä kestävyysurheilusta :D Pistän tuon samaan kategoriaan kuin erään työkaverini valistuksen: "Ne bodaajathan syö niitä proteiinijuttua...Mutta siitähän lihakset tulee semmoisiksi jauhemaisiksi. Että se ei niinku ole lihasta vaan niinku jauhetta." Eikä lausuja ollut mikään pakkaamon duunari, vaan 2x korkeakoulututkinnon suorittanut maisteri/opettaja.
Edelleen olen hieman skeptinen kaiken mailman HIITien ym. suhteen. En ole asiaa tutkinut enempää, mutta jotenkin se kuulostaa taas yhdeltä jenkkien "kuntoon nopeasti ja helposti" jutulta. Ei tarvi enää treenata 1-2h 4x viikossa, joka aamu vain pikku spurtti pihalla ja kuukaudessa painoa -30kg ja maratoni alta kolmen tunnin ;) Tietenkin on hyvä mahdollisuus, että olen taas aivan
kodari76 sanoi:Ei nyt millään pahalla ketään kohtaan, mutta naurattaa lukea toisaalta Pakkotoistosta thredejä siitä mitä kaikkea kummallista bodareista on väitetty. Ja sitten samaan aikaan voidaan samalla forumilla vedellä aivan ihmeellisiä väittämiä kestävyysurheilusta :D Pistän tuon samaan kategoriaan kuin erään työkaverini valistuksen: "Ne bodaajathan syö niitä proteiinijuttua...Mutta siitähän lihakset tulee semmoisiksi jauhemaisiksi. Että se ei niinku ole lihasta vaan niinku jauhetta." Eikä lausuja ollut mikään pakkaamon duunari, vaan 2x korkeakoulututkinnon suorittanut maisteri/opettaja.
Edelleen olen hieman skeptinen kaiken mailman HIITien ym. suhteen. En ole asiaa tutkinut enempää, mutta jotenkin se kuulostaa taas yhdeltä jenkkien "kuntoon nopeasti ja helposti" jutulta. Ei tarvi enää treenata 1-2h 4x viikossa, joka aamu vain pikku spurtti pihalla ja kuukaudessa painoa -30kg ja maratoni alta kolmen tunnin ;) Tietenkin on hyvä mahdollisuus, että olen taas aivan
Rankkojen aerobisten on todettu rasittavan hormoonitoimintaa ja hermostoa rankemmin jopa kuin punttiharjoittelun. Varmasti pystyy hommaamaan lihasmassaa samalla harjoittelemalla, mutta kysymys kuuluukin onko siitä mitään hyötyä? Parista kevyestä lyhyestä ja yhdestä pitemmästä lenkistä voi olla hyötyä parempana palautumisena, aerobisen kunnon kehittymisenä ja dieetin helpottumisena nousseen kulutuksen vuoksi.heltro sanoi:Painonpudotuksen osalta ylivoimasti tehokkain ja yksinkertaisin keino on kalorien vähentäminen. Aerobisen harjoittelun määrän lisääminen tietenkin lisää kulutusta, mutta kilojen vähentymisen kannalta sen merkitys on yllättävän pieni. Varsinkin kun lisääntynyttä kulutusta miltei huomaamatta tulee kompeisoineeksi lisääntyneellä syömisellä. Juoksukilometrien lisääminen nopeasti 26 km/vko -> 78 km/vko on sitten takuuvarma keino rikkoa polvet ja nilkat.
Mitä tulee lihasten sulamiseen kovan aerobisen harjoittelun seurauksena, niin sitä on tällä palstalla rankasti yliarvioitu. Tottakai jos tavoitteena on maksimoida lihaskasvu, niin liika aerobinen hidastaa kehitystä, mutta on täysin mahdollista tehdä kovia aerobisia harjoituksia ja samalla lisätä lihasmassaa. Esim. itselläni paino talven aikana nousee 75 -> 85 kg:n, josta suurin osa on rasvaa, mutta aivan varmasti myös lihasta. Kuitenkin viikon harjoitusohjelmaan kuuluu 2*1 h uintia 1*2 h juoksua, 1*20+20 min soutua ja kuntopyörää sekä 2*45 min voimaharjoittelua. Eli selkeästi aerobisen harjoittelun puolelle menee. Kesällä ns. kilpailukaudella tiputan painon takaisin 75 kg:n, jonka suurelta osin teen kaloreita vähentämällä (tosin samalla myös aerobisen harjoittelun määrä kasvaa).