Laihdutuksen jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja heksu
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
olet vasta 15v joten en suosittele kalorien laskua. katot vaan että syöt nälkäs pois suhteellisen terveellisistä ja monipuolisista ruokaaineista.määrät voi tuntuakin suurilta, mut olet vielä kasvu iässäkin, eli ei mun mielestä mitään tarvetta laskea tai punnita mitään.

Ja tästä piti mainita myös minunkin. Noin nuori tyttö tarvii kasvuaineiksia vielä paljon ruuasta ja tarvitset paljon terveellistä ruokaa että sun keho jaksaa kehittyä ja kasvaa ja saat tarpeeksi energiaa päivän tohinoihin. Tossa iässä keho on aika suhteellisen hyvin hormoonihuuruissa puberteetin takia ja tarviin sen tähden tarpeeksi ravintoaineita että mielialat ja kasvu pysyis normaalina:)

En osaa lainata tekstejä, mutta tämä on sinulle .hömötiainen.
Olet aika nuori vielä ja toivoisin ettei tuossa iässä tarvitsisi kikkailla kaloreitten ja treenien kanssa ja miettiä onko asiat oikein. Silloin pitää olla ja elää. Jos sinulla on oikeasti tarve laihtua (olet siis ylipainoinen), mene kouluterveydenhoitajan luo ja pyydä lähete ravitsemusterapeutille. Täältä saa hyviä vinkkejä, mutta onko laihdutusvinkit edes sinun kohdalla tarpeen?
p.s anorektikoistakin tuntuu et ne syö HIRVEÄN paljon, joten se on aika suheellinen käsitys, tuo syöminen siis.

En siis ajatellut laihduttaa :D Päin vastoin lisää lihasta olisi tarkoitus saada. Ilmaisin asiani ehkä hiukan väärin. Siis ongelmani on, että ruokahalu vaihtelee kovin eri päivien välillä. Joskus ei maistu ruoka yhtään ja joskus uppoaa ainakin tupla verrattuna toiseen päivään. Mietin vain onko tarkoituksenmukaisempaa seurata nälkää ja syödä vaikka hyinkin erilaisia kaloreita eri päivinä, vaikka kuluttaisi saman verran, vai syödä jokapäivä suurinpiirtein saman verran, lasketuilla kaloreilla.

Niin ja pitäisikö syödä jokapäivä vakimäärä rasvaa ja proteiinia ja sitten lisätä ja vähentää hiilaria nälän mukaan. Nyt taas vaihteeksi en ole laskenut muuta, kun että proteiinia tulisi pari kertaa painon verran.

No taas tuli epäselvä viesti tuo edellinen. Mietin vain sitä, että haittaako lihaksen kasvua jos joku päivä on toisi paljon plussalla ja joku päivä ei juuri yhtään tai melkeen miinuksella vai tasaantuuko energia erot eri päivien välillä.
Korostan nyt vielä, ettei kyse ole laidhdutuksesta. Pistin tämänkin kysymysen vähän huonoon keskusteluun, kun en parempaa laiskuudeltani jaksanut etsiä.

Mine en nyt niin noista lihasten kasvuista tiedä, ainakaan noin nuoren tytön, mutta tietääkseni kannattaa ajatella ruokavaliota kokonaisuutena ja pidemmällä aikavälillä, esim. viikko. Et on viikon aikana tullut syötyä riittävästi, muttei sitten liikaakaan. Lisäksi on hyvä opetella syömään säännöllisesti, edes jotakin niin ei sitten tule naposteltua pitkin päivää tai ahmittua kerralla liikaa. Ehkä ne jotka harrastavat lajia ihan kisamielessä jaksavat syödä jokapäivä samalla tavalla, mutta onhan se normaalia tälläiseltä "tavalliselta" ihmiseltä et joskus ruoka maittaa ja joskus ei.

En edelleenkään suosittele sinulle mitään kaloreitten tai muitten laskemista. Se vie helposti mennessään.

Ilman kalorilaskentaa syömisestä:

Itse lopetin kaloreiden laskemisen (harrastettuani sitä n. 15 vuotta...) tykkänään tuossa keväällä. Sen jälkeen olen ihan huvikseni arvioinut syömäni kalorimäärät n. kahdelta-kolmelta päivältä, ja uskokaa pois - en syö yhtään sen enempää, kuin ennenkään, siis noin keskimäärin. Olo on kuitenkin huomattavan paljon rennompi ja vapautuneempi, kun ei tarvitse pohtia kalorimääriä ja niiden ylittymistä/alittumista, joten voin kyllä suositella ehdottomasti! :thumbs:

Samaa mieltä Gillyannen kanssa! Itsekin olen niitä kaloreita laskenut ja syömisiäni kirjaillut useampaan otteeseen tässä vuosien saatossa, mutta nyt en enää sitä jaksa tehdä, eikä ole tarviskaan. Se on yllättävän orjuuttavaa eikä minusta ainakaan kuulu normaaliin elämään. Sen jälkeen kun lopetin niin en ole lihonnut enkä laihtunut. Kunhan ruokavalio pääpirteittäin koostuu terveellisestä syömisestä niin se riittää.

jos oli mulle tarkoitettu tuo miks haluan laihtua, ja että en näemmä ole liikuntaa paljo harrastanut kun olen löysä.

Niin kyllä olen harrastanut salillakin olen käynyt varmaan 3-4 vuotta välillä aktiivisesti ja välillä vähemmän aktiivisesti eli ei ole minulle uusi harrastus.

Jääkiekkoa harrastin noin 3vuotta. Joten siinäkin tuota lihasta pääsi kertymään ja rasvaa siinä samalla:D

Eli siis olen harrastanu pajo liikuntaa, mutta 56kiloisena olin noin 65 kiloisen näköinen johtuen kai huonosta ruokavaliostani johon ei edes liikunta auttanut.

Ja nyt, en mävieläkää mikää kauheen löysä oo, ja rasvaa on lähteny ihan mukavasti ja vaatteet päällä oon ihan tyytyväinen ja masuunki aina ku ei turvota:D
Mutta haluaisin vaan enemmän lihasta:)

^ ja sitä lihasta tulee takuuvarmasti lisää, kunhan pistät ruokavaliosi kuntoon ja alat toteuttaa fiksua treeniohjelmaa salilla. Vinkkejä noihin saat runsain mitoin täältä Pakkikselta, niin mimmien kuin yleiseltäkin puolelta. :)

Sellainen tuli vielä mieleeni, että olet, jemmy, aika nuori vielä, joten sinulla saattaa hyvinkin olla vielä ns. lapsenpyöreyttä jäljellä. Aika monen tytön/naisen kroppa kehittyy lopulliseen muotoonsa vasta parikymppisenä. Toki terveellinen ruokavalio ja liikunta ovat silti hyviä asioita aina ja kenelle tahansa! :thumbs:

Voisin jatkaa tähän hiilariasiaa:

Eli millä tahdilla olette nostaneet päivittäisiä hiilareita dietin jälkeen? Eli nyt olen syönyt hiilareita n.150g päivässä, pudotan kohta 120:n grammaan pariksi viikoksi ja sitten alan hiljalleen nostella niitä (olettaen että saavutan tavoitteeni). Eli kuinka kannattaisi edetä?

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Sivuten tätä samaa asiaa laitan minäkin kysymykseni tähän ketjuun. Eli mites ennen sitä laihduttamista, kun ylipainoa on paljon (BMI yli 30..) ja tarkoitus aloittaa salittelu 2-3 kertaa viikossa ja lisäksi aerobinen 2-3 kertaa viikossa, täysin nollapohjalta lähdetään kaikenlaisen liikunnan kanssa.

Olisiko paras unohtaa koko laihdutus ja keskittyä uuden harrastuksen aloittamiseen ja terveellisempään ruokavalioon (turhia hiilareita karsastan eikä mitkään vehnää sisältävät tuotteet sovi) Ja miten se sitten käytännössä tehdään..

Liian usein olen ollut vaa'an ja kalorilaskurin ja erilaisten dieettien orja, etten jaksaisi enää, vaan haluaisin löytää fiksun tavan saada itsensä parempikuntoiseksi ja normaalipainoiseksi..

Miosa:

Kokeile ensin ihan niin, että siistit oman ruokavalion, syöt terveellisesti ja monipuolisesti ja liikut. Tietenkin katsot ettei mene kauheasti yli oman peruskulutuksen tai kauheasti alle. Multa lähti joskus painoa n. 10 kiloa ihan vaan sillä, että karsin turhaa pois ja aloin liikkumaan. En ollut miinuskaloreilla tai mitään eikä mulla tainnut nälkäkään olla missään vaiheessa. Kokeilehan jonku aikaa ihan vaan pikku muutoksilla ja liikunnalla. Luulis tuloksia tulevan..:)

Eli mites ennen sitä laihduttamista, kun ylipainoa on paljon (BMI yli 30..) ja tarkoitus aloittaa salittelu 2-3 kertaa viikossa ja lisäksi aerobinen 2-3 kertaa viikossa, täysin nollapohjalta lähdetään kaikenlaisen liikunnan kanssa.

Olisiko paras unohtaa koko laihdutus ja keskittyä uuden harrastuksen aloittamiseen ja terveellisempään ruokavalioon

haluaisin löytää fiksun tavan saada itsensä parempikuntoiseksi ja normaalipainoiseksi..

Ensin kannattaa aloittaa oman elämän tutkiskelusta: miksi painoa on kertynyt? Laihduttaminenhan ei ole se kovin juttu, vaan normaali elämä niin, ettei päätä eikä housuja kiristä. Eli elämäntavat kuntoon! Ja asenne kohdilleen: päättäväisyyttä tarvitaan, mutta toisaalta maltti on valttia.

Aloita liikunta vähitellen --> et kyllästy heti etkä helposti, vaan liikunnasta tulee luonteva osa elämää. Jos et nyt liiku yhtään ja ensi viikosta alkaen liikuntaa on viisi kertaa viikossa, niin epäilen jaksatko kauankaan (olla innostunut). Etene pienin askelin: kerran viikossa salille ja esim. 1-2 pidempää lenkkiä (kävelyä, pyöräilyä, uintia). Pienikin kävely on parempi kuin ei ollenkaan liikuntaa! Ja lajivalinta: mikä on sellaista liikuntaa, josta nautit?

Ruokavaliotakaan en muuttaisi kertaheitolla ihan ympäri ämpäri, toki riippuen siitä miten ja mitä nykyisin yleensä syöt. Riittävästi proteiinia ja hyviä rasvoja ja kohtuullisesti hiilareita. Voit laittaa tuonne "mitä söit tänään"-ketjuun muutaman päivän syömiset (kirjaa IHAN kaikki, pienet suupalatkin) ja pyytää niihin kommenttia. Kannattaa myös lukea ko. ketjua, on aika avartavaa keskustelu/ väittelyä ollut ajoittain. :thumbs:

No hitto,minäkin laitan tänne kysymykseni koska koskee tuota laihdutuksen jälkeistä elämää.

Eli siin laihdutin joskus aikoinani 10kg ja sitten minusta tuli sellainen laiha tikku,no siitä sitten aloin kehittämään tuota lihasta nahan ja luiden väliin.Hitaasti ja varmasti lähdin taas syömään enmmän,pieniä takapakkejahan siinä tuli,mutta lopputos miellyttää ja tästä vielä kehitytään:thumbs:

Ongelmani on aineen vaihduntani.Se on vieläkin aika hitaanlaista ja vaikka syön aika vähän siihen mite te muut,niin kroppani kyllä varastoi joka suupalan,ainakin siltä tuntuu.Mutta kuten sanoin kehitystä on tullut hyvään suuntaan ja syömiset aika hyvin kohdallaan.Mutta mikä avuksi tuohon aineenvaihduntaan???

Pyrin juomaan paljon vettä koko ajan,vaikka väkisin.Kuituja on ruokavaliossa.Syön suht säännöllisesti.Hiilarit ja rasvat saisi joo olla korkeammalla(NAINEN:curs:)

Pitäskö tehdä jotain aerobista vaiks aamusin,joskus?Tuo puoli jää minulta ihan kokonaan,mutta lenkkeily kyllä houkuttaisi.Sit voisi lisäillä tota syömistäkin...minullahan ei tule nälkä kuin kaksi kertaa päivässä.Aamulla ja klo 12 sit syön vain koska,no,ihmisen pitää syödä.Nälkää kaipaan.En tiedä,kertokaa te viisaammat.

Tuli vähän sekava mutta kiitos jos joku jaksoi lukea ja vastata.

Ongelmani on aineen vaihduntani.Se on vieläkin aika hitaanlaista ja vaikka syön aika vähän siihen mite te muut,niin kroppani kyllä varastoi joka suupalan,ainakin siltä tuntuu.Mutta kuten sanoin kehitystä on tullut hyvään suuntaan ja syömiset aika hyvin kohdallaan.Mutta mikä avuksi tuohon aineenvaihduntaan???

Pyrin juomaan paljon vettä koko ajan,vaikka väkisin.Kuituja on ruokavaliossa.Syön suht säännöllisesti.Hiilarit ja rasvat saisi joo olla korkeammalla(NAINEN:curs:)

Pitäskö tehdä jotain aerobista vaiks aamusin,joskus?Tuo puoli jää minulta ihan kokonaan,mutta lenkkeily kyllä houkuttaisi.Sit voisi lisäillä tota syömistäkin...minullahan ei tule nälkä kuin kaksi kertaa päivässä.Aamulla ja klo 12 sit syön vain koska,no,ihmisen pitää syödä.Nälkää kaipaan.En tiedä,kertokaa te viisaammat.

Aineenvaihduntaa voi buustata liikunnalla, kofeiinilla, syömällä. Ehkä syöt liian vähän? Säännöllisesti? Liikunnan ei tartte olla mitään erityistä aamuaerobista, kun tavoitteena ei ole rasvapoltto (eikä silloinkaan...), mutta ihan arkiliikuntaakin voi moni lisätä helposti! Hiilarien lisääminen voisi lisätä myös näläntunnetta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom