Laihdutuksen jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja heksu
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Ikä
35
Eli olen kohta 18 vuotias nuori nainen. Aloitin helmikuussa laihdutuksen ja oon tähän mennessä pudottanu painoa noin 7kg, paino oli silloin 56kg ja nyt 49kg, (162cm)
ja edelleen on löysän näkönen vartalo, eli alkanu tuntuun että tässä vaiheessa ehkä pitäisi lisätä salillakäyminen kuvioihin ja syödä kulutuksen verran?

Mitäs te täällä sanotte miten tää kannattais tehdä, koska mä en ainakaan halua olla mikään laihaläski riisitikku, ja siltä kovasti on alkanut näyttämään, kun ennen melko lihaksikkaat jalkani näyttävät vaan ihrakasalta.
Yms.

Mikähän tässä vaiheessa olisi järkevintä, aloittaa rankka lihasten treenaus, vai jatkaa laihdutusta salilla käymisen ohella?

Mä en enää keksi ratkaisua. Ku vaikka alottaisin rankan lihasten treenaamisen, niin edelleenhä noi läskit tuossa mahassa ja reisissä möllöttäis, vai näyttäiskö ne sittenki siinä lihasten päällä paremmilta kuin nytten?

Auttakaas nyt, mitä tässä pitäis tehä.
Tämmöstä samanlaista topikkia en ainakaa nyt sattunu löytämään, enkä oo kyllä nähnytkää aiemminkaa, palstaa olen selannut jo melkeen 2 vuotta kai.
Että aika vähälle jääny tää kirjottelu, mutta nyt kaipais apua kokeneemmilta. ;)

Painoa ei tod. ole liikaa, eli salille vaan ja monipuolista, terveellistä ruokaa koneeseen kulutuksen verran, jopa maltillisesti yli. Lihaskehitys on nuorella ihmisellä nopeaa, jos vaan annat sille hyvät olosuhteet.

2-3 kolmijakonen on mun mielestä ihan täysin passeli. Ja älä pelästy vaikka paino voi vähän nousta alussa kun lisäilet ruuan määrää - ihan täysin normaalia. Kauheesti varmaan tästä lähtien kannata enää käydä edes siellä puntarilla vaan meet salilles pihdeillä tehtävään rasva% mittaukseen ja mittanauha käteen (seuraa kehitystä näillä) - ja :kuvia: nyt niin voit sit myöhemmin vertailla, niin voit varmistaa että vaa'an lukemalla siinä vaiheessa kun on lihaksia ei oo ihan niin kauheesti merkitystä:)
Tsemppiä treeniin:thumbs:

Jos kroppa on alkanut näyttää löysältä laihduttamisen jälkeen, niin tsekkaapas nyt proteiinimääräsi. Painonpudotuksen ideahan ei kuitenkaan ole pudottaa mitä hyvänsä painoa, vaan mieluiten sitä rasvamassaa. Ja lihasmassa saadaan säilymään ainoastaan turvaamalla riittävä proteiinisaanti SEKÄ antamalla lihakselle syy säilyä (eli käymällä puntilla).

Nyt salille siis :) Muut antoivatkin tähän jo hyviä vinkkejä. Rohkeasti painoja ja järjestelmällistä työtä, niin hyvä siitä tulee. Laihdutuksen jälkeen kroppa on herkässä tilassa, joten kehitystä voi tapahtua hyvinkin nopeasti! :)

Joo, näinpä teen sitten:)

Joo no proteiinin saanti on jääny välillä melko vähälle, yleensä noin 50g päivässä, ja pitäis olla jtn 70g mulla.

Ku maitorahka alkanu tökkimään, alussa sitä tuli kokeiltua kaikella mahdollisella,
tonnikala menee vielä ja raejuusto. Pitää varsinki nyt ku salilla käymisen aloittaa nii alkaa tarkkailee noita proteiineja enemmä.

Itseasiassa proteiinia tulisi saada reilusti yli 70g! Sinun painoisena itse pyrkisin syömään ainakin n. 100-120g/päivä. Lihakset rakentuvat proteiineista, ja ilman niitä kehon koostumus ei voi muuttua lihaksikkaampaan ja siten "kiinteämpään" suuntaan.

Proteiinia pitää ajatella hyvänä ystävänä, ei pakkopullana. Jos rahka on alkanut tökkimään, sitä ei tarvitse syödä. Sen sijaan voit ottaa tarvittavat proteiinisi vaikka vähärasvaisista leikkeleistä, kalasta, lihasta, vähärasvasesta fetajuustosta, munakkaista, valkuaisvaahdosta (marjojen kanssa) jne, joten eiköhän niitä mieluisia proteiininlähteitä löydy myös sinulle. :)

Laitat vaan tehoja vaan salitreeniin ja proteiininsaanti kuntoon, niin kehitystä alkaa näkymään takuuvarmasti!

Ai :O noin paljo. Mää oon pelannu vaan tuon kalorilaskurin kans ja se antaa mulle tuon 70g proteiinia sillo ku on -500 kalorin vaje.
Mutta tosiaan lisätäänpä.

Kiitos proteeinivinkeistä:)Noista kaikista onneksi tykkään. No oisko hyvä välipala salaatti johon pistää fetajuustoa, ja vaikka kanan palasia ym?

Sitten tuo salitreeni. En pelkää lihaksia kun niitä ei kuitenkaa yhtäkkiä tuu, varsinkaan naiselle, enkä oo näitä "haluan kiinteytyä mutta en semmosia kamalia bodarilihaksia mitä teen?!" tyyppejä, niin laitanko painoa ihan vaan niin paljo ku vaan jaksan nostaa?
Vai sillai sopivasti että se menee suht helposti, mutta ei liian helposti.

Ja sarjoja esimerkiksi jotain 3 ja toistoja 10?

Vähän asiaan kuulumaton kysymys

Toivottavasti keskustelun aloittanut henkilö ei pahastu, vaikka kysynkin oman kysymykseni täällä vähän ei aiheesta. Olen eittäin hoikassa kunnossa 167/50-51. Haluaisin saada lisää lihasta, mutta pelkään kovin, että kehoon muodotuu rasvaa. Käyn puntila 3-4 kertaa viikossa. En harrasta muuta liikuntaa. Olen töissä, mutta työ on kevyttä. Pitäisi varmaan harrastaa jotakin aerobista liikuntaa, mutta en oikeen tunnu jaksavan. Uskon ongelman olevan syömisessäni. Syön varmaankin liian vähän, tai väärin. Osaako kukaan arvioida kulutustani? Rasva % on kehoanalyysivaan mukaan jotakin 16-18 en tiedä pitääkö paikkaansa

klo 7
- n. 4-viljan puuroa vehnäleseillä reilu lautasellinen (en tiedä määrää tarkkaan, koska samasta kattilasta keitettiin useammalle henkilölle).
-auringonkukkaöljyä 1tlk
-fastin maitoproteiinijauhetta 25g
-valion sokeritonta mehukeittoa n.2dl
-kahvi maidolla

klo 11
-Kinkku meloonisalaatti (valmissalaatti työpaikkatuokalassa)
-lisukesalaattina jäävuorisalaattia ja kurkku-porkkanaraastetta kukkura salaattilautanen
-2 palaa ruisleipää, sipaisu flooraa 620kcal/100g
-ketsuppia
-tee

klo 13
-maitokahvi
-kaakao
-pieni pala hapanleipää

---TREENI--- (puntti alavartalo)

klo 16.30
palautusjuoma:
-whey+ 18g
-malto6 25g

klo 18.20
-150g tomaattimurskaa 19kcal/100g
-50g tummaa pastaa (kuivana)
-80g vesitonnaria
-50g raejuustoa
-130g sokeritonta ketsuppia
-50g jäävuorisalaattia
-110g tomaattia
-130g kurkkua
-100g pakastevihanneksia 26kcal/100g
-1 jälkiuunileipäpala
-muutama sokerittomaan mehuun tehty mehujää
-maitokahvi

klo 20
-100g lohta
-tomaattia 50g
-kurkkua 140g
-porkkanaa 30g
-paprikaa 50g
-jäävuorisalaattia 80g
-salaattikastiketta 30g (saarioisen grillikastike) 260kcal/100g
-maitokahvi
-1 manteli
- 1 kalkkunaleikkele

kaloreitatulee laskujeni mukaan n. 1900-2000
ruokailuja saa kommentoida

Viimeksi muokattu:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Ai :O noin paljo. Mää oon pelannu vaan tuon kalorilaskurin kans ja se antaa mulle tuon 70g proteiinia sillo ku on -500 kalorin vaje.
Mutta tosiaan lisätäänpä.

Kiitos proteeinivinkeistä:)Noista kaikista onneksi tykkään. No oisko hyvä välipala salaatti johon pistää fetajuustoa, ja vaikka kanan palasia ym?

Sitten tuo salitreeni. En pelkää lihaksia kun niitä ei kuitenkaa yhtäkkiä tuu, varsinkaan naiselle, enkä oo näitä "haluan kiinteytyä mutta en semmosia kamalia bodarilihaksia mitä teen?!" tyyppejä, niin laitanko painoa ihan vaan niin paljo ku vaan jaksan nostaa?
Vai sillai sopivasti että se menee suht helposti, mutta ei liian helposti.

Ja sarjoja esimerkiksi jotain 3 ja toistoja 10?

Eipä kestä! Kiva vain kuulla, jos sait uusia vinkkejä ruokiin. Salaatti vähärasvaisella fetajuustolla ja kananpalasilla kuulostaa oikein hyvältä. :)

Salista sen verran, että hyvä kuulla, että tiedät ettei naisten tarvitse pelätä lihaskasvua. Sinun kannattaa kyllä laittaa painoja niin paljon, että saat tehtyä liikkeet oikealla tekniikalla mutta niin että saat tehtyä suhteellisen lyhyellä palautusajalla tietyn määrän toistoja, mutta et sen enempää.

Jos aloitat 2-jakoisella, niin voit alussa muutaman viikon tehdä juurikin sellaisia pidempiä sarjoja joka liikkeessä (esimerkiksi 10-20 toistoa ja esimerkiksi 3 sarjaa), jotta opit liikeradat ja saat tuntuman treenattavaan lihakseen. Sen jälkeen, kun nämä ovat mielestäsi hallussa, voit alkaa vaihdella sarjapituuksia. Joskus voit tehdä esimerkiksi 5 toistoa raskaammilla painoilla ja toisinaan taas 15, mutta pääasia on, että hallitset liikeradat ja teet oikealla tekniikalla. Sitä varten sinun kannattaa ehdottomasti kysyä viisaimmilta rohkeasti apua! Lueskele ihmeessä vielä esimerkiksi punttimimmien treeniohjelmia täältä palstalta. Oikein hyviä treenejä sinulle! :thumbs:

Joo, hyviä vinkkejä oon täältä aiemminki saanu. pittääpä vielä katsella tota treeniohjelmat ketjua, oon sitä joskus aiemminki kattonu..:)
Jos siitä sais jotain vinkkejä vielä omaan ohjelmaan.
Kunhan saan sen tehtyä, niin pistän sen ohjelman vaikka arvosteltavaksi, nii jos vaan viitsitte niin katsoisitte sen sitte läpi, että mitä kannattais muuttaa tai lisätä. yms.Kiitos kovasti neuvoista.:)

Painoa kyllä varmasti oikealla syömisellä ja säännöllisellä punttitreenillä tulee! Itse en kyllä henk.kohtaisesti ymmärrä että miksi halusit painon noin alas? Itse olen myös 162cm ja painoa 57kg, ja olen kyllä tyytyväinen hoikkaan ja lihaksikkaaseen olemukseeni ;) Jos minä painaisin tuon 49kg niin tuntuu että minua ei varmaan oisikaan enää :eek: No, se siitä! Ei muutakun syöminen "puhtaaksi" ja säännöllistä treeniä niin kiinteydyt varmasti ja niinkuin on jo mainittu niin laihdutuksen jälkeen muutokset näkyvät nopeasti.... Hywiä treenejä sinulle! :rock:

Hei en oikeen tiedä sopivaa paikkaa näille kyssille, mutta kysympä tässä.

1) kuinka paljon plussalla kandee olla, jos haluaa lihan kasvavan, mutta niin ettei rasvaa vielä juuri kertyisi? Oisko joku 100 hyvä?

2) Kannattaako treeni- ja lepopäivänä syödä yhtä paljon? Vai treenipäivänä enemmän? jos esim kulluttaa ilman treeniä 1600 ja treenin kanssa 2000 niin syödäänkö joka päivä 1800 ja siihen vielä plussaa lihaskasvuun x-määrä kaloreita? Mutta paljonko olisi se hyvä (ykkös kyssä)?

Hei en oikeen tiedä sopivaa paikkaa näille kyssille, mutta kysympä tässä.

1) kuinka paljon plussalla kandee olla, jos haluaa lihan kasvavan, mutta niin ettei rasvaa vielä juuri kertyisi? Oisko joku 100 hyvä?

2) Kannattaako treeni- ja lepopäivänä syödä yhtä paljon? Vai treenipäivänä enemmän? jos esim kulluttaa ilman treeniä 1600 ja treenin kanssa 2000 niin syödäänkö joka päivä 1800 ja siihen vielä plussaa lihaskasvuun x-määrä kaloreita? Mutta paljonko olisi se hyvä (ykkös kyssä)?

1) 100kcal plussa per päivä on aivan liian vähään lihaksen kasvatukseen. n 300-500 on yleinen suositus mikä riippuu jokaisen aineenvaihdunnallisista eroista...
2) myös lepopäivinä pitäis syödä sen verran yli kulutuksen koska kehitys ja kasvu tapahtuu levossa. Mutta koska kulutat lepopäivina vähemmän sitten kcal yhteensä tulis olla matalampi kuin treenipäivinä.

Olen erittäin hoikassa kunnossa 167/50-51. Haluaisin saada lisää lihasta, mutta pelkään kovin, että kehoon muodotuu rasvaa. Käyn puntilla 3-4 kertaa viikossa. En harrasta muuta liikuntaa.

Eka syömisistäsi: lisää proteiinia. Lounaalta puuttuu proteiini lähes kokonaan ja ellei välipalan kaakao ollut kohtuullisen iso maitokaakao, niin vaihtaisin sen sellaiseen. :D Ennen treeniä kannattais syödä nimittäin jotain proteiinia. Rehuja syöt hienosti! Jos et muuta keksi työlounaalla proteiinin lähteeksi, teillä varmaankin on maitoa tarjolla niin juo vaikka sitä.

Ehkä jonkinlainen kalorisyklittely voisi olla hyvä, kun yrität kasvattaa lihasta ilman suurempaa rasvanlisäystä? Eli lepopäivinä kulutuksen mukaan ja treenipäivinä söisit sitten vähän reilummin. Kovin suuria plussamääriä en suosittelisi, kasvaa se lihas vähemmälläkin (hitaammin tietysti) ja kun et aerobistakaan ilmeisesti tee. Kokeile eri juttuja - ei se rasvakaan yhtäkkiä peiliin ilmesty. :)

Kyllähän se liikunta ja etenkin punttis hyvää tekis jos läskit höllyy laihassa rungossa. Mutta kun olet noin hoikassa kunnossa ja takana on vasta laihdutus, jo ennestään laihasta varresta niin minä en lähtisi treenaamaan heti kovaa. Lisäksi se treenaamisen aloittaminen riippuu myös sinun taustoistasi.Ilmeisesti et ole ollut kovin liikunnallinen kun kerta olet "löysä" niin eiköhän ensin kannata keskittyä peruskunnon rakentamiseen ja täyttää ne laihdutuksen aikana menettämäsi hivenaine- yms varastot. En ole mikään ammattilainen näissä asioissa, vaan järkeilen omien kokemusteni kautta. Ettei sitten tartteis vuoden kuluttua ihmetellä kun väsyttää, menkat jää tulematta ja on muutoinkin ryytynyt olo.

Hiljaa hyvää tulee.
P.s Kiinnostaa minuakin, että mikä tarve sinulla oli ylipäänsä laihduttaa?

Pari kysymystä

Uskooko kukaan, että on mahdollista saada tuloksia aikaan, jos ei laske kaloreita ollenkaan ja syö tuntuman mukaan. Kun mä teen niin, niin silloin tuntuu, että syön ihan HIRVEÄN paljon.

Onko mahdollista, että tuntuman mukaan syömisellä voi mennä liikaa plussalle, niin että lihaksen ja rasvan tulon suhde menee jo huonoksi? Vai tuntuuko musta vaan?

Haittaako muuten napostelu? Siis kun olen kotona saatan napostella melkeen kokoajan. Kaikki ruoka mitä syön on kuitenkin ns. terveellistä ruokaa. Éli en syö ns. herkkuja ollenkaan.

Kaloreitakin toki voisi laskea, mutta en tiedä kulutustani, ja syön monta ateraa päivässä niin ettei ole mahkuja punnita ruoka-aineita.

olet vasta 15v joten en suosittele kalorien laskua. katot vaan että syöt nälkäs pois suhteellisen terveellisistä ja monipuolisista ruokaaineista.määrät voi tuntuakin suurilta, mut olet vielä kasvu iässäkin, eli ei mun mielestä mitään tarvetta laskea tai punnita mitään.

Uskooko kukaan, että on mahdollista saada tuloksia aikaan, jos ei laske kaloreita ollenkaan ja syö tuntuman mukaan. Kun mä teen niin, niin silloin tuntuu, että syön ihan HIRVEÄN paljon.

Ei se kauheesti uskomuksesta kiinni ole:) Pointti on se, että esim itse voin nykyään syödä ihan hyvin ilman kalorilaskentaa. Tosin vain ja ainoastaan sen takia että harrastkin kalorilaskentaa puol vuotta joka päivä joka johti siihen että ruoka-aine sisällöt ja energimäärät jäi niin hyvin selkärankaan että muistan aika paljolti ulkoa mitä on missäkin ja päivittiset ruoka-annokset ei kauheasti ole muuttunut vuosien saatossa.
Mutu tuntumalta syöminen on mun mielestä vain tekosyy olla laiska, varsinkin jos diettaa, tai juuri opettelemaan sitä. Ei jakseta ajatella asioita pidemmällä aikavälillä, sillä pidemmällä aikavälillä juurikin siitä on huimasti hyötyä jos EDES pari viikkoa jaksaisi tarkemmin laskea kalorinsa ylös. Siitä oppii hirveän paljon.

Onko mahdollista, että tuntuman mukaan syömisellä voi mennä liikaa plussalle, niin että lihaksen ja rasvan tulon suhde menee jo huonoksi? Vai tuntuuko musta vaan?

Tottakai se on mahdollista. Ja hyvin todennäköistäkin sen lisäksi.

Haittaako muuten napostelu? Siis kun olen kotona saatan napostella melkeen kokoajan. Kaikki ruoka mitä syön on kuitenkin ns. terveellistä ruokaa. Éli en syö ns. herkkuja ollenkaan.

Ja tottakai napostelu haittaa. Eri asia sitten naposteletko sä kurkkua ja tomatteja vai riisikakkuja ja viinirypäleitä. Ne kun on kaikki "terveellisiä" mutta niissä on selvä ero. Riisikakut on ravintoarvoltaan ihan pelkkää ilmaa (siltä ne myös maistuukin) ja vaikka viinirypäleet on "terveellisiä" niissä on aika paljon hedelmäsokeria joka pitkin päivää naposteltaessa sitten yhtyy yhdeksi isoksi epäterveelliseksi naposteluksi. IMHO esim just tomaatin ja kurkun napostelua saa tehdä niin paljon kuin sielu sietää ja yleensä ne lasketaankin niin sanottuihin "ilmaisiin"ruokiin, joita voi päivänmittaan syödä niin paljon kuin haluaa ilman että niitä tarvitsee edes merkata kalorilaskuriin. Ihmisellä on tapana ajatella niin että "napostelu ei haittaa, kun syön niin vähän nyt", mutta ei tajuta sitä kuinka isoksi energiamääräksi se lopullinen napostelu sitten kasaantuu koko päivän mittaan. Tässä yksi erittäin tärkeä syy myös kalorien laskemiseen. Sinne kun merkkaa kaikki pienetkin napostelut ylös niin saa kerralla konkreettisen käsityksen siitä että mikä se todellinen päivän kulutus oikein on.

Kaloreitakin toki voisi laskea, mutta en tiedä kulutustani, ja syön monta ateraa päivässä niin ettei ole mahkuja punnita ruoka-aineita.

Kulutuslaskureita löytyy netistä ihan järjettömän iso määrä, joten sieltä vaan etsimään ja laskemaan. Sen lisäksi JOS laskisit kaloreita voisit jopa tsekata ihan oman peruskulutuksesikin sen kautta. Peruskulutuksesi on se kohta jossa syöt niin paljon että paino ei laske eikä nouse. Siitä sitten -500 kcal dietillä on aivan täysin hyvä kalorivaje että paino laskee.

Ja itseasiassa vaikka mä laskin kaloreita puolvuotta putkeen (tähän kannattaa muuten hankkia hyvä ohjelma tai nettipalvelu esim kalorilaskuri.net) niin mä en oo ikinä omistanut vaakaa. Kun itse kokkaa ruuat niin pystyy suhteellisen hyvin laskemaan mitä siihen ruokaa laittaa. Esim kastiketta tehtäessä siihen menee 500kg tomaattikastiketta (ostat 500g purkin suoraan), yksi kasvisliemi kuutio (yhden kuution arvot löytyvät paketista), yksi pussi pakastevihanneksia (yden pussin arvot löytyvät paketista), 1 rkl öljyä (tänkin arvot löytyy suoraan laskurista), 500kg lihaa (nämäkin arvot löytyvät suoraan paketista ja laskurista) ja avot, mulla on kaikkien ravintoaineiden grammat ja ravintosisällöt ylhäällä - vain ja ainoastaan kun pitää vähän päätä mukana mitä käyttää.

Imho nää asiat ei ole kaiken kaikkiaan yhtään niin vaikeita kuin ihmiset ajatteele:) Se on se 1-2 ekaa viikkoa kun tuntuu sekavalta kun uutta asiaa oppettelee sen jälkeen se menee kuin vettä vaan - ja pitkäaikaiset hyödyt ovat moninkertaiset vain alle parin viikon oppimisesta.

Ei tekosyitä siis:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom