L-Tryptophan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tangelo
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
43
Tervehdys kaikille. Haluaisin kysyä kokemuksianne L-tryptophaanista jota myös pakkiksen kaupassa myydään. Itse käytän tuotetta lähinnä juuri unenlaatua parantamaan ja ylipäätänsä nukahtamiseen, koska kärsin ajoittain unettomuudesta ja kesken unien heräilystä.

Yksi asia mitä haluaisin kovasta tietää, on se että onko kys. tuotteella haittavaikutuksia kun joudun käyttämään myös Cipramil -nimistä masennuslääkettä.

Kiitoksia kaikille jotka jaksavat vastata :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Molemmat nostava aivojen serotoniini pitoisuuksia, kumpikin aine on "väsyttävä" joten uni tulee helposti mutta aamulla voi olla tahmeaa heräillä.
Kannattaa varmaankin keskustella lääkärisi kanssa asiasta.

Olen kysynyt asiaa lekuriltani, voit käyttää "sekaisin". Toi tryptofaani ei sitten millään liukene, heitä lusikalla suuhen, vettä perään ja niele.
Ja hörhö, ei cipramil mitään väsytä.

joo ei cipramil väsytä ei, eikä muutkaan SSRI lääkkeet, tai muuten olisi kiva määrä zombeja suomessa liikkeellä, onhan sitalopraamia sisältävät lääkkeet myydyimpien lääkkeiden joukossa

lääkärilehti 2001 sanoi:
Masennuslääke Suomen myydyin lääke

Lääkkeiden tukkumyynnin arvo nousi viime vuonna 9,2 prosenttia eli yli6,9
miljardiin markkaan. Lääketietokeskuksen mukaan eniten myytiin sydän- ja
verisuonilääkkeitä. Myydyin lääke Suomen markkinoilla oli kuitenkin
masennuslääke Cipramil.

joten noita zombeja olisi todella paljon :D

lääkäriltä noi kannattaa joo kysyä, ettei turhaan tule mitään ongelmia

Mä en kyllä tajua miksi näitä aminohappoja pitää erikseen vedellä. Heraa ja muuta prodea vaan naamaan reilusti niin saa kaikki ryptofaanit ja vanillinit kerralla samalla vaivalla. Herassa on muistaakseni tota ryptofaania yli 2g/100g. Yöprodena tommonen 80g jauhoa niin mä ainakin nukun koko yön paremmin kuin ilman :nolo:

Hm, olenkohan ollut placebon uhri ;D Prolabin Pure Wheyssä on tosiaan 1.4g/100g tuota L-Tryptoa, mutta ei se koskaan ole alkanut väsyttämään.. sen sijaan jos otan HCn tryptoa 0.5g, alkaa silmät painaa puolta tuntia myöhemmin.

HCn trypto on kyllä aivan karmean makuista. Suosittelen itse jauheen laittamista gelatiinikapseleihin (joku 500kpl 4e apteekista). Jauho on niin taikinaista, ettei tarvitse kuin vähän tökkiä sitä kapselilla, niin kapseli täyttyy, eikä jauhot edes valu ulos. Yhteen kapseliin menee 0.22-0.28g/kpl tuollaisella 0.01g digipuntarilla mitattuna (kapselin paino tietysti poissa luvuista).

123jippo sanoi:
Mä en kyllä tajua miksi näitä aminohappoja pitää erikseen vedellä. Heraa ja muuta prodea vaan naamaan reilusti niin saa kaikki ryptofaanit ja vanillinit kerralla samalla vaivalla. Herassa on muistaakseni tota ryptofaania yli 2g/100g. Yöprodena tommonen 80g jauhoa niin mä ainakin nukun koko yön paremmin kuin ilman :nolo:

Sama täällä.Monesti olen harkinnut,pitäiskö noita erillisiä aminoja hommata,mutta sit ajatellu,että eiköhän niitä aika hyvin tuu kun ton 3-6 heradrinksua päivässä imuroi.
Silti vielä harkitsen,kun moni niistä apua on väittänyt saaneensa...

123jippo sanoi:

Tryptofaani kilpailee aivo-veriesteen kohdalla monen muun aminohapon kanssa. Sitä yksikseen ottamalla tai hiilarien tuoman insuliinipiikin avulla (putsaa muita aminoja verestä pois) trypton suhteellinen osuus kierrossa nousee jolloin tryptofaani pääsee paremmin aivoihin.

Näin siis teoriassa, ja syy sille miksi trypto pitäisi ottaa mielellään hiilarin kanssa ja erillään muusta proteiiniruoasta.

Omat kokemukset tryptosta: 1.5 grammaa pistää nukuttamaan, mutta joskus sitten uni saattaa aamusta katketa "kesken". Monesti on herännyt ennen kellonsointia. En sitten osaa sanoa onko toi merkki siitä että uni olisi ollut jotenkin tehokkaampaa, koska en ole huomannut mitenkään muuten oloa erikoisen hyvin levänneeksi.

JSmith sanoi:
Omat kokemukset tryptosta: 1.5 grammaa pistää nukuttamaan, mutta joskus sitten uni saattaa aamusta katketa "kesken". Monesti on herännyt ennen kellonsointia. En sitten osaa sanoa onko toi merkki siitä että uni olisi ollut jotenkin tehokkaampaa, koska en ole huomannut mitenkään muuten oloa erikoisen hyvin levänneeksi.

Kyllä se varmaan on merkki paremmasta unesta jos pärjää vähemmällä unella kun ennen. Hyvä selitys sulla tossa yllä miksi erikseen pitäisi ottaa. Toisaalta voimailija tarttee kunnon yöprodet joka tapauksessa.

Kuis tuo yöproteiini nyt sitten oikein on merkityksellistä? Olen syönyt tässä viimeaikoina purkin rahkaa tuntia ennen, ja toisen juuri ennen nukkumaanmenoa. Olen vältellyt noita proteiinijuomia illalla, kun sitten tulisi herättyä yöllä tarpeiden takia, ja kun unenlahjani eivät ole sieltä parhaasta päästä, saattaisi yöunien määrä jäädä pahasti vajaaksi..?

L-trypton olen myös huomannut herättävän kuin taikaiskusta noin 8h nukahtamisen jälkeen. Tosin yleensä tämä on ihan hyvä juttu, kun en ehtisi enempää edes nukkumaan :)

Sitähän tietty kannattaa tehdä mikä itselle sopii. Mua kun ei isot prodesatsitkaan kuseta yöllä vaan nukuttaa mukavasti niin mä vetelen niitä :). Monet sanoo kyllä kanssa että ottaa mieluummin jotain kiinteempää tavaraa kun muuten kusettaa ja pitää yöllä herätä.

Kiitoksia kaikille asiallisista vastauksista ja käyttökokemuksien jakamisesta!

Olen itse nyt muutamana yönä nauttinu ennen nukkumaanmenoa 1gramman l-tryptophaania jogurtin kanssa (ei mielestäni maistu läpi "yhtään"). Unenlaadusta en osaa näin vähäisen käytön jälkeen mitään sanoa, mutta ainakin herääminen tapahtuu tunnin-pari aikaisemmin kuin yleensä.

Mitään suurempia yhteisvaikutuksia cipramilin kanssa en ole huomannut, mutta aion kuitenkin kysyä ensikerralla kun lääkärini tapaan, hänen mielipidettään asiasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom