- Liittynyt
- 11.2.2003
- Viestejä
- 332
Iltalehti tänään:
Lihavalla 2,5-kertainen riski kuolla auto-onnettomuudessa laihaan verrattuna
Läski tappaa liikenteessä
Ylipaino voi uuden kansainvälisen tutkimuksen mukaan olla liikenteessä tappava terveysriski. Onnettomuustilanteessa lihavalla on 2,5-kertainen riski kuolla tai saada vakavia vammoja laihaan henkilöön verrattuna.
Brittiläisen Sky News -uutiskanavan nettisivuillaan referoima kansainvälinen tutkimus tehtiin amerikkalaisessa Seattlen kaupungissa länsirannikolla sattuneista kolareista. Projektissa tutkittiin yhteensä 26 000 ihmistä, jotka olivat olleet osallisina auto-onnettomuuksissa.
Tulokset olivat selvät. Esimerkiksi 100-119 kiloa painavilla henkilöillä kuolemanriski liikenneonnettomuudessa oli lähes 2,5 kertainen alle 60-kiloisiin henkilöihin verrattuna.
Absoluuttisen painon lisäksi myös painoindeksi vaikuttaa riskiin. Jos painoindeksi ylittää 35, henkilöllä on yli kaksinkertainen riski kuolla kolarissa verrattuna painoindeksiltään 20:een jäävään henkilöön.
Painoindeksissä suhteutetaan henkilön paino pituuteen. Normaalipainoisen indeksi on 20-25. Painoindeksi lasketaan jakamalla henkilön paino hänen pituutensa neliöllä. Esimerkiksi 178-senttisen, 70 kiloa painavan henkilön painoindeksi on 22,1 (70/1,78x1,78).
Asiantuntija uskoo tuloksiin
Kyseessä ei ole mikään aprillipäivän juttu. Aiheesta kerätään tutkimusaineistoa parhaillaan myös Suomessa, joskin julkaistavia tuloksia saadaan vielä odottaa vuosia. Asiantuntijan mielestä brittien uutisoiman tutkimuksen tulokset ovat joka tapauksessa uskottavia.
- Törmäyksessähän vammautuvuus on johdettavissa hidastuvuusvoimista. Ja kun on suurempi paino, samasta nopeudesta hidastuvuudessa ihmiseen vaikuttavat voimatkin ovat ylipainoisella suuremmat, miettii liikenneonnettomuuksien tutkinnanjohtaja Lasse Hantula Liikennevakuutuskeskuksesta.
Ylipainoiset eivät saa täyttä hyötyä nykyaikaisten autojen turvavarusteistakaan.
- Vaikkapa turvavyöt on suunniteltu keskipainoiselle, noin 75-kiloiselle. Painon lisäksi turvajärjestelmien toimintaa heikentää lihavan henkilön "ulottuvuus", suuri koko. Esimerkiksi voimakkaasti ylipainoinen henkilö saattaa olla autossa lähempänä turvatyynyä kuin suunnittelijat ovat tarkoittaneet.
Ikääntyminen yhtä iso riski
Liikenneonnettomuuksiin liittyvistä suomalaistilastoistakin voi noukkia runsain määrin mielenkiintoisia johtopäätöksiä.
- Onnettomuusalttiudenkin suhteen ylipainoiset ovat riskiryhmää esimerkiksi nukahtamistaipumustensa vuoksi, kertoo Hantula.
Hantulan mukaan Seattlessa löydetty lihavien 2,5-kertainen kuolemanriski on samaa luokkaa kuin suomalaistilastoista havaittavissa oleva ikääntyneiden kasvanut riski kolaritilanteissa. Se johtuu luuston ja elimistön haurastumisesta.
Yksi erikoisimmista tilastotiedoista kertoo myös sukupuolen lisäävän vammautumisriskiä kolaritilanteessa.
- Suomalaistilastot osoittavat myös naisten vammautumisriskin olevan selvästi miehiä suurempi, 1,6-kertainen, vaikka naiset jopa käyttävät enemmän turvavöitä. Selittäviä tekijöitä on paljon: esimerkiksi naiset ilmeisesti ajavat yleisesti ottaen pienemmillä ja vanhemmilla autoilla, lisäksi naisten osteoporoosi on yleisempää, eli ikääntyessään naiset haurastuvat miehiä voimakkaammin.
edit- tämä koskee myös lihaksikkaita:
- Törmäyksessähän vammautuvuus on johdettavissa hidastuvuusvoimista. Ja kun on suurempi paino, samasta nopeudesta hidastuvuudessa ihmiseen vaikuttavat voimatkin ovat ylipainoisella suuremmat, miettii liikenneonnettomuuksien tutkinnanjohtaja Lasse Hantula Liikennevakuutuskeskuksesta.
Lihavalla 2,5-kertainen riski kuolla auto-onnettomuudessa laihaan verrattuna
Läski tappaa liikenteessä
Ylipaino voi uuden kansainvälisen tutkimuksen mukaan olla liikenteessä tappava terveysriski. Onnettomuustilanteessa lihavalla on 2,5-kertainen riski kuolla tai saada vakavia vammoja laihaan henkilöön verrattuna.
Brittiläisen Sky News -uutiskanavan nettisivuillaan referoima kansainvälinen tutkimus tehtiin amerikkalaisessa Seattlen kaupungissa länsirannikolla sattuneista kolareista. Projektissa tutkittiin yhteensä 26 000 ihmistä, jotka olivat olleet osallisina auto-onnettomuuksissa.
Tulokset olivat selvät. Esimerkiksi 100-119 kiloa painavilla henkilöillä kuolemanriski liikenneonnettomuudessa oli lähes 2,5 kertainen alle 60-kiloisiin henkilöihin verrattuna.
Absoluuttisen painon lisäksi myös painoindeksi vaikuttaa riskiin. Jos painoindeksi ylittää 35, henkilöllä on yli kaksinkertainen riski kuolla kolarissa verrattuna painoindeksiltään 20:een jäävään henkilöön.
Painoindeksissä suhteutetaan henkilön paino pituuteen. Normaalipainoisen indeksi on 20-25. Painoindeksi lasketaan jakamalla henkilön paino hänen pituutensa neliöllä. Esimerkiksi 178-senttisen, 70 kiloa painavan henkilön painoindeksi on 22,1 (70/1,78x1,78).
Asiantuntija uskoo tuloksiin
Kyseessä ei ole mikään aprillipäivän juttu. Aiheesta kerätään tutkimusaineistoa parhaillaan myös Suomessa, joskin julkaistavia tuloksia saadaan vielä odottaa vuosia. Asiantuntijan mielestä brittien uutisoiman tutkimuksen tulokset ovat joka tapauksessa uskottavia.
- Törmäyksessähän vammautuvuus on johdettavissa hidastuvuusvoimista. Ja kun on suurempi paino, samasta nopeudesta hidastuvuudessa ihmiseen vaikuttavat voimatkin ovat ylipainoisella suuremmat, miettii liikenneonnettomuuksien tutkinnanjohtaja Lasse Hantula Liikennevakuutuskeskuksesta.
Ylipainoiset eivät saa täyttä hyötyä nykyaikaisten autojen turvavarusteistakaan.
- Vaikkapa turvavyöt on suunniteltu keskipainoiselle, noin 75-kiloiselle. Painon lisäksi turvajärjestelmien toimintaa heikentää lihavan henkilön "ulottuvuus", suuri koko. Esimerkiksi voimakkaasti ylipainoinen henkilö saattaa olla autossa lähempänä turvatyynyä kuin suunnittelijat ovat tarkoittaneet.
Ikääntyminen yhtä iso riski
Liikenneonnettomuuksiin liittyvistä suomalaistilastoistakin voi noukkia runsain määrin mielenkiintoisia johtopäätöksiä.
- Onnettomuusalttiudenkin suhteen ylipainoiset ovat riskiryhmää esimerkiksi nukahtamistaipumustensa vuoksi, kertoo Hantula.
Hantulan mukaan Seattlessa löydetty lihavien 2,5-kertainen kuolemanriski on samaa luokkaa kuin suomalaistilastoista havaittavissa oleva ikääntyneiden kasvanut riski kolaritilanteissa. Se johtuu luuston ja elimistön haurastumisesta.
Yksi erikoisimmista tilastotiedoista kertoo myös sukupuolen lisäävän vammautumisriskiä kolaritilanteessa.
- Suomalaistilastot osoittavat myös naisten vammautumisriskin olevan selvästi miehiä suurempi, 1,6-kertainen, vaikka naiset jopa käyttävät enemmän turvavöitä. Selittäviä tekijöitä on paljon: esimerkiksi naiset ilmeisesti ajavat yleisesti ottaen pienemmillä ja vanhemmilla autoilla, lisäksi naisten osteoporoosi on yleisempää, eli ikääntyessään naiset haurastuvat miehiä voimakkaammin.
edit- tämä koskee myös lihaksikkaita:
- Törmäyksessähän vammautuvuus on johdettavissa hidastuvuusvoimista. Ja kun on suurempi paino, samasta nopeudesta hidastuvuudessa ihmiseen vaikuttavat voimatkin ovat ylipainoisella suuremmat, miettii liikenneonnettomuuksien tutkinnanjohtaja Lasse Hantula Liikennevakuutuskeskuksesta.