Läskiä??

Ikä
42
Taas tätä vanhaa aihetta jankkaan, mutta tuntuu että tää on mulle ISO ongelma...ja haluaisin kulla mielipiteitänne ja vinkkejä!

Eli oon aktiivisesti käyny puntilla nyt 1½ kk ja treeni on mielestäni kovaa. Ongelmani onkin siis painon nousu ja senttejä on vyötäröllekin kertynyt pari puntin aloittamisen jälkeen.Tuo onkin mielestäni kummallista, sillä tiedän kyllä että paino nousee , mutta että maha ja persekin kasvaa!!??

Kesällä aerobiccasin kovasti ja paino oli se 58 ja muutenkin olin"jäntevässä" kunnossa(pituutta 174), mutta puntiin vaihdettua on tullut tosi turvonnut olo eikä se oikein motivoi jatkamaan...:(
Minä kun en monien muiden punttimimmien tapaan halua massaa vaan lihasta!
Syömisetkin on kunnossa ja olenkin nyt viikon syönyt vain n. 1200-1400 kcal päivässä yrittäen saada masua pienemmäksi...mutta ei kun ei!Tuntuu että mitä vähemmän syön sitä enemmänpaino vaan nousee ja nousee...Paino tosiaan nousi eka kaksi kiloa sinne 60 kiloon(no se ei minua haitannut) mutta ihan parin viikon sisällä se on noussut taas kaks kiloo lisää eli 62:een!
Tuntuu että koko ajan on vaan nälkä mutta en halua paisua enää!!

Aamulenkit on tosiaan jääny 2:een kertaan viikossa(aikaisten aamujen takia) ennen kävin 5-6 kertaa, mutta aina treenin jälkeen teen kyllä aerobista 30 min. Joka treeni kerta kuluu sii n. 400-500 kcal ja salilla käyn neljästi viikossa!

Kertokaa, pitäskö lopettaa syöminen vai oisko jotain järkevämpää keinoa tähän ongelmaan?

:D vai kävikö kaikille alussa näin?

Jos siis haluat saada lisää lihaksia, niin syöt liian VÄHÄN. Usko tai älä, mutta näin se vain on. Vaikea on tietenkin tässä arvioida, paljonko kaloreita sinun pitäisi päivässä saada, mutta tuo 1200-1400 ei riitä missään nimessä. Itse esimerkiksi syön noin 2000 kcal/pvä ja käyn puntilla 3 krt/vko, isot painot ja tavoitteena lihaskasvu, ja aerobista pari kertaa viikossa. Ja minusta tuntuu, että voisin lisätäkin kaloreita vielä...

Ymmärräthän se, että miinuskaloreilla lihas ei kasva? Eli karkeasti ottaen "massakausi" ja "dieetti" on pidetävä erillään toisistaan.

Tästä saa jatkaa joku, olla on enemmän ja tarkempaa tietoa aiheesta :D

Kuulostaa kyllä todella oudolta.. ei tuolla kalorimäärällä ja urheilulla paino voi nousta kahta kiloa viikossa.. mahdotonta..:eek:

En siis osaa neuvoa! Mutta oli pakko kirjoittaa, sillä haluan korjata käsite erehdyksen..Kyllä taatusti kaikki punttimimmit tarkoittavat massalla juuri lihasata. Kukapa sitä salille menisi läskiä lisäämään, se hoituu paremmin kotosalla.

Yhdyn edellisiin kirjoittajiin, että kaloreita pitäisi ehdottomasti saada enemmän, jos lihasta haluat kasvattaa sinuna nostaisin sen 1800-2000 päivässä, muuten et lihaksia onnistu millään kasvattamaan.
Painon noususi ei ole kuitenkaan vielä karannut käsistä.
Aerobista liikuntaa ei massakaudella kannatakkaan hirveästi harrastaa toi 2 kertaa viikossa lenkillä käynti kuulostaa ihan kivalta.
Lihas kerää jonkun verran nestettä kun sitä aletaan treenaamaan, joten osa painon nuosusta selittynee sillä.

Jos kuitenkin olet hurjan huolissasi painon noususta, kannattaa nauttia paljon vettä päivän aikana, vähintään kolmisen litraa, josta puolisen litraa vaikka vissyä, näin minä sain hieman nestepöhötystä pois ja paino putosi heti parisen kiloa viikossa joka oli lähinnä ylimääräistä kerääntynyttä nestettä.

Kesään ja biitsi kauteen on vielä niin reilusti aikaa että ehdit kyllä aivan varmasti kondikseen ennen sitä, joten puntit heilumaan ja painon vahtiminen sikseen, peili kertoo keväällä dieetin aikana kyllä mitä kehollesi on tapahtunut, silloin voit olla ylpeä itsestäsi ja saavutuksistasi !!!!!!!:D

Joo...todella outoa!:rolleyes: Raskaustestinkin tein just ettei se ainakaan sitä ole!:D Enkä todellakaan harrasta napostelua enkä ahmimista!
Tiedän kyllä että pitäisi syödä enemmän, ja olenkin ennen syönyt n,1800kcal päivässä, mutta kuinka uskallan kun paino vain nousee?!
Lihakset kyllä on,ihme ja kumma,näinkin lyhyessä ajassa himpun kasvanut tai ainakin erottuvuus on parempi ja lihakset tuntuvat tiukemmilta.
Proteiinia saan nytkin kyllä n.100g päivässä!

Eräälle tutulleni kävi samalla tavalla.

Hän alkoi harrastamaan liikuntaa (aerobista) ja vähensi syömistä tarkoituksena laihtua.

Sitten hän huomasi, että ei laihdu, vaan lihoo. Paino nousi ja sentit kasvoi.

Mä rupesin sitten miettimään pyynnöstä tuota ongelmaa ja aikani pohdittuani keksin, että hän taitaa olla SÄÄSTÖLIEKILLÄ.

Päivittäinen energiansaanti oli just joku päälle tuhat kaloria. Ja jo pelkästään perusaineenvaihtuntaan menee sen verran. Kun siis lisätään liikunnan aiheuttama energiankulutus niin se menee miinukselle. Ja kun näin tapahtuu ja se jatkuu elimistö rupee säästää eli kerää rasvaa vararavinnoksi.

Päättelin siis, että kyse on siitä. Se selittäisi kilot ja pyöristymisen. Annoin ohjeeksi, että lisää ruoan määrää.

Suosittelen samaa sullekin niin kuin kaikki muutkin :)

Sehän on ihan luonnollista, että kun lihakset kasvaa niin ympärysmitatkin suurenee, mutta ei rasvaa pitäisi ainakaan lisää tulla.

Joo, yhdyn kuoroon "syö enemmän, laihdut enemmän"!

Mä siis hengaan yleensä laihduttavien ihmisten kanssa (ensi vuonna kun vikat läskit on lähdetetty enemmän punttia nostavien seurassa... :-), joten siltä puolelta mulla on paljon omaa ja ennen kaikkea muiden kokemusta.

Oletko turvonnut? Turpoamisen pystyy usein itse tunnistamaan just tosta vyötärön seudusta (muuttuu pötköksi, jos on ennen ollut selkeästi erottuva), nilkoista (sukat jättävät hirveät jäljet) ja siitä että vaatteet alkavat yhtäkkiä kiristää. TURVOTUS EI OLE LIHOAMISTA!

Jos et ole kyennyt mättämään kahdessa viikossa itseesi vähintään 15 000 ekstrakaloria (käytännössä kuitenkin yli 20 000 ekstrakaloria, koska mitä enemmän syöt, sitä enemmän myös kulutat jne.), et varmasti ole saanut lisää rasvaa.

Itselläni punttitreeni nostaa väistämättä painoa seuraavaksi aamuksi -- tosin rankka aerobinen saattaa tehdä saman. Kalorien laskeminen liian alas saattaa äkkiä lisätä turvotusta ja kyllä, ajaa elimistön juuri sille kuuluisalle säästöliekille.

Jos haluat eroon fläsästä tuvallisesti, miinuskalorit kannattaa pitää 500 kcalin tienoilla. Jos haluat lisää lihasmassaa, sinun pitää syödä yhtä paljon kuin kulutat (ja huomaa, rankka punttitreeni lisää kulutusta joksikin aikaa treenin jälkeen).

Proteiinia kannattaa mättää naamaan ainakin 1,5 g / painokilo, tosin itse mätän sitä nyt laihdutusvaiheessa noin 2 g / painokilo (n. 140 g / päivä). Tämä määrä ei ole vielä mitenkään vaarallinen terveydelle, ellet satu sairastamaan jotain harvinaista sisäelinten sairautta (tietäisit sen tod. näk. jo tähän mennessä).

Älä ole klassinen tyhmä nainen ja anna ihmefiksaatioiden ("apua, mä lihon jos syön mitään" -- kyllä, tämä oli kärjistys! ;) ) vaikuttaa ruokavalioosi ja/tai treenaamiseesi. (Tiedetään, ei se ole helppoa, varsinkaan aluksi).

Tilanteeseesi mahdollisesti sopiva teksti (suunnattu tosin laihduttajille):
http://homepage.mac.com/kutri/jumitus.html

rakkaudella,
Kutri

Kiitos Kutri!Odotinkin hieman vastaustasi,sillä olen käynyt tutkimassa jo hienoja kotisivujasi!:D

Olen kyllä turvonnut sillä se on maha missä se mulla ekana näkyy ja sormukset puristaa yms.
Kouluun mennessäni kaverit kysyivät et onko joku kuristanu sua, kun mulla oli kauheet rannut jääny kaulahuivista!:lol2:
Turvotusta mulla varmaan aiheuttaa stressi ja vain7 tunnin unet.
Ruokailu välit on kyllä tupannut vähän venähtämään esim.koulussa syön klo12 ja seur. kerran vasta klo18-19. Aiheuttaako toikin turvotusta? Olen koittanut juoda vihreää teetä, mutta ei oo auttanut muuta kuin et pari tuntia sen jälk. täytyy rampata vaan pissillä...Ja Optisalt:ista kaan ei apua löydy.Syy ei siis varmaan ole suolaisessa ruoassa ainakaan!
Toivottavasti tää on vaan nestettä, sillä en kyllä ole syönyt yhtään yli kulutukseni.

Sanot että -500kcal olisi hyvä jos haluaa rasvaa pois?!
No eiks se mulla just ole joku 1300kcal?
jos mun peruskulutus on n.1500(?)+liikunnassa 400=yht.1900 ja tästä miinus 500?Tuli aika monimutkaisesti mutta varmaan tajusit!?:lol2:
Tota luokkaa olen syönyt...siis 1200-1500.

Siis minkä kokoinen sä olet (pituus/paino)?

Mä tarkoitan peruskulutuksella lepokulutusta+päivittäistä normaaliaskareista tulevaa kulutusta (= paljonko kulutat normaalisti päivässä, jos et harrasta erityisemmin liikuntaa). Sydänliiton laskurilla saa mun mielestä ihan OK-arvion (ei ainakaan ole liian iso!), varsinkin jos pistää päivittäisen kulutuksen ja työn vaatiman kulutuksen minimiarvoihin. Osoite: http://www.sydanliitto.fi/terveys/paino/aineenvaihdunta.html

Päälle tulevat vielä liikuntakalorit. Mitä enemmän on lihasta, sitä isompi on lepokulutus (eli varmaan täällä hilluvilla naisilla vois olettaa -- ainakin kohta -- olevan kovemman peruskulutuksen kuin keskivertonaisilla). Keskivertokulutus naisilla on noin 1900 kcal / päivä + ekstraliikunta.

Lisäksi kannattaa muistaa, että mitä vähemmän on ylimääräistä fläsää, sitä mieluummin kroppa alkaa hyödyntää lihasmassaa ravintona kalorivajeen iskiessä, eli saa olla tarkkana proteiininsaannin suhteen.

Vihreää teetä pitää lipittää pitkin päivää ja lisäksi pitää juoda tavallista vettä. Totta kai vessassa joutuu silloin juoksemaan tuon tuosta, mutta ajattele positiivisesti: joka kerta kun ryntäät vessaan, poltat lisää kaloreita! Niin ja se ärsyttävä turvotus häviää.

Anyway, jos olet noin jumalattoman turvonnut, et ehkä ole lihonut (= saanut lisää rasvaa) yhtään, jolloin dieettaaminen on turhaa ja saattaa jopa lisätä turvotusta. Niin ja unta pitäisi kyllä saada riittävästi yössä, liian vähä uni turvottaa myös. Ethän muuten ole aloittanut/lopettanut vastikään ehkäisypillereitä tai vastaavia?

rakkaudella
Kutri

2342kcal oli energiankulutukseni kun kävin laskemassa...aika suuri!?
Työksi laitoin kevyen ja vapaa-ajan aktiivisuudeksi päivittäinen.Siis yksi ennen kilpa-urheilua!
Pituuteni on 174cm ja paino nyt turvonneena:D 62. Kaks viikkoo sitten oli 59.(baari-illan jälk.):D ja alku syksystä 58. Puntin aloitettua paino on pikkuhiljaa noussut ensin 61:een ja tällä viikolla sit 62:een!

EDIT:
Sori nyt tuli poikakaverin nimellä!
Voisko moderaattori vaihtaa sen Katariinaan?!

No mä ihmettelinkin että onko sulla joku kaksoispersoonallisuus? :) Itse painan huimat 70 kg ja risat, siis 10 kg enemmän. Normaalisti ilman ekstraliikuntaa kulutan 2200 kcal. Ekstraliikunnalla poltan keskimäärin 200-600 kcalia lisää.

Dr. Kutrin diagnoosi on, että et ole saanut grammaakaan lisää rasvaa, pelkkää nestettä (ja jos on oikein käynyt tsägä, jopa vähän lihasta). Lopeta turha dieettaaminen, joka vaan lisää turvotusta, sillä teet juuri pahaa elimistöllesi (kun ei ole rasvaa poltettavana ja tosta luustostakin saa niin pirun huonosti energiaa, elimistösi on pakko käyttää lihasta. Olen tosissani).

Katso että saat tarpeeksi proteiinia (ei haittaa, vaikka söisit yli 100 g /päivä), kuitupitoisia hiilareita ja hyvää rasvaa (kyllä, rasva polttaa rasvaa). Juo tarpeeksi vettä ja kittaa kiltisti teetä.

Jos toi turvotus alkaa liikaa ottaa päähän, pidä väliviikko treeneistä (harrasta korkeintaan kevyttä aerobista liikuntaa tai pitkiä sarjoja kevyillä painoilla), karsi valkoiset sokerit ja jauhot (samaksi viikoksi), juo runsaasti vettä ja vihreää teetä. Joskus päivä tai pari liikuntataukoa, noiden ns. nopeiden hiilarien välttelyä ja teen ja veden juontia riittää saattamaan nesteet liikkeelle.

Tsemppiä!

rakkaudella
Kutri

Tuo on tuttua. Minäkin olen noin vuoden yrittänyt syödä ns. kunnolla eli vähän rasvaa, riittävästi proteiinia jne. Tosin määrä saattoi olla runsaanlainen, muttei kohtuuton. Paino nousi muutamassa kk:ssa 5 kg. Nyt olen dieetannut 7 vk, alle 1500 kcal/vrk ja syömäpäivä/vk. Paino laskee tuskallisen hitaasti, vasta 3kg mennyt. Olen tuumannut, että ehkä jopa liian vähän tulee nautittua rasvaa. Enkä tiedä siitä säästöliekistäkään. Kai syömäpäivän pitäisi sitä estää. Olisikohan rasva%:n seurannasta iloa? Luulen, että olet varsin kevyt ollaksesi lihaksikas joten painonnoususi saattaa olla silkkaa lihasta toisin kuin itselläni.

Itse olen ollut 1600 kcal dieetillä kolme viikkoa eikä vaaka ole liikkunut minnekään!! Laskin tuolta sydänliiton sivuilta että päivittäinen energiankulutus olis päivittäin aktiivinen/kohtuullisen raskas työ = 2422. Ei lainkaan aktiivinen/kevyt työ = 1657. :confused:
Syömäpäivää olen pitänyt... Eka viikolla paino laski puoli kiloa mutta sitten pysähtyi ja nousi takas... Yrittää siinä sitten olla motivoitunut. Kovan treenin takia alkoi silti ilmaantua ylikunnon merkkejä (hirvittävää väsymystä ja uni ei tullut yöllä yms.), ja pidän nyt salilla kevyttä viikkoa. Aerobista olen tehnyt joka salitreenin jälkeen (4 x viikko) noin 30 min. yleensä intervallina, sekä kaksi 60 min. kestävää stepperillä tai lenkillä sen lisäksi ei-sali päivinä. Kaikesta huolimatta tulokset paranivat ja tuntuu kuin olisi saanut lisää pattia käsiin... Tai sitten se vain tuntuu...:mad2:
Että tsemppiä vaan Katariina!! Eiköhän se tästä... :kippis1:

Paino on nyt kiltisti laskenut sinne 61:een kun lauantaina otin pari lasii viiniä:kippis1:
Mutta taitaa vielä nestettä löytyä...Pitää varmaan tsekata sunnuntaina aamupaino jos la lähtis vähän juhlistaa, et mikä se nesteetön olotila kilogrammoina on!:D
Voihan kyllä olla että lihasta olis kilokin kesän jälkeen tullut!
Ajattelin että jos kohta puliin ,kun toi sali korttikin loppuu , ni pitäis välissä "puntittoman"viikon!? Kuis usein väli viikkoja kannattais pitää? Kerran kahdesa kuukaudessa?

Vai että juhlistaa

Kumpa muistaisin milloin viimeksi olen ottanut alkoholia, saatika sitten kunnon kännit.

Väliä pidän treenistä silloin kun joku paikka hajoaa tai muuten vaan ei millään jaksa ja on ihan kuollut olo, muuten salille on päästävä tai tulee morkkis !!

Mä aion pitää 2 viikon taulon joulukuussa, kun salikortti loppuu kuun puolivälissä ja seuraava alkaa tammikuun alusta.

Siinä välillä aattelin ottaa rennosti ja harrastaa aerobicia ja muita tanssahtavia lajeja, joita nyt "massankeruukaudella" ei viiti harrastella.

Ja vuoden alusta taas täysi treeni päälle!

Trinity, sinnittele! Kyllä se siitä. Kummasti se paino aina notkahtaa yhtäkkiä alaspäin, vaikka ensin viikkoja jumii samassa. 3 viikkoa on melko lyhyt aika ja tuskin rasvaa pystyy polttamaan siinä ajassa kilokaupalla. Jos kilonkin rasvaa saa pois, on se rasvakudoksesta melkoinen määrä. Pulladieetillä ilman liikuntaa paino varmaan putoais, mutta lihaksetkin kuihtuis.

Suosittelen punttitaukoja! Itse vedin 4 kk tiukasti ohjelmasta lipsumatta, ja tuloksetkin junnas paikallaan. Pidin opiskelujen takia 2 vkon tauon ja tuntuu että puntit nousee ihan eri malliin!

Se, että edistystä on tapahtunut tänä syksynä enemmän kuin koskaan (Treenipainot kasvanu aika huimasti) johtuu varmasti pitkälti siitä mun noin kuuden viikon treenitauosta, joka oli pakko pitää sen niveltulehduksen ja angiinan takia. Kreatiinin ajattelin aloittaa ens viikon alusta kun aloitan taas tän kevyen viikon jälkeen normaalit kovat treenit. Toivottavasti ei vaikuta rasvanpolttoon negatiivisesti. Kuitenkin lisäpotkua!
Kuulostaako tuo mun 1600 kcal muuten ihan järkeviltä dieettikaloreilta?? Kannattaako lepopäivinä syödä vähempi kuin treenipäivinä? Pituus oli 165 ja paino 54. Painon ei periaatteessa tarttis siis tippua yhtään, mutta fläsä sais kyllä mennä!

Edit: Silläkin voi olla merkitystä treenin kulkuun, että treenaan nyt eka kertaa miehen kanssa!! ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom