lähiverkon asennus onelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jampsu
  • Aloitettu Aloitettu
eli olen asentamassa kahden koneen välille lähiverkkoa minulla on ristiin kytketty verkkokaapeli ja kun laitan kapelin kiinni niin kummassakin koneessa palaa verkkokortin valo ja toinen kone ilmoittaa että kaapeli kytketty... mutta toinen kone ilmoittaa ettei verkkokaapelia ole kytketty! kummatkin on win xp pro koneita misähän voisi olla vika?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kummassakin koneessa ajettu ajurit sisään? muuta ei oikein tuosta näin äkkiseltään tule mielee.

on verkko korttien ajurit ja kone tunnistaa kortit muita ei vissiin tarvii vai?
olen ensimmäistä kertaa laittamassa lähiverkkoa...

itellä aina toiminu ku leikkiny näide wintoosien kans et emon ajurilevyn ajaa sisää, avaa netin ihan normaalisti ni siit tulee ohjattu asennus/toimii suoraan.

Mut vois kuvitella et noi verkkokorttien ajurit riittää. Kaverilla justiin lähiverkossa kannettava ja peruskone ni ihan riitti, että iski piuhat kiinni ja ohjatun asenuksen kautta. Muuta en osaa oikein sanoa jos näin ei skulaa :(

siin on automaattinen lähiverkon asennus (siis XP:ssä) käytä sitä..
toi on täysin normaalia.. se pitää ajaa sen kautta, se opastaa mitä pitää tehdä! ohjauspaneelista ja sitä kautta.. .. ..

ongelma onkin siinä että toinen kone väittää ettei kaapelia ole kytketty vaikka tekis mitä :wall: olen koittanu ohjattua asennusta mutta pitäs saada eka kaapelin kiinni oleminen tunnistumaan...
toinen kone näyttä sen kyllä

Tässä muutama vinkki:

1. Asenna molempiin koneisiin uusimmat verkkokortin ajurit, ei ne mitkä tuli kortin tai emolevyn mukana, vaan hae valmistajan kotisivuilta ihan uusimmat ajurit

2. tarkista, että molemmissa verkkokorteissa on samalla tavalla duplex- ja nopeus-asetukset.

Eli avaa verkkoyhteydet- kansiosi,

Control panel ->
Network Connections ->

oikealla hiirennapilla klikkaa
Local Area Connection ->
Properties ->
Configure- nappi ->
Advanced ->

Esiin tulleesta taulukosta löytynee kohta, joka voi olla monella eri nimellä, esim. "Speed / Duplex settings", tai "Media Type" tms, olennaista on se, että jos yrität vaihtaa sen kohdan arvoa, niin vaihtoehtoina on "100 Mb/s Full Duplex, 100 Mb/s Half Duplex... jne jne". Olennaista (^2) on, että joko
- molemmissa koneissa tuo arvo on "Auto" jotain, tai
- molemmissa koneissa tuo arvo on "100 Mb/s Full Duplex" tai
- molemmissa koneissa tuo arvo on "100 Mb/s Half Duplex"

Olennaista (^3) on, että molemmissa koneissa on sama arvo siinä kohdassa.

Ilmeisesti rautatason ongelma kyseessä.

Vedä se kaapeli irti molemmista koneista ja katso niitä, todennäköisesti läpikuultavia, päitä. Ovatko sisällä kulkevat piuhat samassa järjestyksessä?

Crusader sanoi:
Ilmeisesti rautatason ongelma kyseessä.

Vedä se kaapeli irti molemmista koneista ja katso niitä, todennäköisesti läpikuultavia, päitä. Ovatko sisällä kulkevat piuhat samassa järjestyksessä?

Tuossa pitää käyttää ristiinkytkettyä -kaapelia, joten johtimien pitääkin olla eri järjestyksessä.

Ps. Toisekseen, jos kaapeli ei ole itse tehty, silloin se on 99,999...% todennäköisyydellä kunnossa(ellei sitten ole runnottu poikki).

jarhu sanoi:
Tuossa pitää käyttää ristiinkytkettyä -kaapelia, joten johtimien pitääkin olla eri järjestyksessä.
Jampsu sanoi:
eli olen asentamassa kahden koneen välille lähiverkkoa, minulla on ristiinkytketty verkkokaapeli.

Edit. Jampsu, oletko varma että sulla on ristiinkytketty kaapeli, vai sanoiko joku vain että "tää on ristiinkytketty"? Laitoin tähän liitteenä kuvan esimerkistä ristiinkytketystä kaapelista. Tosin järjestys voi olla myös eri. Se ei ole olennaista.

Eli kut otat kaapelin molemmat päät käsiisi ja asetat ne vierekkäin niin, että ne lukitusnipukat on poispäin sinusta, niin ovatko värit kaapelissa samassa järjestyksessä vai eri järjestyksissä?

Liitteet

• crossover.JPG
    crossover.JPG
    9,6 KB · Katsottu: 1 651
Mixu sanoi:
Edit. Jampsu, oletko varma että sulla on ristiinkytketty kaapeli, vai sanoiko joku vain että "tää on ristiinkytketty"? Laitoin tähän liitteenä kuvan esimerkistä ristiinkytketystä kaapelista. Tosin järjestys voi olla myös eri. Se ei ole olennaista.

Eli kut otat kaapelin molemmat päät käsiisi ja asetat ne vierekkäin niin, että ne lukitusnipukat on poispäin sinusta, niin ovatko värit kaapelissa samassa järjestyksessä vai eri järjestyksissä?
kyllä se on ristiin kytketty niin paketissa luki ja sitten kaapelin päät on punaiset eli olen varma

Jampsu sanoi:
kyllä se on ristiin kytketty niin paketissa luki ja sitten kaapelin päät on punaiset eli olen varma

Ok.

Miltä näytti nuo pari postia aikaisemmin ehdottamani duplex- ja nopeustarkastukset?

jarhu sanoi:

Ps. Toisekseen, jos kaapeli ei ole itse tehty, silloin se on 99,999...% todennäköisyydellä kunnossa(ellei sitten ole runnottu poikki).

En sanonut että niiden ei pitäisi olla eri järjestyksessä, vaan kysyin varmistaakseni että ne ovat.

Mixu sanoi:

Just muuten hoksasin, tuossa kuvassa on parit väärin. Cat5 standardien mukaan ristiinkytketyssä kaapelissa ei kytketä ristiin ruskea/val.rus. ja sininen/val.sin. pareja vaan ainoastaan vihr/val.vihr. ja oran/val.oran..

Ja Crusader, en ymmärrä mitä tarkoitat.

jarhu sanoi:
Ja Crusader, en ymmärrä mitä tarkoitat.

Kuten totesin, kyseessä on rautatason ongelma. Koska täällä annettiin vinkkejä ohjelmallisista muutoksista, totesin tuon lähinnä että alkuperäinen kysyjä ei tuhlaisi aikaansa ajurisäätöihin.

Eli rautalangasta: kysyin, koska kokemukseni mukaan kyse on usein viallisista laitteista, ja halusin varmistua että itse kaapeli ei olisi tämä viallinen laite. Muuta sinun (tai alkuperäisen kysyjän) ei tarvitsekaan ymmärtää.

Crusader sanoi:
Kuten totesin, kyseessä on rautatason ongelma. Koska täällä annettiin vinkkejä ohjelmallisista muutoksista, totesin tuon lähinnä että alkuperäinen kysyjä ei tuhlaisi aikaansa ajurisäätöihin.

Eli rautalangasta: kysyin, koska kokemukseni mukaan kyse on usein viallisista laitteista, ja halusin varmistua että itse kaapeli ei olisi tämä viallinen laite. Muuta sinun (tai alkuperäisen kysyjän) ei tarvitsekaan ymmärtää.

Tarkoitan etten ymmärtänyt toista postiasi, ensimmäisen luin väärin, enkä tohkeissani niin kuin aina lukenut uudelleen sitä.

Crusader sanoi:
En sanonut että niiden ei pitäisi olla eri järjestyksessä, vaan kysyin varmistaakseni että ne ovat.

Tuossa ilmeisesti piti lukea "...varmistaakseni että ovatko ne?" Ainakin käsitin, että olisit kysynyt varmistaaksesi johtimien olevan samassa järjestyksessä eli kaapeli olisi suora.

Itse halusin taas osoittaa, että tehdastekoiset kaapelit ovat hyvin hyvin harvoin viallisia. En ole tavannut yhtään viallista. Tässäkin tapauksessa syy oli huonosti paikallaan oleva liitin. Liian usein ihmiset syyttävät laitteita ongelmista, mutta näyttää se olevan niinkin että ihmiset syyttävät ohjelmistopuolta vaikka syy löytyy loppukäyttäjästä itsestään ei viallisista laitteista.

Ps. Vähän levotonta tekstiä kun en ole kerennyt nukkumaan vuorokauteen ja kohta pitää lähteä töihin.

Suositut

Back
Ylös Bottom