Lähettiyritys UPS kysyi sotua - huijaus? Mitäs nyt tehdään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ujo
  • Aloitettu Aloitettu

ujo

Miksi UPS, logistiikkafirma, soitti ja kysyi sotua? Olen tilannut iHerb.com sivustolta vähä vitamiinia ja muuta kivaa, sitten valitsin kuljetukseksi UPS kun oli luvattu 5-7päivässä paketti. Summa on sen verran, että verot menee. Annoin sotun tieten, kun herättivät soitolla ja olin vielä ns. puoliunessa. Puhelunjälkeen aloin miettimään, että mitä ****** just tapahtu. Onko mua huijattu?

Mitä tästä voi seurata ku tietävät mun sotun, jos olivat ees UPS:stä?
Onko muille tapahtunu? Onko syytä hätään ja vaihtaa pankkitilitunnuksia jne?

Kiitos vastaajalle, vierähtää kivi sydämeltä. :worship: :worship: :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tullausta varten tarviivat.

Mulle käynyt aivan samoin, mutta DHL:n kautta...iHerbiltä tilailin ja jokusen päivän päästä tuli soitto, että tarvitsevat sotua tulleja varten.

Tapauksesta vajaa vuosi aikaa eikä ainakaan vielä mitään erikoisuuksia ole koitunut. Ja mikä "hienointa", niin mitään tulleja ei edes paketista joutunut loppupeleissä makasamaan.

e. Hiras. Kiitokset niceguy.

Itse oon tilannut sillä normaalilla air maililla ja on tullut tavarat aina parissa viikossa, eikä mitään sotuja ole kysytty. Tuli vaan mieleen, et voiko ne tullissa syyttää lääkerikoksesta jos tilaat esim. herbistä melatoniinia tai jotain vitamiinia, joka on Suomessa lääkelistalla jos menet antamaan tuon sotun. Siis tavallaan allekirjoitat sillä tilanneesi ks. tuotteet. Jos tilaat normaalilla tavalla esim. melatoniinia ja jää tulliin, etkä hae tuotetta niin ne lähettää käsittääkseni sen takaisin herbille, jotka hyvittää sulle tuotteesta 20%.

Ei tuo koske pelkästään lääketuotteita. Mulle tuli UPS:n kautta elektroniikkaa jenkeistä ja myös silloin pyysivät sotun tullausta varten, eli ihan normaali käytäntö tuntuu UPS:lla ainakin olevan.

Sotua kyllä kysellään vähän turhan herkästi. Mielellään antaisi tietojaan läheteille, mutta pakko kai se on.

Mites te meinasitten että sotun avulla saa rahat pois? Vai onko ostot tehty luottokortilla? Sitten kait luottokorittinumero + sotu voisi olla yhdistelmä jolla voisi saada rahaa toiselta napattua?

Vittu mä näitä tiedä, ihmettelen ääneen. Kaikilla varmasti luottokortti ja ajokortti lompakossa samaan aikaan. Eipä ois ihme juttu napata jonkun sotua ja luottokorttinumeroa ja tehdä jotain tuhoja niillä. Voiko tämä olla näin helppoa?

Eipä sen sotun avulla rahoja saa mistään pois suoraan, mutta ei sitä sotua silti kannata luovuttaa kenellekkään turhaan. Helpottaahan se erilaisia identiteettivarkauksia, eli voi tehdän erilaisia sopimuksia eri henkilön tiedoilla, onhan näitä ollut mediassa. Avataan liittymiä, otetaan pikavippejä, tilataan tavaraa jne jne.

Ikinä ei ole kysytty mitään sotua kun jenkeistä olen tilannut, mihin ne sitä tarttee kun tullit voi hoitaa ihan ihmisen muilla tiedoilla mitä tilauksessa on? Aikamoista tietokannan keräämistä jos jengi toimittaa sotujaan ihan sinisilmäisesti.

Eli jos muut toimittaa jenkeistä ilman sotua, niin miksi ihmeessä noi sitä tarttee?

Tullaamiseen sen sotun tarttee. Ihan joka kerta olen joutunut Tullipostistakin kamoja hakiessa sotun lappuun raapustamaan, myös tullauksen asiakkaan puolesta suorittava kuriirifirma tuon sotun tarvitsee. Voihan se sotun jättää myös ilmoittamatta kuriirifirmalle, silloin tosin jää kamatkin saamatta. Eli vähän fifti-sixti -tilanne.

Ajattelin, että voisiko tässä myös olla kyse jostain turvallisuusjutusta?

Nyt kun on nämä terroristi ja pakettipommiuhat olleet aika pinnalla ja turvallisuustasoa nostettu ainakin väliaikaisesti, niin jospa tulli ja/tai kuriirifirmat ovat siksi tavallista kiinnostuneempia lähettäjistä ja vastaanottajista. Aivan erityisesti, jos ollaan tekemisissä USA:n lähetysten kanssa, mutta myös Euroopassa.

Tällaista pohdiskelua vain.

Postissa ne vasta papereita kysyy, vittuako se lähetti sotulla tekee? Miten muut kuriirifirmat saa kamat Suomeen ilman sotuja? Jos sitä ei ole pakko kysyä, niin miksi UPS kysyy puhelimessa? Mulla siis tullut Fedexillä, postin kautta jne.

Ei kai sieltä nyt tsuppari ole soitellut ja sotua kysellyt, vaan tullauksia hoitava ihminen. Ja miksi UPS:n toimittamaa pakettia postista tarttisi käydä kyselemässä? Mä muistelisin ilmoitelleeni sotun Fedexille silloin kun ekaa kertaa niiden kautta paketti mulle tuli, UPS:n kanssa sama homma. DHL:lle en muista sotua ilmoittaneeni, niiden toimittamat paketit on joka kerta kuitenkin olleet arvoltaan niin pieniä että tullia ei ole tarvinnut asian tiimoilta vaivata. USPS.llä tulleita paketteja hakiessa Tullipostin täti taas on joka kerta pyytänyt sotun lappuun kirjoittamaan. Eli tästä rohkenisin vetää johtopäätöksen että se on Tulli joka tuota sotua kaipailee, tämän takia tullauksen hoitava kuriirifirmakin sotun tarvitsee.

Eihän sotu ole mikään pankkikortin salasana tai PIN-koodi. Sotulla varmistetaan samannimisten ihmisten erottaminen toisistaan tietojärjestelmissä. Siksi en ymmärrä joskus liiallisuuteen menevää pelkoa sotun antamisesta (en nyt viittaan erityisesti kehenkään tässä ketjussa, vaan yleisemminkin)

Silti ihmetyttää tuo sama kuin Mikeäkin, että mihin ne sitä sotua tarttee?

Sotulla varmistetaan samannimisten ihmisten erottaminen toisistaan tietojärjestelmissä.

Eli tästä rohkenisin vetää johtopäätöksen että se on Tulli joka tuota sotua kaipailee, tämän takia tullauksen hoitava kuriirifirmakin sotun tarvitsee.

Enkä ihmettelis, että Tulli olisi alkanut keräämään jotain rekisteriä ulkomailta tapahtuvista yksityisten tilauksista, ne kun lienevät melkoisessa kasvussa. Tommosella rekkarilla vois vaivattomasti seurata mm. yksityishenkilöiden tilausmääriä ja vaikuttaa sitä kautta esim. yksityishenkilön tekemään "ammattimaiseen maahantuontiin/liiketoimintaan" jossa kamat myydään nettihuutokaupoissa ja foorumeilla ilman että alveja tai muitakaan veroja makseltaisiin.

Omien kokemusten mukaan UPS, DHL, Itella jne repii noita painoja jostain hatusta aina välillä. Eli voi olla ihan vaan niiden virhe.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom