Läheisen vakava sairaus

Aika sama tilanne täällä kuin ketjun aloittajalla. Faijalla diagnosoitiin uudenvuodenaattona ruokatorven syöpä johon leikkaushoitoa ei ole. Kohtapuoliin ajelen takaisin Terhokotiin, vaikka tilanne on jo se, että ainoastaan kipulääkitys enää päällä eikä reagoi mihinkään. Eipähän tarvi ukon yksin lähteä. Joskin tulee väkisin mieleen että näinköhän mun läsnäolosta faijalle varsinaista iloa enää on, enemmänkin se on varmaan mua itseäni varten. No, tuskinpa haittaakaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos kaikille lukuisissta vastauksista ja tuesta! Arvostan tätä suuresti.

Edellisestä viestistäni on lähes kuukausi aikaa. Elämä on tuntunut suht normaalilta, olen tehnyt normaaleja arkielämän asioita ja aika vähän edes miettinyt isäni sairautta. Olen kavereita nähnyt ja käynyt viihteellä, ja se ei ole tuntunut pahalta. Mutta jonkinlaista itsetunnon laskua olen havainnut. Se johtuu varmasti siitä, että kun olen ollut pitämässä hauskaa ja jossain vaiheessa mieleni on vallannut negatiiviset fiilikset, niin en ole ollut sosiaalinen enkä sen näköinen että olisin pitämässä hauskaa. Mutta noin muuten en asiaa ole juurikaan ajatellut, ja se ei ole haitannut arkeani. Jotenkin alitajuisesti olen siirtänyt asian sivuun, koska mieleni ei ole kokenut sitä ajankohtaiseksi(?) Isän luona olen käynyt 2-3 kertaa viikon aikana ja hän on ollut suht hyvävointinen mitä nyt väsyneempi kuin normaalisti. Lisäksi olen käynyt pari kertaa juttelemassa paikallisella kriisikeskuksella, ja siitä on ollut paljon apua. Olen saanut selityksiä ajatuksilleni ja tunteilleni, ja on tullut semmoinen vapautunut olo.

Viime viikonloppuna on kuitenkin tapahtanut käänne huonompaan. Isäni joutui kipujen takia sairaalahoitoon, ja hänelle nousi kova kuume. Hän saa antibiootteja ja voimakasta kipulääkettä suoraan suoneen. Kävin sunnuntaina ja eilen(tiistaina) katsomassa häntä, ja ihme kyllä ei tullut huonoa fiilistä. Ajattelin pikemminkin että mukava oli käydä isääni katsomassa, enkä murehtinut itkukurkussa. Tämä on todellakin täysin yksilöllistä ja yllätyin tästä itsekin. Edellisen kerran kun olen ollut vastaavassa tilanteessa, niin mummoni oli sairaalassa letkuissa, ja minun oli todella vaikea mennä katsomaan häntä.. Itkin vaan kokoajan, ja tuntui kuin maailma olisi romahtanut. Juttelin isäni kanssa niitä näitä, ja vähän kävelimme käytävällä. Hän ei kuitenkaan hirveesti jaksanut jutella, koska voimakas kipulääkitys rupesi väsyttämään. Se läsnäolo oli kuitenkin varmasti tosi tärkeä asia meille molemmille :)

Eilen sitten illasta isäni naisystävä soitti itkien että iskällä on tulehdusarvot niin korkeat, että tilanne on tosi vakava. Lääkärikin oli kuulemma sanonut että tilanne on tällä hetkellä vakava, eikä enää tiedä selviääkö isäni tuosta... :( Puhelimessa sain kuitenkin pidettyä itseni kasassa enkä osannut oikein mitään sanoa. Isäni oli tarkoitus päästä kotiin lähipäivinä, mutta näköjään tilanne on kääntynyt yhtäkkiä huonompaan suuntaan. Huomenna päivällä on tarkoitus mennä katsomaan isäni vointia, ja toivoa että saisimme vielä yhteisiä hetkiä lisää.

Noin tunti sitten tuli puhelu että isäni on kuollut :( Äkkiä se sitten meni... Vajaa kaksi kuukautta.

Hän joutui sairaalaan viime perjantaina. Vatsa oli ilmapallon kokoinen, koska mitään ei tullut ulos. Lisäksi hänellä oli sisäistä verenvuotoa vatsassa sekä keuhkoissa. Syöpä oli levinnyt kaikkialle, ja loppu oli yhtä kärsimysnäytelmää. Kävin isääni katsomassa sairaalassa, ja hän vaan nukkui ja jaksoi juuri ja juurin havahtua muutamaksi sekuniksi että sanoo "moi" . Välillä hän havahtui ja oksensi verta ja hetken näytti että hän meinaa tukehtua siihen... Pahalta se tuntui katsoa, ja en pystynyt olemaan kuin pari tuntia maksimissaan. Onneksi isäni naisystävä ollut melkein viikonlopusta asti 24/7 isäni luona joten hänen ei ole tarvinnut olla yksin.

Toisaalta tämä oli helpotus, niin ei tarvitse enää olla epätietoinen ja nähdä hänen kärsivän... Oon jotenkin sekavin fiiliksin nyt, niin en oikein osaa tuottaa tekstiä enempää :S Mutta tämäkin helpotti jo kummasti!

Osanottoni :haart:

"Vilu tuli tuulena vilttini alle, yö hengitti hiljaa mun ympärilläin. Ja sieluni siipiin ja kaikkialle, minä tähtien hohteen tarttuvan näin. Ja silloin tiesin sen: Koskaan en unhoita saata, sitä hetkeä kun taivaskin kosketti maata."

-Tuntematon-

Osanotot!

Omalla faijallani oli sydänkohtaus talvella 2007, oli kuulemma onnea et selvis hengissä.

Nyt on toistaseks ihan skarpis kunnossa. Toivottavasti kans pitkään!

oma faija sai kolme vuotta sitten agressiivisesta leukemiasta "toe tagin". Lääkäri sano suoraan että noin vanha ihminen ei selvii, joko syöpä vie tai munuaiset pettää. Selvisi. Leukemia tuli uudestaan vuosi sitten mutta jostain syystä, ilmeisesti kantasolusiirron takia aika lievänä, selvisi. Puoli vuotta sitten diagnoosi aivosyöpä. Piti kuolla. Leikattiin, kemotettin. selvisi. Nyt uusi - Suolistosyöpä joka leikataan syksyllä. Ai niin, unohdin välistä eturauhassyövän. Jos faija ei noihin syöpiin kuole niin ainakin syöpähoitoihin. Ei kukaan vanhus niitä troppeja/kemoja yms. kestä vuosikausia, kropalle ihan järkyttävän stydejä lääkkeitä. "Hyvä" puoli on että 3v sitten annettiin 2pv aikaa käsitellä asia ja nyt oon jo haudannut isän niin monta kertaa että sit kun se väistämättä lähtee ei tunnu enää ollenkaan niin pahalta. Ja kaikki ne puhumattomat asiat on saatu puhuttua.

ja nyt oon jo haudannut isän niin monta kertaa että sit kun se väistämättä lähtee ei tunnu enää ollenkaan niin pahalta. Ja kaikki ne puhumattomat asiat on saatu puhuttua.

Meillä oli myös "tilanne päällä" vajaa vuosi sitten ja vaikka tilanne menikin ohi, oli hyvä saada kaikki asiat puhuttua ja asiat selvitettyä. Mutta en todellakaan usko, että tämä jatkoaika mitenkään helpottaa lopullista eroa. Kuolema on aina niin järkyttävän lopullinen, ettei sitä vaan pysty käsittämään tai etukäteen käsittelemään. Sitten ei ole toivoa, ei yhteisiä puheluita, ei muttia, ei odottamista. Ei mitään.

Kuolema on aina niin järkyttävän lopullinen, ettei sitä vaan pysty käsittämään tai etukäteen käsittelemään. Sitten ei ole toivoa, ei yhteisiä puheluita, ei muttia, ei odottamista. Ei mitään.

Kuoleman jälkeen ei tosiaan ole mitään. Sitä on joskus hyvä miettiä siksi, että osaa arvostaa niitä pieniä ja hienoja hetkiä joita elämä tarjoaa. Kannattaa siis nauttia elämästä nyt, kun se on mahdollista. Tehdä sitä mistä tykkää, harrastaa jne. Mutta ennenkaikkea pitää huolta myös läheisistään ja suhteistaan tärkeimpiin ihmisiin. Kannattaisi myös muistuttaa ja kertoa se niille jotka oikeasti ovat tärkeitä elämässä.

Kuolema järkyttää aina siitä osalliseksi joutuvia tapahtui se sitten hitaasti tai nopeasti.

Niin se meni omalla kohdallakin, että kun isä kuoli pitkän ja vaikean sairauden lopuksi, meni sitä silti shokkiin. Pari päivää on ihan ihmeissään "oliko se nyt tässä ja mitäs nyt?" ja sitten iskee suru. Vuoden jälkeen tilanne alkaa normalisoitumaan. Ehkä ensin pitää käydä kerran läpi kaikki joulut, keväät, kesät, synttärit yms. muuttuneessa tilanteessa. Muuten tilanne oli meillä aika "normaali", eli isä oli yli 60v ja oli lapsenlapsia jne. Kovempi paikkahan se on, jos vanhemmat kuolevat nuorena. Omien lasten kuolemasta kaikki ei selviä koskaan, vaan sekoavat tai katkeroituvat muuten iäkseen.

Tuo lopullisuus tuntuu niin lohduttomalta. Miten sen voi edes ymmärtää? Mun sisko kuoli yllättäen tässä vähän aikaa sitten. Kuvittelin, että hautajaiset olis jotenkin auttanut ymmärtämään asian, mutta en tiedä. Niistäkin on jo yli kuukausi ja nyt vasta tuntuu että tilanne iskee tajuntaan koko kauheudellaan, sillonkin vaan hetkittäin. Koko ajan tulee hetkiä jolloin asian tavallaan unohtaa ja hetken miettii tosissaan arkipäiväisistä asioista että pitääpä kertoa tämäkin juttu systerille. Oppiikohan tän asian kanssa ikinä elämään?

En tiä mistä tuli tää tarve nostaa tätäkin ketjua, jostain googlen uumenista tuli vastaan. Joku omituinen tarve avautua tuntemattomille kai. Yleensä mä hengaan pakkiksella lähinnä lukemassa muiden juttuja. Kaverit tekee parhaansa ja oon kiitollinen siitä että mulla on niin ihania ihmisiä ympärillä, mutta jotenkin musta tuntuu että oon liian raskasta seuraa niille.

Viimeiset pari vuotta faija oli todella huonona, suhteellisen hyvälaatuinen syöpä, mutta leikkauksesta ei koskaan toipunut kunnolla. Komplikaatioita jne. Pari vuotta meni kärsiessä.
Nyt joulukuun alussa lähti viimeiselle matkalla. Täytyy kyllä todeta, ettei se kuolema lopulta ollutkaan yhtä kova isku kuin viimeiset kaksivuotta, jolloin odotti vain mitä käy. Melkeinpä kuolinuutisen kuultua päällimmäisenä oli syvä helpotus. Nyt hautajaisten jälkeen olo on tyyni verrattuna siihen tunteiden vuoristorataan mitä pahimmillaan sairastelun aikana oli.

Kai tuossa parin vuoden aikana ehti valmistautua kuolemaan kun oli hetkiä jolloin lähtö näytti jopa todennäköiselta. Vaikka sinällään isäukko ei ollut vielä kovin vanha, muutaman vuoden päästä vasta 60.

Isäpuolellani todettiin ALS toissakesänä, on mennyt todella nopeasti huonoon kuntoon. Eilen kävin häntä katsomassa, puheesta en saanut mitään selvää ja kävelykin tapahtui hoitajan avustuksella. Kauheata katseltavaa, ja kun tietää että tautiin kuolee 100 % varmuudella parin vuoden sisällä niin ei voi edes toivoa parantumista...

Tuo lopullisuus tuntuu niin lohduttomalta. Miten sen voi edes ymmärtää? Mun sisko kuoli yllättäen tässä vähän aikaa sitten. Kuvittelin, että hautajaiset olis jotenkin auttanut ymmärtämään asian, mutta en tiedä. Niistäkin on jo yli kuukausi ja nyt vasta tuntuu että tilanne iskee tajuntaan koko kauheudellaan, sillonkin vaan hetkittäin. Koko ajan tulee hetkiä jolloin asian tavallaan unohtaa ja hetken miettii tosissaan arkipäiväisistä asioista että pitääpä kertoa tämäkin juttu systerille. Oppiikohan tän asian kanssa ikinä elämään?

En tiä mistä tuli tää tarve nostaa tätäkin ketjua, jostain googlen uumenista tuli vastaan. Joku omituinen tarve avautua tuntemattomille kai. Yleensä mä hengaan pakkiksella lähinnä lukemassa muiden juttuja. Kaverit tekee parhaansa ja oon kiitollinen siitä että mulla on niin ihania ihmisiä ympärillä, mutta jotenkin musta tuntuu että oon liian raskasta seuraa niille.

Asian kanssa oppii elämään, vaikka sisko pysyy varmaankin mielessä tietyllä tavalla aina. Niin se vaan menee tärkeiden ihmisten kanssa. Anna kavereille ja läheisille mahdollisuus auttaa, nyt sun ei tartte olla vahva. Osanotto ja voimia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom