Lääkeyhtiöiden armottoman kannattava bisnes

Jos katotaan jenkkejä, niin aika systeemit siellä. Jos insuliini maksaa 18 taalaa kuussa Kanadassa, maksaa se 1000 taalaa kuussa jenkeissä. Esim Pfizer ja Johnson&Johnson tekee yhdessä yli 20 miljardia nettoa vuodessa. Ei varmaan mikään ihme, että ihmisten ei edes haluta tervehtyvän, vaan pidetään huoli että kaikki sairastaa mahdollisimman paljon. Ja kun näitä hiilareita vähentäviä hyvin terveellisiä ruokavalioita tuodaan esille, iskee lähes koko lääkärikunta lääkeyhtiöineen tuputtamaan sitä myyntiä takaavaa ruokavaliota. Paljonko on D-vitamiinista lääkeyhtiöiden tuottamia tutkimuksia miten edullinen se on terveydelle ihmisellä? Se ei ole lääke ja se on halpaa, ei sitä missään nimessä kannata puolta tai tutkia. Suurimmalle osalle kaikista kovin boosti terveydelle olisi laihduttaminen.

Ootteko te koskaan törmänneet tilanteeseen, jossa lääkäri suorastaan pakottaa jotain lääkettä vaikka itse ei haluaisi? Kuinka herkästi lääkärit meillä Suomessa koittaa pureutua itse ongelmaa, eikä suoralta kädeltä vaan tuuppaa lääkkeitä?

ps. Mun ei paljoa lääkärissä ole tarvinut käydä, vain loukkaantumisissa. Mutta kyllä kiinnostais käydä katsomassa miten hanakasti ne koittaa statiineja tyrkyttää.

View: https://youtu.be/E8CaBsGkRm4?si=vXqWTbhYYJlpO_WI

Olen terveydenhoitoalalla ollut koko ikäni niin liippaa moneltakin osalta läheltä.

Kun katotaan Jenkkejä niin lääkkeiden hinnat on ihan eri tasolla kuin Kanadassa ja monessa muussa maassa. Insuliini Kanadassa maksaa keskimäärin jotain 20–30 dollaria kuussa mutta Jenkeissä se voi nousta useisiin satoihin dollareihin riippuen valmisteesta ja vakuutuksista. Tämä johtuu siitä että Jenkeissä ei ole samanlaista kansallista hintasääntelyä kuin Kanadassa.

Isot firmat kuten Pfizer ja Johnson and Johnson tekee joka vuosi kymmeniä miljardeja voittoa. Siitä tulee keskustelua miten paljon lääketeollisuus ohjaa terveydenhuollon painotuksia ja tutkimusrahoja. Edullisia ja helposti saatavia juttuja kuten D vitamiinia ei tutkita yhtä paljon kuin reseptilääkkeitä koska niitä ei voi patentoida samalla tavalla. Silti D vitamiinin vaikutuksia on tutkittu paljon yliopistoissa ja julkisissa laitoksissa ja sen merkitys luustolle ja immuunijärjestelmälle on hyvin tiedossa.

Ylipaino ja sen vähentäminen on monelle se tärkein yksittäinen terveyttä parantava asia. Laihduttaminen ja terveellinen ruokavalio voi vähentää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen sydän ja verisuonitauteihin ja nivelvaivoihin.

Suomessa lääkärien toimintaa ohjaa Käypä Hoito suositukset. Lääkkeitä ei yleensä pakoteta potilaille vaan lääkäri keskustelee vaihtoehdoista ja perustelee hoitosuositukset tutkimusnäytön pohjalta. Statiineja suositellaan jos sydän ja verisuonitautiriski on koholla mutta lopullinen päätös lääkityksestä tehdään yhdessä potilaan kanssa. Usein lääkärit pyrkii myös elämäntapamuutoksiin kuten ruokavalioon ja liikuntaan ennen lääkkeitä tai niiden rinnalla.

Jos katotaan jenkkejä, niin aika systeemit siellä. Jos insuliini maksaa 18 taalaa kuussa Kanadassa, maksaa se 1000 taalaa kuussa jenkeissä. Esim Pfizer ja Johnson&Johnson tekee yhdessä yli 20 miljardia nettoa vuodessa. Ei varmaan mikään ihme, että ihmisten ei edes haluta tervehtyvän, vaan pidetään huoli että

Ootteko te koskaan törmänneet tilanteeseen, jossa lääkäri suorastaan pakottaa jotain lääkettä vaikka itse ei haluaisi? Kuinka herkästi lääkärit meillä Suomessa koittaa pureutua itse ongelmaa, eikä suoralta kädeltä vaan tuuppaa lääkkeitä?
Sukulaiselle määrättiin verenpainelääkkeet kun yläpaine oli ollut yli 130. Tätä oli pidetty lääkärissä liian korkeana ja 'painostettu' aloittamaan verenpainelääkitys.
Toki se kokeilu loppui pariin viikkoon kun mies ei meinannut enää pysyä tajuissaan kun verenpaineet laski liikaa. Eikä edes itse hoksannut lopettaa vaan puoliso pakotti lopettamaan.

Laihduttaminen on vaikeaa. Onko tuo laihdutuslääke niin paha, jos sen avulla pääset eroon ylipainosta, diabeteksesta ja siten myös sydän ja verisuonitaudeista?
Laihduttaminen on varmasti vaikeaa, etenkin jo ylipainoa on päässyt kertymään paljon, mutta eihän tuo lääke nyt sitä juurisyytä eli helvetin epäterveellistä ruokavaliota, ylensyömistä ja liian vähän liikuntaa muuta mihinkään.

Noilla lääkkeillä haetaan vaan sitä helppoa ratkaisua jolla voidaan jatkaa sitä epäterveellistä touhua. Jengi on niin lumihiutaleita nykyään kaiken body positivity sekoilun keskellä, että markkinaa kyllä on 😄

Kuten kaikilla lääkkeillä on myös Ozempic:lla ihan suht vakavia haittavaikutuksia osalle. Miksi vetää lääkettä jos voit oikeasti saada itsesi terveeksi ihan elämäntapa valinnoilla?

Helppoa se ei ole mutta vaivan arvoista aivan varmasti jokaiselle.

Tuollaset varsinaiset laihdutuslääkkeet voi olla hyödyllisiä silloin kun henkilöllä on niin sairaalloinen ylipaino, ettei normaali liikkuminenkaan onnistu. Eihän ne tietenkään jatkuvassa käytössä voi oikeasti olla vaan sitten pitää saada ravinto- ja liikuntapuoli tasapainoon. Monestihan ylipainoisuuteen vaikuttaa mielenterveydellisetkin jutut ja niitäkin liikunta usein sitten helpottaa.

Kait se olis poliitikkojen tehtävä rajoittaa markkinataloutta niin, ettei ihmisten, kokonaisten kansakuntien, terveyden heikkenemisellä yritykset pystyisi tekemään kovia voittoja.

Back
Ylös Bottom