SUPERCARB 1kg -40%

Kyykkykysymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Enige
  • Aloitettu Aloitettu
Kattelinkin jo tota kyykky & MAVE keskustelua tuolla alottelijoiden osiossa, mutta pakko oli tulla tänne kysymään tytöiltä.

Eli kävin tänään treenaamassa ekaa kertaa isäni kanssa (kyllä! ja hauskaa oli), ja hän järkyttyi kyykkäys painoistani. Pistin tankoon 25 + 25 ja hän säikähti ja sanoi ettei noin paljon kukaan nainen koskaan kyykkää. Tanko oli hieman painavampi kuin mitä yleensä käytän, joten en tajunnut, että yhteispainoksi tuli 75-80 kiloa, joka on toden totta minulle melko paljon, mutta siinä kohtaa menin hämilleni kun isäni kehotti minua pistämään aluksi 10 + 10 eli = 50kg... Yleensä mulla on se 25 + 25 + 20(tanko)... No lopulta tein about 60-65kg yhteenlaskettuna.

Kysymykseni siis kuuluu, että mitä hittoa? Onko mulla liikaa painoja kyykyssä? Mulla on vahvat jalat joo, mutta jos niiden salilla (missä käy hiton riskejä muijia) kukaan nainen ei nosta 70 kiloa kyykyssä, niin ei kyllä ole normaalia, että minä siihen pystyisin.... Mitäs mun pitäisi tästä sanoa? Mun tekniikka on mielestäni kunnossa (selkä suorassa, pylly alas penkin hipaisu) ja kyllä se isäkin siinä hetken hämmästeli, vaikka totesi sitten vaan, että "sä oot vahva". Sitten se vielä viedessä muo kotiin päivitteli, että "ei kyllä kukaan kehonrakentajakaan (nainen) noin paljon kyykkää....." Mutta enkai mä riko selkääni? Voiko painoja olla liikaa, vaikka tekniikka pysyis handlassa.

Kyllä mulla on kevään aikana rasvat takapuolesta tirissyt ja pyöräileminen (ja juokseminen) sujuu kepeästi, mutta en halua rikkoa paikkoja. En siis tosiaan ole koskaan personal trainerin kanssa ihan toden teolla treenannut, joten en ole kuullut ammattilaiselta minkäänlaista kommenttia asiasta.

Miten paljon te kyykkäätte? En oo ennen edes ajatellut asiaa, vaikka tekniikkaa olen tarkkaillut ja tiedän, että ainakin tuo 75 on ihan maksimi, enkä sillä saa sarjoja loppuun.
Mutta ehkä toi iskän kommentti sai mut tosiaan miettimään teenkö jotain väärin. :O hahhaha... I'm confused!

Mitäs mimmit tähän sanoo?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Noh, itse saan sellasia tiukkoja 10 toiston sarjoja 50kg:n painolla (tanko +2x15kg lätyt, omapaino 115kg). Pari vuotta tein sarjoja vielä 60kg:lla jolloin elopaino oli about 10kg vähemmän. Lentisaikoina kyykkäilin kutosia 90kg niskassa ja aina niin syvälle kuin pääsin (elopaino huomattavasti vähemmän).

Jos tekniikka pysyy kasassa, selkä tai polvet ei tykkää huonoa, niin mikäs siinä kyykkäillessä. Sinä tyttö olet vaffa!

^^Tekniikka ja voima ratkaisee, eli et sä mitään riko jos tekniikka on oikeasti hyvä ja teet suorituksen muutenkin puhtaasti. Ja se nyt on paskapuhetta ettei kehonrakentajatkaan tee noin isoilla painoilla :D

Jos et saa ketään ammatti-ihmistä katsomaan tekniikkaa niin pyydä isää videokuvaamaan suoritus ja pistä tänne arviointiin.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Kyl mä uskon, et saisin jonkun tarkastaa mun asentoa nyt kun tuli puheeks tää, tai kuvata sen mulle. Ois hyvä itseasiassa niin näkis itekki miten se kyykky oikeesti sujuu... Alko vaan epäilyttää tänään aika paljon, et voiko olla mahollista, että tekniikka on puhas jos "kukaan tyttöei koskaan kyykkää tommosia"... Mutta sehän selittyis sill paska puheella. Tosiaan en oo kauheesti kattellu kyllä muiden painojakaan.

Tärkeintä on ettei selkä mee paskaks ku en oo vaan tienny mitä teen :D Oon siis toki saanu joskus ohjausta kyykkäämiseen sen verran, että ymmärrän missä sen tulis tuntua, ja oon nähny ku jengi vetää selkä vääränä maastavetoja sun muita kyykkyjä ja kulmasoutuja, joten yritän aina keskittyä asentoon. Eihän sen pitäis mitään rakettitiedettä olla? :P

Mutta sehän selittyis sill paska puheella.
heheh, hyvin sanottu :D Kyl meidän salilla esim. yks nuori, n 20 vee tyttö kyykkäs kerran kun oikein laskin n. 8 toiston sarjan 110 kg:lla. Sillo oli 2 miestä varmistamassa.

Selän asento, lonkan kulma, vatsan pito ja kyykyn syvyys on tärkeitä asioita joihin kannattaa huomio kiinnittää. Ja jos ei satu selkään tai muuallekaan niin en olisi huolissani etenkin jos tulosta tulee.

- - - Updated - - -

Eli aloittaja tekee kyykkynsä penkkihipaisulla? Ei tuo sitten mielestäni ole mikään friikkitulos. Penkkihipaisukyykkyä teen ite yleensä pitkää sarjaa n.60-70kg ja lyhyttä sarjaa menis varmaan mukavasti enemmälläkin. Eri asia on sitten kun kyykätään pohjaan eli alas asti. Sillon itellä tipahtaa painot reilusti, jonnekin 35-40kg paikkeille. Oman kyykyn kuvaaminen ja seuraaminen tai asiantuntevan opastajan neuvot paikan päällä ovat kyllä hyviä keinoja tarkkailla omaa tekniikkaa.

Eli aloittaja tekee kyykkynsä penkkihipaisulla? Ei tuo sitten mielestäni ole mikään friikkitulos. Penkkihipaisukyykkyä teen ite yleensä pitkää sarjaa n.60-70kg ja lyhyttä sarjaa menis varmaan mukavasti enemmälläkin. Eri asia on sitten kun kyykätään pohjaan eli alas asti.
Niiin, no voihan sen hipasun tehdä myös siellä alhaalla (riippuu penkistä). Mutta tosiaan jos ei tehdä syväkyykkyä niin ei tuo mikään ihme tulos ole. Itse teen syväkyykkyä n. 55 kg ja se on kyllä aika paska tulos IMO.

Suositut

Back
Ylös Bottom