Kysymys nyrkkeilijöille!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jampe9
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pääharrastukseni on punttien nosteleminen, jonka oon aloittanut nyt taas piiitkän tauon jälkeen. Se tulee pysymäänkin pääasiallisen mielenkiinnon kohteena.

Mutta sitten sellainen, kun harrastelen aerobistakin liikuntaa aikas lailla ja talvella olen hiihdellyt ja lenkkeillyt. Nuoresta poijasta asti on kuitenkin aina nyrkkeily vähän kiehtonut ja olen tässä mietiskellyt että jos se voisi olla joku nyrkkeilyharrastus tuo aerobisen liikunnan osuus?

Täälläpäin alkaa ensi syksynä tuollainen kuntonyrkkeily ja oon vähän hoinoostellu, että jospa menis sinne... -sais vähän (kevyttä) tuntumaa lajiin.
Minulla on yksi kaveri siellä ollut jo pari vuotta ja suositteli kovasti tulla mukaan. Meinasi että sopii ihan hyvin punttisalin vastapainoksikin kun ei kuntonyrkkeilyssä olla niin hampaat irvessä... -Mutta sitten täälläpäin olis pari oikein nyrkkeilyseuraakin jossa treenataan "oikeata" nyrkkeilyä.

Askarruttaa vaan sellainen, kun en ainakaan mitenkään tosissani ole kiinnostunut mistään kilpailu-urasta ja tuota ikääkin on jo kertynyt niin ettei musta enää oikein kai tulisikaan kun johonkin keski-ikäisten alzheimer-yhdistyksen sm-kisoihin :hyper:

-Onko niillä "oikeilla" nyrkkeilysalien treeneillä tällaisia 30- 40 vuotiaita kuntoilijoita, jotka haluaa treenata ihan vaan oppiakseen nyrkkeilyä koska se kiinnostaa? Vai pitääkö olla 12-15 vuotias pojannaskali , ammattilaisura mielessä?
-Mitenkäs näihin pääsee mukaan ja pidetäänkö nyrkkeilysaleilla jotain "alkeiskursseja"? -Vai olisiko jollekin nyrkkeilyseuralle pelkkä riesa ja jaloissapyörijä?

Jos ensin olisin tuon ensi talven siellä kuntonyrkkeilyssä ja sitten jos se tuntuu kivalta, niin voisin jatkaa keväällä oikein johonkin nyrkkeilyseuran salille?

Niin ja vielä se, että kun mulla on tuollainen 13-vuotias poika, niin sopisko sille tuo kuntonyrkkeily sellaiseksi tutustumiseksi nyrkkeilyharrastukseen? En ollenkaan panis pahakseni, vaikka se kiinnostuisi nyrkkeilystä vakavamminkin, mutta pelkää vähän sitä lyömistä (ennakkoluuloa), niin kuntonyrkkeilyssä vois vähän tutustua ilman että heti tyrmättäis kanttuvei :lol2:

Harrastin lajia kokeilumielessä puolisen vuotta ihan "oikealla" nyrkkeilysalilla ja sakki koostui suurimmaksi osaksi juuri tällaisista keski-ikäisistä kuntoilijoista. Vanhin taisi olla joku 45-50v. ja nuorin 7 :) . Ainakin täällä Turussa on näin asiat. Otella ei tarvinnut ellei halunnut ja säännöt sovittiin aina ennen kehään astumista. esim. kuinka kovaa lyötäisiin ja kuinka intensiivistä matsi yleensä ottaen olisi. Hanskojakin oli erilaisia.

Menin kaverin johdolla mukaan vain, eikä siellä mitään alkeisharjoitteluja ollut. Mukaan pääsi aika nopeasti, sillä eihän nyrkkeilyssä kovin montaa eri tekniikka ole.

Hyvää kuntoiluahan tuo on.

Harrastan kans nyrkkeilyä...Nyt on vaan vähentyny siä käynti ku alkaa oleen tollasia afa ilmoja niin ei viitti sit mennä reeneihin hikoileen aina... :D
Täällä ikäluokka on suunnilleen 13-40v ketä siä on.
Ja alottelijoille on oma aika millon ne reenaa,et ei tarvi niitä sit opettaa näissä kunnon reeneissä.
Suosittelen kyllä kuntonyrkkeiylyn alottamista. :thumbs:

Kannattaa mennä ihan kunnon nyrkkeilyyn,ei siellä pakko matsia ole ottaa.Muutenkin tuo kuntonyrkkeily on jotenkin akkamaista.

Jampe9 sanoi:
Niin ja vielä se, että kun mulla on tuollainen 13-vuotias poika, niin sopisko sille tuo kuntonyrkkeily sellaiseksi tutustumiseksi nyrkkeilyharrastukseen? En ollenkaan panis pahakseni, vaikka se kiinnostuisi nyrkkeilystä vakavamminkin, mutta pelkää vähän sitä lyömistä (ennakkoluuloa), niin kuntonyrkkeilyssä vois vähän tutustua ilman että heti tyrmättäis kanttuvei :lol2:

Totta kai.

Ei muuta kuin ottamaan yhteyttä paikkakuntasi nyrkkeilyseuraan/seuroihin. Hyvin todennäköisesti se/ne järjestää kuntonyrkkeilyharjoituksia kaikentasoisille aloittajille. Siis sekä sulle että pojallesi.

Kuntonyrkkeily on erinomainen harrastus ja erinomaista kunnonkohotusta kuten edellä jo ilmeni.

hjjtt sanoi:
Kuntonyrkkeily on erinomainen harrastus ja erinomaista kunnonkohotusta kuten edellä jo ilmeni.
Todella hyvää kunnonkohotusta, irveessä siellä useimmat vääntävät, mutta hymy suupielissä lähtevät suihkun jälkeen pukukopista. :)

NP sanoi:
mutta hymy suupielissä lähtevät suihkun jälkeen pukukopista. :)

...Ähh, unohda ... :rolleyes:

osku sanoi:
Kannattaa mennä ihan kunnon nyrkkeilyyn,ei siellä pakko matsia ole ottaa.Muutenkin tuo kuntonyrkkeily on jotenkin akkamaista.

Täällä ainakin kisailijat ja kuntonyrkkeilijät on samassa mut muualla paikkakunnissa niillä voi olla eri aikaan.Ihan samanlaiset treenit molemmilla mut kisailijoilla tietysti kovemmat.Ja kun sanot et kuntonyrkkeily on akkamaista niin ainakin täällä naisilla se on akkamaista niin kun niillä kuuluukin olla mut sit miesten treenit on ihan melkein kisatreenejä.Ja kun välillä vedetään joku venäläinen kuntopiiri mikä on joku Venäjän ammatti nyrkkeilijöille tarkoitettu kunto ohjelma niin sitä ei tartte kauaakaan tehä ku on jo ihan puhki vaikka ois kuinka hyvä kunto.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jampe9 sanoi:
-Onko niillä "oikeilla" nyrkkeilysalien treeneillä tällaisia 30- 40 vuotiaita kuntoilijoita, jotka haluaa treenata ihan vaan oppiakseen nyrkkeilyä koska se kiinnostaa? Vai pitääkö olla 12-15 vuotias pojannaskali , ammattilaisura mielessä?
-Mitenkäs näihin pääsee mukaan ja pidetäänkö nyrkkeilysaleilla jotain "alkeiskursseja"? -Vai olisiko jollekin nyrkkeilyseuralle pelkkä riesa ja jaloissapyörijä?

Jos ensin olisin tuon ensi talven siellä kuntonyrkkeilyssä ja sitten jos se tuntuu kivalta, niin voisin jatkaa keväällä oikein johonkin nyrkkeilyseuran salille?

Itse harrastan kuntonyrkkeilyä ja nyt on jo 1,5 v kohta takana. Mielestäni kuntonyrkkeily sopii hyvin "aloittelevalle nyrkkeilijälle", koska siellä aloitetaan kaikki ihan nolla-tasosta, helpoista lyöntisarjoista jne. Yleensä näissä treeneissä on hyvin monen tasoista porukkaa, joten aloittelevakaan ei tunne itseään ihan pökkelöksi, kun kaikki eivät tosiaankaan ole mestareita! Sitten kun jotain tuntumaa saa, niin on mukava jatkaa mahdollisesti haastavimpiin ympyröihin, mikäli sellaiseen on kiinnostusta!

Kyllä miesten kuntonyrkkeilyssä (ainakin meidän pikkupaikkakunnalla) vanhempiakin miehiä näkyy. Itse asiassa suurin osa taitaa olla jo neljänkympin paremmalla puolella! Taso tuskin on liian kova, en tiedä sitten isommilla paikkakunnilla. Samoissa treeneissä on myös poikia. Joskin pojilla taitaa olla myös oma ryhmänsä erikseen.

Meillä ei ainakaan alkeiskursseja ole, vaan uudet kuntonyrkkeilijät aloittavat vanhojen seassa ja alkuun uudet ja vanhat jaetaan eri porukoihin. Uusille opetetaan ihan perusjutut ja vanhojen kanssa käydään hieman vaativampia juttuja. Olen siis sukupuoleltani nainen, mutta ei meillä touhu mitenkään akkamaista ole, samat periaatteet treeneissä kuin miehillä!

Älä turhaan ujostele lähteä mukaan! Itse löysin sellaisen harrastuksen, josta todella pidän ja yksikin väliinjäänyt treenikerta harmittaa aivan vietävästi! Salilla käyminen tosin hieman häiritsee nyrkkeilyä, varsinkin olkapää- ja etureisipäivän jälkeen voivat nämä lihakset olla hieman tukossa treeneissä! Kummastakaan en luovu, mennään sitten vaikka veren maku suussa!!!

Toksia mukavista ja asiallisista vastauksista!

taidan syksyllä mennä siihen kuntonyrkkeilyyn kun se alkaa. Menisin jo nytkin, mutta kun täällä maalla ei oo monia ryhmiä ja uusia otetaan kuulemma vasta syksyllä mukaan tohon porukkaan. Tähän on helppo mennäkin kun siellä on työkaveri jo monta vuotta mukana!

Jos rupeaa tuntumaan mukavalta niin taidan myöhemmin suunnistaa oikeen nyrkkeilyseuran salille... -Minä en pelkää matsia; -päinvastoin ihan mielellään haluaisin sitäkin puolta, siinähän sitä parhaiten kehittyy silmä -ainakin maalaisjärjellä ajateltuna (!?) -jos ei muuta niin mustaksi :lol2:

Jonkun verran kloppina käytiin tuolla yhdellä nyrkkeilysalilla toisiamme vastaan ja säkkiä hakkailemassa muttei koskaan ole oltu oikein nyrkkeilyopissa että osaisi oikeat tekniikat jne. Mulla oli moniakin kavereita nyrkkeilijöitä, kilpaileviakin, siitä se kipinä on aina jäänyt vähän kytemään.

Oon aina pitänyt että kilpanyrkkeilijöillä on tosi mahtava kunto...-kerran kun Uusivirta oli Vaasassa ottelemassa jotain (muistaakseni brittiä) vastaan, niin oltiin edellisenä päivänä kattomassa kun se piti "kevyen verryttelyn" salilla (huh huh!) Meikäläinen olis maannut velttona viikkokaupalla sen "verryttelyn" jälkeen. En enää sitten muista, kuinka se matsissa pärjäsi, oltiin sekin kyllä katsomassa!

Joo... -sain tuohon poikaankin vähän kylvettyä kiinnostusta :whip:

Jampe9 sanoi:
Jonkun verran kloppina käytiin tuolla yhdellä nyrkkeilysalilla toisiamme vastaan ja säkkiä hakkailemassa muttei koskaan ole oltu oikein nyrkkeilyopissa että osaisi oikeat tekniikat jne. Mulla oli moniakin kavereita nyrkkeilijöitä, kilpaileviakin, siitä se kipinä on aina jäänyt vähän kytemään.

Joo kuntonyrkkeilyssä oppii tekniikan oikein ja turvallisesti, on sitten myöhemmin mukavampi mennä sparraamaan kun pystyy lyömään muutakin kun vaan pubiheijareita. Itse olen harjoitellut kuntonyrkkeilyä kahdessa eri pätkässä( 2,5v. ja 8kk.) kahdella eri paikkakunnalla ja minulla ei ole kuin positiivista sanottavaa molemmista. Harjoitukset ovat melko rankkoja vaikkei hampaat irvessä toista päähän lyödäkään. :whip:
Kun nuorena menin kuntonyrkkeilyyn kuvittelin olevani kovassa kunnossa, mutta se illuusio mureni aika nopeasti. Lisäksi kuntonyrkkeilystä saa hyvän pohjan ip-lajeille, itse ajattelin ensi syksynä ottaa krav magan tuohon kuntonyrkkeilyn rinnalle.

GynoTissi sanoi:
Joo kuntonyrkkeilyssä oppii tekniikan oikein ja turvallisesti, on sitten myöhemmin mukavampi mennä sparraamaan kun pystyy lyömään muutakin kun vaan pubiheijareita. Itse olen harjoitellut kuntonyrkkeilyä kahdessa eri pätkässä( 2,5v. ja 8kk.) kahdella eri paikkakunnalla ja minulla ei ole kuin positiivista sanottavaa molemmista. Harjoitukset ovat melko rankkoja vaikkei hampaat irvessä toista päähän lyödäkään. :whip:
Kun nuorena menin kuntonyrkkeilyyn kuvittelin olevani kovassa kunnossa, mutta se illuusio mureni aika nopeasti. Lisäksi kuntonyrkkeilystä saa hyvän pohjan ip-lajeille, itse ajattelin ensi syksynä ottaa krav magan tuohon kuntonyrkkeilyn rinnalle.

Kysyisin sellaista, kun oot ollu noissa mukana;- että opetetaanko kuntonyrkkeilytreeneissä yleensä väistöjä tekemään, -näitten iskutekniikoitten lisäksi? Ja miten niitä voi harjoitella jos ei yhtään otella/sparrata?

Saako siellä yleensäkin sellaisen pohjan tekniikan osaamisen kannalta että pystyy kotonakin sitten vetämään säkkitreenejä?

Kysyn siksi kun tää meidän kuntonyrkkeilyhomma, joka täälläpäin pyörii, on ainakin tähän asti ollut vaan kerran viikossa ja loppuu aina kesäksi.
Sen takia oon miettinyt sitäkin että menis ton ensi talven jälkeen sitte "oikealle salille" jatkamaan...

Mä luulen että nimenomaan kuntonyrkkeilijät saa opastusta lyömään oikein ja käyttämään välineitä.
Varmaankin saa myös sparrata halutessaan, koska siinä sitä oppii parhaiten ja se on hauskinta.
Mun on pakko sanoa etten ymmärrä tyyppejä jotka nyrkkeilee muttei halua sparrata, sehän on sama kun seksi ilman kumppania.
Sparratahan voi myös kevyesti, jos miettii mahdollisia mustelmia.
Siitä on hyvä sitten siirtyä jos siltä tuntuu niin kilpailijoiden/harjaantuneiden ryhmään kun osaa peruslyönnit ja väistöt.

Kuntonyrkkeilyssä on usein se huono puoli, että monet siellä treenaavat eivät ota sitä muuna kuin "kivana aerobisena treeninä". He eivät ota sitä tosissaan, eivätkä edes pahemmin yritä oppia tekemään tekniikoita oikein ja käyttämään välineitä kunnolla. Eli, jos itse haluaa kuitenkin treenata kovaa (ilman sparria) ja oppia jotain - niin ottaa päähän kun ryhmässä suurin osa vaan huiskii tai ovat muuten vaan täysin "lahjattomia". Usean kuukauden treenaamisenkaan jälkeen ei monilla ole tietoakaan oikeasta liikkumisesta saati sitten lyöntitekniikoista tai välineiden pidosta. :curs: Eli sellaisten kanssa pysty hauska treenaamaan. Nimim. kokemusta on. Meidän salilla on nimittäin tullut käytyä huvikseen kuntonyrkkeilyssä jonkin verran. Vetäjä on kyllä hyvä, on nyrkkeillyt yli kymmenen vuotta ja kilpaillutkin. Osaa asiansa. Voihan mun turhautuneisuuteen olla tietysti sekin syynä, että on tullut tässä aikojen saatossa tahkottua vuosia potkunyrkkeilyä ja thainyrkkeilyä, ettei ole mennyt kuntonyrkkeilyyn nollapohjalta.

Eihän tilanne tietenkään ole varmasti sama kaikilla kuntonyrkkeilymestoissa. Esim. nyrkkeilyseurojen järjestämät kuntonyrkkeilyt vetää varmasti puoleensa myös väkeä, jotka yrittävät oppia jotain.

Mutta kuitenkin: Jos nyrkkeily kiinnostaa, niin eikun suoraan ihan "oikeisiin" nyrkkeilytreeneihin. Ei siellä heti ruveta turpaan vetämään, vaan homma etenee ihan sopivaa tahtia.

Meillä on ainakin sillä tavalla, että on eri päivinä tekniikka treenit, kuntopiiri ja ottelu harjoitukset. Elikkä jos ei halua sparrata, niin voi käydä vain tekniikka treeneissä.

tapio sanoi:
Sparratahan voi myös kevyesti, jos miettii mahdollisia mustelmia.

Sano tuo sille idiootille joka lyo aina taysilla sinua ja kitisee jokaisesta haneen osuneesta iskusta. Ja viela treenien jalkeenkin tulee keskustelemaan liian kovasta tekniikasta. Toinen arsyttava ryhma ovat ne jotka vaihtelevat iskujen tehoja koko ajan. Eli kun annat toiselle tilaa tehda omaa tekniikkaa niin han lataa sen taysilla.

Ja jotkut voivat treenata nyrkkeilya vain kuntomielessa, veikkaisin nimen kuntonyrkkeily tulevan tuosta ideasta. Kaikki eivat ole yhta kamppailuorientoituneita. Annetaan kaikkien kukkien kukkia.

Jampe9 sanoi:
Kysyisin sellaista, kun oot ollu noissa mukana;- että opetetaanko kuntonyrkkeilytreeneissä yleensä väistöjä tekemään, -näitten iskutekniikoitten lisäksi? Ja miten niitä voi harjoitella jos ei yhtään otella/sparrata?

Saako siellä yleensäkin sellaisen pohjan tekniikan osaamisen kannalta että pystyy kotonakin sitten vetämään säkkitreenejä?
Opetetaan myös väistöjä sekä torjuntoja. Näitä harjoitellaan ihan aluksi esim. peilin edessä ja sen jälkeen parin kanssa. Eli kaveri lyö ihan normaalisti lyönnin, sä väistät ja lyöt jonkun iskun vastaan. Eihän se tietenkään ihan sparria vastaa, mutta myös riskit ovat pienemmät. Täytyy tietenkin heti sanoa, että mulle ihan sama jos vaikka vähän nenästä verta tuleekin tai silmä on vähän aikaa mustana, mutta naiset eivät varmaan näistä "loukkaantumisista" oikein tykkää. ;)
Minun mielestä tekniikan oppii niin hyvin että voi vetää himassa säkkireeniä ihan ominpäin. Mutta tekniikan harjoittamista kannattaa jatkaa kotonakin, ettei tekniikka ajan myötä katoa. Eli mä en ainakaan vetäs pelkkää säkkiä himassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom