Kysymys black/death metal faneille ja apua minulle metallin kanssa

Haluaisin tietää että mitä ihmiset näkevät black/death metallissa. Ihannoitteko oikeasti jotakin ihmisen paloittelua ja aivojen syömistä ym. Kyllä muakin sinäänsä nämä asiat "kiehtoo" kun olen niin utelias ja haluaisin tietää aiheesta ja siksi kysynkin. Jos se olisi laillista niin tekisivätkö death/black metal miehet sitä mistä laulavat. Toivovatko he oikeasti sotaa, maailman loppua, kannibalismia yms. Harrastaako ihmiset oikeasti tommosta. En halua sitten tähän treadiin mitään okkultismi kuvia, pelkästään tekstiä kiitos. Vatauksen haluaisin erityisesti kuulla NP:ltä.
Mun mielestä on vaan jotenkin niin kiehtova aihe että on pakko kysyä. Itse en death/black metallista tykkää. Tykkään kyllä kunnon mätöstä ja alexi laihon "huutaminen" tai örinä kuulostaa kyllä hyvältä ja raa'at riffit on kivoja, mutta kun aletaan aiheissa menemään kannibalismiin ym. niin menee jo yli. Kuuntelin tuossa eilen deathchainin muutamasta biisistä minuutin pätkät ja oli liian jotain. Musiikki oli kivan raakaa, mutta joku napalmi saatana ei oikeen nappaa ja vokkalit ei napannu yhtään. Joo eihän sitä olis pakko niitä sanoja kuunnella tai miettiä, mutta...
Mulla raja kulkee siinä COB:n kieppeillä se on ihan vitun hyvä eikä siinä "häiritse" mikään.

En missään nimessä tänne nyt tullut vittuilemaan tai haukkumaan black/death metallia ja sen kuuntelijoita. Kunhan uteliaisuudesta kysyn

Itse kuuntelen rockia ja haevya jo joitakin metalli bändejä. Tässä on joitain bändejä joista pidän alkaen kevystä päästä. Audioslave, AC/DC, Metallica, Judas Priest, Saxon, Black sabbath... Listaa voisi jatkaa loputtomiin . Sitten taas raskaammalta puolelta COB, Diablo, Stamina, Bullet for my valentine yhden kappaleen perusteella kuulosti erittäin kovalta kuten myös Naildown, Slipknot.

Osaisitteko neuvoa bändejä joista minä vosin pitää. Kun kuuntelen metallia haen sellaista voiman tuntoa joskus agrea ja sellaista adrenaliinin tunnetta. Parhaimmillaan on semmonen olo bodomin kuuntelemisen jälkeen että vois lentää, juosta maratonin minuutissa ja hakata kaikki maailman ihmiset:evil: . Eli suositelkaa bändejä.:kippis1:

Mulla ei ole ainakaan hajuakaan mitä sanomaa ajavat. Valtavirran blackmetal on vain aika sinfonista musiikkia, semmoista mahtipontista kikkelin venytystä. Menee siinä missä muutkin genret. Välillä on siisti fiilistellä Dimmun tahdissa ja välillä kuunnellaan jotain muuta paskaa.

Ei noita sanoituksia kykene tosissaan ottamaan. Kaikki sankarihevibänditkin laulaa teräshevosista ja lohikärmeksistä, aika naurettavia aiheita mutta minkäs teet. Parempi sekin kuin laulava Talonmies ja Dippadai.

Ei taida aina itsekään nuo kaverit tietää mitä sanoittavat. Esim avatarissani oleva loistava Behemoth laulaa kappaleessa Decade of therion "Apo, pantos, caco daimonos". Kuulostaa varsin saatanalliselta ja voimakkaalta. Selvittelin tuon aikanani ja se oli muistaakseni jotain kreikan muinaista kieltä ja tarkoittaa suurinpiirtein "pois minusta pahat henget". Liittyy Thelema rituaaliin mistä ovat ko. levyn nimenkin ottaneet.

behemoth-1.jpg

Behemoth tosin on ihan puhdasta Death metallia, eli ei sitä perinteistä blackia. Perinteinen blackmetal taitaa olla turskan hajuisien norjalaisten keksintö. Kiistattomia kunkkuja siellä on Dimmu ja kuulemma paluuta tekevä Emperor.

emperor.jpg

Dimmu6.jpg

Black metallista on pudonnut pois myös lopettanut legenda Immortal joka on tunnettu hullunhauskoista vanhoista videoistaan ja varsin omintakeisesta pukeutumisesta. Musiikki oli sitä itseensä black metallia, mutta kuvat ne vasta hauskoja ovatkin. Aseet parani uran aikana levy levyltä ja välillä sai naureskella kavereille. Liekö sitten ihan läppä koko homma, musiikki ainakin oli saatanan kovaa.

immortal.jpg

Blackiin kuuluu kyllä kaikkea häröporukkaa. Pahamaineisia bändejä on enemmäkin, suurin osa norjasta. Burzum on yksi ja koviten vaikuttanut on Mayhem.

Näillä black velikullilla on aina jotain kuningasideoita kuten poltella kirkkoja ja tappaa toisiaan. Pohjat on vetänyt Mayhem levyllään Dawn of the black hearts, mihin repäistiin kansi aidosta tilanteesta. Bändin jäsen paukautti haulikolla aivonsa pihalle ja ennen poliisin soittoa kaverit ottivat levynkanteen kuvan.

mayhem4.jpg

Kaikesta huolimatta soittotaidot ovat monasti aika kovaa luokkaa näillä soitin- ja lyömäorkestereilla. Esim Mayhemissa vaikuttaa Hellhammer, jonka edessä kalpenee yksi jos toinenkin rumpali.

hh17.jpg

klikkaa itsesi tänne ja lukemaan vaan, saat paljon irti "blackmetallistien" maailmankuvasta, jotkut threadit sisältää kyllä aika rankkaa kamaa. btw vaatii rekisteröitymisen.

jos haluat jotakin erilaista ja kivaa, kokeile susperiaa. en kerro enempää, kuuntele kerran niin tiedät :rock:

edit: mike, behemothan oli alunperin aika perinteistä blackmetallia kunnes hyppäsi deathmetallin puolelle.

ja mayhemin juttuun lisättäköön että tuon kuvan jossa silloinen vokalisti ampui itsensä on bändin kitaristin ottama joka myöhemmin kuoli kun bändin basisti puukotti tämän. piiri pieni pyörii :hyper:

Ite pidän blackmetallissa yleensä aggressiivisuudesta ja melodisuudesta. Mulle on aivan sama mistä ne laulaa pääosin, kun en sanoituksia lue enkä sanoista saa selvää. BM:a on niin monta genreä ja itseen uppoo enimmäkseen tuo 90-luvun norjamättö.

Aikanaan kun oli enemmän ideologiaa itsellä tuossa taustalla niin kyse ei ollut paloittelusta, murhaamisesta, tuhoamisesta yms vaan vihasta - misantropiasta lähinnä. Mut sillon olin nuori, se oli sekavaa aikaa ;)
BM:n sotauho on vaan sitä itteensä, uhoa.

Brutaalimmasta DM:sta en oo ikinä välittänyt joten siitä oon jäävi sanoon mitään.

erkjetter sanoi:
ja mayhemin juttuun lisättäköön että tuon kuvan jossa silloinen vokalisti ampui itsensä on bändin kitaristin ottama joka myöhemmin kuoli kun bändin basisti puukotti tämän. piiri pieni pyörii :hyper:

Vähä tarkennusta tuohon kolmiodraamaan. Burzumin mahtimies Varg Vikernes puukotti Mayhemin kitaristin Euronymouksen.

EDIT. Tuli pieni epäilyksen häivä ja flashbackki: soittiko Vikernes joskus Mayhemissä?

-Ronin- sanoi:
Vähä tarkennusta tuohon kolmiodraamaan. Burzumin mahtimies Varg Vikernes puukotti Mayhemin kitaristin Euronymouksen.

EDIT. Tuli pieni epäilyksen häivä ja flashbackki: soittiko Vikernes joskus Mayhemissä?

kyllä, vikernes oli mayhemin basisti.

Kyllä ne on suuri osa ihan muusikoita jotka tykkää siitä mitä ne tekee. Pakkohan niitten on möristä saatanasta ja kirkkojen polttelusta, koska se kuuluu siihen skeneen. En mä ainaskaa ostais Dimmun uutta levyä jos siinä ois My little pony kannessa, tai jos ne laulais hopeisesta kuusta joka tekee merelle siltaa.
Onhan niistäkin tietty osa tr00 satanisteja.
Death metallin saralla voi jo enemmänkin puhua oikeista muusikoista. Esim Cannibal Corpsen pojat on itsekin naureskelleet sanoituksilleen.

Itse pidän kovasti Dimmusta y.m. Hyvää treenimusaa, mutta sen syvällisemmin ei kannata bändin aatteisiin tutustua on sen verran urpoja jätkiä. Musiikki on hyvää, se riittää mulle. Eipä noista sanoista paljon selvää saa, muistuttaa enemmänkin söpöjä röyhtäisyjä. Voihan se olla että bändit on pistänyt levylle saakelin käskyjä etu- ja takaperin pyöritettynä ja että musta tulee vielä sarjamurhaaja psykopaatti...Heeere´s Johnnyyy....

No voin luokitella itseni jo black metallin faniksi, kuuntelen kyllä, mutta muuta häsläystä en harrasta. Levyhylly koostuu lähinnä blackistä (olkoot sitten sitä aitoa turskaa, modernia tai melodista).
Sanoituksista en välitä paskaakaan, ja tämän takia moni kunnon true manaa mut syvimpään helvettiin. Kyllähän joillakin bändeillä on aivan järkeviäkin sanoituksia, kuten Emperorin lyriikat on aika hienosti väännetty.
Parasta black metallissa on se fiilis. Joistakin biiseistä tulee armoton tappo-fiilis ja toissista taas tulee kyynel silmään. Sanoisin että black metalli on todella monipuolinen musiikin laji.

pikku kirppu sanoi:
Haluaisin tietää että mitä ihmiset näkevät black/death metallissa.
Voima ja aggressio, niiden ilmaiseminen musiikin keinoin, äärimmäisinkin, se kiehtoo. Kumminkin välitän vähät sanoituksista siksikin, koska ne ovat useimmiten sekä sisällöllisesti, että kielellisesti täyttä :kakka:. Myöskään bändin imago ei mua kiinnosta, aivan sama niiden satanismien yms. kanssa. Musa ratkaisee, jos se on laatua, niin :thumbs: ja :rock:

Speed, thrash ja perinteisempikin hevi ja hard rock ilmaisevat voimaa ja osittain aggreekin, mutta huomattavasti miedommin, kuin bläkkis ja kuolometalli. Minähän en bläkkiksestä tykkää juuri yhtään ja tiedänkin siitä hyvin vähän, mutta kuolometallia olen kuunnellut ja fanittanut pienen ikäni.

Tsekkaapa myös genre nimeltään grind core. Imuta vaikkapa Rotten Soundin saitilta heidän näytekipaleitaan. Ko musa on punk-pohjaista ja äärimmäisen nopeaa. Nopeuden ja vihaisen mätön alttarille uhrataan musan raskaudesta osa, kuten myös iso osa melodisuudesta, mutta jos haluaa todella äärimmäisen vihaista paahtoa, niin grind core on vastaus. Kuolometalli (käytän tarkoituksella/uhalla suomenkielistä ilmausta ennemmin kuin puhun death metallista) taas yleensä pyrkii raskaampaan ja hieman hitaampaan ilmaisuun.

Bläkkiksessä on käsittääkseni molempaa laatua, on mid-tempoista tai jopa hidasta ja maalailevaa/suureellista, mutta myös ankaraa blast beat mättöä.

Tutustupa alustavasti vaikka Arch Enemyyn (aika saman kaltaista, kuin CoB, mutta mun makuun paljon parempaa, hitaampaa, melodisempaa ja raskaampaa ja Amottin veljekset ovat jopa parivaljakkoa Laiho/Latvala parempia kitaristeja sekä Angela Gossow vakuuttavampi korisija, kuin Laiho ;) ), Bloodbathiin, In Flamesiin, Dark Tranquilityyn, Soilworkkiin ja Amon Amarthiin. Ovat kaikki just ja just kuolometallia (moni voi olla tästä eri mieltä, mutta jos CoB määriteltäisiin jonkunlaiseksi melodeathiksi, niin miksei em. bänditkin?), sieltä tuotetummasta ja melodisemmasta päästä. Sitten voisit myös kokeilla Entombedia ja Dismemberiä, ovat rokkaavampaa/punkimpaa, mutta raskasta kumminkin.

Fiiliksiähän niillä sanoituksilla haetaan, ei kai niistä moni mitään kannibalismia tai ydinsotaa tahdo, jotkut toki varmaankin. Yleisesti tuntuu black-miehillä olevan aika humaani ja luonnonläheinen filosofia, joskin aika ihmisvastainen.
Suosittelen threadin aloittajalle lämpimästi Limbonic Art yhtyettä, siinä aika monitasoista ja avaruudellista musiikkia.

Edustaako nimi Children of Bodom ja bändin lyriikat mielestäsi jotenkin parempaa makua?

Henk. koht. jonkun verran blackia kuuntelen, mutta sanotuksiin harvemmin jaksan harvemmin perehtyä. Ei pahemmin iske mulle, mutta ei häiritsekään. Karu meininki kuuluu siiheen tyyliin. Vastaavasti esimerkiksi Emperorilta ja Naglfarilta löytyy hyviä ja mielenkiintoisia lyriikoita.

Ei muakaan nappaa pätkääkään mikään goremeininki mutta niin kauan kun musa on hyvää, mulle on ihan sama mistä siinä lauletaan.

os se olisi laillista niin tekisivätkö death/black metal miehet sitä mistä laulavat.

Tuskinpa vain. Kyllä suurin osa tekee sanotukset pilke silmäkulmassa. Se on osa shöw:ta ja kuuluu asiaan :rock:

EDIT: Lisätään vielä, että on monia black/death bändejä jotka ei käsittele ollenkaan mainitsemiasi asioita.

Ihan aluks sanon, että ei läheskään kaikki death/black bändit laula kannibalismista, nekrofiliasta, tappamisesta ym. hirveyksistä.

Ite kuuntelen blackiä ja deathia vaan sen vihasen fiiliksen takia. Ainakin deathissa lyriikoiden on melkein pakko olla vähän agressiivisia, koska vois olla aika vaikeeta laulaa huutamalla ja naama irvessä jostain rusketusraidoista. Toisaalta se on mulle ihan sama mistä lauletaan, kunhan vokaalit kuulostaa oksentamiselta ja rummut paukuttaa tajutonta settiä.

Toisaalta goremetal (deathmetal) lyriikat on välillä niin sairaita, että mä nauran epäuskossa niitä lukiessa, vai miltäs kuulostais biisit Cumfucked Face of Death tai Alive When Fucking The Dead :D . Tuskin kukaan täyspäinen noita tosissaan ottaa ja eiköhän noi läpällä oo tehtykkin. Noita voi oikeestaan verrata sairaisiin japanilaisiin gore leffoihin, joita mua ei saa mikään katsomaan :urjo: .

PS: Gorelordin Cumfucked Face of Death on ihan törkeen hyvä biisi, kannattaa kuunella.

Edit:
Mike sanoi:
Ei taida aina itsekään nuo kaverit tietää mitä sanoittavat. Esim avatarissani oleva loistava Behemoth laulaa kappaleessa Decade of therion "Apo, pantos, caco daimonos". Kuulostaa varsin saatanalliselta ja voimakkaalta. Selvittelin tuon aikanani ja se oli muistaakseni jotain kreikan muinaista kieltä ja tarkoittaa suurinpiirtein "pois minusta pahat henget". Liittyy Thelema rituaaliin mistä ovat ko. levyn nimenkin ottaneet.
En tiiä viittaatko tolla ekalla lauseella Behemothiin, mutta taitaa noi pojat tietää mistä laulaa. Nergal on käsittäänkseni joku Englannissa asti opiskellut hc historioitsija.

TRENT sanoi:
EDIT: Lisätään vielä, että on monia black/death bändejä jotka ei käsittele ollenkaan mainitsemiasi asioita.
Niin eikös niitä ole örinäbändejä, jotka diggailee enemmän sitä vastapuolta. White-metalliksiko sitä sitten kutsutaan. Metalliliitossa joskus soinut tällaisia bändejä.

Oma mielipide on samankaltainen kuin aiemmilla vastaajilla. Erityisesti deathmetal, grindcore ja hardcorepunk on mitä mainiointa huumorimusiikkia. Tiedä sitten mitkä bändit noista on huumorilla mukana. Sanoitusten yliampuvuudesta kai voi jotain päätellä. Tosin mayhemin jossain vanhassa piisissä todetaan, että "barbequing has just begun", joka aiheutti naurukohtauksen kuullessani sen, mutta nuo kirkonpoltto jne. tapaukset pistää miettimään, että tosissaanko ne olikin.

edit. täytyy sanoa, että kyllä mustakin kitaransoittajana ja metallinkuuntelijana olisi kiva nousta lavalle maskit naamalla ja sylkeä tekoverta rinnuksille ja vetää suupieliä alaspäin ja soittaa sitä kitaraa siinä sivussa:nolo:

NatuSan sanoi:
Niin eikös niitä ole örinäbändejä, jotka diggailee enemmän sitä vastapuolta. White-metalliksiko sitä sitten kutsutaan. Metalliliitossa joskus soinut tällaisia bändejä.
Mulla on yks whitemetal albumi :nolo: . Sain sen kaverilta joskus vuona 1 ja se oli mun eka metalli levy, mutta ihan hyvää musiikkia se on. Täytyypäs vähän verestää muistoja...

Olikos se Tesla, mikä soitti jeesusteluheviä? Ei mitään rankkaa, mutta kikkeliskokkelista anyways. Näitähän on kovin vähän, katu-uskottavuus on nollassa ja onhan se aika ironista kuitenkin soitella raskasta riffiä hengellisessä mielessä vaikka eihän se riffi mikään pahan ilmentymä ole.

Mun mielestä monet BM bändit kuulostavat loppujenlopuksi aika sympaattiselta omassa kotikutoisessa "pahuudessaan" rypiessään. Mulla nousee ainakin hymy huulille kun kuuntelee Emperoria tai Dimmua. Sellaista persoonallista rääkynää. :D

Black metal scenestä en sen enempää tiedä kuin että suurin osa siitä porukkaa on nälkiintyneitä pitkähiuksisia kyniksiä.

Itse pidän paljon enemmän esim. melodisesta death metallista, kuten Soilworkista ja COB:ista.

mikäs se olisi ruotsalainen bändi joka soitteli jeesusheviä?mulle tulee jostain syystä sellanen nimi mieleen kuin Narnia.kuulosti ihan Stratovariukselta mun mielestä.ja sitten oli sellanen jenkkibändi kuin Stryper,80-luvulla,joka visko raamattuja yleisön joukkoon :D

EDIT
erkjetter sanoi:
kai jostakin löytyy live-taltiointeja visuaalisessa muodossa :lol2: :lol2:
luultavasti, ei muuta kun ettimään.. :D

Back
Ylös Bottom