Kysymyksiä mattovelho Janne-Pekka Pietiläiselle

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vaikkapa siten, että suurin osa suomalaisista ei tasan tarkkaan tiedä, mitä bjj on. Tuo on jo aika kova mittari asialle. Vaikka laji on kasvussa ja kehitys nopeaa, niin täällä pohjolan perukoilla tuulipukukansan lajeina menevät hiihto, pesäpallo, yleisurheilu, jääkiekko ja jalkapallo. Myös kaikki em. mainitut lajit saavat mediassa huomattavasti enemmän huomioita kuin "koko kansanlaji bjj". En tiedä oliko kysymys liian vaikeasti aseteltu, mutta tarkoituksena oli heittää pohtiva kysymys millä tempuilla bjj saadaan nousemaan valtalajien rinnalle, vai saadaanko millään. Entä miten normaali tuulipukukansa edes suhtautuu lajiin, jossa kuristellaan ja taivutellaan niveliä. Tässä pitää nyt ottaa erilainen näkökanta ja katsoa muilla silmillä tätä asiaa, kuin intohimoisen bjj treenaajan silmin.

Ja tuosta olen samaa mieltä, treenejä vauvasta vaariin ja aloituskynnys matala. Eli, hyvin koko perheen laji. Perimmäinen idea tässä kysymyksessä onkin, miten myyt tämän ajatuksen Virtasen ja Savolaisen suvulle jossa on hiihdetty viimeiset 80 vuotta perinteisen kilpahiihtoa.

No siitä näkökulmasta tuohon vastattiinkin, että aloituskynnys on matala ja treenaamaan pääsee melkein kuka hyvänsä. Se on ihan toinen kysymys, jos pitäisi ruveta keskustelemaan mediaseksikkyydestä. TV-lajia BJJ:stä ei minusta ainakaan saa - sehän on pirun tylsää katsottavaa asiaan vihkiytymättömän kannalta, enkä mä nyt muutenkaan tiedä, että tarviiko jokaista lajia rummuttaa läpi valtavirtamediassa. Pienemmät lajit (esimerkkejä on muualtakin kuin kamppailu-urheilusta) ovat löytäneet onnistuneesti uusia kanavia näkyä ja vuorovaikuttaa kiinnostuneiden kanssa netin kautta, enkä mä tiedä onko tätä kehityssuuntaa mitenkään tarpeellista muuttaa.

Niin eihän BJJ ole koko kansan tietoisuudessa oelva laji tai laji jonka harrastajamääriä voidaan edes järkevissä prosenteissa laskea.Itse käsitin (kuten oletin myös J-P:nkin käsittävän) asian niin että milloin laji sopii koko perheelle tai milloin sitä on saatavilla koko perheelle ja on ikään kuin hyväksyttävää harrastaa BJJ:a riippumatta iästä, sukupuolesta tai sosiaalisesta statuksesta.

Janne-Pekka Pietiläisen Q&A:n toinen osa

Mitä mieltä JPP on rubberguardista? Kenet historiallisen henkilön Pietiläinen haluaisi voittaa? Paljonko JPP on nostanut penkiltä? Kuka voittaa Contra ST:n hupparin? Kaikki selviää tältä videolta!

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom