Kysymyksiä ja vinkkejä valokuvaamisesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Tässä voisi kuvaajat (varsinkin aloittelijat) esittää kysymyksiä, jos joku asia vaivaa mieltä. Ja tietty jos on jotain hyviä kuvausvinkkejä, niitäkin voisi pistää tähän.

Katsotaan löytyykö asiasta keskustelua...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itseäni vaivaa sellainen asia, että kun kuvaan sillä automatiikalla, että itse määritän suljinnopeuden, kamera ottaa niin pimeitä kuvia, ettei kuvasta saa mitään selvää.

Mistä tällainen johtuu ja miten sen voi korjata?

Yritän opiskella kuvaamista samalla, kun harjoittelen kuvaamista enkä osaa ratkaista tota ongelmaa.

Hippa sanoi:
Itseäni vaivaa sellainen asia, että kun kuvaan sillä automatiikalla, että itse määritän suljinnopeuden, kamera ottaa niin pimeitä kuvia, ettei kuvasta saa mitään selvää.

Luultavimmin johtuu siitä, että määrität suljinnopeuden liian nopeaksi valaistukseen nähden. Kun suljinnopeutta kasvattaa, kamera joutuu suurentamaan aukkoa (pienentämään aukkolukua) kunnes tulee raja vastaan, optiikan maksimivalovoima. Kun optiikasta loppuu valovoima ja suljinnopeus on määrätty, ainoat vaihtoehdot samoissa olosuhteissa saada valoisampia kuvia ovat salaman käyttö tai herkkyyden lisääminen (ISO100, ISO200 jne..) Eli lyhyesti, todennäköisesti kamerasi rajat tulevat vastaan valaistukseen nähden. Hidasta suljinnopeutta, nyrkkisääntönä on, että sen ei tulisi olla hitaampi kuin 1/polttoväli. Eli jos kuvaat vaikka 28mm optiikalla, valotusajan tulisi olla enintään 1/30 sek. Tämä siis käsivaralta kuvattaessa.

Voisi olla ihan jees että esim. tekniikasta yms. keskustelut ja näytille laitetut kuvat olisi eri karsinoissa niin helpottaisi selausta.

Minä ainakin kannatan moista ideaa.

Mike sanoi:
Jos vain tarpeeksi on halukkuutta.

Halukkuutta löytyy. Noita uusia kuviakin tulee niin paljon, että voisi noille kuvagallerioillekin tehdä muutaman jaon erillisiksi threadeiksi (esim. henkilökuvaus, luontokuvaus, abstarktit valokuvat).

Ja vinkit ja kysymykset voisi olla jopa erikseen.

Tosin mä oon vähän lajittelufriikki :nolo:

Hippa sanoi:
Halukkuutta löytyy. Noita uusia kuviakin tulee niin paljon, että voisi noille kuvagallerioillekin tehdä muutaman jaon erillisiksi threadeiksi (esim. henkilökuvaus, luontokuvaus, abstarktit valokuvat).

Ja vinkit ja kysymykset voisi olla jopa erikseen.

Tosin mä oon vähän lajittelufriikki :nolo:

Huomaan :D

Halukkuutta löytyy täältäkin päin.

Galluppi pystyyn, siinähän selviää jo jotain. Mun puolestani kuvausosion voisi perustaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom