Kynnet

Ikä
41
Osaisiko joku vastata tähän, että mistä johtuvat valkoiset täplät kynsissä? Ja kuuluuko kynnen rakenteeseen, että kynneessä on ikäänkuin "pystyviivoja" pitkin kynttä? Voiko mielestäne terveyttä mitata jossain määrin esimerkiksi kynsien vahvuuden ja rakenteen mukaan?...

Valkoiset täplät ovat ns. sinkkitäpliä ja johtuvat sinkin puutteesta.

Näin olen oppinut, mutta alkoi kyllä itseänikin epäilyttämään, että onkohan toi joku urbaani legenda tai - jälleen kerran- luontaistuotealan sinkinmyyntimainos.

Mä taas olen kuullut, että niitä valkoisia pilkkuja tulee kynsiin, jos on joku iso stressi elämässä tai on sairaana tms. Mutta tiedä sitten tämänkään todenperäisyydestä... :rolleyes: Samoin olen kuullut niiden kielivän jostain puutostiloista, tosin sinkkiin en muista niitä kuulleeni liitetyn. Noista pystyviivoista en sitten osaa sanoa, itseltäni en sellaisia ainakaan löydä.

Kyllä kynsien vahvuus mulla ainakin - jossain määrin - korreloi sen kanssa, miten hyvin ja monipuolisesti olen syönyt ja mikä muuten on terveydentila. Eli, jos on tullut syötyä vähän niin ja näin, valvottua ja ehkä hummattuakin ;) , niin kyllä kynnet lohkeilevat ja liuskoittuvat enemmän. Tai näin ainakin itsestäni tuntuu.

Mä taas olen kuullut että valkoiset läikät on kalkkikertymiä, ja saattavat johtua stressistä mutta voivat ilmestyä muutenkin. Mulla on ainakina "aina" ollut pystyraitoja, vaikka kynnet hyvässä kunnossa ovatkin, eli en usko että on merkki mistään ongelmasta.

Noita pystyviivoja on mullakin, ja ne saa pois sellaisella kynnen killottamiseen tarkoitetulla viilalla. Vähän työlästä toi viilaaminen on, kun viilassa on ainakin kolme tai neljä erilaista karkeutta ja niillä kaikilla käydään joka kynnen pinta läpi. Sillä voi viilata kynnet tosi sileiksi ja kiiltäviksi, niin, että ne näyttävät siltä kun niissä olisi väritön lakka päällä :)

Mie oon kuullu (mamma-sairaanhoitajan kertomaa...) että pystyviivat ois magnesiumin puutetta ja täplät kalkinpuutetta... tiä sitten, mutta nykyisellä tarkalla ja monipuolisella, puhtaalla ruokavaliolla kummatkin on vähentyny huomattavasti. Otan myös nykyisellään lisämagnesiumia 350mg ja kalkkiakin 800mg purkista plus se mitä tulee ruoasta tietenkin...

MISS...

Etkös sinä kysellyt apua myös hiusten lähtöön? Kyllä se vaan niin on että kun alkaa urheilla kovasti niin saattaa tulla kaikenlaisia puutostiloja. Itselläni ei ollut ongelmia vielä silloin kun pelasin korista (kovalla tasolla), mutta kun jätin sen harrasteluksi ja keskityin punttiin, niin johan alkoi kynnet repeillä, hiukset ohentua ja iho kärsiä.

Ja kun alat syödä magnesiumia, sinkkiä, kromia, vitamiineja yms, et voi olettaa että apu tulee heti. Voi kestää hyvinkin pitkään ennen kuin varastot täyttyvät.

Olisi kiva saada jotain tieteellistäkin perustetta, mutta näitä ei kai oikein voi todistaa...

Vähän tälleen off-topiccina,mutta anyway.. :D

Onko kenellekään teistä tullut sellainen..hmm..pitkäkyntis-viha? Eli suomeksi: Etooko pitkät kynnet? Mulla oli ennen kamala hinku kasvattaa pitkät kauniit kynnet jne..nykyään taas on ihan pakko leikata kynnet viiden päivän välein ettei ne VAAN kasva liian pitkiksi...kai tää on jotain seurausta siitä,että aloitin salihommat ja huomasin ettei pitemmät kynnet ole kovin käyätnnölliset. (Ja toisekseen ukko meinas hirttää mut kun aina vahingossa rääpäsin pitkillä kynsillä...)

pilkut kynsissä on vaan kynsilevyjen väliin jäännyttä ilmaa ja sillä ei ole kalkin puutteen kanssa mitään tekemistä.

pitkittäisuurteet: huono verenkierto, psoriaasi ja ikääntyminen

poikittaiset vaot: pitkaaikaiset ihottumat ja kynnen vaurioituminen

Originally posted by XairaX
Onko kenellekään teistä tullut sellainen..hmm..pitkäkyntis-viha? Eli suomeksi: Etooko pitkät kynnet?

Justiinsa päinvastoin. Kasvatin tosi pitkät kynnet ala-asteen viidennellä luokalla ja aloin pitään ne hyvässä lakassa kun huomasin ettei inhoamani opettajankurppana voinut sietää pitkiä kynsiä oppilailla. Olen nykyään niin tottunut niihin ettei tulisi mieleenkään leikata. Käytän kynsiä työkaluina (vääntelen ruuveja, rapsuttelen tarroja irti, ...) ja hyvin kestävät. Tuntuu kivalta kun muuten ei-nyt-niin-naisellisen-kauniissa kropassa on edes jotain hyvän näköistä. Tosiaan, viimeksi leikkasin kyntöseni lyhyiksi...12 vuotta sitten...

Onko kenellekään teistä tullut sellainen..hmm..pitkäkyntis-viha? Eli suomeksi: Etooko pitkät kynnet?

EI, ei missään nimessä! Pitkät, hyvinhoidetut kynnet on upeat! Itelläni onneks kasvaa kynnet huimaa vauhtia ja ovat myös suht vahvat, great! Joutuuhan niitä tietty viilailemaan ja lakkaamaan, musta pitkät kynnet on rumat lakkaamattomina... Aina välillä on muutaman kuukauden lyhytkyntinen kausi kun kyllästyn huoltamaan niitä, mut varsinkin näin kesän lähestyessä jaksaa taas räpeltää kun kädetkin on ihan eri tavalla esillä ku talvisaikaan. :)

Tavallaan... Eli en kyllä jaksa kovin pitkiä kynsiä kovin kauaa, ovat älyttömän epäkäytännölliset kaikin puolin. Olen myös laiska niitä hoitamaan ja leikkaamaankin, joten vahingossa kasvavat kyllä välillä turhan pitkiksi ja ovat sitten törkeän näköiset :( Mutta noin yleensä pyrin pitämään ne sellaisessa kohtuupituudessa eli ei aivan nysinä mutta ei kovin pitkinäkään.

Ei, vaikka siskot ennen uhkas tulla yöllä leikkaamaan mun pitkät kynnet pois, sillon kun mulla vielä oli sellaiset. Olihan se kivaa, kun muut ihaili niitä. Judon myötä piti leikata pois, jottei kynsi lähtis peuhatessa kokonaan irti.. Siskolle meinas tapahtua niin isovarpaan kynnelle :)

Suositut

Back
Ylös Bottom