kylläinen olo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rooqie
  • Aloitettu Aloitettu
aamiaista en syö, koska en yksinkertisesti pysty laittamaan aamulla herättyäni mitään suuhun. tunnin sisällä heräämisestä kun olen töihin päässyt nälkä jo vaivaa. aamukahvin yhteydessä töissä syön hedelmän, mutta sillä ei nälkä lähde tarpeeksi pitkäksi aikaa, koska ruokailuun on siitä vielä pari tuntia. onko esim. kuitutableteista tms. tälläisessä tapauksessa apua? muilla samanlaisia ongelmia?

Minäkin väitin aikoinani kiven kovaa, etten pysty syömään aamulla. Se on kuitenkin tottumiskysymys. Mikset söisi aamukahvin ja hedelmän sijaan töissä kunnon aamiaista?

tuntuu vain niin "tyhmältä" syödä aamiaista töissä kun ruokaan on 2h. olisiko ideaa minkälaiset aamueväät kannattaisi töihin ottaa mukaan? aamulla en osaksi siksikään syö, koska rutiiniksi on muodostunut se, että kun herään laitan vaatteet päälle ja lähden töihin. syömisiä joudun muutenkin katsomaan ja vahtimaan, kun 20kg pitäisi painoa saada putoamaan. siksi niistä kuitutableteista kyselin, että en söisi sitten liian lihottavaa. työpaikkaruoka on monipuolinen ja täyttävä. ravinnosta ja ruokarytmistä on paljon opittavaa. tuntuu, että on aina nälkä vaikka syön päivässä yleensä kaksi lämmintä ateriaa. rytmittäminen on hukassa.

Hyvä rooqie, terveellinen aamiainen ei taatusti lihota. Mutta tunnen sympatioita, itellä on vähän samanlainen vatsa. Ja kun aamurutiinini ovat jo vakiintuneet, hankala mahduttaa siihen enää kunnon aamiaista.

Työ (lue: koulu) -aikana tahdon sitä paitsi nukkua aamulla niin pitkään kuin mahdollista, että en ehdi syödä paljoakaan. Viilin syön müslin kera,lisäksi c-vitamiiniporetabletin. Töissä kulautan kahvikupposen ennen eka oppitunnille lähtöä. Ruokailu on meillä kolmen oppitunnin jälkeen, jolloin on useimmiten kiljuva nälkä.

Näin lomalla pakotan itseni syömään enemmän, mutta ei mene paljoakaan. Müsliviilin kera juon kahvin, palaseksi 1 - 2 näkkäriä juustolla sekä jonkun tortunpalan. Kun ei ole nälkä just herättyä niin ei ole nälkä, liekö se sitten tottumuskysymys. Muistaakseni ruoka ei ole miulle koskaan maistunut aamulla.

Kun ruoka kerta alkaa maistua tunnin kuluttua, voisit ottaa vaikkapa illalla tehdyn kinkkuvoileivän mukaan sen hedelmän seuraksi (tai juustoleivän ellet syö lihaa). Ja ehdottomasti rukiisen, siitä saa kuituja sun muuta. Päällä myös salaattia ja kurkkua/tomaattia. Appelsiini on muuten hyvä nälän sammuttaja (kokemusta on).

Myös jauhoista sekoitettava, nestemäinen massa- tai proteiinidrinkki on hyvä vatsantäyte ja menee helpommin alas kuin voileipä, vaikkapa hörppimällä sen vaatteiden pukemisen välissä. Jos haluat pudottaa painoa, suosittelisin ehkä pelkkää proteiinidrinkkiä eikä hiilari-protskudrinkkiä.

Originally posted by rooqie
tuntuu vain niin "tyhmältä" syödä aamiaista töissä kun ruokaan on 2h. olisiko ideaa minkälaiset aamueväät kannattaisi töihin ottaa mukaan? aamulla en osaksi siksikään syö, koska rutiiniksi on muodostunut se, että kun herään laitan vaatteet päälle ja lähden töihin. syömisiä joudun muutenkin katsomaan ja vahtimaan, kun 20kg pitäisi painoa saada putoamaan. siksi niistä kuitutableteista kyselin, että en söisi sitten liian lihottavaa. työpaikkaruoka on monipuolinen ja täyttävä. ravinnosta ja ruokarytmistä on paljon opittavaa. tuntuu, että on aina nälkä vaikka syön päivässä yleensä kaksi lämmintä ateriaa. rytmittäminen on hukassa.

Aamiainen on päivän järkevin ateria siitä yksinkertaisesta syystä, että aamulla sun keho on tyhjä energiasta. Sun keho kaipaa energiaa, jota aamiaisen olisi tarkoitus sille antaa.

Aamulla keho täyttää hiilihydraattivarastot. Näitä varastoja keho sitten käyttää päivän mittaan, kun se akuuttienergia (=syödystä ravinnosta suoraan käytettävä) on vähissä.

Eli sillä, ettet syö aamulla jätät tavallaan kehosi miinustilaan. Varastot ei täyty ja siksi tulee nopeasti nälkäkin, kun keholla ei ole mistä ottaa, kun energiat alkaa hupenemaan.

Tällainen jatkuva nälän tunne myös aiheuttaa usein ihmisillä jonkinmoista ahmimista, kun sitten sitä ruokaa tulee eteen ja lopputuloksena on mahavaivoja ja mahdollisesti myös ongelmia painon kanssa.

proteiinidrinkit ovat vielä aika outoja mulle, mutta voisivat olla varmasti kokeilun arvoisia. kauemmin olen jo miettinyt, että tähän puoleen pitäisi tutustua, koska reenaan 4-5 kertaa viikossa. minkä merkkistä suosittelette? palauttavaa olen harkinnut myös ostettavaksi. tällä palstalla ainakin Reco2:nen tuntuu olevan suosittu. olen vielä näiden kanssa niin perhanan noviisi. jostain se on aloitettava, joten viisaampien neuvoja otetaan todella mielellään vastaan!

Jos aamiaisen syönti ei johdu siitä, ettet vaan saa ruokaa alas, kannattaisi kokeilla esim. heräämistä aikaisemmin. Aamiaisen saa silti nopeasti valmiiksi, jos ei nyt mitään munakkaita ala kokkaileen.

Itse en tulisi toimeen ilman aamiaista, sillä olen yleensä tosi nälkäinen heti aamusti (mistä syystä aamuaerobinen on mulle vähän sellanen no-no). Normaali aamiaiseni on esim. rahka-raejuusto -sekoitusta ja yksi pala leipää broilerileikkeellä, juustolla, ja kurkulla. Juomana teetä ja pullollinen vettä (0,5 l). Joskus pikapuuroa (kätevästi teevedenkeitosta ylijääneen veden avulla) ja puolikas banaani sekä rahkaa ja vaikkapa mansikoita.

Liikunnan määrästä riippuen tuolla satsilla nälkä tulee vasta neljän tunnin päästä (tämän kokoisella eli n. 53 kg).

Kuullostaa tutulta vaivalta, uskottelin itselleni vuosikausia etten yksinkertaisesti PYSTY mitään syömään aamuisin, mutta se oli todellakin vain tottumiskysymys ja niinkuin Nina jo sanoi, aikaisemmin herääminenkin auttaa (mikä ei kyllä sinänsä kaikista tunnu huokuttelevalle vaihtoehdolle..) Minun on pakko nousta aamulla ajoissa, kun ehtii vähän aikaa puuhailla jotain niin kyllä se aamupalakin maistuu. Tänä aamuna puolitoistatuntia sitten nousin ylös ja jostain ihmeellisestä aamupahoinvoinnista viime aikoina kärsineenä söin kuitenkin juuri ison kasan evästä. Onko muuten tytöillä tietoa mistähän moinen johtuisi..? Jos jätän aamiaisen syömättä, nälkä alkaa kuitenkin vaivata tunnin päästä, ja koulussa ruokaa saa vasta kolmen pitkän ja piinaavan tunnin jälkeen. Ja oikein kasattu aamupala ei todellakaan ketään lihota, eikä sen tärkeyttä voi liikaa korostaa.

Originally posted by MerZi
Kuullostaa tutulta vaivalta, uskottelin itselleni vuosikausia etten yksinkertaisesti PYSTY mitään syömään aamuisin, mutta se oli todellakin vain tottumiskysymys.
Sama täällä. Alussa joutui tosin lapioimaan kaurapuuron väkisin suuhun, mutta nykyään aamuisin on nälkä!

ehdotus

Mitä jos tekisit illalla jääkaappiin valmiiksi juoman, jonka voit kietaista vaikka työmatkalla (Brämhults-mehupullot on mahdottoman hyviä tähän tarkotukseen!). Laita siihen

pari desiä rasvatonta maitoa,
puolitoista maustamatonta (r-ton) jogurttia,
100 g mustikoita ja
1/2 dl kauraleseitä

(kcal 246, rasvaa 3g, protskua 18, hh 36 g, 8g kuitua
huom. vehnäleseillä 181/2/15/26/7)

Sauvasekottimella sekaisin ja aamulla ei tarvitse kuin ravistaa.

Tällä porskuttaa mukavasti lounaaseen asti!

Ilmeisesti tämä "aamupahoinvointi" ja syömättömyys on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Minä olen myös teinistä asti luullut, etten pysty aamuisin syömään - nyt vuoden elämänmuutoksen myötä olen kuitenkin huomannut, ettei niin ole. Raskas punttitreeni (Jonka teen yleensä aamulla) pakottaa syömään kunnon palautumispalan, muuten ei jaksa. Samaten aamuaerobinen. Nykyisin syön aina aamupalan, aina, myös silloin, kun en urheile aamulla - ilmeisesti vuoden totuttelun jälkeen elimistöni on tottunut aamuiseen ravinnonsaantiin ja vaatii sitä. Syön kaura/ruispuuroa, johon sekoitan kevytjogurttia ja auringonkukansiemeniä tai vaihtoehtoisesti maitorahkaa ja mansikoita funlightilla makeutettuna.

Lounas on jo yhdeltätoista, mutta jos en syö mitään sitä ennen tulen todella huonovointiseksi, palelen ja väsyn ruoan jälkeen aivan toimintakyvyttömäksi, koska verensokeri heittelehtii. Myös iltapäiväväsymykseni, jonka takia olen suorastaan joutunut ottamaan päiväunet kotiin tultuani, on ilmeisesti johtunut verensokerin heittelehtimisestä. Olen vasta tämän viikon syönyt iltapäivällä välipalan ennen päivällistä - ja kappas: ei yhtään nukuta, kun pääsen kotiin. Harmi, että pää ei ole aina ihan ajantasalla näissä asioissa. :rolleyes:

lounas ja päivällinen ongelmana

Mulla menee nykyisin jo aamupuurot rutiinilla ja silloin kun ei siihen ole aikaa niin hyvä ja täyttävä on esim. Fenix juoma tai Hyvää päivää-juoma. Ongelma mulla on sitten päiväruokailu. Olen töissä Jns keskustassa eikä täällä uskalla käydä missään paikassa syömässä kun noh. on kallista eikä tiedä mitä sapuskat sisältää. Joten yleensä en syö mitään. Työpaikassa ei ole edes jääkaappia että voisi eväitä ottaa, kämppä on kaukana, ei viitsi eikä kerkiä sinne fillaroida ja sitten aina menen työpäivän jälkeen salille niin aika heikohko olo tulee, juon ehkä taas fenixiä tai gainomaxia mutta aterioitten välillä liian pitkät ajat! Elikkä olisiko jollakin vinkkejä millasta sapuskaa voisi ottaa mukaan tai mikä paikka Jns:ssä sopisi ..noh. kuntoilijalle joka karttaa turhia rasvoja ja kaloreita ja yrittää jotenkuten syödäterveellisesti? No jopas tuli tekstiä...

Jääkaapittomalle työpaikalle voi kuskailla leipää/ hapankorppuja, ja kipaista ruokiksella hakemassa kaupasta vaikka raejuustopurkki ja hedelmää, tomaatteja, salaattimix-pussi, kurkkua jne. Porkkanoita ei muuten tarvitse säilyttää koko ajan kylmässä.

Ja sitten ovat nämä tonnikalajutut, esim. John West -pussit (muistaakseni 3 erilaista). Niitä vaan leivälle ja jo on hyvää.

Kuppikeittoihin ei tarvita kuin vedenkeitin ja niidenkin sekaan voi laittaa tonnikalaa tölkistä (on myös pikkupurkkeja 56 g!) tai soijaa rouheena proteiinilisäksi.

Ja tietysti protskujauheet: lisää vain vesi ja ravista. Kaveriksi hedelmää (tai hedelmämehukin käy) tai sitä ruisleipää, joka mun mielestä sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen, esim. metrossa, bussissa tai kadulla syötäväksi (raakana!);)

Joensuuta kun en tunne en osaa sanoa ruokapaikoista mitään, mutta jos siellä on Hesburger, niin empiirinen tutkimukseni on paljastanut, että ko. lafkan salaateista voi syödä katkaa ja salaattipohjasta kanahässäkkää tuhoamatta dieettiään. Kalliita ovat tosin munkin mielestäni (=ei hintansa väärti), mutta niihin turvaudun kun ei paljon vaihtoehtoja ole tarjolla. Samoin muuten Picnicin kalkkunasalaatti on ihan ok.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom