Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Meta title: 💥 Kuvia Pakkiksen Mikestä? – Q&A joka selvittää onko legenda lihaa, luuta vai pelkkää foorumimyyttiä

Meta description: Keskustelua PakkisMiken kuvista, taustoista ja yleisön kysymyksistä – kuka mies on ja mitä haluat tietää?**

Onko Mike jokin häikkä kun ei välillä ilmoita seuraamieni ketjujen uusista viesteistä? Meinannut mennä parin päivän väännöt ohi :D
Joskus tekee tota, syy on mystisyyden äärellä.

Widowmaker on itelle enemmänkin haaste kuin mikään lihaskasvun väline. Ja kyllähän tossa hiljalleen sitten kroppa myös adaptoituu kuukausien aikana tommoiseen joka taas auttaa mua kovissa jalkavedoissa.

Ei helvetti, tämä on tätä Pubmed-abstraktimiesten nettibodausta. :D Otetaan käytännön treenijuttu, jota on käytetty tuloksekkaasti lihasmassan kasvatukseen vuosikymmenien ajan ympäri maailmaa tuhansien treenaajien toimesta, ja sitten ruvetaan pyörittelemään jotain fysiikan laskukaavoja että "eihän toi voi toimia"?

Laitapa Huukka vaikka 200 kg tanko kyykkytelineisiin about naamasi korkeudelle, ota siitä suorilla käsillä kiinni ja nosta se sitten käsien varaan seuraavaksi puoleksi tunniksi vaikka millin verran telineen yläpuolelle. Tehty työ on laskukaavan mukaan käytännössä nolla, ei pitäisi olla edes vaikeaa.

Mitä yritän tässä nyt vinoillen havainnollistaa on se, että vaikka fysiikan laskukaavat on toki ihan kivoja ja joissain treeniasioissa ne saattavatkin olla jossain määrin relevantteja, ei kannata kuvitella että niinkin monimutkaisen biologisen systeemin kuin ihmiskehon lihasmassan kasvatuksen voisi redusoida nätisti toisistaan irrallisiin ulkoisiin kvantitatiivisiin muuttujiin. Ihmiskehossa on liian monta (tuhatta) reaaliaikaista feedback-looppia eli kaikki vaikuttaa kaikkeen koko ajan, jolloin nämä jonkun yhden muuttujan optimoinnit johtavat yleensä käytännön lopputuloksen kannalta todella paskoihin ohjelmiin tai treenityyleihin. Tähän asti se paras tapa on edelleenkin ollut ensin miettiä vähän mitä sitä tekisi, sitten kokeilla sitä käytännössä jonkin aikaa, ja katsoa tuleeko kehitystä vai ei. Ja sitten taas uutta iteraatiokierrosta kehiin.
Kappaleeseen vaikuttaa koko ajan maapallon vetovoima, joka on myös kiihtyvyyttä (a), joten about 2000 newtonin voima alaspäin vaikuttaa kappaleeseen koko ajan, ilman että sitä edes nostetaan yhtään. Ihan tuon kaavan mukaan myös.

Ekana nyt tulee mieleen, että Huukka ei ottanut huomioon sitä että esim. 50% RM kuormalla on paljon helpompi tehdä suuri määrä työtä kuin 70-90% mutta jälkimmäinen kasvattaa voimaa ja lihasta paremmin. Widowmakerin etuna itkupotkufailure suoraan sarjaan on myös se että aika harva pystyy kunnollista failurea saavuttamaan kyykyssä, voi olla helpompi saavuttaa kokonaisuudessaan raskaampi sarja tuollaisella restpausekikkailulla.

Musta ei pidä lytätä teoreettisemmin juttuja miettiviä, koska koko ajan me tiedetään lisää ja teoriat alkaa sopimaan paremmin reaalimaailmaan, kehitys kehittyy. Paha jarru kehitykselle on jos hulkin kaltaiset teoreetikotkin alkaa torppaamaan muita "älä vittuile käytännönkokemukselle!" mentaliteetilla. Fysiikan kaavat ja lait selittää aika hyvin salitreenaamista mun mielestä jos jaksaa vähän miettiä.

Enpä oo koskaan tullu miettineeksi noin monimutkaisesti salitreeniä :D

Mä kun yksinkertaistetusti meen salille, teen hyväksi havaittuja liikkeitä vähän varioiden, oheen erikoistekniikoita. That's it.

En ole minäkään, kyllä tossa haaskataan tarpeettomasti energiaa, se mikä hyöty tuosta marginaalisesta kelaamisesta tulee, kompensoituu stressin takia nollaan. Melko älytöntä.

Kokemus on aina teoriaa arvokkaampaa.

En ole minäkään, kyllä tossa haaskataan tarpeettomasti energiaa, se mikä hyöty tuosta marginaalisesta kelaamisesta tulee, kompensoituu stressin takia nollaan. Melko älytöntä.

Kokemus on aina teoriaa arvokkaampaa.
67288173.jpg

Onko sulla Mike muutes jo sovittuna ajankohtaa seuraavalle treenivideolle jonkun kanssa? Vai lyötkö ennemmin yllärinä tiskiin kun valmista?

ahdistuin niin paljon että lopetan treenaamisen. Fyssa oli paskaa koulussa tai siis ei kiinnostanut. Nyt aivoroopet kertoo mulle että pitää kaavojen kautta miettiä seuraavat kyykkytreenit.

pitäkää tunkkinne.

ahdistuin niin paljon että lopetan treenaamisen. Fyssa oli paskaa koulussa tai siis ei kiinnostanut. Nyt aivoroopet kertoo mulle että pitää kaavojen kautta miettiä seuraavat kyykkytreenit.

pitäkää tunkkinne.
Junttipunttia! Se on helppoa ja stressitöntä. Ottaa vaan painon ja nostaa 7 kertaa...done. Mäkkärin kautta himaan ettei pääse laihtumaan.

Mä kun yksinkertaistetusti meen salille, teen hyväksi havaittuja liikkeitä vähän varioiden, oheen erikoistekniikoita. That's it.

Mä arvasin et ei mene montaa viestiä, kun joku laittaa, että mee salille älä mieti! :D

En mä tajuu ketä se haittaa, jos sä yrität miettiä esim liikevalikoimaa ja järjestystä niin, että se myös teoriassa ja käytännössä saadun datan mukaan olis toimivaa, aktivois oikeita soluja oikeella tavalla jne? Eihän käytännön kokemusta kukaan voikkaan kumota, mutta ehkä siitä voi oppia jotain muuta ja jalostaa eteenpäin. Mutta samanlainen treeni samoilla pikku erikoistekniikoilla viikosta toiseen failuresta toiseen ei oikein pitkän päälle enää pelaa. Pitää miettiä jotain toista kautta välillä. Widowmaker yks hyvä esimerkki varmaan..

Maapallon kiertorataa en tosin jaksa huomioida, se menee jo yli hilseen. o_O
Sen sijaan just lihaksen toiminnan, fysiologian, voimantuoton kautta saa jo aikapaljon näkökulmaa..

Mikä hyöty tulee esimerkiksi vipuvarsilaitteesta vs. Tankoliikkeestä tai ketju/kumilankaliikkeestä vs. Käsipaino ja miten ne aktivoi lihassolua eritavalla myös kasvuärsykkeellä...

Mä arvasin et ei mene montaa viestiä, kun joku laittaa, että mee salille älä mieti! :D

En mä tajuu ketä se haittaa, jos sä yrität miettiä esim liikevalikoimaa ja järjestystä niin, että se myös teoriassa ja käytännössä saadun datan mukaan olis toimivaa, aktivois oikeita soluja oikeella tavalla jne? Eihän käytännön kokemusta kukaan voikkaan kumota, mutta ehkä siitä voi oppia jotain muuta ja jalostaa eteenpäin. Mutta samanlainen treeni samoilla pikku erikoistekniikoilla viikosta toiseen failuresta toiseen ei oikein pitkän päälle enää pelaa. Pitää miettiä jotain toista kautta välillä. Widowmaker yks hyvä esimerkki varmaan..

Maapallon kiertorataa en tosin jaksa huomioida, se menee jo yli hilseen. o_O
Sen sijaan just lihaksen toiminnan, fysiologian, voimantuoton kautta saa jo aikapaljon näkökulmaa..

Mikä hyöty tulee esimerkiksi vipuvarsilaitteesta vs. Tankoliikkeestä tai ketju/kumilankaliikkeestä vs. Käsipaino ja miten ne aktivoi lihassolua eritavalla myös kasvuärsykkeellä...

Ennemmin keskityn siihen, että saan sen treenin tuntumaan siellä missä pitääkin. Ei tietenkään aina samanlaista treeniä. Vaihtelua treeniin saa ilman kaavojakin, esim. yksinkertaisesti vaihtelemalla liikkeitä, kulmia, kahvoja, toistomääriä... Enkä lähtis aliarvioimaan erikoistekniikoita kuten sinä. Liikaa on turha miettiä, ei salitreeni nyt vittu mitään rakettitiedettä ole :D

Kappaleeseen vaikuttaa koko ajan maapallon vetovoima, joka on myös kiihtyvyyttä (a), joten about 2000 newtonin voima alaspäin vaikuttaa kappaleeseen koko ajan, ilman että sitä edes nostetaan yhtään. Ihan tuon kaavan mukaan myös.

Ekana nyt tulee mieleen, että Huukka ei ottanut huomioon sitä että esim. 50% RM kuormalla on paljon helpompi tehdä suuri määrä työtä kuin 70-90% mutta jälkimmäinen kasvattaa voimaa ja lihasta paremmin. Widowmakerin etuna itkupotkufailure suoraan sarjaan on myös se että aika harva pystyy kunnollista failurea saavuttamaan kyykyssä, voi olla helpompi saavuttaa kokonaisuudessaan raskaampi sarja tuollaisella restpausekikkailulla.

Musta ei pidä lytätä teoreettisemmin juttuja miettiviä, koska koko ajan me tiedetään lisää ja teoriat alkaa sopimaan paremmin reaalimaailmaan, kehitys kehittyy. Paha jarru kehitykselle on jos hulkin kaltaiset teoreetikotkin alkaa torppaamaan muita "älä vittuile käytännönkokemukselle!" mentaliteetilla. Fysiikan kaavat ja lait selittää aika hyvin salitreenaamista mun mielestä jos jaksaa vähän miettiä.

Newton oli väärässä.

Back
Ylös Bottom