Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ollaan paremmin tunnettu Wlogin alusta lähtien. Huomenna vois kuvata Wlogia taas.Mike kuinka kauan olet tuntenut ruotsalaisen? Wlogeja taas odotellessaSe on hyvää noissa teidän wlogeissa että helposti ei tule saman toistoa, kun variaatioita keksitte treeneihin vaikka kuinka! Ja vaikka olisikin samaa ni kyllä silti katsoisin...

Jos mä vielä sekoittaisin pakkaa sillä, että aika hyviä tuloksia lähes kaikilla tuo se, että sekoittaa noita kaikkia tapoja reenailla.
Lueppas uudestaan tuo. Tossa se suurin virhe onkin. Edelleen porukka luulee, että tekemällä toista asiaa, oppii toisen asian. Uskotko tosiaankin niin, että et kykene aktivoimaan selän lihaksia ilman kajakkisoutua? Jos uskot niin, niin kerro ihmeessä, miten onnistut aktivoimaan selän kajakkisoudussa? Ja jos tosiaankin sulla on joku mystinen syy tähän, niin kerro vielä, millä ihmeen taikatempulla onnistut eristämään selän pois työtä tekevistä lihaksista kulmasoudussa? Mä haluan nähdä sen tekniikan, ota videota ihmeessä.Pystyykö kajakkisoudulla tai muulla hilavitkutuksella opettelemaan selän aktivointia ja parantamaan hermotusta, ja täten pitkällä juoksulla auttamaan raskaissa perusliikkeissä? Kyllä.
Missä kohtaa niin lukee? Ja se ei ole autolla ajamista, että seistään katolla ja lauletaan karaokea. Etkä sä opi ajamaan autoa laulamalla siellä katolla.Mikelle tuntuu olevan itseisarvona vain se, että kuka treenaa kaikkein koviten, brutaaleimmin ja määrällisesti eniten. Kyllähän jokainen osaa treenata älyttömän kovaa. Ei älyttömän kovan treeniohjelman tekemiseen tarvita kokemuksen tai koulutuksen tuomaa tietotaitoa. Jokainen osaa ajaa autolla vitun kovaa, mutta on eri asia kuka pysyy tiellä...
Missä kohtaa niin lukee? Ja se ei ole autolla ajamista, että seistään katolla ja lauletaan karaokea. Etkä sä opi ajamaan autoa laulamalla siellä katolla.
Kuinka tehokasta on mennä 2kmh vauhtia Lahteen motaria pitkin?Jos vertaat autoilua treenaamiseen, oot aika heikoilla hangilla.
Jos vertaat autoilua treenaamiseen, oot aika heikoilla hangilla.
okainen osaa ajaa autolla vitun kovaa, mutta on eri asia kuka pysyy tiellä...
Ei ollenkaan tehokasta. Ekana haetaan liikkeellelähtöä parkkiksella. Kuinka tehokasta on ajaa 180 km/h motaria ilman ajotaitoa tai sakkorenkailla?Kuinka tehokasta on mennä 2kmh vauhtia Lahteen motaria pitkin?
Lueppas uudestaan tuo. Tossa se suurin virhe onkin. Edelleen porukka luulee, että tekemällä toista asiaa, oppii toisen asian. Uskotko tosiaankin niin, että et kykene aktivoimaan selän lihaksia ilman kajakkisoutua? Jos uskot niin, niin kerro ihmeessä, miten onnistut aktivoimaan selän kajakkisoudussa?
Kummatkin ovat vetoliikkeitä ja periaate on sama. Niissä aktivoituu kummassakin trapseja myöten selkä, sekä oteleveydellä on varsin kova merkiys miten liike ottaa ja mihin kohtaan selkää. Kajakkisoutu taas tehdään päin vastoin kuten pullover. Jos se ottaa ohitse, ottaa se ojentajiin, siinä ei koukisteta käsiä eikä ns. vedetä mitään. Se on täysin erilainen liike luonteeltaan mitä esim alatalja, siinä ensinnäkin tulee rotaatiota. Mutta se on eksoottinen liike ja helppo tehdä kun ei tarvitse laittaa painoa. Se tuntuu tehokaalta kun se tuntuu latseissa, tästä sitten moni innostuu ja luulee sen auttavan tekemään tehokkaita täysin erilaisia liikkeitä. Parhaimman supistuksen ja tuntuman saa tekemällä kajakkisoutua ilman painoa, mitä se kertoo? Ei yhtään mitään. Yhtälailla hauiskäännössä saa parhaimman poltteen ja tuntuman vain flexaamalla hauista ilman vastapainoa, mutta se ei opeta tekemään tankokääntöä. Vastuksen lisääminen yhtälöön muuttaa melkoisesti kaiken. Saati jos vaihdetaan kokonaan liikettä.Itselläni oli vuosia vaikeuksia saada selkään tuntumaa ja pumppia eikä se kipeytynytkään oikeastaan ikinä. Kyllähän se vähän kasvoi mutta hauikset siinä eniten työskenteli. Siinä vaiheessa kun gymlogeja alkoi tulemaan katsoin jokaisen selkään liittyvän tarkasti, tiputin painot puoleen ja aloin tekemään Mikan ja Miken ohjeilla samoja liikkeitä eli alataljaa, ylätaljaa ja kulmasoutua. Ja kas kummaa, sieltähän se tuntuma löytyi eikä enää oo ollu vaikeuksia saada pumppia ja latsit on kipeitä seuraavina päivinä. Ja tuntuma tuli nimenomaan liikekohtaisesti eli alataljaa hinkkaamalla alataljaan ja vasta myöhemmin eri ylätaljaotteita varioidessa ylätaljaankin eli kyllä sen itse ainakin nopeammin sain liikettä harjoittamalla eikä se maagisesti siirtynyt erilaisesta liikkeestä toiseen.
En toki kiellä etteikö siitä pientä apua olisi että samankaltaisessa liikkeessä se on helpompi omaksua jos toisessa se löytyy mutta silti turhat liikkeet on turhia liikkeitä. Jos tuntuu ettei löydä lihasta niin laihduttakaa, katsokaa peiliin ja yrittäkää supistella sitä lihasta vaikka pitämällä toista kättä apuna siinä päällä.
Voit ihan itse todeta, että mitä korkeammalle painoissa mennään, sitä vähemmän tuntumaa on. Suurin tuntuma suurimmassa osassa liikkeitä tulee ilman vastusta, poislukien esim vipunostot. Olkapäätä on vaikea aktivoida ilman vastusta tuntuvasti. Ja mä ihan ronskisti tässä kyseenalaistan tuntuma edellä treenaamisen jos se vaatii täysin liikkeistä vieraantumista. Se tuntuma pitää hakea niissä tehokkaissa työliikkeissä. Eli kun löydät kulmasoudun tangolla sen tuntuman, pyrit kaikkesi toistamaan saman tekniikan isommilla painoilla. Et voi mennä metsään. On täysin tarpeetonta tehdä täysin erilaisen liikeradan omaavaa liikettä, se ei yksinkertaisesti vain auta. Tämä on mun pointti ollut kokoajan, outoa että hyvin harva tuntuu edes ottavan vakavasti tätä ajatusta.Tästä nyt on jo niin moni suht. kovan luokan treeniauktoriteetti sanonut noiden liikeiden ja tuntuman auttavan lihaksen aktivoinnin opettelussa, joten ei ole varmaan tarvetta lähtä heitä toistamaan. Muun muassa sun treenikaveri teidän Q&A:ssa. Sun pointti tuossa vinopenkissä oli kuitenkin ihan hyvä ja huomionarvoinen asia, mutta mielestäni siinäkin mennään vähän metsään. Tuossa tilanteessa oli kyseessä täydellinen failure, jos tuntuma karkaa kokonaan lihakselta pois. Väitätkö että kulmasoutua tehdessä ylisuurilla painoilla sulla on täydellinen failure ensimmäisestä toistosta lähtien? Ja sulla on Mike tosi kova selkä, joka on treenivuosien, treenin, mutta luultavasti myös hyvän genetiikan tulosta. Se, että sulla kasvaa selkä tuollaisella vitun kovaa -menolla ei tarkoita, että kaikilla on sama tilanne.
Voit ihan itse todeta, että mitä korkeammalle painoissa mennään, sitä vähemmän tuntumaa on. Suurin tuntuma suurimmassa osassa liikkeitä tulee ilman vastusta, poislukien esim vipunostot. Olkapäätä on vaikea aktivoida ilman vastusta tuntuvasti. Ja mä ihan ronskisti tässä kyseenalaistan tuntuma edellä treenaamisen jos se vaatii täysin liikkeistä vieraantumista. Se tuntuma pitää hakea niissä tehokkaissa työliikkeissä. Eli kun löydät kulmasoudun tangolla sen tuntuman, pyrit kaikkesi toistamaan saman tekniikan isommilla painoilla. Et voi mennä metsään. On täysin tarpeetonta tehdä täysin erilaisen liikeradan omaavaa liikettä, se ei yksinkertaisesti vain auta. Tämä on mun pointti ollut kokoajan, outoa että hyvin harva tuntuu edes ottavan vakavasti tätä ajatusta.
Kajakkisoudussa hauis ei edes voi aktivoitua, ei mikään ihme, että pulloverin tapainen liike menee vain selällä ja takaolkapäilä. Usko pois, se ylätalja menee selällä, se on täysin mahdotonta vetää se tanko alas hauiksilla, anatomisesti mahdotonta.Ite hölmöyksissäni kun teinipoikana salihommat alotin, en opetellut koskaan selkäliikkeitä tekemään oikein. Sittenpä sitä oltiinki ihmeissään, kun selkäpäivän jälkeen on aina hauikset paskana ja selässä ei tunnu mitään. Todellisen ahaa-elämyksen selän reenaamiseen oon saanu oikeestaan tässä parin kuukauden sisällä. On katottu gymlogeja ja Tomin selkäreenivideoita (isot kiitokset videoitten tekijöille!) ja koitettu ajaa noita omiin tekemisiin.
Ylätaljassa sillä perinteisellä leveällä suoralla kahvalla en saa mitään aikaseks. Sit taas lapiokahvalla kun tekee, on selkä parin kovan sarjan jäliltä hillittömässä pumpissa. Aikasemmin alatalja ei tuntunu millään ilveellä missään - muualla kuin hauiksissa. Ylätaljassa kun oppi ton lapiokahvan myötä saamaan pumpin ja myös ehkä liikuttamaan selkää oikein, osuu myös alatalja V-kahvalla pirun hyvin keskelle selkää.
Normikulmasoutua en edelleenkään osaa tehdä, kun taas T-soudulla nykyään saa piestyä selän tosi hyvin. T-soutuun koittanu soveltaa alataljan "tuntumaa/tekotapaa" ja hyvin napsuu.
T-soudun kanssa oon joskus tehny superina sitte kajakkisoutelua. Joskus ennen T-soutusarjaa ja joskus jälkeen. Hyvää vaihtelua ja vähän erilaista fiilistä sillä reeniin saa, mutta niinkun varmaan on jo selväks tullu, ei sillä pelkällä kajakilla selkää tehä.
Mä muistan elävästi kun aloin treenaamaan. Ensimmäinen liike mitä koskaan olen tehnyt salilla, oli ylätaljassa lattialla istuen vedettiin leveellä otteella tankoa rintaan, jalat nojasivat taljaan. Muistan kun se ei tuntunut selässä laisinkaan alussa. Mutta koska se kuitenkin tehtiin selkälihaksilla, tuntuma siinä samaisessa liikkeessä parani ajan kanssa ja nykyään tunnen selän supistuksen samaisessa liikkeessä selvästi. Ja se johtuu pelkästään, että siellä on nyt lihaksia. Aloittelija on pitkälti tekniikan varassa alussa, on vain luotettava, että menee oikein. Isommat lihakset polttaa pahemmin.
Ja älkää nyt sitten vetäkö mitään henkilökohtaista hyökkäystä mua vastaan, koitetaan pysyä asiassa, ihan aiheesta tässä herättelen keskustelua. Ettei tässä kohta taas arvostella mun psyykettä kun ei vain anneta mun sanoa mitään. Se tuppaa välillä olemaan periaatteellista se mua vastaan oleminen, joka ilmeni vastaavasti vastiksen penkkiketjussa. Mulla oli ihan omakohtaista kokemusta 200kg:n punnertamisesta mutta se kääntyi vain mun arvosteluun henkilönä.