Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Meta title: 💥 Kuvia Pakkiksen Mikestä? – Q&A joka selvittää onko legenda lihaa, luuta vai pelkkää foorumimyyttiä

Meta description: Keskustelua PakkisMiken kuvista, taustoista ja yleisön kysymyksistä – kuka mies on ja mitä haluat tietää?**

Mikehän puhuu tuttuun tapaan täyttä (a)asiaa. ;)

Treenatessahan halutaan aiheuttaa mikrotraumaa ja tulehdusreaktiot, metabolinen rasitus. Jokainen voi sitten päätellä että minkälaisilla liikkeillä tai vastuksella tällaista saadaan aikaiseksi... Voihan sitä vetää kajakilla vaikka Viroon asti kahvia ja sokeria juoden ja todeta että nyt tuntuu ja pärisee alalatseissa mutta ..

Pa. Uttihan voisi avata totuuden torvensa asiasta.

Mikehän puhuu tuttuun tapaan täyttä (a)asiaa. ;)

Treenatessahan halutaan aiheuttaa mikrotraumaa ja tulehdusreaktiot, metabolinen rasitus. Jokainen voi sitten päätellä että minkälaisilla liikkeillä tai vastuksella tällaista saadaan aikaiseksi... Voihan sitä vetää kajakilla vaikka Viroon asti kahvia ja sokeria juoden ja todeta että nyt tuntuu ja pärisee alalatseissa mutta ..

Pa. Uttihan voisi avata totuuden torvensa asiasta.
Juuri näin. Ja hehkulamppua vaihtaessa deltsit puutuu pahemmin mitä koskaan missään kovimmassa treenissä. Mutta se ei meinaa, että hehkulamppua vaihtamalla oppisi tekemään pystypunnerrusta paremmalla tuntumalla.

Jengille tuppaa olemaan hirveen kova pala hyväksyä se fakta, että lihasten kasvatuksessa pitää oikeesti kärsiä ja mennä yli omien rajojen viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen. Se meinaa totaalikuolemaa salilla lihaksen osalta kerta toisensa jälkeen. Helpompi on valita kajakkisoutu kun se tuntuu latsissa. Suurin osa tekee mieluummin kajakkisoutua kuin rajua pyramidipudotusta kulmasoudussa koska kulmasoutu sattuu joka paikkaan. Siksi suurin osa porukasta kammoaa jalkatreenejä eikä tee niissä rajuja vetoja, koska se tarkoittaa infernaalista tuskaa. Mä taas nautin siitä, että pystyn Peterin avulla ylittämään itseni joka kerta, voitan omat odotukseni joka kerta ja se on homman suola.

Tässä näette kaikki taas miten mun niskaan kaadetaan aina kaikki, vaikka en syyllinen olisikaan.

Uskokaa nyt edes tämän kerran mua, älkääkä olko periaatteesta vastaan. Menkää salille harjoitteleman selän hermotusta kulmasoudussa pelkällä tangolla ja progressiolla lisätkää painoa kunnes tuntuma katoaa. Pikkuhiljaa saatte lisättyä romua tuohon kautta maailman historian yhteen tehokkaimmista selkäliikkeistä.

Et tule varmaan Mike ikinä pääsemään siitä totuudesta eroon, että sinä olet Pakkis ja sinä olet se henkilö, joka tätä laivaa ohjaa moderoinneillaan.

Tuo lainaamani kappale on asiaa. Kylläpä se kulmasoutu aika ilkeästi ainakin itsellä käy latseihin, kun sen malttaa opetella tekemään selällä, eikä käsillä.

En tiedä, johtuuko se aina täysin tekniikkavirheestä, että selkäliikkeet karkaa käsiin, mutta jos ne liikkeet menee hyvälläkin tekniikalla suoraan käsiin, niin näillä erikoisliikkeillä on ihan paikkansa. Lämmittelyssä ja etukäteisväsytyksessä niillä on varmasti ihan paikkansa, jos on oikeasti niitä ongelmia tuntuman kanssa. Ihan niin kuin ojennuksilla ja koukistuksilla.

Laitetaan nyt paskan jauhamisen lisäksi jokunen kyssärikin:

1) Miten lämmittelette ennen kovaa treeniä?

2) Miten treenailit viimeiset vuodet ennen kuin Peter tuli kuvioihin? Eli oliko ohjelma aina ns. kiveen hakattu vai hakattiinko lihat pillun päreiksi jo silloin?

3) Onko mielestäsi tekniikkavirhe, jos jonkun liikkeen saa yhdellä kädellä menemään perille kohdelihakseen, mutta kahdella kädellä tehtäessä liike meneekin johonkin toiseen lihakseen? Eli esim. Vipuvarsivedot selälle, jotka itsellä menee yhdellä kädellä latseille ja kahdella kädellä keskelle selkää.

1) Miten lämmittelette ennen kovaa treeniä?

2) Miten treenailit viimeiset vuodet ennen kuin Peter tuli kuvioihin? Eli oliko ohjelma aina ns. kiveen hakattu vai hakattiinko lihat pillun päreiksi jo silloin?

3) Onko mielestäsi tekniikkavirhe, jos jonkun liikkeen saa yhdellä kädellä menemään perille kohdelihakseen, mutta kahdella kädellä tehtäessä liike meneekin johonkin toiseen lihakseen? Eli esim. Vipuvarsivedot selälle, jotka itsellä menee yhdellä kädellä latseille ja kahdella kädellä keskelle selkää.
Lämmitellään ensiksi kevyillä liikkeillä ja sitten työliikkeillä tasaisesti nousten.
Treenasin löysästi ennenkun Peterin kanssa aloin vetämään ja treenasin vähän randomisti.
Se sun vipuvarsivekotin mitä todennäköisemmin on tehty juuri iskemään keskiselkään, ei se sinne suotta ota. Vähän sama kuin kelaisi "onko tekniikkavirhe penkissä kun ottaa enemmän ojentajiin kuin rintaan kun teen kapealla otteella?"

Onko sitä valokuvaus Q&A videota tulossa milloin vai onko se mennyt multa täysin ohi?
Kyllä tulee. Koitan tehdä tulevalla viikolla.
Miten forkkujen kasvatus etenee? Parhaat liikkeet forkuille?

Mite treenaatte Peterin kanssa forkkuja tai pohkeita?
Vaiheessa.

Edelleen mä pyydän teitä kaikkia tekemään kajakkisoutua ilman mitään vastusta juuri nyt, nouskaa seisomaan ja tehkää kuvitellulla tangolla sitä. Kappas, sehän tuntuu latsissa, mutta valitettavasti joudun ilmoittamaan, että tuntuma ei ole mikään itseisarvo. Tuntuma pitää hakea tehokkaissa liikkeissä ja muniinpuhalteluliikkeet voi jättää naisille.
Mikä logiikka! Jotain kauhoista ja lusikoista...

Miten se on niin vaikeeta tajuta, että a) kukaan ei tee tuota pääliikkeenä ja b) kukaan ei tee tuota ilman painoa.

Menepä youtubeen ja katso mikä sen Takamaan videon otsikko on. Se on Selän erikoistekniikat. Siis erikoistekniikat. Se ei ole "Selän pääliikkeet". Jumalauta itsekin olet Nyyssölän kanssa tehnyt Etureisien Eristävät Erikoisliikkeet. Mikä numero oliskaan tullut jos jengi olis tullut selittään, että "ootte ihan tyhmiä, ei tolla sissikyykyllä kasvateta etureisiä".

Mikä logiikka! Jotain kauhoista ja lusikoista...

Miten se on niin vaikeeta tajuta, että a) kukaan ei tee tuota pääliikkeenä ja b) kukaan ei tee tuota ilman painoa.

Menepä youtubeen ja katso mikä sen Takamaan videon otsikko on. Se on Selän erikoistekniikat. Siis erikoistekniikat. Se ei ole "Selän pääliikkeet". Jumalauta itsekin olet Nyyssölän kanssa tehnyt Etureisien Eristävät Erikoisliikkeet. Mikä numero oliskaan tullut jos jengi olis tullut selittään, että "ootte ihan tyhmiä, ei tolla sissikyykyllä kasvateta etureisiä".
Blaa blaa blaa. Sun länkytys ei tee kajakkisoudusta edelleenkään minkään järjen mukaista liikettä. Erikoisliikkeen erikoisliike, naurettavaa. Tomi nyt vain haluaa keksiä jotain "uutta" kuten moni moni muu, Milosilla on giantit, Jamesilla on hidastetut toistot, Tomilla täysin turhat liikkeet uusavuttomille, jotka eivät viitsi/jaksa/osaa tehdä kunnon liikkeitä oikein. Sitten jengi hehkuttaa pitkin forumia miten mahtavasti kajakkisoutu tuntuu, mutta kun se ei tee lihaksia paskanvertaa. Se on turhuuksien turhuus. Tehkää pulloveria jos haluatte satujumppaa.

Gymlogit kävi läpi kaiken mitä voi läpi käydä, me ei perustettu kaikkea "tuntuu tosi hyvin". Ei me veivattu jotain vipuvarsikonetta yhdellä kädellä sivuttain, joka on muuten Vince Taylorin juttu jo 20 vuoden takaa. Ei me soudettu kajakkia, eikä keksitty etureiden ojennuksesta vielä lisävariaatiota ojennellen sormi perseessä kun tuntuu niin paremmin.

Mut siitä vain kajakkisoutamaan apina ihan rauhassa. Mut selkä ei siitä kasva....ikinä. Odotan mielenkiinnolla koska tulee video "Jalan erikoistekniikat", jossa lauletaan karaokea prässin vieressä ja sitten joku sun kaltainen neropatti tulee sanomaan "ei sen ole tarkoitus olla pääliike", ei niin, vaan turhuus.

Tässä näette kaikki taas miten mun niskaan kaadetaan aina kaikki, vaikka en syyllinen olisikaan. JohnnyB oli poistanut nuo viestit, mä olen toisella puolella palloa eri ajassa kuin te nyt. Mutta kiitos taas tosta jeesuksen vanhasta kritiikkikommentista. Fakta on se, että suurin osa teistä ei kestä mun kommentteja, joten voitte porukalla ihan rauhassa jättää noi kritiikkijutut omaan peiliinne jos ette kestä mun sanoja.

Pahoittelut etta meni vaaraan osoitteeseen.

Jengi hehkuttaa tota ehkä maailman turhinta liikettä, joka on erikoisliikkeen erikoisliike, eli mahdollisimman kaukana massan kasvatuksesta. Tehkää nyt vielä kajakkisoudusta erikoisversio kaivamalla samalla pallejanne ja kyllä tuntuu jo palleissa asti, pakko olla toimiva.

Ei silla ole tarkoitus rakentaa massiivista selkaa vaan parantaa tuntumaa kohdelihakseen.

Edelleen mä pyydän teitä kaikkia tekemään kajakkisoutua ilman mitään vastusta juuri nyt, nouskaa seisomaan ja tehkää kuvitellulla tangolla sitä. Kappas, sehän tuntuu latsissa, mutta valitettavasti joudun ilmoittamaan, että tuntuma ei ole mikään itseisarvo. Tuntuma pitää hakea tehokkaissa liikkeissä ja muniinpuhalteluliikkeet voi jättää naisille.

Olen samaa mielta ettei kannata menna tuntuma edella. Jos pitaisi valita maksimaalinen tuntuma tai isot romut niin iso painot varmasti kasvattaa lihasta paljon paremmin, mutta miksei tehda molempia?

Uskokaa nyt edes tämän kerran mua, älkääkä olko periaatteesta vastaan. Menkää salille harjoitteleman selän hermotusta kulmasoudussa pelkällä tangolla ja progressiolla lisätkää painoa kunnes tuntuma katoaa. Pikkuhiljaa saatte lisättyä romua tuohon kautta maailman historian yhteen tehokkaimmista selkäliikkeistä. Ja jos on ihan pakko homostella salilla, niin tehkää pulloveria oikealla tekniikalla, mutta älkää haaskatko aikaanne puolittaiseen pulloveriin siksi, että se muka tuntuu. Tuntuuhan se, mutta se on puolittainen liike erikoisliike pulloverista, eli ihan vitun kaukana massan kasvatuksesta.

Jos ei tieda milta se supistus kulmasoudussa pitaisi tuntua eika tunne omia selkalihaksia niin voi olla todella vaikea saada sita perille vaikka aloittaisikin pienista painoista.

Ja jos nää totuudet nyt ottaa niin saatanan koville, niin ihan rauhassa vain teette sitä, mutta turha länkyttää mulle kun kritisoin ihan aiheesta täysin naurettavaa hinkkaamista.

Ei tama ota koville ja ymmarran pointtisi, mutta se sinun pointti ei ole absoluuttinen totuus vaan joillekin voi olla apua tehda noita hilavitkukinliikkeita. Sinulla on paljon treenivuosia takana ja selassakin kiitettavasti lihaa, joten todennakoisesti saat useimmat selkaliikkeet tuntumaan aika helposti. Aloittelijalla tilanne ei ole sama ja kulmasoutu voi olla todella vaikea saada tuntumaan selassa.

No jos sä nyt ymmärtäisit edes noita liikkeitä, niin suorinjaloin maastaveto on sori vain, venyttävä liike ja koukistus AIVAN toinen liike, supistava. Yhtä hölmöä olisi verrata ristikkäistaljassa flyereita penkkipunnerrukseen. Sä et todellakaan opi suorinjaloin maastavetoa koukistuksilla vaikka kuinka yrittäisit.

Vaittaisin ymmartavani ko. liikkeet jollain tasolla ja lihas supistuu molemmissa liikkeissa. Itse ainakin saan sjmv:ssa tuntumaan supistuksen takareiden ylaosassa ja kylla koukistukset mielestani auttaa rakentamaan mind-muscle yhteytta paremmin kuin sjmv, varsinkin aloittelijalla.

Tama riittanee minun osalta aiheesta. Sinulla on oma mielipiteesi, jota tuskin tulet muuttamaan ja minulla on omani, jota tuskin tulen muuttamaan joten tasta keskustelusta ei varmaankaan tule kovin hedelmallinen :) Palatakseni viela tuohon kun sanoit ettei porukka kesta sinun mielipiteita, ihmisella saa ja pitaa olla mielipiteita eika minua haittaa jos ne esittaa karkkaasti jos vain kestaa samantasoisen palautteen.

Ei se suorinjaloin maastaveto nyt ole kuitenkaan sinnepäinkään sama liike mitä reisikoukistus vaikka miten yrittäisi. Nyt puhut samasta asiasta kuin opettelisi selkän supistamista alataljassa venyttämällä selkää ylätaljassa.

Ja mitä tulee tohon tuntuman hakemiseen, olet väärässä. Jokainen pystyy supistamaan selkänsä ilman painoja, kuten monet muutkin lihakset. Se miksi siellä ei välttämättä mitään tunnu, johtuu ettei siellä ole tarpeeksi lihasmassaa. Koita tehdä hauiskääntöä ilman painoa, tunnet supistuksen, mutta se ei opeta sua tekemään tankokääntöä.

Uskokaa nyt ihan aidosti ja oikeasti mua edes tämän kerran. Te ette saa mitään hyötyä kajakkisoudusta muihin liikkeisiin, vaan esim kulmasoutu pitää opetella omana liikkeenään. Se ei vaikea ole hallita, vaan siinä määrää jokaisen yksilön anatomia oikean kulman etisimisessä. Tietyt lainalaisuudet siinä on kuten kyynärkulma jne. Oletteko koskaan kuullut sanontaa "maastaveto paranee vetämällä"? Kajakkisoutua voi tehdä omana liikkeenään jos haluaa tuhlata elämästään aikaa, mutta senkin ajan käyttäisin vaikka selän aggressiiviseen venyttämiseen sarjojen välillä.

Joku täällä hulkista mainitsikin, niin tässä on Body-lehdestä(5/11) miehen kirjoittama artikkeli selkätreeneistä. Ja joo tiedetään, vaikka otsikossa sanotaankin fakta, ei se tarkoita artikkelin sisällön olevan puhdasta faktaa. Mun mielestä kuitenkin Tomilla(ja myös artikelin mukaan hulkilla) on ihan hyvä ajatusmalli tässä asiassa. Eli jos koskaan ei ole saanut selkään tuntumaa niin tuollaiset eristelyt voi olla hyviä sen selän aktivoimisessa.

Sun länkytys ei tee kajakkisoudusta edelleenkään minkään järjen mukaista liikettä. Erikoisliikkeen erikoisliike, naurettavaa. Tomi nyt vain haluaa keksiä jotain "uutta" kuten moni moni muu
Ikinä ei ole ollut siitä kyse. Oon sanonut koko ajan, että kajakkisoutu näytettiin mulle viime kesänä Tampereella Rami Aaltosen toimesta. Rami on luultavasti sen bongannut Meadows'in videosta:

[video=youtube_share;LjjCyjY9tGw]http://youtu.be/LjjCyjY9tGw[/video]

Ei me veivattu jotain vipuvarsikonetta yhdellä kädellä sivuttain, joka on muuten Vince Taylorin juttu jo 20 vuoden takaa.
Kyllä. Oon linkannut tuon Vince Taylorin klipin tuohon mun ketjuun aika monta kertaa.

Olisiko mitenkään mahdollista jättää tämä aihe? Mä en tähän halua edes osallistua eikä edes avata koko ketjua, mutta pakko kuitenkin välillä oikoa näitä virheellisiä luuloja ja olettamuksia.

Joku täällä hulkista mainitsikin, niin tässä on Body-lehdestä(5/11) miehen kirjoittama artikkeli selkätreeneistä. Ja joo tiedetään, vaikka otsikossa sanotaankin fakta, ei se tarkoita artikkelin sisällön olevan puhdasta faktaa. Mun mielestä kuitenkin Tomilla(ja myös artikelin mukaan hulkilla) on ihan hyvä ajatusmalli tässä asiassa. Eli jos koskaan ei ole saanut selkään tuntumaa niin tuollaiset eristelyt voi olla hyviä sen selän aktivoimisessa.
Mikeä tuntuu ärsyttävän mun puuhastelut tällä hetkellä nyt niin paljon, että en usko, että tuolla Hulkinkaan artikkelilla on mitään merkitystä. Tai sillä, että sen meidän ekan videon nimi oli "Selän erikoistekniikat Tomi Takamaa", ja olen useaan otteeseen sanonut jo videolta lähtien, että näistä voi olla apua sen selän löytämiseen.

Saleilla on paljon treenaajia, jotka tekevät juuri niitä raskaita perusliikkeitä, mutta osa heistä vain tekevät liikettä eivätkä lihasta. Kuningaskyykky menee heillä ehkä enimmäkseen alaselälle ja kulmasoutu epäkkäille, forkuille ja hauiksille. Heille saattaa olla siis apua esim. juuri tuon videon tekniikoista. Kyse ei ole ollut missään vaiheessa siitä, että kajakkisoudulla tai muullakaan videon lätkytyksillä korvattaisiin perusliikkeet.

Mä en Mike halua sun kanssa mitään sotaa, koska niitä on meidän historiaan mahtunut aivan tarpeeksi. Arvostaisin siis kovasti, jos saisin jatkossakin kirjoittaa Pakkotoistolla huolimatta siitä, että pidät mun juttuja "täysin turhina liikkeinä uusavuttomille".

Heitämpä tähän väliin yhden jos toisen kommentin. On hienoa, että pakkiksella on useita tulisieluisia kirjoittajia, koska se lisää foorumin eloa huomattavasti. Tulee vastakkainasettelua ja jokainen lukija voi itse tehdä omia ratkaisuja esimerkiksi näissä surullisen kuuluisissa treenimetodeissaan. Sisältöä tulee enemmän useammalta eri taholta ja tällainen harrastelija voi poimia vinkkejä kokeiluun. Esim itse kajakkisoutua kerran kokeilleena (treenin päätteeksi) voin sanoa, että tuntuma lihaksessa oli jotain uutta ja positiivista. Seuraavana päivänä selästä löytyi pieniä lihaksia, joiden olemassaolosta ei ollut tietoakaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että jättäisin kulmasoudun treeneistä pois tai että ottaisin kajakkisoudun mukaan joka selkätreeniin.

Sotaa ei varmasti kukaan halua, eikä sellaista ole varmasti tulossakaan. Niin pienet kuin suuret näkemyserot piristävät foorumia, aiheuttavat keskustelua, herättävät uusia ajatuksia ja tämä taas luo uutta keskustelua. Uudet ja myös vanhemmat treenaajat eivät välttämättä ole tietoisia kymmenien vuosien takaisista tekniikoista, jotka saattavat toimia loistavasti juuri kyseiseen treenaajaan. Herätellään vanhoja tapoja, kokeillaan sekä varioidaan niitä ja jossain vaiheessa mahdollisesti myös unohdetaan ne. Kuten monta kertaa on tälläkin foorumilla todettu, ei ole yhtä absoluuttista totuutta kuinka tulee treenata.

Kuten lähes kaikki tässä elämässä, myös bodaus, kokee muoti-ilmiöitä jatkuvasti. Runko pysyy samana, mutta sitten ne pienet jutut treenaamisen ympärillä (esim. erikoistekniikat, ravinto) kokevat jatkuvaa muutosta. Ymmärrän Mikeä, koska hänen ajatus treenin "rungosta" on kunnossa. Ymmärrän myös Tomia, koska hänelläkin tuntumahaku erikoistekniikkana on kunnossa. Tässäkin "tuntumakeississä" on tullut väärinymmärryksiä, turhaa provoa ja sanaa on lentänyt. Ei kumminkaan hermostuta siitä, vaan herätetään keskustelua ja jaetaan tietoa eteenpäin. Ei ole järkeä tapella kumpi on parempi, kissa vai koira, koska molemmat ovat täysin oma lajinsa. Peace :piis:

Onko John Medows turha jätkä ku tekee kajakkisoutua? Kolme parasta pääliikettä selälle?
Medows ei ole turha jätkä, liike on turha vaikka kuinka vääntäisi. Porukka menee perse edellä puuhun tuijottaen tuntumaa. Miljoonatta kertaa, te ette kulmasoudun ja muiden tehokkaiden liikkeiden toimivuutta paranna tekemällä erikoisliikkeestä varioitua erikoisliikettä.

Parhaat selkäliikkeet on simppelisti kulmasoutu, ylätalja sekä alatalja.

Medows ei ole turha jätkä, liike on turha vaikka kuinka vääntäisi. Porukka menee perse edellä puuhun tuijottaen tuntumaa. Miljoonatta kertaa, te ette kulmasoudun ja muiden tehokkaiden liikkeiden toimivuutta paranna tekemällä erikoisliikkeestä varioitua erikoisliikettä.

Parhaat selkäliikkeet on simppelisti kulmasoutu, ylätalja sekä alatalja.
No ei kyllä ole mitään absoluuttisia totuuksia siitä, mitkä ovat parhaat selkäliikkeet. Nämä ovat ehkä parhaita liikkeitä sinulle, mutta eivät varmasti kaikille.

Mä en Mike halua sun kanssa mitään sotaa, koska niitä on meidän historiaan mahtunut aivan tarpeeksi. Arvostaisin siis kovasti, jos saisin jatkossakin kirjoittaa Pakkotoistolla huolimatta siitä, että pidät mun juttuja "täysin turhina liikkeinä uusavuttomille".
Sun puuhasteluihin en ole ottanut kattavammin kantaa, vaan yhteen liikkeeseen. Mä olen koittanut pointin tehdä selväksi jo useaan kertaan ja jauhan vielä kerran samaa purkkaa.

Kun me lähdetään rakentamaan selkää, mietitään ensiksi kokonainen treenijako, jossa selälle on mahdollista prioriosaatiota, esim tuplapäivinä tai tuplakiertona, jossa hajotetaan esim tuplapäivänä edestävedot sekä ylhäältävedot omiksi treeneiksi. Tämän jälkeen päivät sijoitetaan oikein muiden lihasryhmien osalta.

Sitten on vuorossa treenin rakentaminen jossa vahvana osana erikoistekniikat(pakot, pudotukset, pyramidit, superit, toistovariointi).

Treeni painotetaan viikottain vaihdellen raskaalla aloittaen ja toisella viikolla raskaat loppuun väsytetylle lihakselle. Varianssi on päivän sana, samanlaista treeniä ei pidä pyrkiä tekemään, vaan sitä pitää pyrkiä välttämään kuin ruttoa.

Selkä on varsin iso lihasryhmä, siellä on lihaksia melkoisesti ja sen treenaaminen ei ole kovinkaan järkevää pienillä eristävillä liikkeillä. On eri asia hinkata hauiksille erikoisia yhden käden keskitettyjä kuin pyrkiä hakemaan selästä jotain ultimaalista tuntumaa latsin alaosassa kun selkä vaatii isona lihasrymänä isoja vahvoja liikkeitä.

Kun selkää sitten treenataan, niin se on kuten sanottu, iso lihasryhmä. Sen treenaaminen vie energiaa ja on hyvin kuluttavaa palautumiselle. Kun selkää treenataan, se pitäisi pyrkiä murhaamaan tehokkaasti ja suhteellisen lyhyessä ajassa. Treeni pitäisi rakentaa vahvojen ison liikeradan liikkeiden ympärille, jossa symmetrisesti harjoitetaan selän eri osat tehokkaasti ja hyvällä tekniikalla. Kulmasoutu voidaan ottaa selkätreenin vakioaseeksi välittömästi ja pysyvästi kun selkään lihaa halutaan. Sen pitäisi olla koko homman kivijalka ja kehityksen lähde.

Kulmasoutu olisi top prioriteetti opetella tekemään latseilla ja trapseilla samanaikaisesti, jolloin se tanko liikkuu hyvällä tekniikalla. Liike on asteittainen, ensiksi liikkuu lavat supistuen ja sitten vetää latsit loppuun saakka trapsien avustamana. Suurin virhe kulmasoudussa sekä suurimmassa osassa selkäliikkeitä on penkistä tuttu perseen nostaminen päinvastaisena efektinä. Eli kroppaa tuodaan tankoa vastaan eliminoiden elintärkeää supistusta liikkeessä. Kulmasoudussa tämä ilmenee vammaisena nytkytyksenä, joka kertoo, että painoa on liikaa.

Kulmasoudussa joustaminen ja asteittainen soutaminen on suotavaa, tällä saadaan rasitusta pois hauiksilta, eikä liike lähde niin kuolleesta kulmasta. Mitä sulavammaksi toistot saa ja nitoo ne nätiksi yhtenäiseksi sarjaksi, sitä paremmin tekniikka kehittyy.

Kyynärkulma ei saa soudussa mennä yli 90 asteen, vaan tanko pitää viedä vyötärölle, ei vatsaan, poislukien jos teemme 90 asteen kulmassa keskiselkään iskevää kulmasoutua. Tanko viedään polvien korkeudelle nätisti reisiä pitkin ja se tuodaan myös samaa rataa takaisin joustaen alhaalla alaselällä.

Kun voimat kulmasoudussa loppuu, ei tekniikkaa aloittelijan kohdalla pidä hajoittaa ja tehdä kuten monessa muussa liikkeessä voi tehdä, eli ottaa cheat toistoja. Cheat toistot menevät väistämättä ohitse ja tästä ei ole mitään hyötyä opetellessa tehokasta kulmasoutua.

Kulmasoutu on vapaalla tangolla sikäli paska liike, että siinä ei pakkotoistoja voi antaa, vaan erikoistekniikat rajautuu sitten rajumpiin erikoistekniikoihin, joita ei aloittelija kovin usein voi käyttää. Klusterisarjat, rest-pauset, rajut toistovaihtelut, tiputukset, korotukset, pyramidit, näitä kuitenkin riittää. Ja kun kulmasoudussa oma pää pysyy kasassa eikä painoja lisäillä tekniikan kustannuksella, voimme erikoistekniikoilla antaa selälle semmoisen selkäsaunan, että 4 kulmasoutusarjaa tuhoaa suurimmalla osalla selän todella perusteellisesti.

Jos kulmasoutu menee trapseille, niin silloin nostokulma, oteleveys ja tangon supistuskohta on väärä.

Ja mikä mun pointti oli? Se on se, että miettikää pojat tommoisia asioita, ei mitään kajakkisoutua joka on ihan helvetin kaukana isosta selästä.

Back
Ylös Bottom