Kuunpimennys tänä yönä (3.3.)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Just katoin, ihan härö. :)

Joo, tosi paska näkyvyys täällä Etelä-Suomessa... en nähnyt yhtään mitään.

Mutta: Täydellinen pimennyshän jatkuu vielä noin kahteen asti.... ja osittainen pimennys loppuu kokonaan vasta neljän jälkeen, joten kyllä sitä ehtii kyttäillä, jos se ylipäänsä vain näkyy.

En mä vaan mitään näkeny. :(

Noh, muutama tunti sitten oli hieno täysikuu, mutta nyt en näe mitään. Tähdet kyllä näkyvät eli tuskin pilvistä on kyse.

Turussa oli 0.44 aivan pilvetöntä ja kuu loisti ilmestyskirjamaisesti punaisena verenpisarana taivalla. Mitähän on entisaikojen kansat ajatelleet ilmiöstä, sen verran aavemaisen näköistä oli.

Tarkottaako punertava kuu aina kuunpimennystä? Ite näin ekan ja toistaseks ainoon kerran elämässäni tosi punaisen kuun, kun olin laskettelemassa noin vuosi sitte hiihtolomalla. En sillo tienny mistä se johtuu, mut olihan se hieno. Tosin sitä kesti vaan hetki, kun se meni pilveen, enkä enää nähny.

Oulussa pimennyksen vaiheet näkyivät hyvin jonnekkin yhteen asti. Sen jälkeen pilvet peittivät kuun, enkä minä ainakaan nähnyt kuuta punaisimmillaan :(.

Jees, täällä näkyi todella nätisti. Pilvetön taivas ja ihan tyyntäkin. Täällä 8km Turusta ei oo sitä valosaastettakaan niin paljon että haittaisi. Ihan kivoja valokuviakin tuli otettua pimennyksen eri vaiheista. :)

Olihan se hienon näköinen.

Se on pilvisyydestä kiinni. Täytyy koittaa vuoden päästä uudestaan.

(Hyvä juttu tuo otsikontäydennys ylläpidon taholta; kukaan ei mene toivottavasti ensi yönä pihalle värjöttelemään :thumbs: )

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom