GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

kuukautiskivuista...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZannaZ
  • Aloitettu Aloitettu
Missukka sanoi:
Lisäkysymys hieman erilaisista kuukautiskivuista, eli henkisistä kivuista eli PMS-oireilusta. Mulle tulee ihan hirvittävä masennus aina ennen kuukautisia, ja siitä taas sitten tottakai kärsii muutkin ku ite. Pillereitä olen popsinut vuoden ajan, ja olen tullut siihen tulokseen että voisiko johtua niistä? Ei mielestäni ennen sitä pahemmin ollut tollasta, fyysisiä kipuja vaan. Jasmin on eepparimerkki...

Kokeile ihmeessä ilman pillereitä olemista (/pillereiden vaihtoa), jos masennusoireita ei ennen pillereitä ole ollut. Aiheuttavat yllättävänkin usein masennusoireita naisille :( Ja monet eivät tiedostakkaan oireita pillereiden aiheuttamiksi.

Missukka: jos et jo syö, niin kokeile auttaisivatko kalaöljykapselit (siis ei kalanMAKSAöljyt). Noi kalaöljykapselit siis auttavat myös masennukseen jopa kroonisesti masentuneilla. Ja tosiaan itsellä on itkuraivarit, toivottomuus yms. kivat tunteet ennen menkkoja jäänyt kokonaan pois. Hormonitoiminta ja aivot vaatii noita DHA ja EPA -(=omega-3-)rasvahappoja toimiakseen kunnolla. Teoriassa elimistö pystyy itsekin valmistamaan niitä esim. pellavansiemenöljystä saatavasta alfalinoleenihaposta, mutta käytännössä prosessi on aika herkkä häiriöille. Siis kalaöljyä lohena tai kapseleina suuhun ja suru puuhun (heh heh, perjantai-illan huumaa).

Ai niin ja kun hormoneista nyt puhutaan, niin jos joku tuttunne näyttää kärsivän raskaudenaikaisesta tai synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, niin sille sassiin kanssa kalaöljyä. Aivoista n. kolmannes on tota DHA:ta ja EPA:a. Sikiön aivot rakennetaan mamman DHA/EPA-varastoista (= aivoista...). Jos äiti ei täydennä kalalla omia aivojaan, niin alakulo iskee hyvin äkkiä. Tämä on siis ihan tutkittu juttu, mutta ikävä kyllä ihan liian harvojen tiedossa. Tutkimusten mukaan myös sellaisten äitien lapset, jotka saivat tarpeeksi kalaöljyä raskausaikana, ovat viisaampia kuin ne lapset, joiden äidit eivät syöneet kalaöljyä.

Ja jos kalaöljy kapselit röyhtäyttävät, ne kannattaa ottaa aterian jälkeen tai illalla ennen nukkumaanmenoa (niin että röyhäilee vain päin miehen naamaa).

Jees kalaöljy on mulla nyt tän päivän sana, mutta kun sen vaikutukset ovat oikeasti niin ihmeelliset, olisi harmi, että monet naiset jäisivät tietämättään ilman ko. hyötyjä.

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Miulla on ihan alusta asti ollu hirveen kivuliaat kuukautiset, mie en tyyliin päässy sängystä ylös ja oksentelin ja vuoto oli tosi runsasta. Nykyään en enää oksentele, mutta kivut on edelleen kovat NuvaRingistä huolimatta. Vuoto on kyllä vähentyny, mutta edelleen vuotaa 3-4 päivää silleen kunnolla ja tiputtelee 3 päivää. Miulla on tuo renkula käytössä ihan terveydellisistä syistä, kun miulla on ollu ongelmia ovariokystien kanssa, on jouduttu kerran leikkaamaankin semmonen, kun se vuoti verta vatsaonteloon. Ja koska noita kystien aiheuttamia kipuja alko olemaan melkein joka kuukaus, niin... Mie ainakin oon ollu tyytyväinen tuohon renkulaan. Se on hirmu vaivaton enkä mie oo huomannu mitään mielialavaihtelujakaan, niin kun miulla joskus oli pillereitten kanssa. Tosin ne on 2 kertaa kalliimmat kun normi pillerit. Mut miulla vakuutus korvaa, joten ei väliä.

Noista särkylääkkeistä... gynekologi sano miulle että lääkkeitten syönti pitäs alottaa n. 1vrk ennen kipujen alkua ja lääkkeitä pitäs syyä koko ajan tasasesti, silleen että vaikutus ei pääse välillä loppumaan. Jos vaikutus kerkii välillä lakata, niin sit se särkylääke ei auta enää yhtä hyvin. Miulla vaan ongelmana tahtoo olla että sitä lääkettä ei muista ottaa jos mahaan ei koske...=)

Mutta kyllä tää on inhottavaa kun treenaamiseenkin tulee aina viikon tauko kun ei kärsi tehä mitään kun on toiminta kyvytön kainaloista polviin asti.
Moni ihminen on sanonu että kivut on hävinny synnytyksen jälkeen... kohta alkaa olla siinä vaiheessa että haluis kokeilla tämmöstä "luonnonmukaista" tapaa päästä kivuista eroon..=) mutta vaikka miulla onkin kova vauvakuume, niin taijan kuitenkin jättää vielä väliin... tyydyn veljenpoikiin ja käyn rääkkäämässä niitä aina välillä...=)

Mulla on koko ikäni myöskin ollut aivan kamalat kuukautiskivut. Mitkään lääkkeet (resepti- käsikauppa tai varastetut) eivät auttaneet kipuihin - lähinnä sumensivat pääkoppaa. Lopulta lääkäri sanoi mulle, ettei voi enää määrätä vahvempia lääkkeitä, sillä tätä menoa mulle tulisi suolistohaava. (Eikä se edes tiennyt, kuinka paljon mä söin niitä yli annostusohjeen) Ehdotti e-pillereitä ja minähän otin.

Pillerit ovat mulla vaikuttaneet niin, että kuukautiskivut ovat huomattavasti vähentyneet. Olen herkempi kuukautisten aikana kuin ennen, (itkettää helposti, tavalliset tv-sarjatkin ;) mutta en enää sentäs raivoa. Pärjään parilla buranalla päivää kohti ja tosiaan joku lämmin vaate vyöräön ympärillä auttaa nykyisin. (Ennen se oli niitä kylmiä-kuumia väristyksiä, oksentelua, pyörtyilemistä, heikotusta, ripulia, kouristuksia... :urjo: jne) Nykyisin pystyn siis jopa treenaamaan kuukautisten aikana, vaikka aika heikkoa se on. Syön nyk. kalaöljykapseleita (en tiedä, onko niillä vaikutusta kipuihin) ja usein myös otan rautalisää kuukautisten aikana, etten kuukahda - mulla kun on tosi alhainen hemoglobiinikin.

Testaamalla voi selvitä tuo sopiva hormonivalmiste, jos sellaista on valmis kokeilemaan. Mulle osui heti oikea. Ilman sitä en pärjäisi.

Suositut

Back
Ylös Bottom