GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

kuukautiskivuista...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZannaZ
  • Aloitettu Aloitettu

ZannaZ

Hysteerinen söpöliini
Ikä
39
Moron mimmit!

Mä oon jo jonkinaikaa miettinyt että postaanko ja nyt ajattelin sitten kysäistä. Elikäs mun ongelma on aika helvetin kivuaalit kuukautiset. Itse menkkojen aikana ei paljonkaan kipua mutta päivä-pari ennen aivan jumalattomat :( . Ei pysty tekemään mitään oikein. Koko ajan pitää vaan maata kaksinkerroin ja pidellä mahaa.... :itku:

Eikä siinä vielä kaikki, tottakai tämä kipuilu, polte, säteilee sitten jalkohin ja alaselkäänkin = ei ollenkaan miellyttävä paketti

Neuvoja? Hjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelp

Miten te mimmit olette ehkäissyt kipuja? Miten hoidatte niitä? Miten? Miten? Kertokaa mullekin...

-edit- ja niin joo pillereitä olen jo reilun vuoden napsinut enkä ole huomannut mitään oireiluita....

-nimim. lopen kyllästynyt kärsimään-

Mulla toimii tee ja burana. Ja joku lämmin viltti mahan päällä. Jalkoja särkee myös ja ne voi nostaa johonkin ylös.. Pillereitä mä en syö, ne vei kivut kyl melkein kokonaan pois, mutta onneks ei tullut yhtä pahoina takasin lopettamisen jälkeen..

Mulle noi kuukautiskivut on iskeneet vasta parin vuoden sisällä - varmaan sen jälkeen, kun vaihdoin tavallisista e-pillereistä mineihin. Just menkkojen alussa vetää koko alavatsan ja -selän aika lailla jumiin. Joskus nappaan ibumaxin (lekurista sais varmaan tehokkaampiakin, mutta noi on riittäneet toistaseks), mutta myös sellanen mikrossa lämmitettävä kauranjyväpussi auttaa. Se on myös siitä kätevä, että auttaa mm. myös tietokoneen eessä istuskelusta kipeytyneisiin hartioihin tai sitten talvipakkasilla sen voi nukkumaan mennessä pistää varpaita lämmittään :)

Zannaz: Täällä kans kärsitään kivuliaista menkoista. Ja sun oireet kuulosti tutuilta (mulla ei ole endometiroosia, on ultralla katottu munasarjat).

Kipuja lievitän Clotam särkylääkkeellä (reseptillä) 200g 3x vrk, läpimällä geelipakkauksella (mikrotettuna) ja kuumasuihku lavatsalle. Lisäksi syön Omega 3-kapseleita (pitäs auttaa, en ole uskaltanut olla ilman särkylääkettä) ja magneesiumista luin viimeviikolla eli otan sen kokeiluun (menkat tulossa n. viikon päästä).

Niin ja särkylääkkeet otan heti kun vuoto alkaa enkä odottele kipuja (kivut tulevat n.3 tunnin viiveellä). Kolme päivää yleensä syön s-lääkettä. Tampoonit pahentaa mulla kipuja. Pelkään kipuja enkä ole vielä uskaltanut kokeilla ilman särkylääkettä oloa, koska työn teosta ei tule mitään ylensä menkkojen ekana päivänä. En käytä pillereitä enää, silloin kivut olivat muistaakseni poissa.

Mene ihmeessä gynelle. Sieltä saat kunnon särkylääkkeet ja tietysti täytyy tarkistaa, että kaikki on muuten ok. Ei kannata kärsiä turhan päiten. Minullakin oli nuorempana aivan sairaat kivut. Sain lääkäriltä reseptillä kunnon särkylääkettä. Kun sain ekan lapsen, kivut jäi kokonaan pois ja nykyään hormoonikierukan ansiosta ei tarvi kärsiä edes vuodoista, jee :).

Kannattaa tutkituttaa ettei ole endometrioosia. Mulla se aiheuttaa aikamoiset kivut, varsinkin aiemmin kun oli kierukka. Se pitikin sitten poistaa.
Kunnon kipulääkkeet on ehdoton juttu. Itse alan ottaa jo ennen kipujen alkua, kolme päivää käytän. Mulla näyttää ketoprofeeni toimivan paremmin kuin ibuprofeeni. Viime menkat meni jo ilman avokin migreenilääkkeeksi tarkoitettuja 100 mg Ketomexia, miedommat riitti, jee!
Kaikista inhottavinta on se nivusiin ja jalkoihin säteilevä kipu.

Jos sinulla, ZannaZ, on vain kyseenalainen onni olla yksi meistä, jotka jostain selittämättömästä syystä kärsivät helvetillisistä kivuista, kysy gyneltä, josko voisit pidentää kiertoa. Huomasin itse, että elämää helpottaa sekin, että kärsimys iskee ainoastaan seitsemän viikon välein entisen neljän viikon asemesta. Ainakin rinkuloilla tämä onnistuu vaivatta.

Ja vielä loppuun armaan emoni rohkaiseva omakohtainen kokemus: tällaisten kipujen jälkeen synnytys ei tunnu missään. :rolleyes:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Itseltäni lähti kivualiaat menkat pois, kun aloin käyttämään ehkäisylaastareita. Ennen kuin aloin käyttämään, niin aina menkkojen ensimmäisenä päivänä sai oksennella, kieriskennellä sängyssä ja vetää buranaa naamariin kuin viimeistä päivää. Joskus tarttee enää tyylin ottaa yksi burana, jos nyt sitäkään. Ei tunnu enää missään.

ZannaZ: Kärsin muutamia vuosia sitten samasta, pahimmillaan kipu oli niin kova että en ois voinu kuvitella meneväni esim. kouluun. Maha meni ihan kuralle, vilutti ja kuumotti yhtä aikaa, joskus oksensin. Sitten kivut lähti itsestään ajan myötä pois, ei mitään selitystä syylle. Voi olla sun tapauksessa kyse siitä että oot vielä niin nuori että elimistö ei ole ihan vielä "tottunut" kuukautisiin.

Buranaa tms. lääkettä kannattaa ottaa hyvissä ajoin jo ennen kuin pahimmat oireet tulee... saattaa auttaa.

Mulla kans ollut vuosia kipuja vähän vaihdellen... Välillä enemmän ja välillä ei sitten juuri edes huomaa menkkojen alkua. Mulla kivut ajoittuu juuri ennen menkkojen alkua. Otan Buranaa silloin.

Mulla on kyllä vielä pahempi vaikutus menkoilla mielialaan ja kehon turvotustilaan. Rasittavaa, kun kuukaudesta yks viikko menee kipujen, mielialaheilahdusten ja turvotuksen merkeissä...

Burana ja ketoprofeiini auttavat yleensä. Minulla oli aiemmin aivan kauheat kivut, mutta e-pillereiden aloituksen jälkeen ne ovat lievenneet lähes siedettäväksi. Nykyisin nappaan aina yhden särkylääkepillerin per päivä. Pitää kivut poissa tismalleen 24 h.
Jos tavan pillerit ei auta niin lekurilta saa tosi tehokkaita särkylääkkeitä.

Asperiinia ei muuten kannata ottaa, sillä se ehkäisee veren hyytymistä eli kuukautiset tulevat sitten paljon runsaampina. Kannattaa myös katsoa ettei käyttämäsi lisäravinnepillerit (esim. rasvanpolttajat) sisällä asperiinia tai pajunkuoriuutetta. Asperiini auttaa kyllä kipuihin, mutta jos muutenkin on runsaat kuukautiset niin voit pian menettää liikaa verta ja anemia iskee.

Ironbutt sanoi:
Asperiinia ei muuten kannata ottaa, sillä se ehkäisee veren hyytymistä eli kuukautiset tulevat sitten paljon runsaampina. Kannattaa myös katsoa ettei käyttämäsi lisäravinnepillerit (esim. rasvanpolttajat) sisällä asperiinia tai pajunkuoriuutetta. Asperiini auttaa kyllä kipuihin, mutta jos muutenkin on runsaat kuukautiset niin voit pian menettää liikaa verta ja anemia iskee.
Ohoh! Mie olen saanut parhaimman lievityksen juuri asperiinilla. Kai buranakin sitten ajaa saman asian. Tosin miulla ei nykyisin ole niin inhottavia kipuja kuin joskus ennen, eikä läheskään jokaisten kuukautisten yhteydessä. Joskus menkat tulevat aivan yllättäen ilman mitään esioireita paitsi ehkä pieni painonnousu ja pullotus alavatsassa.

Joskus kouluiässä miekin saatoin kärsiä rankasta vatsakivusta ja oksentelusta. Silloin täytyi jopa olla poissa koulusta (tai lähteä koulusta kesken kaiken, kerran pelästytin ruotsin openi kunnolla, kun lähes pyörryin sanakokeen aikana). Niin kuin Murmelilla, miullakin yhtä aikaa kuumottaa ja viluttaa - tai vuorotellen. Kipua säteilee lähinnä selkään, ei jalkoihin. Yleensä nämä vaivat menevät ohi päivässä, parhaimmillaan parissa tunnissa, ja niitä seuraa taivaallisen ihana olo, jolloin voi lähteä jo vaikkapa salille.

Olen onnistunut välttämään nämä fyysiset oireet ottamalla asperiinia hyvissä ajoin ennen niiden tuloa. Nykyisin vain annan niiden tulla ja mennä, kyllä mie sen pari tuntia kestän. Kotona saatan panna pitkäkseni ja laittaa jotakin lämmintä masun päälle. Koulussa tai työssä voi olla hankalaa, siellä ehkä otan buranan. Viimeksi toissapäivänä olin luokkaretkellä, keskellä Heurekaa, kun oireet iskivät, eikä ollut buranaa käslaukussa. Kestin vain, ja kolmen tunnin päästä olin jo ihan OK.

Olen muuten epäillyt endometrioosia omalla kohdallani. Pitäisikö käydä alan lääkärillä?

Metri sanoi:
Olen muuten epäillyt endometrioosia omalla kohdallani. Pitäisikö käydä alan lääkärillä?

Kannattaahan siellä käydä, jos epäilet endoa. Ei siitä mitään haittaakaan varmasti ole (paitsi kukkarolle..)

Kalaöljy (kalasta tai esim. Möllerin Omega-3-kapseleista) saattaa muuten auttaa niin kuukautiskipuihin kuin PMS:ään. Ennen vanhaan olin aina tokana päivänä kipeä ja menkkojen tulon huomasi hyvin itkuraivareista, nyt mieliala on suht tasainen ennen menkkoja ja kipua ei ole lainkaan. Tämä on myös siis tutkittu juttu (tosin teini-ikäisillä mimmeillä).

Muutenkin tota kalaöljyä kandee syödä -- kiihdyttää tutkitusti hieman aineenvaihduntaa ja "vaikeuttaa" rasvan varastoitumista, poistaa masennusta, tekee hyvää kynsille, iholle yms. jne.

Nee sanoi:
Jos sinulla, ZannaZ, on vain kyseenalainen onni olla yksi meistä, jotka jostain selittämättömästä syystä kärsivät helvetillisistä kivuista, kysy gyneltä, josko voisit pidentää kiertoa. Huomasin itse, että elämää helpottaa sekin, että kärsimys iskee ainoastaan seitsemän viikon välein entisen neljän viikon asemesta. Ainakin rinkuloilla tämä onnistuu vaivatta.

Nee, kiltti :worship: kerro mikä merkki sulla on käytössä ! Googlettaisin sitten...
Pari kolme ekaa päivää menee irvistellessä, sitten vain sattuu enää ihan h***tisti. 5-6 pvän vuoto ja pari päivää tiputtelua. Elämää rajoittavaa, varsinkin särky. Parantaisi meikäläisen elämänlaatua erittäin paljon, jos saisi kiertoa pidemmäksi...

Lisäkysymys hieman erilaisista kuukautiskivuista, eli henkisistä kivuista eli PMS-oireilusta. Mulle tulee ihan hirvittävä masennus aina ennen kuukautisia, ja siitä taas sitten tottakai kärsii muutkin ku ite. Pillereitä olen popsinut vuoden ajan, ja olen tullut siihen tulokseen että voisiko johtua niistä? Ei mielestäni ennen sitä pahemmin ollut tollasta, fyysisiä kipuja vaan. Jasmin on eepparimerkki...

>Tikari

Mulla on NuvaRing-rinkulat. Ekoilla pidemmillä kierroilla tuli viimeiseksi viikoksi hieman tiputtelua, mutta ei mitään todella elämää hankaloittavaa. Menkat kestävät peräti 2,5 päivää ja ovat tosi niukat sekä suhteellisen kivuttomat*. Mitään ankeita sivuvaikutuksia ei ole ilmennyt, koska hormonia vapautuu tasaisesti (hienoinen ruokahalun kasvu on pelkkää plussaa). Mulle gyne kirjoitti samaan ressuun sekä pillerit että rinkulat, että voin vaihtaa lennossa, jos rinkulat eivät sovikaan.

*Suhteellinen kivuttomuus merkitsee, että munanjohtimia kiskoo viiltävästi ikään kuin siellä olisi pari pikku-ukkoa köydenvetoskabassa ja taju uhkaa kadota toisinaan. Tätä kestää jotain puoli vuorokautta. Entisiin kipuihin verrattuna tämä ei ole yhtään mitään, eikä siis edellytä edes kipulääkettä - välttämättä ... konjakki on kyllä verratonta ... juuh. :rolleyes:

Suositut

Back
Ylös Bottom