kuukautiset ja superherkuttelu!!

Kuukautiset on varmaa tarpeeksi hyvä syy herkutteluun kun muuten syöminen on tarkasti suuniteltua.
Ongelma on siinä että mulle ei riitä yksi pieni suklaapatukka.Pizzaa,suklaalevyjä,pipareita,leivoksia.... kaikkea PA*KAA ja paljon!!!
Onko siitä miten isoa haittaa kun kuukautisten alkamispäivänä ahmitaan kakkaa ja energiaa tulee sairaasti??
Onko liian usein? Pitäisikö pitää herkuttelu vain pahimpina kuukautisina???

Henk.koht. ei kuukautisten aikaan ruoka juuri maita, vaikka muuten ruokahalu onkin hyvä. Kerran kuussa herkuttelu on minun mielestäni todella harvoin, joten hyvällä omalla tunnolla sen tekisin. Itsellä tulee lipsuttua kerran viikossa tai kahdessa, paitsi nyt kun yritän oikeesti päästä tästä läskistä eroon.

Just tuossa kaverin kanssa pohdittiin että paljonkohan niitä kaloreita tulee kun ns. syötättää oikein kunnolla..kamalasti.. Mutta ei sellanen parin päivän ihraus menkkojen aikaan/ennen menkkoja maailmoja kaada, tuskin hetkauttaa suuntaan taikka toiseen.

Parempi syödä kunnolla kuin kärsiä sitä menkkaränkkää. :D

Sasuli sanoi:
Parempi syödä kunnolla kuin kärsiä sitä menkkaränkkää. :D

Juuri niin, näin se on! Eikä mitään huonoa omaatuntoa painon suhteen: niinä päivinä Kun Maailmaa On Kaikin Puolin Paha Paikka ja Kaikki Kaatuu Niskaan, kaikenlainen herkuttelu joka vaan parantaa oloa on sallittu! Nimittäin kun otetaan huomioon se energia mikä kuluu mielialamyllerryksiin ja paskojen asioiden prosessoimiseen, puhumattakaan tavaroiden paiskomiseen :evil: , yhden (tai kahden taikka vaikka kymmenen) pizzan/ suklaalevyn/ hampurilaisen/ karkkimässypussin sisältämä kalorimäärä on mitätön! Ja tämä on tieteellistä faktaa! ;)

Tuskinpa kerran kuukaudessa tapahtuva herkuttelu/mässäily juurikaan mitään vaikuttaa, jos perusruokavalio on hyvä.

Siitä huolimatta aion nyt olla Inhottava ja Ilkeä Terveysfasisti (TM) :D ja kysyä, että syöthän kuitenkin myös sitä "kunnon ruokaa" mässäilypäivinäsi? Tämä siksi, että itse olen joskus = aika useinkin huomannut tapahtuneen niin, että kun makeanhimon yllättäessä syön ensin kunnon annoksen "puhdasta" ruokaa, niin makeanhimotus häipyykin "yllättäen" sen siliän tien - eli kyse olikin itse asiassa energianpuutteesta ja/tai alhaisesta verensokerista! Mutta jos kunnollisen syömisen jälkeen tekee edelleen mieli makeaa, niin silloin kyllä suon sen itselleni hyvällä omallatunnolla - nykyään kun sitä nimittäin tapahtuu loppupeleissä varsin harvoin. :)

Mutta siis, herkuttele toki jos siltä tuntuu, kuten todettua noinkin harvoin tapahtuvana ei se tosiaankaan maata kaada. Kannattaa aina muistaa ex-mode Sakkeuksen viisaat sanat siitä, että kun 80-90% elää terveellisesti ja syö puhtaasti, niin loppujen lopuksi on aika sama, mitä niillä 10-20%:lla tekee. ;)

Minä kyllä mässäilen menkkojen ekana päivänä ihan surutta (tai ainakin melkein) mitä haluttaa. Kuten muutkin ovat jo todenneet, ei se kerran kuukaudessa tapahtuva energiavyöry kuitenkaan vie pohjaa kaikilta saavutuksilta. Itselleni käy vain hyvin monesti niin, että nappaan kauppareissulta mukaan karkkipussin ja loppujen lopuksi saan siitä syötyä vain murto-osan. Kun on tottunut terveelliseen ruokaan, ei keho oikein enää kaipaa karkin kaltaisia ylimakeita hömpötyksiä. Sen sijaan panostan hyvään ruokaan ja ahmin sitä masun pullolleen, minkä jälkeen mikään muu ei edes mahtuisi alas. ;) Ja jos onnistuu raahautumaan salille, onpahan ainakin energiaa nostella isoja puntteja!

Peppilotta sanoi:
Kun on tottunut terveelliseen ruokaan, ei keho oikein enää kaipaa karkin kaltaisia ylimakeita hömpötyksiä. Sen sijaan panostan hyvään ruokaan ja ahmin sitä masun pullolleen, minkä jälkeen mikään muu ei edes mahtuisi alas. ;) Ja jos onnistuu raahautumaan salille, onpahan ainakin energiaa nostella isoja puntteja!

Puhut asiaa, Peppilotta. Juuri näin minunkin kohdallani. Kun syö riittävästi ja monipuolisesti, myös kunnon hiilareita, ei karkinhimo vaivaa.

Minulla muuten tuo ruokahalu herää tasan viikkoa ennen kuukautisia, loppuu kun menkat alkaa. Nimen omaan hiilareita (leipää, riisiä, maitoa...) menee tuolloin.

Naisen elämä on oikeastaan mukavaa kun on tällaisia "pakkoja", joille ei vaan voi mitään.

Nostellaas tooosi vanhaa ketjua :D Löytyykö täältä lisää mimmejä joilla ruokahalu lisääntyy selvästi ennen menkkoja? Mitä silloin teette?

Itse tässä parhaillaan painiskelen asian kanssa, ku nälkä ei vaan lopu vaikka maha on pullollaan maitorahkaa, kananmunia, juustoista kasvispaistosta ja jälkiruokapähkinöitä :D Tuntuu että vatsa repeää ja silti tekee vaan mieli syödä! Ihan hirveä tunne. Onko kukaan keksinyt kikkaa miten saisi hormoneista johtuvaa ruokahalua hillittyä? Kun menkat sitten alkavat ruokahalu tuntuu katoavan kokonaan, mutta tää vajaa viikko ennen... Apua! Silloin kun vielä söin karkkia, luulin että iho kukki menkkojen vuoksi, mutta nyt tiedän että iho reagoi vaan menkkoja edeltäneeseen karkkitankkaukseen :D Nyt ei enää iho kuki menkkojen aikaan kun en syö karkkia enkä viljoja. Huoh töissäkin keskittymiskykyä haittaa kun koko ajan vain mietin mistä saisin ruokaa...

Kohtalotovereita?

Mulla auttoi PMS oireisiin merkittävästi, kun tuplasin syömäni kalsium/magnesium-valmisteen määrän ja aloin syödä helokinkukkaöljykapseleita. E-EPAa söin ennestäänkin, mutta lisäsin myös sen määrää. En tiedä auttoiko joku noista muutoksista yksistään, mutta eipä noista mikään haitaksikaan ole joten olen aika reilusti rouskinut noita menemään.
Ei tämä toki kaikkia PMS-oireita poistanut, mutta lievensi huomattavasti. Mieli pysyy nyt huomattavasti parempana, ei turvota ihan niin paljoa ja se ahmimisvimma ennen menkkoja on paljon lyhyempi.

Itse tässä parhaillaan painiskelen asian kanssa, ku nälkä ei vaan lopu vaikka maha on pullollaan maitorahkaa, kananmunia, juustoista kasvispaistosta ja jälkiruokapähkinöitä :D Tuntuu että vatsa repeää ja silti tekee vaan mieli syödä! Ihan hirveä tunne.

Mä vaan mietin, että jos se mättäminen ei edes auta siihen näläntunteeseen, niin jos sitä ei edes yrittäisikään hillitä? Menis ajatuksella "kärsimys kaunistaa". Jos on joku tyypillinen ruokavalio niin noudattais vaan tiukasti sitä. Sitten olis ihan voittajaolo kun menkat vihdoin alkaa tai himot väistyy, että "hähä, siitäs sait!"

Pari drinkkiä hillitsee joskus ahmimishimoa. Vain pari, siis. Ja siinä ohessa pitää PÄÄTTÄÄ, ettei mätä itseään kipeeksi.

Back
Ylös Bottom