Kuukauden treenitauko

Alkoi nyppimään sen verran kun kesälomat meni kaikkeen muuhun kuin lomailuun, joten päätin venyttää talviloman 4 viikkoon.
Tarkoituksena suunnata pois suomesta ja mietin että vaikka lomalle mennään niin salilla voisi käydä ainakin kerran viikossa lomaillessa kun sellainen mahdollisuus olisi paikan päällä.
En tiedä onko tuosta mitään hyötyä jos teen vaikka kerran viikossa koko kropan läpi.
Vai onko tuollainen kuukauden treenitauko ylipäätänsä liian pitkä aika olla tekemättä mitään?
Millekkään ryyppäyslomalle en ole menossa vaan ihan lataamaan akkuja.

Itse ainakin lomailisin huoletta, jos salittaa niin menee sitten salille. Nyt on kuudes taukoviikko menossa flunssan takia. Onhan tässä kehitys pysähdyksissä (tai alamäessä), mutta voi olla että tauon jälkeen tulee hyväkin nousukausi.

Pääasia tietenkin, että et stressaa mistään liikoja. Varmasti on hyötyä jos kerran viikossa HST:n tekee eli koko kroppa kerralla läpi. Sittehän siitä onkin mukava biitsille lähtee :) Ittellä ainaki tuppaa lihat jo lähtemään pikku hiljaa viikon tauolla. Savolaisen Make sano että jo 4 päivää on max tauko!

Itselläni oli heinäkuu tuon 4vko totaalitaukoa. Kerran kävin tuona aikana tekemässä selkä + rinta. Tuossa ajassa tipahti 5kg, koska ruokailu oli päin helvettiä(söin mitä sattuu ja milloin sattuu). Lihat tuli kyllä takaisin muutamassa viikossa, että älä suotta stressaa, kunhan syöt tarpeeksi.

Nimimerkki: "2 kuukauden treenitauko ja epäsäännöllistä syömistä & juomista ulkomailla" osaa sanoa, että älä ota stressiä lihaksen lähdöstä, jos akkuja menet lataamaan. Tuossa ajassa lähti ehkä 1-2 kiloa lihaa ja saman verran tuli läskiä tilalle, mutta n. kuukaudessa homma oli korjattu. Eli lepää rauhassa ja pyri ainakin siihen, että syöt saman verran kuin kulutat, niin hirviätä lihaskatoa tuskin on luvassa.

joo rest in peace :) jos luulet että omatunto alkaa kolkuttamaan niin voit ennen taukoa vedellä lähelle äärirajojasi, pienet ylikunnon oireet paranevat kätevästi tuossa kuukaudessa. eipä tarvitse stressata kun ei pääse salille - et voisi mennä muutenkaan ylikunnossa.

itsekkin olen kuukauden pitänyt taukoa tässä ylikunnon johdosta. olen nyt muutaman viikon tehnyt kevyesti kaikki lihat läpi kerralla ohjelmalla ja mm. penkkipunnerruksessa teen nyt pitkiä kevyitä sarjoja samoilla painoilla millä ennen ylikuntoa tein vitosia. =)

Mulla leikattiin umppari reilu kolme viikkoa sitten ja siitä asti ollut treeenitaukoa. Paino tippunu 5 kiloa, vyötärön mitta on kuitenkin sama ku ennen leikkausta eli aikalailla pelkkää lihasta on lähteny. Tosin oon syöny aika huonosti ja viime viikon vaan juopottelin.
Suosittelisin että syöt hyvin ja käyt vaikka sen kerran viikossa treenaamassa koko kropan läpi, niin ei tuu turhaan takapakkia, muuten ne lihat häviää aika helvetin nopeasti.

Mulla tulis älytön niin stressi jos en mitään treenais, että jo sen takia koittaisin tehdä jotain. Sen ei kuitenkaan aina tarvi olla salitreeniä, kilsan aamu-uinnit meressä, pitkät patikkaretket vuoripoluilla tms. on erittäin mukavaa vaihtelua.

Mun kuukauden treenitauko päätty just, flunssa vähän vaivas. Paino laskenu 93kg --> 90.5kg ja tulokset joka laitteessa noin 33%. Että vituttaa. Noh, kai ne kohta nousee takas. Onneks sentään söin kunnolla, ainakin sen pari grammaa prodea per päivä, muuten taitais olla painokin paljon pienempi.

screwdriver sanoi:
Alkoi nyppimään sen verran kun kesälomat meni kaikkeen muuhun kuin lomailuun, joten päätin venyttää talviloman 4 viikkoon.
Tarkoituksena suunnata pois suomesta ja mietin että vaikka lomalle mennään niin salilla voisi käydä ainakin kerran viikossa lomaillessa kun sellainen mahdollisuus olisi paikan päällä.
En tiedä onko tuosta mitään hyötyä jos teen vaikka kerran viikossa koko kropan läpi.
Vai onko tuollainen kuukauden treenitauko ylipäätänsä liian pitkä aika olla tekemättä mitään?
Millekkään ryyppäyslomalle en ole menossa vaan ihan lataamaan akkuja.

Pidän joka kesä vähintään 1 kk, yleensä 1,5 kk totaalitaukoa treenistä, ruokavaliosta - kaikesta. Proteiinidrinkit ja tonnikalat vaihtuvat kaljaan ja kabanossiin. Syksyllä kun alottaa treenin, aluksi tietysti kunto näyttää ihan perseeltä, mutta 2 kk:n jälkeen on jo perustaso saavutettu. Eli oman kokemukseni mukaan reilun kuukauden voi huoletta huilata (ja kannattaakin aina silloin tällöin) ilman, että menettää yhtään mitään. Nivelet ja kroppa saa levätä.

Sairastelin kanssa tuossa kuukauden päivät ja kävin 5:n viikon aikana ainoastaan 4 kertaa salilla. Viimeset kaks viikkoa totaalitaukoa. Juuri enne sairastumista oli orastava nousukunto päällä ja nyt pari päivää sitten salille palanneena täytyy ihmetelle, että vaikka tulostaso on tippunu jotain 10% luokkaa pystyy kuitenkin vetään treenit tosi särmästi läpi. Ekalla kerralla joutu itteään toppuuttelemaan, ettei vetäis liikaa, jottei sitte paikat tulis niin pirun kipeeksi. Silti tuo tulosten putoaminen syö miestä.
Siellä lomalla menisin salille jos tekis mieli, muuten en.

Dopey sanoi:
Mulla tulis älytön niin stressi jos en mitään treenais, että jo sen takia koittaisin tehdä jotain. Sen ei kuitenkaan aina tarvi olla salitreeniä, kilsan aamu-uinnit meressä, pitkät patikkaretket vuoripoluilla tms. on erittäin mukavaa vaihtelua.

Sama juttu täälläkin. Ja toisaalta voihan siellä ulkomailla käydä katsastamassa paikalliset salit ja vetää vaikka kerta viikkoon koko kroppa läpi jos kovasti stressaa tauon pitäminen. Voi olla sekin ihan mukavaa vaihtelua.

Mutta kuten jo todettiin, syömällä hyvin ei varmasti mitään merkittävää lihaskatoa kuukaudessa tapahu. Ja se mitä tapahtuu tulee kyllä nopeeta takasin.

Silloin tällöin niitä pidempiäkin treenitaukoja täytyy pitää. Se on kaiketi aika yksilöllistä, että kuinka pitkän tauon voi ilman isompaa takapakkia pitää.
Jostain muistan kuulleeni, että viikon totaalitauko kaksi kertaa vuodessa olisi enemmän kuin hyvä juttu.

D.Yates sanoi:
Nyt on kuudes taukoviikko menossa flunssan takia. Onhan tässä kehitys pysähdyksissä (tai alamäessä), mutta voi olla että tauon jälkeen tulee hyväkin nousukausi.

Flunssa riesana täälläkin. Kyllä tulee jotenkin vitun heikko olo, kun ei oikein mitään pysty tekemään. Perkele.

Back
Ylös Bottom