Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.

En ole käynyt Kuubassa, mutta yleensä kansa vihaa diktaattoreita, kuten esim. NL:ssä aikoinaan.Allah sanoi:Miten Kuubassa näkyy sosialismi?
Eikös Fidel Castro ole hyvinkin suosittu kansansa parissa? Jos on, niin miten se näkyy - mahtavana henkilökulttina?
Itseä kiinnostaisi käydä Kuubassa. Lähellä olen kyllä käynyt, mutta en itse maassa.
Allah sanoi:Miten Kuubassa näkyy sosialismi?
Eikös Fidel Castro ole hyvinkin suosittu kansansa parissa? Jos on, niin miten se näkyy - mahtavana henkilökulttina?
Itseä kiinnostaisi käydä Kuubassa. Lähellä olen kyllä käynyt, mutta en itse maassa.
. No, kyllä siellä propaganda-annoksensakin saa: Fidel ei tv-puheita karta ja vallankumouksen saavutuksista kertovia seinätauluja riittää. Neuvostohenkistä miliisitunnelmaa pääsee aistimaan lentoaseman tarkastuksissa, jotka eivät ole kaikista juohevimpia. Suurin osa tapaamistamme ihmisistä ei t o d e l l a k a a n pitänyt Fidelistä. Fidel -henkilökulttia patsaiden tms. muodossa ei kyllä ole rakennettu, sen on saanut osakseen Che Guevara.Bex sanoi:Erään maan järjestämä kauppasaartohan ei vaikuta Kuuban elintasoon mitenkään?
Kuubassa on terveydenhuolto ihan maailman huippua ja koulutus myös.
Tilastovertailua Kuuban, koko Latinalaisen Amerikan ja
Yhdysvaltain terveydenhuollosta
Eliniän odote (vuotta)
Kuuba 76,7 Latinalainen Amerikka 70,6 Yhdysvallat 77,0
Lapsikuolleisuus (promillea)
Kuuba 5,8 Latinalainen Amerikka 27,0 Yhdysvallat 7,0
Tuhkarokkorokotuksen kattavuus (1-vuotiaista)
Kuuba 98% Latinalainen Amerikka 91% Yhdysvallat 91%
Lääkäreitä 100 000 ihmistä kohti
Kuuba 596 Latinalainen Amerikka 137 Yhdysvallat 279
HIV:n levinneisyys (15-49 –vuotiaassa väestössä)
Kuuba 0,1% Latinalainen Amerikka 0,7% Yhdysvallat 0,6%
, joka on Latinalaisen Amerikan alhaisimpia ja esim. 16% naapurisaaristo Bahaman BKT/capitasta. Voi olla osin USA:n syytä, mutta ihmisoikeuksiakin voisi kunnioittaa eikä toisten omaisuutta saisi varastaa. Eivätkä Kuuban bisnekset muidenkaan maiden kanssa ole kukoistaneet, eikä sosialismia muutenkaan ole missään demokratiassa havaittu kestäväksi järjestelmäksi. Olihan Kuubassa ongelmansa ennen Castroakin, mutta jo rakennus- ja autokannasta päätellen melko laajamittaista hyvinvointia oli 50 -luvullakin - kaikki maallinen kun on yhä siltä ajalta. Jos siltä pohjalta oltaisiin kehitetty maata esim. Bahamasaarten kapitalistiseen tyyliin, jossa muuten tuskin kukaan ihailee Kuuban sosialismin saavutuksia, niin kansa lienisi nykyistä tyytyväisempää. Fidel täyttää tänä vuonna 80 ja on mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu kun diktaattorin tiimalasi täyttyy. Eiköhän joku uskaltaudu toteamaan keisarin vaatteettomuuden, vapaiden vaalien tulosta ei liene vaikea ennustaa ja pakolaisserkut Miamista tulevat pistämään paikat kuntoon
.