Kuntopyörän ilmoittamat kalorit vs sykemittarin kalorit

Hankin peruskuntopyörän, johon ei syötetä mitään painoa, pituutta ym, mutta joka näyttää silti summitaiset kalorit vastuksen ym. perusteella.
Eilen ajelin pyörällä n 40 min 6:s vastuksella (tasot 0-8) ja mittari näytti noin 420 kcal. Hyvä juttu, ajattelin. Vyötäröllä oli myös uudenuutukainen sykemittari, jossa tiedot ajantasalla painoineen ym ja kuinka ollakaan sykemittari näytti kulutukseksi vain noin 180 kcal! Voiko olla näin suuri ero? Polkiessa tuli hiki ja hengästytti joten tunsin tosiaan polkeneeni. Nyt meinaa motivaatio loppua tuon fillarin suhteen jos se ei oikeasti ton enempää kuluta. Kukahan tietäis kumpaa lukua uskoa vai pitäskö ottaa keskiarvo? :wtf:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä sykemittari antaa tarkemman tiedon reilusti. Epäilen että olet aika pienikokoinen tyttö?

No, helppoa tietä onneen ei ole, saat varmasti kulutuksen nousuun kun jatkat treenaamista. Yksi vaihtoehto voi olla jos epäilet sen sykemittarin toimivuutta, niin siirrä se sykevyö toiseen paikkaan kehossa.

Musta tuntuu, että mihinkään sykemittariin ei voi hirveästi kuitenkaan luottaa. Niiden kalorien laskeminen perustuu parhaimmillaankin hyvään arvaukseen. Ei sydämen sykkeen perusteella voi tehdä hirveän tarkkaa arviota siitä mikä on tehty työ. Hyväkuntoinen voi nousta rappuset ylös ilman, että syke juuri nousee ja kuluttaa siinä kaloreita määrän X. Saman painoinen ja samaa sukupuolta oleva huonokuntoinen henkilö taas nousee samat rappuset ja pumppu huutaa apua. Tehty työ on sama, mutta mittari olettaa jälkimmäisen työn paljon suuremmaksi, koska sykekin oli paljon korkeampi. Onhan joissakin mittareissa näitä kuntoluokkia, mutta ei niilläkään sitä mittaria tarkaksi saa. En oikeastaan tiedä mitä hienoja järjestelmiä hienoissa mittareissa on, mutta ei tule mitään mieleen millä saisi oikean kalorimäärän paremmin kuin suurinpiirtein sinnepäin. Se voisi olla yksi, että mittari mittaa sykettä, maaston korkeuden vaihtelua ja matkanopeutta ja tietää mikä on liikkumistapa, henkilön paino, pituus, sukupuoli ja kehonkoostumus, niin voidaan päästä jo aika lähelle.

Edit: Tulikin vielä mieleen, että olikos siinä kuntopyörässä minkäänlaista sykemittaria ja mahtaako se käyttää sitä kalorien laskemiseen? Nimittäin tollanen paikallaan pysyvä laitehan tietää kalorit ihan tarkalleen ilman sykemittariakin, jos siihen on sellainen järjestelmä asennettu. En tiedä onko tällaisia missään, mutta käytännössähän kuntopyörä voi tietää parin anturin avulla mikä energiamäärä sen polkimien pyörittämiseen tarvitaan. Silloin se ei tarvitse mitään muuta tietoa ja antaa kalorit tasan oikein.

Kuntopyörässä ei ole minkäänmoista sykemittaria.
Te jotka kuntopyörillä poljette, luotatteko sen kalorimittaukseen?
Silloin se mittaa tehtyä työtä suoraan polkimista ja on ainakin teoriassa mahdollista, että se näyttää 100% oikein. Käytännössäkin varmaan. Se mittaa siis ihan suoraan fysiikan suureita ja silloin siinä ei ole mitään muttia enää, vaan se on oikein.

E: Siis polkimien pyörittämiseen käytetty työ ei ole tietenkään ihan sama, kuin ihmisen siinä satulassa kuluttama energia. Siihen vaikuttaa polkemistekniikka ja se, että ihmisen hyötysuhde ei ole 100%. Mutta sen polkimien pyörittämiseen käytetyn työn se kone varmaan tietää. Sitä en tiedä onko siihen laskeskeltu jotain hyötysuhdejuttuja. Kulutettu energiahan on siis oikeasti suurempi, kuin polkimien pyörittämiseen vaadittava energia.

Sykkeen mittaus painon pudotuksessa on epävarma tekniikka eikä anna mitään luotettavia tuloksia. Paras tapa on hankkia toistotarkka puntari ja käydä vaa'alla joka aamu. Siitäpä se selviää parin päivän kuluessa onko kulutus + vai - merkkistä.

Jos nyt summassa pitäisi veikkailla niin pyöräillä polkemista aerobisella sykkeellä 40 min kuluttaa varmaan kaloreita 200-300 kcal, toki kaikesta mahdollisesta riippuen.

Meillä halpa crosstrainer mittaa kalorit pelkästään poljetun matkan perusteella. Vastuksella tai nopeudella ei ole merkitystä ilmoitettuun tulokseen... :(
Kyllä minä enemmän luotan sykemittarin näyttämään lukemaan. Nopeudesta/vastuksesta riippuen noin tunnin treenissä palaa 300-500 Kcal 70 kiloisella miehellä.

Minulla kuntopyörä antaa noin 1,5-kertaisen kalorinkulutuksen verrattuna sykemittariin (tyypillisesti 900 - 1100 kcal/tunti tehoista riippuen). Sykemittari puolestaan antaa hieman nyrkkisääntöä 1 kcal/km/paino kg pienemmän (-10%) energiankulutuksen juoksumatkoilla.

Mun Garmini näyttää 100 kcal tarkkuudella kulutuksen, kun käyn esim. hiihtämässä. Mut mä käytän kanssa METSsiä, missä itse lasken kulutukseni.

http://prevention.sph.sc.edu/tools/docs/documents_compendium.pdf

Linkin listasta haen itselleni kertoimen esim. sali on 6. Kaava menee kuta kuinkin näin: kerroin*aika(aktiviteettiin käytetty)*paino.
Esimerkkinä mä kulutan perustreenissä: 6*1,5*105=945kcal. Mulla on toi on pitänyt kutinsa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom