Kuntopyörä ja energian kulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nintti
  • Aloitettu Aloitettu
Eli oon käyny nyt pari kertaa polkemassa salilla kuntopyörää sykeen ollessa aluleella 120 - 140. Tunnin polettua kuntopyörän (tunturi f403) mittari näyttää n. 450 kcal ja sykemittari 800 kcal. Sykemittari on Breurer PM25 ja siihen syötetään pituus sekä paino. Voiko tuo 800 kcal pitää paikaansa? Pituutta on 190 cm ja painoa 105 kg.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli oon käyny nyt pari kertaa polkemassa salilla kuntopyörää sykeen ollessa aluleella 120 - 140. Tunnin polettua kuntopyörän (tunturi f403) mittari näyttää n. 450 kcal ja sykemittari 800 kcal. Sykemittari on Breurer PM25 ja siihen syötetään pituus sekä paino. Voiko tuo 800 kcal pitää paikaansa? Pituutta on 190 cm ja painoa 105 kg.

pidäthän mielessä että aineenvaihdunta ym on hyvin yksilöllistä ja nuo kulutukset on pelkästään arvioita?

Tuo 800kcal on lähempänä totuutta. 50 minuutin nonstop juoksu 130 sykkeellä söi oman sykemittarin mukaan 700-750 kcal.

Ottaako tuo kuntopyörän mittari mitenkään huomioon painoasi? Jos ei, niin siinä energiankulutus on laskettu jollekin oletuspainolle, joka todennäköisesti on paljon pienempi kuin oma painosi. Tällöin kuntopyörän mittari arvioi kulutuksen selvästi alakanttiin, sillä ainakin Kuopion Yliopiston sivuilla olevan energiankulutuslaskelman mukaan kuntopyöräilyn energiankulutus kasvaa selvästi polkijan painon kasvaessa. (En kyllä ymmärrä miksi, kun kerran kuntopyöräilyssä ei siirretä ketään eteenpäin toisin kuin esim. kävelyssä.)

Tosin todennäköisesti taas sykemittarin antama kulutus on liian suuri, sillä esim. em. energiankulutuslaskuri antaa kulutukseksi sinun painoiselle henkilölle 771 kcal tunnissa silloin, jos pyöräilyn teho on 150 W. En oikein millään usko, että jaksat pitää ko. tehoa yllä tunnin mainitsemallasi sykkeellä, ellet sitten ole todella hyvässä kunnossa. Veikkaisin todellisen kulutuksen olevan jossain 600:n ja 700:n kilokalorin välissä.

Mainitsemani energiankulutuslaskuri löytyy osoitteesta
http://ffp.uku.fi/energynet/

(En kyllä ymmärrä miksi, kun kerran kuntopyöräilyssä ei siirretä ketään eteenpäin toisin kuin esim. kävelyssä.)
Kyllähän lepokulutuskin kasvaa painon mukaan. Olisiko niin, että painon lisääntyessä myös lihasmassan absoluuttinen määrä kasvaa, ja sen mukana energiankulutus.

Kyllähän lepokulutuskin kasvaa painon mukaan. Olisiko niin, että painon lisääntyessä myös lihasmassan absoluuttinen määrä kasvaa, ja sen mukana energiankulutus.

pyöräilyssä ei siirretä ketään eteenpäin? wtf

taikavoimatko sitä pyörää vie?

ja tuohon kulutukseen: lisääkö liikunta myös muiden solujen kuin lihassolujen energiantarvetta? käsittääkseni lisää...

Niin puhehan oli kuntopyorailysta. Minakin olen polkenut vain sellaista kuntopyoraa, joka pysyy paikoillaan. Lisaksi minulla on polkupyora, jolla paasee paikasta toiseen. Tai ok, jos hiusta halotaan, jalkojen isompaa massaa siirrellaan kuntopyoraillessa ylos ja alas, mutta ei silla kokonaisuudessa kovin suurta merkitysta voi olla.

Ja Keparin kanssa olen muutenkin samoilla linjoilla. Minakaan en ymmarra, miten painon kasvu vaikuttaisi kuntopyorailyn energiankulutukseen. Jos siis puhutaan nimenomaan kuntopyorailyn aiheuttamasta lisakulutuksesta. Lisamassa hyvinkin vaikuttaa peruskulutukseen, mutta se taas ei liity kuntopyorailyyn.

Lisamassa hyvinkin vaikuttaa peruskulutukseen, mutta se taas ei liity kuntopyorailyyn.
Miten niin ei liity? Isompi elopaino tarkoittaa myös, että lihasta on enemmän kuin jollain kukkakepillä ja sitä kautta kuntopyöräilyssäkin energiankulutus on suurempi.

Huomasin tuossa sykemittarin ohjeessa maininnan, joka kertoo energian kulutuksen laskettavan keskinopean hölkän perusteella. Silloinhan toi kcal määrä ei päde kuntopyöräilyyn.

Onko sama asia, jos polkee oikealla pyörällä vaihtella 2 vauhtia 10 km/h sykkellä 120 kuin se, että polkee vaihteella 5 vauhtia 20 km/h ja syke on sama? Siis energian kulutuksen kannalta.

Siis onko kulutus sama jos poljen kuntopyörällä raskaudella X ja tavallisella pyörällä poljen raskaudella oma paino, kunhan syke pysyy samana?

Kysymys oli siis kuntopyörällä ajamisesta. Mainitsemani energiankulutuslaskurin mukaan tunnin kävely (nopeudella 6 km / h) kuluttaa 100 kg:n painoisella henkilöllä 493 kcal ja 50 kg:n painoisella henkilöllä 246 kcal. Kuitenkin näiden henkilöiden lepokulutuksessa samana aikana on saman laskurin mukaan vain 52 kcal:n ero eli vielä jää jostain muusta johtuvaa eroa lähes 200 kcal. Minä olen aina kuvitellut, että pääosa tästä erosta johtuu siitä, että kävelyssä siirretään massaa (kävelevä ihminen) paikasta A paikkaan B ja suuremman massan siirto vaatii enemmän energiaa kuin pienemmän massan siirto. Tämä ei kuitenkaan selitä sitä, miksi kuntopyöräilyssäkin eripainoisten ihmisten energiankulutuksessa (ainakin mainitun laskurin mukaan) on paljon suurempi ero kuin mitä näiden henkilöiden peruskulutuksessa on.

Onko sama asia, jos polkee oikealla pyörällä vaihtella 2 vauhtia 10 km/h sykkellä 120 kuin se, että polkee vaihteella 5 vauhtia 20 km/h ja syke on sama? Siis energian kulutuksen kannalta.
Periaattessa kylla, mutta miten tuollainen kuvaamasi tilanne voisi olla mahdollinen?

Kannattaa polkea sellaisella vaihteella millä pystyy pyörittelemään, ei vääntämään.
Mites muuten kulutukset menee oikealla pyörällä verrattuna kuntopyörään, kun kuntopyörässä massa ei siirry, mutta oikealla pyörällä mentäessä se taas siirtyy ?

Ei vais, eikös kulutus ole suoraan verrannollinen kehon painoon, siirtyy massa paikasta toiseen tai ? Eli sellanen mittari, mihin asetaan paino, on tarkempi. Vielä tarkemmat mittarit käyttää laskennan apuna henkilön hapenottokykyä, ikää jne..

mitenköhän sykemittarikaan voi tietää kulutusta, koon ja sykkeen mukaan? saman kokoisilla huonokuntoisella ja huippukuntoisella voi olla samalla sykkeellä teho vähän eri luokkaa, kulutus tietenkin myös.

Kysymys oli siis kuntopyörällä ajamisesta. Mainitsemani energiankulutuslaskurin mukaan tunnin kävely (nopeudella 6 km / h) kuluttaa 100 kg:n painoisella henkilöllä 493 kcal ja 50 kg:n painoisella henkilöllä 246 kcal. Kuitenkin näiden henkilöiden lepokulutuksessa samana aikana on saman laskurin mukaan vain 52 kcal:n ero eli vielä jää jostain muusta johtuvaa eroa lähes 200 kcal. Minä olen aina kuvitellut, että pääosa tästä erosta johtuu siitä, että kävelyssä siirretään massaa (kävelevä ihminen) paikasta A paikkaan B ja suuremman massan siirto vaatii enemmän energiaa kuin pienemmän massan siirto. Tämä ei kuitenkaan selitä sitä, miksi kuntopyöräilyssäkin eripainoisten ihmisten energiankulutuksessa (ainakin mainitun laskurin mukaan) on paljon suurempi ero kuin mitä näiden henkilöiden peruskulutuksessa on.

jaaaa. ok nyt hokasin mitä hait takaa.

eli oikeessa pyöräilyssä 50kg kaverilla on pienempi vastus verrattuna 100kg kaveriin, mutta jos molemmat polkee kuntopyörässä niin vastus voi olla tasan sama.

eipä noita kannata ihmiskehon kanssa laskea pelkästään sillä teholla millä siirrellään itteään/työnnetään kuntopyörän vastukseen kun homma on monimutkaisempi käytännössä.

esimerkiks sykkeen kohoaminen ja lisääntynyt hapentarve elimistössä ynnä muut oheistoiminnot lihassupistusten lisäksi joita ei suoraan voidan laskea esimerkiks vastuksesta+painosta+ym

eihän noissa oteta esim rasva% eikä mitään muutakaan huomioon noissa kalorilaskuissa.... saattaa 100kcal mennä jo pelkästään laskuvirheiden/arviointivirheiden piikkiin. puhumatta siitä jos elimistö on tottunut johonkin rasitukseen ja osaa säästää esimerkiks 20% energiaa verrattuna aloittelevaan kaveriin...

helpoimmalla pääsee kun pitää noita arvioina, kyllä aika näyttää onko arviot päin pyllyä vai ei. jos se paino ei millään nouse vaikka kuinka yrittää niin kcal-arviot on alakanttiin...ja sama toisin päin.

Itse painan 98kg ja olen 178cm, 35min kävely lenkki niin näyttää että kuluttaisin 714 kcal en tosiaan tiedä onko tuollainen totta.

Itse painan 98kg ja olen 178cm, 35min kävely lenkki niin näyttää että kuluttaisin 714 kcal en tosiaan tiedä onko tuollainen totta.
Ei kuulosta uskottavalta. Lähempänä tunnin juoksua tuo kulutus.

Ei ole lähelläkään totuutta. Saanko kysyä, millä mittarilla tuo on otettu? Kuten tuossa jo kake sanoi, tuo kulutus on ennemmin tunnin juoksun tai hölkän kulutus. Oikea kulutus lienee jotain 300-400kcal/tunti. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että 5,5km/h kävely 3,5 kertaistaa kulutuksen lepokulutuksesta. Kaverilla Galaxy Smart Watch antaa kävelyn kulutukseksi ~1000kcal/h, joka sekin on jo ihan metsässä, mutta toi sun kulutus on vielä enemmän pois tontilta.

Ei ole lähelläkään totuutta. Saanko kysyä, millä mittarilla tuo on otettu? Kuten tuossa jo kake sanoi, tuo kulutus on ennemmin tunnin juoksun tai hölkän kulutus. Oikea kulutus lienee jotain 300-400kcal/tunti. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että 5,5km/h kävely 3,5 kertaistaa kulutuksen lepokulutuksesta. Kaverilla Galaxy Smart Watch antaa kävelyn kulutukseksi ~1000kcal/h, joka sekin on jo ihan metsässä, mutta toi sun kulutus on vielä enemmän pois tontilta.
Polar M430 on kello löysin tuola myös tollaisen että 20min pyöräily kuluttaisi 230kcal kuulostaako tuo oikealla?

Suositut

Back
Ylös Bottom