Kuntopyörää hankkimassa kotiin

Mahtaakohan noista halvoista kuntopyöristä olla mihinkään. Mä tykkään kun salilla on sellainen kunnon penkillä ja selkänojalla oleva kuntopyörä. Nuo normaalit kuntopyörät puristaa, arvaatte kyllä mistä… Ennemmin ostaisin salikortin ja kävisin siellä fillaroimassa, ettei tarvii kotona hielle haista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Magneettivastuksella olevaa pyörää ei kannata ostaa ainakaan jos aikoo tehdä HIITtiä. Yritin kerran, mutta maksimivastuksellakin tuli niin paljon kierroksia, että siinä veivauksessa ei ollut enää mitään järkeä. :)

Stadiumissa; Vantaanportissa on myynnissä magneettivastus kuntopyörä (casall benefit 220) hintaan 149 euroa (norm. 289 e).

Aikani kierreltyäni urheilukauppoja, anttiloita, hobby halleja ja netin keskustelupalstoja, tulin siihen tulokseen, että tilasin itselleni täälläkin puheena olleen trainerin (Tacx T1480 Cycle Force One). Tulin siihen tulokseen, että alle 400 euron ei saa kuntopyörää hyvällä poljintuntumalla ja kestävillä osilla (tuomiosta ei saa valittaa), joten päädyin sitten traineriin. Parvekkeella säilytän muutenkin omaa fillariani, joten härdellin kokoaminenkaan ei vie paljoa aikaa. Pistän vaikka tähän threadiin kokemuksiani, kunhan saan laitteen käyttöön.

Traineri (Tacx T1480 Cycle Force One) saapui viime viikon alussa ja olen sillä nyt jurnuttanut kolmena iltana. Tässä vähän kokemuksia.

Haettuani trainerin postista ja avattuani paketin iski pieni paniikki: perusrunko trainerista oli kasassa, mutta mukana oli pussi pieniä ruuveja ja muita osia. Kasaamisohjeet oli englanniksi kuvien kera. Alkupaniikin (en ole mitään asentaja-tyyppiä) jälkeen rupesin vain itsepintaisesti kasaamaan laitetta ja eihän siinä mitään vaikeata sitten ollutkaan: jokainen mutteri ja ruuvi tuntui helposti menevän omille paikoilleen eikä jäänyt osia yli joiden paikkaa olisi joutunut jälkikäteen ihmettelemään ;) . Omina työkaluina pitää olla iso ruuvari (ristipää) ja 13-millisiin (muistaakseni) muttereihin mieluiten kaksi kiintolenkkiä (joutuu pitämään vastaan), mutta itse selvisin jakoavaimella ja putkipihdeillä urakasta. Kasaukseen itellä meni noin tunti (varmasti "ammattilainen" kasaa kymmeneen minuuttiin).

No, sitten itse asiaan eli treeniin. Vastusta pystyy vaihtamaan laitteessa olevalla kytkimellä (joka ruuvataan pyörän tankoon kiinni) sekä tietenkin käyttämällä pyörän omia vaihteita. Kannattaa eka hakea omasta fillarista suhtkoht sopiva vaihde ja sitten "hienosäätää" vastus trainerin kytkimellä. Poljintuntuma on kyllä todella hyvä. Lähinnä voi verrata kuntopyörään, jossa iso vauhtipyörä, mutta jotenkin vieläkin luonnollisempi. Watteja löytyi sen verran, että sain pulssin pysymään 150-155 välillä 40 minuuttia ja poljin n. 80 kierrosta minuutissa.. ja varaa vastuksen nostoon oli vielä sekä vaihteissa (itselläni 24-vaihteinen Crescentin trekking-pyörä), että laitteen omassa kytkimessä. Ja tosiaan bonuksena vielä se, että ainakin fillarissani on sen verran mukava penkki, ettei perse (ja munat) puudu ihan niin helposti, kuin kuntopyörien "virityksillä" (usein jostain mummopyörästä suoraan kopioitu penkki).

Tiivistäen voisi sanoa, että olen erittäin tyytyväinen ostokseen. Tärkeimmät hankintakriteerit eli poljintuntuma ja hinta osuivat tässä tuotteessa nappiin. Erittäin halpa ja laadukas vaihtoehto kuntopyöräksi (edellyttäen, että omistaa myös laadukkaan fillarin). Suosittelen :kippis1:

Kyttä sanoi:
Minkä hintainen tuo oli??ja mistä tilasit???

Täältä tilasin ja hintaa tuli tälle trainerille 162 € plus eturenkaantuki (ei tarvitse polkea "alamäkeen") 18 € eli yhteensä 180 eukkoo sis. toimituskulut. Unohtui sanoa, että kannattaa tutustua valmistajan kotisivuihin (olisiko www.tacx.nl tjsp.) ja varmistaa, että oma pyörä käy traineriin ja että siinä on mahdollisimman sileät kumit ja takapyörän pikalukitus. Trainerissa tuli oma pikalukittaja mukana joka pitää vaihtaa pyörään (takapyörä tulee tästä lukittajasta kiinni traineriin). Myyjäliikkeessä (www.aggio.fi) myös oltiin erittäin avuliaita (kävin sähköpostien vaihtoa ennen ostopäätöstä).

Meillä kotona kans vaimo tahtoo päästä tiukkaan kondikseen ja koska elämämme on aika hektistä ajoittain eikä salilla jakseta käydä kuin ne 8 kertaa viikossa treenaamassa (molemmilla 4 treeniä vko eri aikoina) niin ollaan harkittu kuntofillaria.

Hinnat on tullu kivasti alaspäin ja kenties nyt saa jo kelpo pelin n. 250-300 eurolla?

Jos vain mahdollista, niin melkein suosittelisin talviliikunnaksikin lenkkeilyä. Talvella voi varustautua nastalenkkareilla ja hengityssuojaimella (hinta yhteensä n. 150e) jos muuten tuntuu epämukavalta. Juostessa tosin pieni liukkaus ei haittaa, koska juoksuaskeleessa voima suuntautuu taaksepäin eikä jalka lipsu muihin suuntiin.

Jos vain mahdollista, niin melkein suosittelisin talviliikunnaksikin lenkkeilyä. Talvella voi varustautua nastalenkkareilla ja hengityssuojaimella (hinta yhteensä n. 150e) jos muuten tuntuu epämukavalta. Juostessa tosin pieni liukkaus ei haittaa, koska juoksuaskeleessa voima suuntautuu taaksepäin eikä jalka lipsu muihin suuntiin.

Se on varmasti totta. Hommattiin kuitenkin prismasta halpa kuntopyörä. Hintaa tuli 189e ja on erittäin hyvä, äänetön ja kätevä. Kahden viikon aikana on tullut fillaroitua lähemmäs 10 tuntia jo yhteensä.

Se on varmasti totta. Hommattiin kuitenkin prismasta halpa kuntopyörä. Hintaa tuli 189e ja on erittäin hyvä, äänetön ja kätevä. Kahden viikon aikana on tullut fillaroitua lähemmäs 10 tuntia jo yhteensä.

Minkäs vehkeen ostit? Vieläkö pelittää? :D

Itse olen miettinyt myös kuntopyörän hankkimista. Tuo Tunturin F35 vaikuttaisi erittäin mielenkiintoiselta tapaukselta. Hintaa on bikeplanetissa 499e, eli mikään maailman edullisin vehje ei ole kyseessä, mutta pitäisi olla suhteellisen laadukas tapaus. Pitänee käydä kokeilemassa tuota Prisman peliä ja Tunturia ja tehdä päätös, kannattaako maksaa paria sataa euroa lisää tuosta Tunturista.

Minkäs vehkeen ostit? Vieläkö pelittää? :D

Itse olen miettinyt myös kuntopyörän hankkimista. Tuo Tunturin F35 vaikuttaisi erittäin mielenkiintoiselta tapaukselta. Hintaa on bikeplanetissa 499e, eli mikään maailman edullisin vehje ei ole kyseessä, mutta pitäisi olla suhteellisen laadukas tapaus. Pitänee käydä kokeilemassa tuota Prisman peliä ja Tunturia ja tehdä päätös, kannattaako maksaa paria sataa euroa lisää tuosta Tunturista.

En muista merkkiä nyt äkkiseltään. Olisko body sculpture tms. Prisman valikoimasta kuitenkin. Hyvin toimii edelleen ja on poljettu aika reippaasti.

Luulen että 400+ on liikaa, ellet hae jotain tiettyä ominaisuutta. Tosin enpä tiedä, testasin n.350e kuntofillaria ja en nähnyt eroa 150e halvempaan.

En muista merkkiä nyt äkkiseltään. Olisko body sculpture tms. Prisman valikoimasta kuitenkin. Hyvin toimii edelleen ja on poljettu aika reippaasti.

Luulen että 400+ on liikaa, ellet hae jotain tiettyä ominaisuutta. Tosin enpä tiedä, testasin n.350e kuntofillaria ja en nähnyt eroa 150e halvempaan.

Joskus kokeillut pikaisesti jotain Prisman kuntopyöriä ja tuntui, ettei niistä löydy tarpeeksi vastusta. Tai muuten vain tuntuvat rimpuloilta. Olisikohan ollut jotain Iron Bodyn tuotteita.

Tunturin F35:ssä kiinnostaa juurikin tuo automaattinen servomoottorin ohjaama kestomagneettijarru. Kuulemma hemmetin näppärä, kun heittää vain sykealueet ja ajat millä haluaa treenata ja tuo säätelee vastusta koko ajan sopivaksi sykkeen mukaan. Ja kun tuo tulisi myös tyttöystävän käyttöön, niin helppokäyttöisyys ja mukavuus pitää olla huippuluokkaa, että hänkin jaksaa sillä polkea. Minulle varmaan kelpaisi mainiosti joku satasen ritsakin :rolleyes:

Joskus kokeillut pikaisesti jotain Prisman kuntopyöriä ja tuntui, ettei niistä löydy tarpeeksi vastusta. Tai muuten vain tuntuvat rimpuloilta. Olisikohan ollut jotain Iron Bodyn tuotteita.

Tunturin F35:ssä kiinnostaa juurikin tuo automaattinen servomoottorin ohjaama kestomagneettijarru. Kuulemma hemmetin näppärä, kun heittää vain sykealueet ja ajat millä haluaa treenata ja tuo säätelee vastusta koko ajan sopivaksi sykkeen mukaan. Ja kun tuo tulisi myös tyttöystävän käyttöön, niin helppokäyttöisyys ja mukavuus pitää olla huippuluokkaa, että hänkin jaksaa sillä polkea. Minulle varmaan kelpaisi mainiosti joku satasen ritsakin :rolleyes:

Iron body taisi olla yksi mitä myös kokeilin ja se oli huonon tuntuinen. Jos polku on epätasainen niin sitä ei kukaan jaksa säätää kauaa. Tuo mainitsemasi ominaisuus on varmasti hieno, mutta kannattaa todellakin kokeilla 200e fillaria ja 400e fillaria, itse en huomannut mitään eroa paitsi tietysti jos katsoi niitä pikkuhienouksia. Jos ominaisuudet ratkaisee joltain osin niin ilman muuta niihin kannattaa satsata.

Iron body taisi olla yksi mitä myös kokeilin ja se oli huonon tuntuinen. Jos polku on epätasainen niin sitä ei kukaan jaksa säätää kauaa. Tuo mainitsemasi ominaisuus on varmasti hieno, mutta kannattaa todellakin kokeilla 200e fillaria ja 400e fillaria, itse en huomannut mitään eroa paitsi tietysti jos katsoi niitä pikkuhienouksia. Jos ominaisuudet ratkaisee joltain osin niin ilman muuta niihin kannattaa satsata.

Joo eiköhän tuossa joulun jälkeen käydä testailemassa monenlaisia ja erihintaisia pyöriä. Kuitenkin opiskelijalle melkoinen pommi tuommoinen 500 euroakin. Varsinkin johonkin kuntopyörään. Mutta jos vaikuttaa hintansa arvoiselta kapistukselta, niin eiköhän semmoinen pidä ostaa.

Käväisin eilen hakemassa tuommoisen Tunturi F35:n kotiin. Ai että. Aivan mahtava peli. Bike planetista 399,20€ (norm.499€). Siellä on tammikuun ajan kaikki tunturin kuntovehkeet -20%. Suhteellisen laadukkaalta vaikuttaa.

Hyvää:

+ Täysin hiljainen poljettaessa
+ 15 vuoden takuu rungolle ja moottorille
+ 3 vuoden takuu muille osille rekisteröimällä (muuten 2v)
+ Erittäin jämäkkä
+ Tavoitesykkeen mukaan automaattisesti säätyvä vastus
+ Satulan voi vaihtaa
+ Yhteensopiva Polarin sykevyön kanssa
+ Siirtopyörät helpottaa liikuttamista

Huonoa:

- Satula ei miellytä omaa persusta (mutta se lähteekin vaihtoon kohta)
- Kädet puutuu jo muutaman minuutin jälkeen, jos niitä pitää sykeantureilla (korjattavissa sykevyöllä)
- Virtapiuha on vähän turhan lyhyt (~2m)
- Pyörän massa 42kg => liikuteltavuus (ei ongelma minulle, mutta tyttöystävälleni ehkäpä)

Lisäksi tuosta löytyy palautussykkeen mittaus, joka antaa hieman suuntaa nykyiselle kunnolle. Rasvaprosentin mittauskin löytyy, mutta se antoi minulle 32% enkä oikein jaksa tuota uskoa :/

Mulla on tunturin F20, ajelen muuten tavallisella pyörällä kohtalaiset 65km/vko ja tuolla tuntsalla otan yleensä vaan lämpöjä esim. ennen peliä jos sellainen on. Normaaliin pyöräilyyn tottuneena toi polkimien etäisyys toisistaan on vaan iso ongelma tässä F20:ssä. Varmaan 50mm eroa ja kyllä huomaa, polvet naksuu ja paukkuu, tekee aika pahaa kun ne on muutenkin aika löysät ja kipeät. No kevyellä vastuksella isolla kadenssilla ja yritän pysyä terveenä. Melkein traineri olis parempi mutta se on tosi hankala kerrostalossa.

Suositelkaapas jotain hyvää kuntopyörää minulle, joka olen 200cm pitkä.
Polven rasitusvamman takia täytyy asfaltilla lenkkeilyä vähentää.

Pidän mahdollisimman suorasta ajoasennosta.
Ei tarvitse olla mitään lisäominaisuuksia tms...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom