Kuntonyrkkeilystä kisaryhmään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja V-8000
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Täällä varmaan on jokunen nyrkkeilyn harrastaja, joka osaisi vastata.

Oon aloittanut kuntonyrkkeilytreenit kypsässä 27 vuoden iässä joku 4-5 kk sitten. Kiinnostaisi treenata useammin ja omistautuneemmin kuin kuntopuolella, mutta mulla ei ole oikein minkäänlaista käsitystä, että millaista on treenata kisaryhmässä. Mulla ei myöskään ole oikein minkäänlaista käytännön vertailukohtaa siihen, että millaiset rahkeet tarttisi olla kisaporukkaan mentäessä. Mulle sanottiin, että seuran kisaryhmässä tulisi olla tavoitteena kilpailla viimeistään vuoden kuluttua siihen siirtymisestä, onko se näin lyhyellä kokemuksella epärealistinen ja itsetuhoinen ajatus? :D En siis koe olevani mikään luonnonlahjakkuus, perussetit on hallussa mutta tietysti häviän yleensä nopeudessa, voimassa ja tekniikassa itseäni kauemmin harrastaneille. Sparritreeniä on kuntopuolella verrattaen vähän ja sitä täytyy järjestää tuttujen kanssa mahdollisuuksien mukaan, mutta tietty jokaisella sparrikaverilla on työt ja muut menot kuten itselläkin ja sopivan ajan järjestäminen välillä hankalaa.

Oppiiko ylipäätään näin myöhään aloittanut koskaan lyömään yhtä kovaa kuin kakarasta asti treenanneet, tai edes riittävän kovaa, jos salikisoissa tulee vastaan kokenut äijä? Entä kestämään iskuja? Löytyykö kisaryhmistä tai salikisoista aloittajalle samantasoisia heittopusseja kavereiksi, vai onko niissä kaikki armottoman kovakuntoisia urheilijoita? Joskus joku vanhempi äijä on antanut sparrissa kunnon nöyryytystä ja onhan siinä aika kykenemätön vastaamaan haasteeseen, kun löytää itsensä kilpikonna-asennosta vähän väliä.

Yksilöllistähän tuo varmasti on, mutta kaipailen jotain suuntaa antavaa höpinää. On mulla aikaa treenailla tuolla kuntopuolella vielä, mutta onkohan tuo kisaryhmä ylipäätään toiveajattelua, kun tän ikäisenä on aloittanut?

Koskaan ei ole liian myöhäistä, sillä uskoisin että Suomesta löytyy jokunen muukin joka on vähän vanhemmalla iällä aloittanut nyrkkeilyn - eikä 27 edes oikeasti ole edes vanha. Aloita aktiivisesti sparraaminen niin "pelisilmä" kehittyy ja opit paremmin käyttämään niitä tilaisuuksia ja lukemaan vastustajia. En ihan tiedä miten nyrkkeilyssä homma menee (itse kokemusta vain kickboxing/thaiboxingin saralta) mutta uskoisin että salikisoissa meininki on sama, eli pyritään hommaamaan mahdollisimman tasaiset otteluparit. Sinä joka et ole koskaan vielä matsia ottanut saat kisata jotain ihan vastaavanlaista jannua vastaan, eikä tarvitse mennä mitään raskassarjalaista Suomenmestaria vastaan pelkäämään.

Vinkkinä treenin kannalta: Sparraa paljon mutta älä pelkästään tuttujen kanssa. Kannattaa sparrata mahdollisimman paljon eri ihmisten kanssa niin näet myös eri tyylisiä ottelijoita. Jos totut jonkun tietyn kaverin sparraamistyyliin, niin kisoissa kaikki ei ehkä menekään saman käsikirjoituksen mukaan. Kovaa treeniä vaan ja pitkäjänteisyyttä niin voit kehittyä vaikka kuinka hyväksi.

Voit oppia vaikka kuinka hyväksi jos motivaatiota ja aikaa riittää. Kysy vaikka AndyS:ltä. ;)

Amatöörinyrkkeily kilpailutasolla päättyy Suomessa 35 vuoden ikäisenä, joten vielä ehdit kokeilla rahkeitasi.
Siitä vaan nyrkkeilyporukkaan mukaan ja treeniä/sparria ottamaan ja aluksi niiden porukan fiksuimpien kanssa, jotka osaavat ottaa sparria sinun tasollasi.
Kilpailemista on turha vielä miettiä, sen aika tulee sitten, kun/jos itse olet siihen valmis.

Tavoitteet kannattaa kuitenkin asettaa riittävän alas, osa nyrkkeilijöistähän on voinut aloittaa treenamisen jo n. 10 vuoden ikäisinä.
Harva tosin jatkaa nyrkkeilemistä kovin monta vuotta, nyrkkeily kun on kovin yksinäinen ja kova laji, jossa palkinnot ovat huonot ja häviäjä saa aina selkäänsä.

Minä taidan olla pikemmin esimerkki siitä, että ei mopolla mahdottomia, jos aloitusikä lähentelee kolmeakymmentä. Lapsesta asti treenanneen kykyjä ei voi myöhemmällä iällä enää saada, mutta ei se tarkoita, etteikö voisi otella ja kenties välillä pärjätäkin.

Fiksuimmin ketjun aloittaja tekee, kun menee kyselemään oman seuransa valmentajilta, sopiiko kisaryhmään tulla. Kehittymisen kannalta se on tietenkin se paras vaihtoehto, jos vain pääsee mukaan. Netin kautta ei kuitenkaan voi sanoa, miten hyvä aloittaja todellisuudessa on ja onko kisaryhmään siirtyminen miten ajankohtaista. Emmehän me tiedä edes, harjoitteleeko siellä kisaryhmässä Team London vai muutama piirisarjan kyky. Oma valmentaja on se joka nämä asiat tietää.

Netin kautta ei kuitenkaan voi sanoa, miten hyvä aloittaja todellisuudessa on
Kun en oikein tiedä itsekään. Sitä pelisilmää on löytynyt sparrissa siihen asti, kunnes on tullut vastaan pahempi rankaisija.... lisää treeniä vaan, I guess. mutta vastauksen kysymyksiini taisin teiltä jo suurinpiirtein saada, kiitokset kaikille vastanneille. Suurin kysymys siis olikin, että onko kisaryhmät ylipäätään jotakin nuoresta vitsasta asti treenanneiden suljettua eliittiä, mutta kyllähän ne siellä toivotti tervetulleeksi tulemaan käymään treeneissä, tosin mitään mun taidoista ja kunnosta sen enempää tietämättä. Ehkäpä mä viihdytän itseäni kuntopuolella vielä kuukauden pari ja treenaan niiden kahden viikkotreenin ohella sen verran, mitä keskenäni ja meidän pienimuotoisen sparriporukan kanssa voin ja lähden sitten kolkuttelemaan sen kisaporukan ovia. Tavoitteet olen koittanutkin pitää matalalla, tähän mennessä on ollut vaan palava halu päästä treenaamaan sillä intensiteetillä, jolla kisaa varten treenataan ja ylipäätään kokeilla kisaamista. Nyrkkeily on ollut lajivalinta lähinnä halvan hinnan takia, mutta diggaan ja seuraan lajia muutenkin mielenkiinnolla.

Suositut

Back
Ylös Bottom