Itsellä tarkoitus myös alottaa vähän nyrkkeilemistä aeroobisen harjoituksen kannalta, autotallissa nyrkkeilly säkki ja tottakai sitä aina hakata osaa mutta millasia sarjoja ja kertokaa yleisesti millanen ois hyvä reeni siihen, itsellä suht hyvä kunto/voima taso.
Jos pieksee säkkiä itsekseen, kannattaa pitää huolta siitä, että tekniikka on jotenkuten kunnossa. Tämä lähinnä siksi, että väärällä tekniikalla saa paikat huomattavasti helpommin hajotettua. Esimerkiksi etäisyys säkkiin on yleensä melkein kaikilla "väärä", eikä käsi suoria lyödessä mene suoraksi asti. Ranteen asento (etenkin koukkuja lyödessä) kannattaa pitää hyvänä, ja sitä osumakohtaakin kannattaa vähän miettiä. Koukkujahan ei esimerkiksi kannata lyödä aivan säkin sivuille vaan ikään kuin etuviistoon... siis vastustajan leukaan, ei korviin ;)
Itse suosittelisin itsenäiseen säkinhakkuuseen sitä, että vaihtelevuutta on paljon. Sen lisäksi, että välillä harjoittelee lyömään lujaa, kannattaa välillä harjoitella nopeutta ja ottaa vaikka sellaisia 5-15 sekunnin lyöntispurtteja mukaan. Säkilläkin kannattaa opetella liikkumaan (tosin tämä voi olla hankalaa jos ei ole mitään ns. koulutusta saanut liikkumiseen). Joskus erä lähiottelua eli pelkkiä koukkuja säkkiin jalat rinnakkain, joskus pelkkiä suoria kauempaa. Ja sitten niitä sarjoja. Yksinkertaisista kannattaa aloittaa: vasen suora, oikea suora. Loistava yhdistelmä on myös kaksi vasenta suoraa ja päälle oikea suora. Jos alakoukut ovat hallussa, kaksi alakoukku ja lopuksi yläkoukku (vasen, oikea, vasen tai toisinpäin). Yhdistelmiähän on luonnollisestikin älytön määrä, mutta parhaat rykäykset ovat yleensä suhteellisen yksinkertaisia. Silloin voi keskittyä siihen kuntoiluun ilman, että venkoilee säkillä kummallisiin asentoihin ja lyö jotain epämääräisiä huitaisuja. Myös väistöjä voi ottaa mukaan. Parasta kuitenkin olisi, jos pystyisit käymään jonkinlaisen kuntonyrkkeilykurssin tai pyytää jotain tuttua nyrkkisankaria hieman neuvomaan tekniikassa. Harjoitteluun tulee enemmän mieltä ja meininkiä. Ehkä. Niin ja ennen sitä säkin hakkaamista kannattaa tehdä vähän alkuverryttelyä tai ainakin ottaa ensimmäinen erä suhteellisen kevyesti.
Itse olen taannoin käynyt kuntonyrkkeilyssäkin vähän aikaa, nykyisin vedän tunteja muutamalle ryhmälle. Pidän tunneilla pääpainon itse lajissa, mutta lihaskuntoakin tehdään. Yleensä kuitenkin ajattelen, että koska tunnit ovat lyhyitä ja ryhmäläiset käyvät nyrkkeilemässä kerran viikossa niin parempi on keskittyä itse lajiin. Vedän kuitenkin luultavasti melko erilaisia treenejä kuin suurin osa kuntonyrkkeilyohjaajista. Sellaiset ihmeet kuin kohokoukku ja suorat vartaloon, kaksoishyökkäykset ja taaksepäin liikkuminen lyödessä ovat mukana tunneillani. Mutta noin niin kuin ylipäänsä uskon, että jos tunneilla käyvä ihminen tosissaan tekee harjoitukset, kuntonyrkkeily on hyvä laji. Ainahan on mahdollisuus tehdä puolivaloilla, ja se ei enää välttämättä ole ohjaajan vika.
Sellainen sivuhuomautus vielä, että kannattaa suhtautua varauksella puheisiin siitä, että kuntonyrkkeily on oivallinen harrastus niska- ja hartiaseudun jumeista kärsivälle. Ei se ole, jos ei lämmittelystä huolehdita ja jos lyödessä jännitetään hartioita. Varsinkin miespuolisilla treenaajilla tuntuu joskus olevan hirveä kovaa lyömisen tarve, joka monesti johtaa siihen että ollaan niin perkeleen jäykkiä. Sen vuoksi mielestäni monipuolisuus on hyväksi: välillä kevyesti ja nopeasti, välillä sitten murjotaan (yleensä siellä säkillä, mutta myös pistariin saa lyödä lujaa).
Kuntonyrkkeilyn ohjaaminen on kivaa silloin, kun ryhmäläisten kehityksen huomaa ja kuntonyrkkeilijöillä on tunnilla kivaa ja hiki! Koetan itse vähän opetella sitä, ettei kuntonyrkkeilyssä tekniikalla ole niin hirveän suurta väliä, joskus saa lyödä nakkikiskaheijareitakin. Silti olen huomannut senkin, että tekniikan opettelu sellaiselle suht hyvälle perustasolle tekee kuntonyrkkeilystä tehokkaampaa. En oikeastaan tiedä, mistä tämä johtuu. Voi olla, että kyse on vain siitä, että porukasta erottuvat ne, jotka keskittyvät touhuun; he tekevät ehkä harjoituksetkin tehokkaammin kuin sellaiset, jotka ajattelevat että epämääräinen huiskiminen on ihan riittävää treeniä.