Kuntonyrkkeily?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Exzt
  • Aloitettu Aloitettu
Aikoinaanhan toi puolen vaihtaminen kesken matsin oli aika kova taktinen juitsu.

Ja on edelleen, mutta kaverilla täytyy todella olla homma hallussa, jos kilpamatsissa(ja ammattilaisissa varsinkin) aikoo tuolla ottaa pisteet kotiin.

Paitsi jos aloittaisi "väärällä puollella" ja muutamien erien päästä kääntäyisi oikein päin ja aloittaisi hullun takomisen... ite voisi koittaa tätä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja on edelleen, mutta kaverilla täytyy todella olla homma hallussa, jos kilpamatsissa(ja ammattilaisissa varsinkin) aikoo tuolla ottaa pisteet kotiin.

Paitsi jos aloittaisi "väärällä puollella" ja muutamien erien päästä kääntäyisi oikein päin ja aloittaisi hullun takomisen... ite voisi koittaa tätä.

Jep, tällä taktiikalla Rocky voitti mestaruuden kakkosessa :hyvä:

Niin, ja sama homma täällä. Se mitä olen kuntonyrkkeillyt, joko omatoimisesti, tai tunneilla, olen huomannut, että mulle on luontevampaa olla oikea käsi edessä. Jännä homma.

kuntonyrkkeily

Itsellä tarkoitus myös alottaa vähän nyrkkeilemistä aeroobisen harjoituksen kannalta, autotallissa nyrkkeilly säkki ja tottakai sitä aina hakata osaa mutta millasia sarjoja ja kertokaa yleisesti millanen ois hyvä reeni siihen, itsellä suht hyvä kunto/voima taso.

Itsellä tarkoitus myös alottaa vähän nyrkkeilemistä aeroobisen harjoituksen kannalta, autotallissa nyrkkeilly säkki ja tottakai sitä aina hakata osaa mutta millasia sarjoja ja kertokaa yleisesti millanen ois hyvä reeni siihen, itsellä suht hyvä kunto/voima taso.

Tunnilla monesti tehdään niin, että ensin(siis lämmittelyjen ja lyöntiharjotusten jälkeen) 2 min lyödään hyvällä perustempolla kaikenlaisia lyöntejä, 1 min tauko, 2 min kovia lyöntejä, 1 min tauko ja lopuksi 1 min lyöntejä niin nopealla tahdilla kuin pystyy hakkaamaan. Kyllä tossa lämmin tulee. :)

Jos pieksee säkkiä itsekseen, kannattaa pitää huolta siitä, että tekniikka on jotenkuten kunnossa. Tämä lähinnä siksi, että väärällä tekniikalla saa paikat huomattavasti helpommin hajotettua. Esimerkiksi etäisyys säkkiin on yleensä melkein kaikilla "väärä", eikä käsi suoria lyödessä mene suoraksi asti. Ranteen asento (etenkin koukkuja lyödessä) kannattaa pitää hyvänä, ja sitä osumakohtaakin kannattaa vähän miettiä. Koukkujahan ei esimerkiksi kannata lyödä aivan säkin sivuille vaan ikään kuin etuviistoon... siis vastustajan leukaan, ei korviin ;)

Itse suosittelisin itsenäiseen säkinhakkuuseen sitä, että vaihtelevuutta on paljon. Sen lisäksi, että välillä harjoittelee lyömään lujaa, kannattaa välillä harjoitella nopeutta ja ottaa vaikka sellaisia 5-15 sekunnin lyöntispurtteja mukaan. Säkilläkin kannattaa opetella liikkumaan (tosin tämä voi olla hankalaa jos ei ole mitään ns. koulutusta saanut liikkumiseen). Joskus erä lähiottelua eli pelkkiä koukkuja säkkiin jalat rinnakkain, joskus pelkkiä suoria kauempaa. Ja sitten niitä sarjoja. Yksinkertaisista kannattaa aloittaa: vasen suora, oikea suora. Loistava yhdistelmä on myös kaksi vasenta suoraa ja päälle oikea suora. Jos alakoukut ovat hallussa, kaksi alakoukku ja lopuksi yläkoukku (vasen, oikea, vasen tai toisinpäin). Yhdistelmiähän on luonnollisestikin älytön määrä, mutta parhaat rykäykset ovat yleensä suhteellisen yksinkertaisia. Silloin voi keskittyä siihen kuntoiluun ilman, että venkoilee säkillä kummallisiin asentoihin ja lyö jotain epämääräisiä huitaisuja. Myös väistöjä voi ottaa mukaan. Parasta kuitenkin olisi, jos pystyisit käymään jonkinlaisen kuntonyrkkeilykurssin tai pyytää jotain tuttua nyrkkisankaria hieman neuvomaan tekniikassa. Harjoitteluun tulee enemmän mieltä ja meininkiä. Ehkä. Niin ja ennen sitä säkin hakkaamista kannattaa tehdä vähän alkuverryttelyä tai ainakin ottaa ensimmäinen erä suhteellisen kevyesti.

Itse olen taannoin käynyt kuntonyrkkeilyssäkin vähän aikaa, nykyisin vedän tunteja muutamalle ryhmälle. Pidän tunneilla pääpainon itse lajissa, mutta lihaskuntoakin tehdään. Yleensä kuitenkin ajattelen, että koska tunnit ovat lyhyitä ja ryhmäläiset käyvät nyrkkeilemässä kerran viikossa niin parempi on keskittyä itse lajiin. Vedän kuitenkin luultavasti melko erilaisia treenejä kuin suurin osa kuntonyrkkeilyohjaajista. Sellaiset ihmeet kuin kohokoukku ja suorat vartaloon, kaksoishyökkäykset ja taaksepäin liikkuminen lyödessä ovat mukana tunneillani. Mutta noin niin kuin ylipäänsä uskon, että jos tunneilla käyvä ihminen tosissaan tekee harjoitukset, kuntonyrkkeily on hyvä laji. Ainahan on mahdollisuus tehdä puolivaloilla, ja se ei enää välttämättä ole ohjaajan vika.

Sellainen sivuhuomautus vielä, että kannattaa suhtautua varauksella puheisiin siitä, että kuntonyrkkeily on oivallinen harrastus niska- ja hartiaseudun jumeista kärsivälle. Ei se ole, jos ei lämmittelystä huolehdita ja jos lyödessä jännitetään hartioita. Varsinkin miespuolisilla treenaajilla tuntuu joskus olevan hirveä kovaa lyömisen tarve, joka monesti johtaa siihen että ollaan niin perkeleen jäykkiä. Sen vuoksi mielestäni monipuolisuus on hyväksi: välillä kevyesti ja nopeasti, välillä sitten murjotaan (yleensä siellä säkillä, mutta myös pistariin saa lyödä lujaa).

Kuntonyrkkeilyn ohjaaminen on kivaa silloin, kun ryhmäläisten kehityksen huomaa ja kuntonyrkkeilijöillä on tunnilla kivaa ja hiki! Koetan itse vähän opetella sitä, ettei kuntonyrkkeilyssä tekniikalla ole niin hirveän suurta väliä, joskus saa lyödä nakkikiskaheijareitakin. Silti olen huomannut senkin, että tekniikan opettelu sellaiselle suht hyvälle perustasolle tekee kuntonyrkkeilystä tehokkaampaa. En oikeastaan tiedä, mistä tämä johtuu. Voi olla, että kyse on vain siitä, että porukasta erottuvat ne, jotka keskittyvät touhuun; he tekevät ehkä harjoituksetkin tehokkaammin kuin sellaiset, jotka ajattelevat että epämääräinen huiskiminen on ihan riittävää treeniä.

joo tosta Venlan Postista niin oon kans huomannu sen kun itse käynyt nyt vajaan kuukauden tuolla kuntonyrkkeilyssä salin ohessa, niin ne olkapäät ja hartiaat tulee tosiaan jännitettyä aina kun tulee sellainen "egoilun" tarve, että tarttee sitä säkkiä mäiskiä niin helevetin lujaa. Mutta nytten kun sen tossa viikko sitten itse huomasin, että eihän siinä mitään järkeä ole ja tekniikkaa on tullut mukavasti niin kyllä se oikeastaan on oikein hyvää reeniä hartiaseudulle ja niskalle..tekee aika nannaa (:

onkos täällä ihmisiä jotka ovat kuntonyrkkeilystä sitten siirtynyt ihan kunnon nyrkkeilyyn ja matsaamaan ihan? minkä ikäisenä siihen voi vielä ryhtyä ettei ole liian vanha? Koska nyt olen ite hakannut jonkin aikaa salilla säkkiä ja nyrkkeily harrastuksena kiinnostaisi ihan sairaasti.

Joo mäki haluisin tietää, mutta mua vaan kiinnostaa että kannattaako enää tälläi ku 17 täytän kummiski tossa elokuussa, että kannattaako enää haaveilla junioreissa ottelemisesta vai tarttisko ihan odottaa tohon että mennä sitten ihan miehiin ottelemaan?

Joo mäki haluisin tietää, mutta mua vaan kiinnostaa että kannattaako enää tälläi ku 17 täytän kummiski tossa elokuussa, että kannattaako enää haaveilla junioreissa ottelemisesta vai tarttisko ihan odottaa tohon että mennä sitten ihan miehiin ottelemaan?

Millainen nyrkkeilytausta sulla siis on? Jos ei kilpailukirjaa ole niin vähän kiirettä alkaa pukata...niiden saamisessa kun on kestänyt jollain kaverilla parikin kuukautta! Lisäksi kesäisin kun tuo kilpaulutoiminta muistaakseni vähän hiljeni...

Mutta itse kun aikoinani aloitin juurikin 17-vuotiaana nyrkkeilyn, niin 2kk treeniä ja eka matsi. Ja voitin:) Eli sen puolesta ei hätää.

edit. Niin ja amatöörinähän saa kilpailla 34-vuotiaaksi asti. Saiska ei ikäänsä tuossa yläpuolella paljastanut, mutta jos ei ihan käpy vielä ole niin ei muutaku lisenssi ja kilpailukirja kuntoon. Loppu meneekin sitten ihan omalla painollaan kun johonkin seuraan vaan kuuluu.

18 täytän tossa parin viikon päästä.. olisi tarkoitus treenata itteni jonkunlaiseen kuntoon kesän loppuun mennessä ja sitten hakeutua seuraan jos vaikka joskus pääsisi vielä ottelemaan

joo tosta Venlan Postista niin oon kans huomannu sen kun itse käynyt nyt vajaan kuukauden tuolla kuntonyrkkeilyssä salin ohessa, niin ne olkapäät ja hartiaat tulee tosiaan jännitettyä aina kun tulee sellainen "egoilun" tarve, että tarttee sitä säkkiä mäiskiä niin helevetin lujaa.
Ja hauskinta tässä on se, että se jännittäminen ei tuo lyönteihin lisää voimaa... ei sillä, itsekin olen kehässä vähän turhan jähmeä ja koetan aina niitä voimalyöntejä. :D Sitten on hyvä, kun pystyy lyömään nopeasti, rennosti ja lujaa!

Mikäli en ihan väärin muista, A-juniorit ovat 17-18 -vuotiaita, joten ehdit kilpailla junnuissa. Tämän kauden aikana tuskin kannattaa alkaa lisenssiä maksella, kun yleensä toiminta kesäksi aika paljon hiljenee. Kilpailukirjan nyt sentään saa suunnilleen parissa viikossa, mutta ei sitäkään ihan noin vain voi tilailla. Pitää kuulua seuraan, ja valmentajakin olisi hyvä olla. Pelkkä kuntonyrkkeilypohja ei todellakaan riitä. Mä en ainakaan päästäisi kuntonyrkkeilypohjalta ketään ottelemaan ennen kuin olisin kunnolla nähnyt mitä se ihminen osaa.

Kuntonyrkkeilypohja mulla itsellänikin on, mutta silloin kun viitisen vuotta sitten aloitin kilpanyrkkeilyn, naisilla tuo ns. SM-tasolle pääseminen oli helpompaa. Itselläni sattui vielä olemaan sellainen kuntonyrkkeilytaustakin, että tuli treenattua paljon, ja sparratakin sai. Riippuu ihan älyttömästi siitä kuntonyrkkeilyohjaajasta ja sen vetämien tuntien tyylistä, kuinka helppo tie on kuntonyrkkeilystä kilpakehiin. Monissa, hyvin monissa tapauksissa joutuu homman aloittamaan melkein kokonaan uudelleen alusta. Ja vaikka säkkiä löisi kuinka hyvin tahansa ja vaikka voimaa olisi niin perkeleesti niin oma opettelunsa on siinäkin, että niitä iskuja tulee myös omaan päähän! En silti suorilta mene ajatusta tyrmäämään, jos asia mielessä polttelee niin ainoa tapa selvittää kuinka kilpanyrkkeilyssä pärjää on mennä kokeilemaan. Tämä kannattaa aloittaa sillä, että hakeutuu jonkun seuran kilpanyrkkeilypuolelle treenaamaan.

Monesti juuri 16-25 -vuotiaana kilpailemisen aloittamista harkitsevat ovat pahasti väliinputoajia, kun nyrkkeilykoulun junnujen kanssa ei enää voi treenata, ja oman seuran kilpapuolella keskitytään oman seuran ykkösnyrkkien valmennukseen. Vaatii paljon omaa aktiivisuutta raivata itselleen sellainen asema, että jonain päivänä sinne kehään nousee. Ja vielä ikävänä palleaaniskuna sen verran, että mitään kovin valtaisaa menestystä ei välttämättä kannata odottaa, jos aloittaa nyrkkeilyn noinkin vanhana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom