Kun dietti kusee ja tavoitteet on hukassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kcuf
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla taas tavoitteet on kyllä hyvinkin selkeät, mutta se toteutus ja muu kusee.Pitkät työpäivät tekee sen että ruokailuvälit ym venyy ihan liian pitkiksi, siitä seuraa raju energiatason lasku ja loppupäivä meneekin sitten ihan sumussa.Ym..Täytyis saada edes tunti päivään lisää että kerkeäis tehdä vaalmiiksi seuraavan päivän safkat ym..Mutta yritys on hyvä, joten kyllä se vielä sujuu sanon minä!!=)
Tää saatto vähä olla:offtopic:

Näiden sivujen lukemisesta saa paljon motivaatiota, mutta samalla "menee sekaisin" kun tuntuu että pitää tehdä tätä ja tuota ja missään nimessä ei saisi tehdä sitä ja sellaista. Ja sitten tuntuu, että jos ei kaikkea teekään niin pilkun päälle, on kaikki vaiva turhaa.

Eli omassa tapauksessani, pelottaa että jos en halua olla bulkilla ja sitten laihduttaa rasvat pois, on kaikki treeni ja ruokavalion tarkkailu turhaa. Menen siis aikalailla +-0 kcal, paljon proteiinia ja rasvaa, n. 100g hitaita hiilareita. Treenipainot nousee, lihakset alkaa pikkuhiljaaerottua (ainakin kun pullistelee :nolo: ) ; mutta silti pelottaa että se on vaan sitä "aloittelija nyt kehittyy vaikka päällään seisomalla" (treeniä takana kohta vuosi).

Stoppaako kehitys, jos en halua bulkata ja dieetata, vaan menen +-0:lla? Mistä yleensä sitä, kerääkö kroppa rasvaa vai lihasta, voi luotettavasti seurata (muuten kuin hommaamalla oman rasva% mittarin)? Sopiiko vatsanympärys (muut ympäryksethän voi kasvaa lihasten kasvunkin takia)? Tai se, että rinnat kutistuu (:( ), nehän on lähes silkkaa rasvaa? Paljonko on hyvä treenipainojen nousu (%), että osaisi arvioida onko tehnyt kaiken niin hyvin kuin voisi? Aaaargh, niin paljon kysymyksiä :eek:

Lyhyesti: älä huoli huomisesta! Sanot itsekin että tulosta tulee nykyisellä systeemillä, niin sillä sitten vain eteenpäin! Jos kehitys johtuu siitä että olet aloittelija niin so what? Palaa asiaan sitten kun tuntuu ettei mitään enää tapahdu.

Maltillisella plussalla pärjäät kyllä aina - ei ole välttämätöntä keräillä rasvaa jos vaan on kärsivällisyyttä odottaa niitä lihaksia. Kyllä ne siellä kasvaa. :) Ei treenipainojen nousua pysty kai ennustamaan, se on tosi yksilöllistä.

Kropan koostumusta voit seurailla mittanauhan ja peilin kanssa, mutta sanoisin että tärkeintä on kuitenkin oma hyvä olo. Myös se, että ei pidä varsinaisia bulkkikausia, auttaa sopeutumaan suurempaan massaan kun se tulee vähitellen. Ota vaikka valokuvia ja kirjoita niihin treenipainoja, voit sitten vertailla kehitystä.

Eikä tämä elämä ole niin tarkkaa! Meillä on viisas kroppa joka ei välittömästi muuta sitä ylimääräistä jäätelöpalloa selluliittimuhkuraksi, eikä myöskään heti syö hauistasi jos olet kuusi tuntia syömättä. Pääasia on että huolehtii itsestään ja tekee parhaansa, syö säännöllisesti ja hyvin, nukkuu riittävästi ja tietysti treenaa kovaa. Välillä ei kaikki palaset osu kohdilleen, mutta kyllä joskus voi vaihtaa punttitreenin rakkaan kanssa altaassa kellumiseen tai syödä hampparin shoppailureissulla. Elämästä pitää nauttia! Jokainen tietysti tekee omat valintansa, mutta älkää olko liian kriittisiä itseänne kohtaan...

Eikä tämä elämä ole niin tarkkaa! Meillä on viisas kroppa joka ei välittömästi muuta sitä ylimääräistä jäätelöpalloa selluliittimuhkuraksi, eikä myöskään heti syö hauistasi jos olet kuusi tuntia syömättä. Pääasia on että huolehtii itsestään ja tekee parhaansa, syö säännöllisesti ja hyvin, nukkuu riittävästi ja tietysti treenaa kovaa. Välillä ei kaikki palaset osu kohdilleen, mutta kyllä joskus voi vaihtaa punttitreenin rakkaan kanssa altaassa kellumiseen tai syödä hampparin shoppailureissulla. Elämästä pitää nauttia! Jokainen tietysti tekee omat valintansa, mutta älkää olko liian kriittisiä itseänne kohtaan...

Ja tästä sitten huoneentaulu joka mimmin seinälle välittömästi, on meinaan sen verran tiukkaa asiaa joka sana :thumbs:

Näiden sivujen lukemisesta saa paljon motivaatiota, mutta samalla "menee sekaisin" kun tuntuu että pitää tehdä tätä ja tuota ja missään nimessä ei saisi tehdä sitä ja sellaista. Ja sitten tuntuu, että jos ei kaikkea teekään niin pilkun päälle, on kaikki vaiva turhaa.

Mulla on mennyt about 6 vuotta aikaa tajuta miten tuo kuvio menee. Kaikki neuvot perustuu aina täydellisyyteen. Lehdissä ja netissä on ruokavalioesimerkkejä yleensä vain siltä 100% täydelliseltä päivältä. Superihanteellisesti homma menis niin, mutta käytännössä kukaan ei elä niin joka päivä. Aika harvoin edes yhtä kokonaista päivää, mutta silti suurimman osan päivästä.

Jossain artikkelissa on aina vain sen superpron yhden täydellisen päivän safkat "pyrin elämään näin", olis paljon avartavampaa nähdä vaikka offilta kaikki kokonaisen kuukauden ruuat. Joukkoon mahtuisi ihan varmasti mamman makaronilaatikkoa, karjalanpiirakoita, lihapullia kastikkeessa ja perunamuusia tms. ihan tavallista. Noista ei-täydellisistä tavallisista päivistä ei vaan puhuta läheskään yhtä paljon kuin täydellisistä ja viimeisenpäälle lasketuista dieettipäivistä.

Mulla ainakin loppui motivaatio viikossa, kun yritin elää täydellisesti ja kuvittelin että hommasta ei tule mitään jos ei täydellisyyteen pysty. Yritin vääntää 2500 kaloria päivässä dieettiruokaa ammattilaisen ohjeella "syön offilla samoja ruokia kuin dieetillä, mutta vain enemmän". Lannistuin täysin, kun en töissä jaksanut ja ehtinyt 20 minsan ruokiksella mättää litran pakasterasiallista kuivakkaa täysjyväriisiä ja tonnikalaa naamaan. Tai kun töissä oli vain 2 taukoa ja ruokailuvälit päivällä venyivät neljään tuntiin sen ihanteellisen 3 tunnin sijaan.

Onneksi nykyisin on netti ja blogit, joista käy ilmi ettei ne huiputkaan pysty täydellisyyteen, mutta pyrkivät mahdollisuuksien rajoissa niin lähelle sitä kun mahdollista.

Kiitos tosihyvästä tekstistä assis ja Ninde :worship:
Sanot itsekin että tulosta tulee nykyisellä systeemillä, niin sillä sitten vain eteenpäin! Jos kehitys johtuu siitä että olet aloittelija niin so what? Palaa asiaan sitten kun tuntuu ettei mitään enää tapahdu.
...
Kropan koostumusta voit seurailla mittanauhan ja peilin kanssa, mutta sanoisin että tärkeintä on kuitenkin oma hyvä olo. Myös se, että ei pidä varsinaisia bulkkikausia, auttaa sopeutumaan suurempaan massaan kun se tulee vähitellen. Ota vaikka valokuvia ja kirjoita niihin treenipainoja, voit sitten vertailla kehitystä.
Ehkä mulla(kin) on pelon aiheena se, että jos ei seuraa kehitystä ja muutoksia millin/gramman tarkasti, joku päivä vain herää läskinä (=vielä läskimpänä)! Aikoinaan puolessa vuodessa 15 kiloa lihoneena pelottaa, että niin käy taas (toki silloin oli ihan eri olosuhteet, olin masentunut+sain siihen lääkityksen jne, mutta siitä oppi kuinka itse voi olla omalle kropalleen täydellisen sokea). Siksi haluan edes jollain tavalla seurata sitä, ettei itraa ala vaan kertymään lisää.

Niin surrealistista kuin se onkin, niin vaikka kehitys on ollut viimeisen vuoden ajan positiivista, niin pelkää että se yhtäkkiä kääntyykin huonoon suuntaan ja sen huomaa vasta kun lihakset on lähteneet ja läski löllyy :eek: . Että niin voi käydä, kun se "aloittelijan tuuri" ei enää riitä... Mutta ehkäpä se ei niin voi millään olla, vaan negatiivisen kehityksen sijaan se kehitys vaan pysähtyy, jos huonosti käy :rolleyes: . Vuosi sitten aloitin, käytän lähinnä "laitteita" (+käsipainoja) ja painot on suunnilleen tuplaantuneet - liekö se sitten hyvä tulos vai ei, mutta tarpeeksi hyvä minulle :thumbs: (*yrittää aivopestä itseään*)

Kaikki neuvot perustuu aina täydellisyyteen. Lehdissä ja netissä on ruokavalioesimerkkejä yleensä vain siltä 100% täydelliseltä päivältä.
Totta, ja sitä pitäisi aina itselleen muistuttaa. Eikä uskoa liikaa niitä, jotka melkeinpä julistavat "ei täydellisen" treenauksen/ruokavalion ihan turhaksi. Kun tavoitteena ei kuitenkaan ole mitkään kisat tai edes täydellisyys, niin luulisi perusterveellisen ruokavalion ja perushyvän treenin siihen riittävän :hyper: .

... Eikä uskoa liikaa niitä, jotka melkeinpä julistavat "ei täydellisen" treenauksen/ruokavalion ihan turhaksi. Kun tavoitteena ei kuitenkaan ole mitkään kisat tai edes täydellisyys, niin luulisi perusterveellisen ruokavalion ja perushyvän treenin siihen riittävän.

Ja se riittääkin, todella pitkälle. Nimim. kokemusta on.

Kannattaa muistaa sekin, että ammattilaisten ohjeet tulevan todellakin ammattilaisten suusta, eikä heidän elämäänsä ja elämäntilannettaan/aikataulujaan voi mitenkään rinnastaa ns. tavalliseen ihmiseen. Aika harvalla on nimittäin oikeasti mahdollisuus syödä joka päivä 2,5 tunnin välein 532,25 kcal:n täysin tasapainotettu 40%hh/30%pr/30%r -ateria jne., kun tosiaan pitää töissäkin käydä ja on mahdollisesti perhettä/parisuhde jne. Ammattilaiselle kun se treeni - ja sitä myötä myös ruokavalio - on todellakin AMMATTI.

Zone-sarja -42%
Mulla kans tuon dieetin suhteen sama ongelma kun muillakin. Olen treenannut noin neljä vuotta salilla ja reilu vuosi sitten aloin poikaystäväni innostamana treenata todella kovaa. Bulkkasin noin yli puoli vuotta reiluilla plussakaloreilla ja tulosta alkoi tulla ja lihasta on nyt kertyny aika kivasti. Viime keväänä pudotin 10kg fättiä pois. Tavoitteena olisi vielä tiputtaa muutamia kiloja ennen joulua, koska aion ensi syksynä kisoihin eikä tällöin tarvitsisi varsinaisella kisadieetillä tiputtaa niin paljon. Vähän aikaa sitten kuitenkin painon lasku pysähtyi, koska kalorit olivat jo liian alhaalla ja tein liikaa aerobista. Kroppa kävi jo aikamoisella säästöliekillä. Aloin jo tulla epätoivoseks.. Tein sit radikaalin ratkaisun ja nostin kalorit taas pilviin ja aerobisen jätin muutamaan aamulenkkiin viikossa. Nyt paino tippuu taas omia aikojaan ja aineenvaihdunta hyrrää aika kovilla. Silti aika ajoin tulee päiviä jolloin tuntuu et on ihan paskassa kunnossa eikä ruoka maistu tai treeni kule..:(

Itselläni motivaationa toimii se, että pari vuotta sitten olin vielä ylipainoinen enkä halua palata siihen enää koskaan. Lisäksi tulevat kisat motivoivat todella paljon:hyper: . Olen huomannut, että kunnon bodiruokaa syömällä jaksaa paljon paremmin eikä fättiä tule, vaikka söisi hyvinkin paljon. Ennen pidin herkkupäivän kerran viikkoon jolloin mässyä uppos aivan uskomattomia määriä. Olo illalla ja seuraavana päivänä oli aika karsea ja nestettä kertyi huimia määriä. Paino palautui takaisin vasta muutaman päivän kuluttua. Nyt olen sit jättänyt herkkupäivät aika minimiin ja olo on koko ajan mahtava!

Suuria motivoijia ovat myös kaikkien fitnessmimmien kuvat yms. Niitä katselen aina ennen salille lähtöä ja kyllä rauta nousee :thumbs: ! Ja jos sattuu päivä ettei rauta nousekaan paremmin kun edellisellä kerralla niin sit keksin treeniin jotain uutta kivaa hifistelyä.....Sama on noiden dieettiruokien kans. Jos ei paistijauheliha tai kana au naturel maistu niin aina voi keksiä jotain uutta kivaa! Eikun mielikuvitusta peliin niin kaikki sujuu paremmin.

En tiedä vastasko tää mitään kenenkään kysymykseen mut kunhan höpöttelin...:)

Täysin sama ongelma kyllä mullakin.. Joka toinen päivä haluaa bulkata kunnolla, mutta sit ku kattoo peilistä tota selluliittistä takamusta, tuntuu että on pakko dietata.. Mutta Järjellä jos aattelee, munkaa ei oo mitää järkee dietata, ku mitat on 173/61.. Mutta miks sen vähäsenki ihran pitää KaikeN mennä sinne takapuolee selluliitiks? :curs:
Miten teillä jotka kisaatte, tuleeko teille bulkin aikana selluu ja pääsettekö siitä kuin helposti eroon dietillä? Ettei se vaan oo sillee että ku sitä on kerran tullu, se ei enää lähe pois, ainakaan helposti?! Kun ei mulla vaan ennen selluu ollu, mutta bulkilla sitä on nyt tullu....
Sori, tää on jonku verran :offtopic:

Täysin sama ongelma kyllä mullakin.. Joka toinen päivä haluaa bulkata kunnolla, mutta sit ku kattoo peilistä tota selluliittistä takamusta, tuntuu että on pakko dietata.. Mutta Järjellä jos aattelee, munkaa ei oo mitää järkee dietata, ku mitat on 173/61.. Mutta miks sen vähäsenki ihran pitää KaikeN mennä sinne takapuolee selluliitiks? :curs:
Miten teillä jotka kisaatte, tuleeko teille bulkin aikana selluu ja pääsettekö siitä kuin helposti eroon dietillä? Ettei se vaan oo sillee että ku sitä on kerran tullu, se ei enää lähe pois, ainakaan helposti?! Kun ei mulla vaan ennen selluu ollu, mutta bulkilla sitä on nyt tullu....
Sori, tää on jonku verran :offtopic:

Olen huomannut tässä että sellua on tullut ihan vähän ajan sisällä samalla kun paino on hieman noussut. Olen aina kerännyt takapuoleeni/reisiini kaiken laardin kuten myös siskoni mutta minulla ei ole olle ennen näkyvää selluliittia edes pakaroita jännittäessä, rasva on ollut tavallaan sellasta ei muhkuraista:lol2: . minä hyvä uskoinen toivoin jo olevan siinä 5% joukossa naisista joille ei koskaa tule sellua:david: ei tämä tilanne siis vielä mikään katastrofi ole koska sellu ei näy kunnolla paitsi jos jännittää pakarat yyber tiukaksi. Mutta vastasin kuitenkin kysymykseesi eli plussalla olo on luultavasti vaikuttanut sellun muodostumiseen tai sitten kyse vain vanhenemisen tuloksesta ja sattumasta. (en bulkkaa)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla oli ennenjust reisissä jonkun verran sellua mut nyt kun painoa on lähteny niin kyl ne on aika hyvin lähteny. Mites muuten raskausarvet? Niitä tuli reisiin sillon kun lihoin eikä ne oo ainakaan vielä anataneet mitään merkkejä häviämisestä. Onks muilla kokemuksia? Vai joudunko vaan elämään niiden kans...?:urjo:

Latest posts

Back
Ylös Bottom