Kumpi voittaisi - Scifi vai fantasia?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Scifin valinta 1 vs 1 grande finalessa on varmaan doctor manhattan. Kuka olis fantasian sankari tässä eeppisessä taistelussa? :D

Ymmärrän valinnan mutta miksi Dr. Manhattan on scifiä eikä fantasiaa?
Jos noita voimia alkaa paloitella niin kyllä ne taikuudesta menee.

Tai siis miten se erotellaan?

Morgothista sen verran että SpaceMaster roolipelissä perus spacecannon vie 5000hitpointsia kerralla. Morgothilla on muistaakseni 1200.
Ja Raistlin oli kova. Mutta vain hetken. 12kirjassa varmaan yhteensä 12 sivua missä se oikeesti pyyhkii jengillä lattiaa, muuten on ihan
kuolemankielissä, tai kuollut :)
Mun mielestä fantasia menee todellla usein kategoriaan missä ei olla teknologisesti hirveän kehittyneitä mutta taikuudella ja kaikella keski-aikaisella härpäkkeellä korvataan sitten teknologian puute.

Tein juuri huomion että tykkään todella paljon sci-fi -henkisestä animesta, esim. Gantz, Ghost in the Shell, Akira. Ei nyt tule mieleen yhtäkään (niitä kyllä on) länsimaista sci-fi -leffaa, joissa henkilöiden omiin kehityskaariin olisi panostettu yhtä paljon. Lisäksi piirrosjälki saa yleensä maailman näyttämään todella rikkaalta, dystooppiselta tai mitä sitten haetaankaan. :)

Fantasiapuolelta iskee kyllä ASOIAF ja lujaa. Taidan loppujen lopuksi olla enemmän sci-fi -ihmisiä.

EDIT: Matrixit!

Mun mielestä fantasia menee todellla usein kategoriaan missä ei olla teknologisesti hirveän kehittyneitä mutta taikuudella ja kaikella keski-aikaisella härpäkkeellä korvataan sitten teknologian puute.

Totta.
Silti monessa fantasiamaailmassa eletään aikaa teknologian jälkeen. Eletään ns. pellossa mutta sitten on jotain aikaportti artifacteja jne.

HACKMASTER +12

(Knights of the dinner table niille jotka ei vielä tiedä)

Olen katsonut muutaman animoidun elokuvan sekä scifi että fantasia teemalla. Näistä pidin, lopuista katsomistani en niinkään.

scifi: Final Fantasy the ghost within, Ghost in the shell 1 ja 2, Appleseed.

fantasia: Paprika, Henkien kätkemää, Prinsessa Mononoke, Maameren tarinat, Laputa: linna taivaalla.

Kumpi voittaisi? Kumpikin.

Fantasian määritelmä on aika hämärä kyllä. Mutta esimerkiksi joku Highlander on mielestäni täysin fantasiaa vaikka osittain sijoittuukin nykyaikaan ja jatko-osien puolesta voisi olla scifia. Itse määrittelen ainakin scifin niin että jos se on tulevaisuuden kuvaus ja jossain määrin realistinen esim vaikkapa blade runner > scifia, jos se taas on täysin hatusta vedettyjä juttuja esim star wars > fantasiascifia.

Itse tykkään scifistä enemmän, koska jotenkin halu "nähdä" tulevaisuuteen ja tähtiin on kovempi, kuin nähdä miten jotkut gandalffit ja Raistlinit haastaa jumalia ;)

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom