Kulutus vs. karstoittuminen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
11.2.2004
Viestejä
882
Nyt kun on hetken ajellut kulutuksen näyttävällä autolla, niin näyttää kulutus jäävän pienimmäksi kun ajelee suhteellisen tasaisella tiepätkällä 50-60km/h rajoitusalueella vitosvaihteella. Moottorin kierrokset käyvät todella matalalla ja kaasua joutuu painamaan vain hieman. Muistan vain jostakin kuulleeni, että pienillä kierroksilla ajelu lisää moottorin karsoittumista. Nyt kiinnostaisi tietää onko tuossa karstoitusväitteessä mitään perää, vai onko tuo jokin 80-luvun moottoriteknologian jäänne?

Kysymyksen idea on se, että jos kahdesta pitäisi valita, niin ajelen mieluummin moottoria säästävällä kuin polttoainetta säästävällä tavalla.
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Aivan uusimmista autoista en osaa sanoa mitään varmaksi mutta mutuna heitettynä samalla tavalla niihinkin sitä karstaa kertyy. Eihän se nyt moottoria periaatteessa pilaa vaikka se karstottuis, tehot alkaa vaan pikkuhiljaa hävitä. Ja tästä saakin hyvän selityksen reilulle ylinopeudelle, karstoja vaan polttelin :D
 
Maskotti sanoi:
Nyt kun on hetken ajellut kulutuksen näyttävällä autolla, niin näyttää kulutus jäävän pienimmäksi kun ajelee suhteellisen tasaisella tiepätkällä 50-60km/h rajoitusalueella vitosvaihteella. Moottorin kierrokset käyvät todella matalalla ja kaasua joutuu painamaan vain hieman. Muistan vain jostakin kuulleeni, että pienillä kierroksilla ajelu lisää moottorin karsoittumista. Nyt kiinnostaisi tietää onko tuossa karstoitusväitteessä mitään perää, vai onko tuo jokin 80-luvun moottoriteknologian jäänne?

Kysymyksen idea on se, että jos kahdesta pitäisi valita, niin ajelen mieluummin moottoria säästävällä kuin polttoainetta säästävällä tavalla.

Jep, saman olen itsekkin huomannut. Ainoa haitta tuossa taitaa olla karstoittumisen? lisäksi, se että jos kovinkin alhaisilla kierroksilla vedättää (reippaasti alle 2000) isolla vaihteella, niin ei taida tehdä voimansiirtolaitteistolle kovin hyvää. Joku tarkentakoon, tää oli puhdasta mutua. :D
 
Kiinnostaisi itsekin tietää ihan faktat tähän vähän uudempien/uusien autojen kohdalla ja miksei samantien vanhempienkin.

Tuon karstoittumisen luulisi hoituvan sillä että valoista lähdetään välissä renkaat sutien tyylillä, eli käytetään myös sitä kierrosalueen yläpäätä, ajetaan maantieajoa yms.

Mutta mä ainakin tuppaan ajamaan aina 60 km/h vitosella ja kierrokset on jotain 1700-1800 välillä, onko järkevää vai ei esim. tuon voimansiiroon yms. kannalta? Mitään ongelmia ei ole esim. lähteä tuosta kiihdyttämään, penkkiin ei sentään runttaannu kiinni, mutta ei moottori mitenkään "jurnutakkaa", eli vääntää alhaaltakin hyvin.
 
Jos sitä karstaa on reilummin niin sillon sitä saa pidemmän aikaa ajaa sillä tavalla että moottori lämpenee kunnolla ennen kuin se karsta palaa. Eli siihen siihen ei riitä pelkkä liikennevaloista kiihdyttely.

Jos kierrokset on tuota luokkaa niin eihän tuo nyt miltään liian isolla vaihteella ajamiselta enää kuulosta. Tosin siinäkin varmasti vaikuttaa moottorin teho, vääntöalue, vaihteiden välitykset ym.
 
Tuo liikennevaloista kiihdyttely oli mun tapauksessa tarkoitus kuvastaa sitä, että kiihdyttelen rivakasti ja maantieajoa tulee suht samanverran mitän taajama-ajoakin. Eli luulisi ettei tuossa pääse paljon moottori karstoittumaan jos ei jotain säätövikoja tai vastaavia ole.
 
Mies847 sanoi:
No tuo on totta, ymmärsin viestisi että käyttäisit sitä karstojen poltteluun.

No en sentään. Vaan ihan kuvaisin sitä että käytetään koko kierrosaluetta, mutta pyritään tasaisella ajamaan mahd. isolla vaihteella jotta bensat säästyisi.
 
Mik99 sanoi:
Jep, saman olen itsekkin huomannut. Ainoa haitta tuossa taitaa olla karstoittumisen? lisäksi, se että jos kovinkin alhaisilla kierroksilla vedättää (reippaasti alle 2000) isolla vaihteella, niin ei taida tehdä voimansiirtolaitteistolle kovin hyvää. Joku tarkentakoon, tää oli puhdasta mutua. :D

luulis että pienellä vaihteella kovaa repimällä kävis voimansiirrolle:D
ei kai tollanen isolla vaihteella ajo vaikuta erikoisemmin muualle kuin palamiseen ja sen puhtauteen
 
Mniska sanoi:
luulis että pienellä vaihteella kovaa repimällä kävis voimansiirrolle:D
ei kai tollanen isolla vaihteella ajo vaikuta erikoisemmin muualle kuin palamiseen ja sen puhtauteen

Jep, toki kuluttaa kovat kiihdytykset yms. mutta ajattelin lähinnä sitä että kun ajetaan esim. 60km/h ja 5 vaihteella ja jos kierrokset ovat vaikkapa alle 1500rpm/min ja tuosta kun lähdetään kiihdyttämään esim. ylämäkeen tai ihan muuten vaan, niin voimansiirto on tosi kovilla jos vrt. vaikkapa 3/4 vaihteella kiihdyttämistä. Tämä ei toki ollut pointti ja tähän vaikuttaa siis välitykset ja kuinka vääntävä moottori on jne. Yhteenvetona sanoisin että voi ajaa sitä 60km/h jos kierrokset eivät ole kovin alhaalla ja vauhdin nostoon mahdollisesti pienempää silmään. Tosin jos tällä tapaa ajaa ja se moottori karstoittuu?, niin voi olla ihan hyvä idea välillä sitten tehdä rivakampia kiihdytyksiä karstan poistamis mielessä. Ps. Jos joku sai selvää niin tämä perustuu edelleen täysin mutuun. :D
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo olis ihan hyvä tää mutuilu saada kitkettyä ja faktaa pöytään. Itse siis vaihtaisin pienempää silmään ylämäessä, enkä alkaisi viitosella väkisin puskemaan noista 50-60km/h nopeuksista. Tuossa vaan saa veivata vaihdekeppiä vähän enemmän, et käykö se sitten vaihteiston päälle jos koko ajan rämppää 4- ja 5-vaihteen väliltä maaston mäkisyydestä riippuen?
 
Voimansiirrolle ja laakereille varmasti raskaimmaksi käy liian isolla vaihteella ajo esim. ylämäkeen, jolloin kone alkaa tavallaan jo "stallaamaan", eli nykimään. Semmoinen hakkausliike hajoittaa paikat hyvinkin nopeasti.

Aikoinaan EcoDriving-kurssilla neuvottiin ottamaan liikkeellelähdössä rivakka kiihdytys tavoitenopeuteen/hieman ylikin, jonka jälkeen suurin vaihde, jolla auto jaksaa vetää kuitenkin nykimättä.

Vieressä istunut "guru" neuvoi kiihdyttämään mielestäni hyvinkin rivakasti tähän tavoitenopeuteen, kai siinäkin sitten vähän karstaa palaa.

:offtopic: Joka tapauksessa ekan omalla tyylillä tekemäni ajon ja Eco-tyylillä ajamani ajon kulutuksen ero oli merkittävä.
 
Menee kyllä vähän ohi aiheen, mutta niin se meillekin neuvottiin autokoulussa sitä että kiihdytetään "rivakasti" tavoite nopeuteen. (ei kuitenkaan kierrokset punaselle asti :D ) Ps. mulla näytti ajokortin 2-vaiheen kokeessa koekierroksen jälkeen vain 2dl enemmän kulutus kuin opettajalla! :whip:

-Edit- Löysin muutamia linkkejä:

http://www.yhteishyva.net/yhteishyva/tekniikka/autoilu/aja_taloudellisesti/fi_FI/oikea_ajotapa/

http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=9588

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000008274406
 
Ainakin 80 lukulaiset autot karstoittuvat, ja sitä ei kuitata muutamalla rivakalla lähdöllä. Muutama sata kilometriä vaunun kanssa piristää montaa vanhaa autoa reippaasti. Useimmiten lienee syynä se, että karstat lähtevät männänrenkaista ja ne liikkuvat taas. Samalla kertaa tippuu öljynsyönti jos männänrenkaat olivat jumiutumisellaan syypää mahdolliseen öljynkulutukseen.
En tiedä karstoittuvatko ihan uudet autot, mutta aika harvalla valmistajalla 90 luvun alussa oli mitään ihmeellistä uudistusta koneisiin verrattuna 80 luvun loppuun, että niihin nyt ainakin pitäisi vaikutusta olla.
 
Täytyy muistaa, että moottoritekniikka on kehittynyt mleko paljon 80-luvun kaasarikoneista, joista iso osa pohjautui johonkin 60-70 -luvuilla tehtyyn moottoriin. Uusissa autoissa alkaa olla suurin piirtein kaikissa jokseenkin "uuden sukupolven" moottori, poislukien joku VAG:n 1.6 8-venttiilinen. Palotapahtumaa ja polttoaineen syöttöä pystytään kontrolloimaan paljon tarkemmin, joten palotapahtuma on paljon täydellisempi... ja kun lisätään tähän se, että polttoaineiden lisäaineistus on kehittynyt huomattavasti karstoittamattomampaan suuntaan (lähteeksi esim. TM:n aikanaan tekemät karstoitustestit, viimeisimmässä tulokset olivat niin hyviä, että kaikki polttoaineet karstoittivat jokseenkin yhtä vähän kuin aikaisemman testin paras) voidaan turvallisin ajella matka-ajoa pienillä kierroksilla, kunhan nyt ei jonkunlaisena muistisääntönä alle 2 litran koneilla alle 1500 kierroksen jurnutella menemään edes matka-ajoa.
 
jiiii sanoi:
Täytyy muistaa, että moottoritekniikka on kehittynyt mleko paljon 80-luvun kaasarikoneista, joista iso osa pohjautui johonkin 60-70 -luvuilla tehtyyn moottoriin. Uusissa autoissa alkaa olla suurin piirtein kaikissa jokseenkin "uuden sukupolven" moottori, poislukien joku VAG:n 1.6 8-venttiilinen. Palotapahtumaa ja polttoaineen syöttöä pystytään kontrolloimaan paljon tarkemmin, joten palotapahtuma on paljon täydellisempi... ja kun lisätään tähän se, että polttoaineiden lisäaineistus on kehittynyt huomattavasti karstoittamattomampaan suuntaan (lähteeksi esim. TM:n aikanaan tekemät karstoitustestit, viimeisimmässä tulokset olivat niin hyviä, että kaikki polttoaineet karstoittivat jokseenkin yhtä vähän kuin aikaisemman testin paras) voidaan turvallisin ajella matka-ajoa pienillä kierroksilla, kunhan nyt ei jonkunlaisena muistisääntönä alle 2 litran koneilla alle 1500 kierroksen jurnutella menemään edes matka-ajoa.

IMO ei voida sanoa jotain tiettyä koneen litratilavuutta rajaksi, että miten alhaisilla kierroksilla voi ajaa... Melko paljon vaikuttaa myös teho/paino suhde, laatikon välitykset, diesel/bensiini mottori, ahdettu/ahtamaton moottori yms.
 
Rauta Reiska sanoi:
IMO ei voida sanoa jotain tiettyä koneen litratilavuutta rajaksi, että miten alhaisilla kierroksilla voi ajaa... Melko paljon vaikuttaa myös teho/paino suhde, laatikon välitykset, diesel/bensiini mottori, ahdettu/ahtamaton moottori yms.

Siksi siinä lukikin "jonkinlainen muistisääntö". Teho/painosuhteella ei tosin ole merkitystä tuohon, vaan sillä, kuinka tasaisesti ja jurnuttamatta moottori käy vielä tuolla kierrosalueella veto päällä.
 
ja sit se vissiin vaikuttaa et minkälaista voiteluainetta käytetään. täys synteettisissä öljyissä
ei oo hiiliyhdisteitä et ne ei ainakaa ole karstottamassa kun taas maaöljypohjasia voiteluaineitä käytettäessä tuppaa karstaa tulemaan. meikä ei sit oikeesti tiä näistä mitään mut tänään kemian tunnilla opettaja vaan totes näin olevan. sit kävi ilmi et abaut 10 000km jälkeen ku vaihat öljyt niin 1/3 osa siit jäteöljystä on bensiiniä. aika paljon
 
Noi pienet kierrokset ei nykymoottoreissa moottoria karstoita tippaakaan siihen nähden mitä pakokaasujen kierrätys tekee. Se kannattaakin joka autosta tukkia. Oon kullu ihania tarinoita 150000 ajetuista autoista joiden kone ihan jumalattoman karstainen, juurikin tosta pakokaasujen kierrätysjärjestelmästä johtuen. Omasta autosta joku järkevä ihminen sen oli jo aikaisemmin tukkinut. Ei tarvinnut itse tehdä sitä.

Eikä pienet kierrokset voimansiirtoa rasita jos moottoria ei joudu väännättämään. Eihän toi väännättäminen ole tippaakaan järkevää. Bensaakin kuluu oikein huolella. Väännätäminen on sis sitä, kun vaikkapa ylämäessä ajetaan liian isolla vaihteella kaasu melkein pohjassa, ja silti vauhti tippuu. Huomaa myös siitä kun auto alkaa "jurnuttamaan". Yleensäkin kannattaa ajaa mahdollisimman suurella vaihteella mitä nopeutta tahansa, kunhan ei joudu väännättämään konetta. Oma auto kulkee tasaisella tiellä vitosella 40km/h kierrosten ollessa vähän päälle 1000rpm. Eli hyvin voi noinkin pienillä kierroksilla ajaa, kunhan EI jouduta väännättämään.
 
Jos puhutaan normaalista perheautosta jossa kone toimii ja vääntää pikkukierroksillakin, niin isoin vaihde silmään tasanopeudella jolla pystytään ajamaan kevyesti pintakaasulla. Modernissa moottorissa käytetään sen verran laihoja seoksia ja soppa on kontrollissa useamman anturin voimin että eipä tuo juuri karstoittumiseen vaikuta, muuten kyllä tekee ihan hyvää käyttää sitä koneen koko kierrosaluetta silloin tällöin.

Sitten jos joutuu pedaalia painamaan että jaksaa kulkea niin pienempää silmään, se on pirun epätaloudellista ja ikävää koneelle sekä voimansiirrolle jos koitetaan väkisin vedättää sillä isolla vaihteella vaikka auto ei kulje kevyesti.

Taloudellisinta ajoa omien mittausten mukaan eri autoilla tulee kun keskittyy aina siihen että auto rullaa mahdollisimman kevyesti ja pintakaasulla, eli vaihde ihan sen mukaan mahdollisimman isoksi. Ja tähän liittyy myös se että esim. moottoritiellä voit ajaa monella autolla 120-130km/h ihan pintakaasulla tai isommalla kaasulla, auto menee samaa vauhtia mutta poljin on eri asennossa ja bensankulutus elää sen mukaan. :)

- Rivakat kiihdytykset
- Mahollisimman vähän pysähdyksiä, punasiin hiljentelee jo ajoissa että voi rullata läpi
- Kaikissa ruiskutusautoissa rullaa alamäet "moottorijarrulla" niin ei mene menovettä sillä hetkellä ollenkaan, sama kun risteyksiin hiljentelee


Ja nämä on toki autosta kiinni, omassa rassissa vähiten menovettä menee taas aikalailla erilaisella menetelmällä painemittareita seuraillen ja tasanopeutta on turha koittaa ajaa alle 2800-3000rpm kierroksilla. :)
 

Suositut

Back
Ylös Bottom